پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۸
شهر فیروزه، شهر سنگ فیروزه با رنگ آبی آسمانی آن و جاذبه های تاریخی، معدنی و فرهنگی فراوانش میزبان گردشگران و دوستداران هنر و تاریخ است.
شعارسال: فیروزه یکی از شهرستان های نیمه شمالی استان خراسان رضوی است که از شمال و شرق به بخش مرکزی شهرستان نیشابور از جنوب به بخش میان جلگه نیشابور از شمال غربی به بخش سرولایت نیشابور و از غرب به بخش های مرکزی و مشکان شهرستان خوشاب و بخش مرکزی شهرستان سبزوار محدود می شود.

مرکز این شهرستان شهر فیروزه است که در 20 کیلومتری شمال غرب نیشابور، 145 کیلومتری غرب مشهد، 115 کیلومتری جنوب قوچان و 90 کیلومتری شرق سبزوار واقع است.

* معدن فیروزه

معدن فیروزه در فاصله 35 کیلومتری شمال شـهر فیروزه قرار دارد. روسـتاهای معدن سفلی و معدن علیا در جوار این معدن واقع شده اند. تونل های متعدد ایجاد شده در این معدن در طی زمان های متمادی زیبایی های خاص طبیعی و گردشگری را در آن به وجود آورده است.

مساحت کل محدوده معدن، بیش از 40 کیلومتر مربع و طول بزرگترین تونل آن 1800 متر است. با توجه به قدمت بیش از هفت هزار ساله معدن، جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری آن و نقش این معدن در اشتغال مستقیم و غیرمستقیم مردم شهرستان، به نظر می رسد شهرستان جزء معدود شهرستان هایی باشد که تمامی ظرفیت های میراث فرهنگی اش در یک نقطه تجمیع شده است لذا این امتیاز به توجه و عنایت ویژه مسئولان و مدیران استانی برای توسعه صنعت گردشگری معدن فیروزه نیاز دارد.

* پیشنهاد ثبت جهانی هنر فیروزه تراشی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پیشنهاد ثبت فن و هنر فیروزه تراشی در فهرست میراث ناملموس جهانی به شورای سیاست گذاری ثبت جهانی ارائه شده و موافقت اولیه در این زمینه صورت گرفته است.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: شهرهای نیشابور، فیروزه و مشهد از گذشته محل تراش و عرضه سنگ فیروزه بوده اند و تراش فیروزه در ایران مرغوبترین نوع تراش در دنیا محسوب می شود.

وی ادامه داد: بیش از 500 کارگاه فیروزه تراشی در روستای معدن فیروزه و بیش از 200 کارگاه هم در شهر نیشابور دایر و مشغول فعالیت است.

او گفت: سنگ های تراش خورده فیروزه نیشابور به دلیل دارا بودن کیفیت مطلوب و مرغوبیت، مشتریان بسیاری در استان های دیگر و کشورهای خارجی به ویژه مناطق عرب نشین حاشیه خلیج فارس از جمله کویت، سوریه، عراق و عربستان دارد.

*عمارت و باغ نشاط (سالار) تقی آباد

این باغ در حدود سال 1326 هجری قمری توسط آقا بالاخان سالار معتمد (گنجی) از خوانین بزرگ خراسان و منطقه احداث شد. روی هم رفته، این مکان شامل عمارت شمالی، مرکزی، حصار، برج و باروست. قدیمی ترین قسمت باغ، عمارت شمالی آن است. طبقه همکف عمارت مرکزی در زمان مرحوم سالار معتمد بنا شده است.

باغ در گذشته پوشیده از درختان کاج و پسته بوده است که به علت کم آبی بیشتر این درختان خشک و یا قطع شده اند. عمارت مرکزی باغ نشاط آراسته به آجرکاریهای زیبایی است. روایت است استاد کمال الملک هنرمند و نقاش مشهور ایرانی در اواخر عمر خویش در این مکان ساکن بوده و یا به آن رفت و آمد داشته است و برروی دیوارهای داخلی عمارت مرکزی باغ نشاط نقاشیهایی منسوب به این استاد مشاهده می شود و از همین رو بیشتر کتابهایی که به زندگی کمال‌الملک پرداخته‌اند به این باغ نیز اشاراتی داشته‌ اند.

باغ نشاط طی شماره 4492 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارد و کار بازسازی آن از سال 1391 شروع شده است.

باغ نشاط فیروزه در شمار باغهای سنتی ایران و متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی اول است و در فاصله سه کیلومتری شمال شهر فیروزه واقع شده است.

* دره انجیر سلیمانی

دره زیبای انجیر زو در شمال روستای سلیمانی، از توابع دهستان طاغنکوه شمالی بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه است. این دره زیبا که به خاطر درختان انجیر وحشی بسیار به دره انجیر مشهور شده از زمانهای دور، 'زو' که در زبان کرمانجی شمال خراسان به معنای 'دره پرآب است' هم خوانده می شده است.

این دره در مجموعه کوهستانی طاغنکوه شمالی و کوههای ایلان لی و خانم سر قرار گرفته است که در اطراف آن روستاهای سلیمانی،‌ بتو،‌ قلعه حسن، رباطی بلوچها، ‌زاونگ بالا، ‌گزار، زاونگ پایین، امیر آباد، میانتو و بیرم آباد قرار گرفته اند.

این مجموعه کوهستانی جزء دامنه های جنوبی رشته کوه بینالود محسوب می شود و آب جریان یافته در این دره در طول هزاران سال سبب تشکیل مخروط افکنه بزرگی شده است که امروزه روستای سلیمانی و زمینهای حاصلخیز آن روی این مخروط افکنه واقع شده است.

* سایر جاذبه های تاریخی​

شهرستان فیروزه دارای جاذبه های مختلف گردشگری، زیارتی، تاریخی و طبیعی است که از مهم ترین این جاذبه ها می توان به قلعه تاریخی توزنده جان متعلق به قبل از اسلام و دوره ساسانی، قلعه قدیمی روستای سرده، حمام قدیمی سرده، یخدان قدیمی بحرود، نبی زاده قزقنه، آب انبار همت آباد، منطقه ییلاقی معدن فیروزه و محوطه قدیمی هفت هزار ساله قارا چشمه و چندین محوطه باستانی متعدد دیگر اشاره کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 8 فروردین 1398 ، کدخبر: 83257728 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین