پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۶۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
با توجه به اهمیت موضوع مسئولیت های اجتماعی در بانک پاسارگاد و ابعاد متنوع و گسترده آن در حوزه های مختلف، طراحی و بهره گیری از یک مدل بومی و سازگار با شرایط بانکداری و بانک پاسارگاد، از ضروریات کار بود. بر این اساس با واکاوی تئوری های گوناگون و مطالعه تطبیقی مدل های مهم و مورد اقبال ، هم چنین بهینه کاوی شرکت های برتر، طراحی مدلی جامع برای نظام مندسازی مجموعه اقدامات گسترده بانک در حوزه مسئولیت های اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت، با الهام از مدل سه بعدی Carroll و متناسب با اهمیت فعالیت ها و ویژگی های بانک پاسارگاد، مدلی مبتنی بر سه مولفه اصلی، مبنای کار واقع گردید
شعار سال: با توجه به اهمیت موضوع مسئولیت های اجتماعی در بانک پاسارگاد و ابعاد متنوع و گسترده آن در حوزه های مختلف، طراحی و بهره گیری از یک مدل بومی و سازگار با شرایط بانکداری و بانک پاسارگاد، از ضروریات کار بود. بر این اساس با واکاوی تئوری های گوناگون و مطالعه تطبیقی مدل های مهم و مورد اقبال ، هم چنین بهینه کاوی شرکت های برتر، طراحی مدلی جامع برای نظام مندسازی مجموعه اقدامات گسترده بانک در حوزه مسئولیت های اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت، با الهام از مدل سه بعدی Carroll و متناسب با اهمیت فعالیت ها و ویژگی های بانک پاسارگاد، مدلی مبتنی بر سه مولفه اصلی، مبنای کار واقع گردید. برخی از مهمترین سوالات قابل طرح و پاسخگویی در این خصوص عبارت بودند از : 
  1. چه محدوده ای از مسائل اقتصادی، قانونی، اخلاقی و انسانی توسط مسئولیت های اجتماعی بانک پوشش داده می شود؟
  2. بانک در مقابل کدام موضوعات و حوزه های اجتماعی مسئولیت خاص دارد؟ 
  3. رویکرد و فلسفه عملکرد بانک واکنشی است با پیشگیرانه؟

بعد اول : چه محدوده ای از مسائل اقتصادی، قانونی، اخلاقی و انسانی توسط مسئولیت های اجتماعی بانک پوشش داده می شود؟

برای پاسخ به این پرسش چهار سطح یا حوزه اصلی برای مسئولیت اجتماعی بانک پاسارگاد تعریف شده است:


سطح اول: مسئولیت های اقتصادی 

هدف اصلی هر بنگاه اقتصادی از جمله بانک پاسارگاد، ارایه خدمات مورد نیاز جامعه و کسب منافع مشروع اقتصادی، سودآوری و افزایش کارایی اقتصادی است و تمامی نقش های سازمانی بر اساس این اصل پایه گذاری می شوند. لذا مجموعه فعالیت های مرتبط با ارایه خدمات بانکی مورد نیاز مردم در اولین سطح از مسئولیت های اجتماعی بانک قرار دارد. علاوه بر این، با ایفای درست این بخش مهم از مسئولیت های اجتماعی، بانک در برابر پیامدها و عوارض احتمالی ناشی از فعالیت های بانکی خود مسئول و پاسخگو است.


سطح دوم: مسئولیت های قانونی

در این سطح از مسئولیت ها به این نکته تاکید می شود که در بانک پاسارگاد در عین حالی که سودآوری و کسب منافع مشروع و مشترک اقتصادی به عنوان هدف اصلی مد نظر قرار دارد، رعایت دقیق قوانین و مقررات وضع شده از سوی مراجع ذیصلاح داخلی و خارجی نیز یک الزام و قید جدی و تعیین کننده است. هم چنین در این لایه از سلسله مراتب فوق، توجه به بهداشت و سلامت مشتریان و همکاران بانک در کنار عدم آلایندگی محیط زیست مورد توجه است. پرهیز از انجام معاملات درون سازمانی و دوری از ایجاد انحصار و عدم ارتکاب تبعیض (تبعیض قومی، جنسی، نژادی، مذهبی) نیز از دیگر مسئولیت های مورد تاکید بانک در این سطح به شمار می آید. ممانعت از اعمال رویه های غیراخلاقی در قیمت گذاری یا تبلیغات پیشبردی نیز در این بخش مورد توجه بانک است.

سطح سوم: مسئولیت های اخلاقی

علاوه بر مسئولیت های دو سطح اول و دوم، فعالیت ها و رفتارهای دیگری نیز هستند که الزاما در قوانین و مقررات وجود ندارند و لیکن رعایت آنها امری توصیه شده و مطابق با اصول اخلاقی است، لذا در سطح مسئولیت های اخلاقی، بانک پاسارگاد به استانداردها، انتظارات و هنجارهایی که از سوی جامعه، سهامداران و مصرف کنندگان منصفانه تلقی می شوند، توجه دارد و تلاش می نماید با رعایت اصولی همچون عدالت، انصاف و احترام متقابل، اخلاقی فعالیت نماید. بر این اساس، بانک پاسارگاد با تدوین، انتشار و توسعه ارزش های سازمانی خود و ایجاد فرهنگ غنی پاسارگادی و پایبندی به اصول اخلاقی متعارف جامعه و پرداختن به فعالیت هایی که بانک اهلیت، اقتدار و مشروعیت انجام آن را دارد، این سطح از مسئولیت های اجتماعی خود را به نحو شایسته ایفا نماید. 

سطح چهارم: مسئولیت های انسان دوستانه

علاوه بر مسئولیت های برشمرده در سه سطح قبلی، اقدامات و فعالیت های دیگری نیز هستند که علاوه بر آنکه الزامات اقتصادی، قانونی یا اخلاقی را هم شامل می شوند، بلکه فراتر از آن و در حیطه انتخاب و قضاوت خود بانک هستند. بانک با تکیه بر ارزش های رفیع سازمانی و فرهنگ غنی پاسارگادی، خواهان رفتارهای سازمانی فراتر از قوانین و حتی اخلاقیات است. در ایفای این سطح از مسئولیت ها، بانک به مثابه یک شهروند خوب در انواع فعالیت هایی که به نحوی از معضلات جامعه می کاهد و کیفیت زندگی آحاد جامعه اعم از سهامداران، همکاران و مشتریان را بهبود می بخشد، به طور داوطلبانه مشارکت می کند. در این جنبه از مسئولیت پذیری، مدیران ارشد بانک نه تنها به سهامداران پاسخگو هستند، بلکه خواهان منتفع نمودن کلیه ذی نفعان شامل همکاران، مشتریان، شرکای تجاری، نهادهای نظارتی و حاکمیتی و جامعه به شکلی کاملا داوطلبانه هستند. اهدای کمک های مالی به موسسات خیریه، دانشگاه ها، موسسات پژوهشی، اعطای بورس های تحصیلی و انجام امور عام المنفعه اجتماعی نمونه هایی از ایفای چنین نقشی است.



بعد دوم: بانک در مقابل کدام موضوعات و حوزه های اجتماعی مسئولیت دارد؟

مهمترین موضوعات و حوزه های اجتماعی مورد تاکید بانک پاسارگاد ، بشرح زیر است.

*** مشتریان :  بانک پاسارگاد، شعار سازمانی خود را «مشتری ذات بانک است» انتخاب نموده و در راستای تحقق این شعار، ارتباط با مشتریان را یکی از اساسی ترین اصول می داند. این ارتباط به منظور شناخت نیازها و خواسته های حال و آینده مشتریان و تأمین آنها برقرار می گردد، انتخاب هوشمندانه این شعار، مفهومی راهبردی در دل خود داشته و شعاری هدایت گر است که خط و مسیر راه را مشخص می نماید.

*** محیط زیست : توجه به محیط زیست نیز از دیگر موضوعات اساسی است که همواره مورد توجه جدی قرار دارد. این امر در بیانیه ماموریت بانک به شکلی کاربردی و در قالب بانکداری سبز و بانکداری دیجیتال مورد تاکید قرار گرفته است.

*** همکاران : همکاران به عنوان یکی از ذینفعان کلیدی بانک مورد توجه جدی قرار دارند و سرمایه اصلی بانک به شمار می روند. از این رو استراتژی اصلی بانک برای تحقق اهداف عملیاتی، ارتقا و بهبود نظام جامع سرمايه های انسانی بانک تعیین گردیده و به تبع آن برنامه های متعددی در حوزه های مختلف از جمله توانمندسازی، توسعه و غنای شغلی، تأمین آتیه، سلامت و رفاه ایشان پیش بینی و به اجرا درآمده است.

*** شفافیت و امنیت : ماهیت و ذات فعالیت های بانکی ایجاب می نماید دو بعد شفافیت و فعالیت ها همواره و به طور ویژه مورد توجه قرار داشته باشد. سابقه فعالیت چندین ساله بانک پاسارگاد و شرکت های گروه نشان دهنده پایبندی جدی و دقیق به ضوابط و مقررات قانونی، اصول رفتار اخلاقی و فرهنگ پاسارگادی است و این امر به عنوان یک الگو در سطح سازمان های دیگر مطرح است.

*** عدالت سازمانی و عدم تبعیض :  از مهمترین عوامل موثر بر رعایت عدالت سازمانی، وجود ارزش های یکسان، قوانین و مقررات شفاف و تکیه بر ضوابط مصوب و تایید شده در تمامی رده های سازمانی است. بانک پاسارگاد با تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های مناسب تلاش نموده است تا علاوه بر اطمینان از شایسته گزینی و جذب همکاران جدید صرفا بر مبنای ویژگی ها و توانمندی های فردی، فرصت های سازمانی برابری برای تمامی همکاران فراهم نماید تا براساس میزان علاقه و پشتکار، توان یادگیری و همینطور قدرت به کار بستن آموخته ها و در نهایت گذراندن آزمون های کتبی و شفاهی، از توجه، ارتقا و دریافتی عادلانه بهره مند گردند.


بعد سوم: رویکرد و فلسفه عملکرد بانک واکنشی است یا پیشگیرانه؟

بانک پاسارگاد بر اساس راهبرد و رویکردهایش، دامنه پاسخگویی اجتماعی خود را از « عکس العملی» تا «رویه پیشگیرانه» انتخاب می نماید. این انتخاب بر اساس نوع عملکرد مدیریت تعیین می شود و مستقل از میزان پذیرش قوانین و مقررات الزام شده به بانک می باشد.

مجموعه سه بعدی فوق و اثرات متقابل آن ها در قالب ماتریس زیر نشان داده شده است:


اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال، برگرفته از کتاب گزارش مسئولیت اجتماعی بانک پاسارگاد
اخبار مرتبط
برچسب ها: بانک پاسارگاد ، مدل سه بعدی Carroll ، حوزه های اجتماعی مسئولیت ، حوزه های مسئولیت اجتماعی ، فلسفه عملکرد بانک پاسارگاد ، دکتر مجید قاسمی ، مجید قاسمی ، مسئولیت اجتماعی بانک پاسارگاد ، مدل مفهومی مسئولیت های اجتماعی ، مدل سه بعدی مسئولیت اجتماعی ، حوزه های متفاوت مسئولیت اجتماعی ، شعار بانک پاسارگاد ، مشتری ذات بانک ، ماموریت بانک پاسارگاد ، عدالت سازمانی در بانک پاسارگاد ، مسئولیت های قانونی بانک پاسارگاد ، مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی ، مسئولیت اجتماعی در بانک پاسارگاد ، نظام مسئولیت اجتماعی ، مدل بومی مسئولیت اجتماعی ، مسئولیت اجتماعی در بانک ، بانک و مسئولیت اجتماعی ، مدلهای مسئولیت اجتماعی ، تئوری های مسئولیت اجتماعی ، مطالعه تطبیقی در مسئولیت اجتماعی ، موفقیت مسئولیت اجتماعی در بانک پاسارگاد ، مسئولیت اجتماعی در بانک هزاره سوم ، جامعه هدف مسئولیت اجتماعی ، حوزه های تمرکز مسئولیت اجتماعی ، محدوده های مسئولیت اجتماعی ، مدل پیشنهادی برای مسئولیت اجتماعی
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
0
0
چه جالب ،
این موضوع دقیقا موضوع پایان نامه دکتری من است. خیلی خوشحال شدم، با مطالعات قبلی بانک پاسارگاد در این خصوص ،آشنا شدم. واقعا کار من را خیلی راحت کرد.
ناگفته نماند که من روی بانک خاصی متمرکز نیستم و مسئولیت اجتماعی را در حوزه بانکداری بررسی می کنم.
اگر مطالب دیگری هم در این خصوص در اختیار دارید، لطفا منتشر کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین