پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
اگر در نوروز به جنوب سیستان و بلوچستان سفر کنید تنها در طول یک جاده ۱۰۰ کیلومتری می‌توانید شاهد زیبایی‌ها و شگفتی‌هایی باشید که نه تنها در ایران بلکه در دنیا بی نظیر است.

شعار سال:ظرفیت‌های همه جانبه گردشگری سیستان و بلوچستان، شامل جاذبه‌های دیدنی طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی چندسالی است که به واسطه رسانه‌های نوظهور بسیار بیشتر شناسایی شده است، اما با این وجود قطعاً همچنان ظرفیت‌های گردشگری ناشناختانه و منحصر به فرد فراوانی همچنان در این استان ناشناخته مانده است که نیاز به مدت‌ها قلم فرسایی دارد.

سیستان و بلوچستان چند سالی است که به واسطه امنیت پایدار و نیز وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان میزبان میهمانان نوروزی از سراسر کشور است این استان حدود ۱۱٫۵ درصد کل وسعت ایران اسلامی را به خود اختصاص دادهسا است و به «هندوستان کوچک» نیز معروف است.

سفر به سرزمین ناشناخته ها/ دریا تا مریخ را در ۱۰۰ کیلومتر طی کنید

در این استان علاوه بر طبیعت متنوع به واسطه وجود دو قومیت اصیل سیستانی و بلوچ با آئین‌های متفاوت و زیبایی هم روبه رو می‌شوید که به واسطه فرهنگ غنی هر کدام دارای دارای جذابیت‌های فراوانی است.

از تنوع فوق العاده آب و هوایی سیستان و بلوچستان که بگذریم کاشت و تولید انواع محصولات کشاورزی گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری، چون موز، انبه، پاپایا، مرکبات، سیب، آلو، انار، زردآلو و انگور و ... از دیگر توانمندی‌ها هندوستان کوچک ایران است.

علاوه بر این‌ها سیستان و بلوچستان به دلیل تاریخ کهن خود جاذبه‌های تاریخی متعددی دارد که از معروفترین آن‌ها می‌توان به شهر سوخته در شمال و قلعه ناصری در جنوب این استان اشاره کرد.
سفر به سرزمین ناشناخته ها

چابهار با وجود آب و هوای معتدل در چهار فصل سال یکی از کانون‌های مهم گردشگری به خصوص در فصل زمستان و ایام نوروز است.

شهرستان چابهار با وجود آب و هوای معتدل در چهار فصل سال یکی از کانون‌های مهم گردشگری به خصوص در فصل زمستان و ایام نوروز است.

 بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در کنار اقیانوس هند و دریای عمان و وزش باد‌های موسمی (مونسون) در فصل تابستان به خصوص ماههای مرداد و شهریور هم آب و هوایی مناسب دارد.

از سوی دیگر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با صد‌ها مکان گردشگری و تفریحی و امکان استفاده از ورزش‌های آبی و ساحلی یکی از بکرترین مناطق ساحلی کشور محسوب می‌شود.
سفر به سرزمین ناشناخته ها
مراجعه به پلاژ ساحلی «تیس» در محدود روستای «تیس» چابهار، اسکله صیادی هفت تیر، پارک‌ها و فضای سبز ساحلی دریای کوچک و ماهیگیری در اسکله قطعاً می‌تواند اوقات خوشی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان به همراه داشته باشد، اما جذابیت‌های چابهار به اینجا ختم نمی‌شود، در قسمت جنوبی این شهر ساحلی صخره‌ای به نام «دریا بزرگ» قرار دارد که روزانه صد‌ها گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

این ساحل با وجود صخره‌های بزرگ در تابستان به دلیل وزش باد‌های موسمی به یکی از جذابترین مکان‌های گردشگری چابهار تبدیل می‌شود، زیرا در این فصل ارتفاع موج در کنار صخره‌ها به ۴ متر نیز می‌رسد.

جاده ساحلی «چابهار - گواتر» شگفت‌انگیزترین جاده ایران
مسیر جاده ساحلی‌ای که از چابهار تا بندر گواتر ادامه دارد، حدود ۱۰۰ کیلومتر است. این جاده ساحلی یکی از خاطره انگیزترین جاده‌های دنیاست، زیرا در طول مسیر با ساحل‌های صخره‌ای با ارتفاع بیش از ١٠٠ متر، سواحل ماسه‌ای، تالاب صورتی، درخت انجیر معابد، کوه‌های مریخی و… روبه رو می‌شوید.
سفر به سرزمین ناشناخته ها
روستای «رمین» یکی از اولین جاذبه‌های گردشگری جاده ساحلی «چابهار - گواتر» است. اگر اهل شنا و ساختن مجسمه‌های ماسه‌ای و شنی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتماً توقفی در ساحل ماسه‌ای رمین داشته باشید. این روستا یکی از روستا‌های بزرگ چابهار واقع در دهستان «کمبل سلیمان» بخش مرکزی این شهرستان است.

روستای «رمین» در ۷ کیلومتری بندر چابهار از نزدیک‌ترین روستا‌های صیادی به این شهر است که از سمت شرق از طریق جاده ساحلی بنادر صیادی بریس، پسابندر و خلیج گواتر را به شهر منتهی می‌سازد.

روستای رمین از شمال به کوه‌های روستای تیس کوپال، از غرب به چابهار و از جنوب به دریای عمان محدود می‌شود. خور قدیم، نوار ساحلی «کلات رود» که از یک طرف به دریا و از طرف دیگر با صخره‌های بسیار و ماسه‌های طلایی به تالاب لیپار منتهی می‌شود، که این موارد تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌آیند.
سفر به سرزمین ناشناخته ها
بندر ماهیگیری رمین یکی از مهم‌ترین بنادر ماهیگیری سواحل مکران است که در آن صیادان زیادی مشغول تخلیه صید از لنج‌های فراساحلی خود هستند، دیدن صیادانی که از دریاروی دو یا سه‌ماهه خود برگشتند و در حال تخلیه لنج‌های فراساحل خود با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ تن ماهی هستند به‌همراه شنا، دویدن و ساختن مجسمه‌های ماسه‌ای در ساحل ماسه‌ای رمین قطعاً خالی از لطف نیست.

تالاب لیپار، تالابی که رنگ‌دریا در آن صورتی است
پس از عبور از روستای «رمین» در سمت راست جاده ساحلی «چابهار - گواتر» به یک دریاچه صورتی برخورد می‌کنید که یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی کرانه دریای عمان است، که فقط ۴ نمونه مشابه از آن در جهان وجود دارد.

تالاب «لیپار» یکی از جاذبه‌های اعجاب‌انگیزی که در امتداد جاده ساحلی «چابهار - گواتر» به چشم می‌خورد، در این تالاب رنگ آبی، آب در ماه‌هایی از سال صورتی است چراکه وفور مواد آلی و معدنی به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون موجب افزایش بیش‌ازحد پلانکتون‌های گیاهی می‌شود و همین فعل‌وانفعالات رنگ آب را تغییر می‌دهد.

این پدیده منحصربه‌فرد در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر دیده می‌شود و اگر کمی اهل گشت‌وگذار و ماجراجویی باشید می‌توانید پرندگانی، چون فلامینگو، کشیم، حواصیل سفید و خاکستری را هم در این تالاب شگفت‌انگیز مشاهده کنید.
به مریخ بروید

سپس در ادامه این جاده دوباره چشممان به سواحل زیبای دریای عمان می‌افتد و کم کم در میانه‌های جاده به کوه‌های مریخی می‌رسیم، حالا در جاده‌ای هستید که از یک سو کوه‌های مریخی با رنگ رویایی خود شما را احاطه کرده اند و در سوی دیگر منظره خیال انگیز ساحل و دریا و ماسه‌های سرخ با درختچه‌های بیابانی به چشم تان می‌خورد.

کوه‌های مریخی مناظری از کوه‌های فضایی را برای انسان تداعی می‌کنند، جنس رسوبی آن‌ها و همچنین فرسایش خاص کوه‌ها موجب ایجاد شیار‌ها و تراش‌های زیبایی در آن‌ها شده است که گویی نقاشی ماهر آن‌ها را به تصویر کشیده است.

کوه‌های مریخی رنگی میان طوسی و سفید دارند و با تغییر نور در روز، رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. قدمت این کوه‌ها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل باز می‌گردد و رشته کوهی را تشکیل می‌دهند که ده‌ها کیلومتر به سمت شرق امتداد دارد.

جالب‌ترین نکته این کوه‌ها، سختی و مقاومت آن هاست به گونه‌ای که برای بالا رفتن از آن‌ها باید تجربه صخره نوردی داشته باشید؛ ارتفاع کوه‌های مریخی در نقاط مختلف متفاوت است به‌گونه‌ای که در برخی نقاط به ۵ متر و در مناطق دیگر تا ۱۰۰ متر می‌رسد؛ هم‌چنین انواع فسیل‌های حیوانات دریایی در این کوه‌ها قابل‌مشاهده است که نشان از زیرآب بودن این منطقه در سال‌های دور دارد.

بعد از گذر از کوه‌های مریخی به بندر زیبای «بریس» می‌رسیم، این بندر ارتفاعات صخره‌ای منحصر به فردی را دارد که در پایین این ارتفاعات یک اسکله صیادی با ده‌ها قایق و لنج صیادی به چشم می‌خورد این بندر از فراز صخره‌ها شبیه شبه‌جزیره‌ای است که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
بندر «بریس» بندری با قدمتی ۲۰۰ ساله است که صیادی در آن حرف اول و آخر را می‌زند

بندر «بریس» بندری با قدمتی ۲۰۰ ساله است که صیادی در آن حرف اول و آخر را می‌زند و ماهی‌گیر‌ها تورهایشان را در کنار بندر پهن می‌کنند و دسترنج‌شان را از آن جدا و توی سبد‌ها می‌اندازند.

از مهم‌ترین قابلیت‌های خدادادی بریس، مناظر بدیع و اسکله منحصربه‌فرد آن است که می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگران داشته باشد. با فاصله نه چندان دور به بندر زیبای «پسابندر» می‌رسیم که آخرین نقطه سرزمینی کشور است.

«پَسابَندر» یکی از روستا‌ها و بندر‌های شهرستان چابهار است که در کناره خلیج «گواتر» و در محدوده‌ای نزدیک به مرز پاکستان قرار دارد، شهر «جیوانی» پاکستان روبروی پسابندر و در آن سوی مرز قرار گرفته‌است و در نزدیکی پسابندر جزیره‌ای به نام مرجان واقع شده که از زیستگاه‌های شاه‌میگو است.

البته اگر تمایل به دیدن بازی دلفین‌ها دارید و جنگل‌های زیبا حّرا رو می‌خواهید ببینید حتماً به «گواتر» در فاصله ١٠کیلومتری پسابندر سفر کنید گواتر طعبیت دست نخوره‌ای دارد و کاملاً سنتی بجا مانده است قایق سواری و شنا در سواحل ماسه‌ای «گواتر» طعم سفرتان را دو چندان می‌کند.

در خلیج گواتر علاوه بر جنگل‌های زیرآب رفته حرا، لاک‌پشت سبز، سارگپه و عقاب و دلفین به چشم می‌خورد البته مهم‌ترین جانوری که در منطقه به چشم می‌خورد بزرگ‌ترین خزنده ایران «گاندو» یا تمساح کمیاب پوزه‌کوتاه ایرانی است.

اگر قصد طبیعت گردی دارید حتماً به منطقه زیبای «دشتیاری» سفر کنید، دشتیاری منطقه‌ای وسیع در شرق شهر چابهار است که در حاشیه دو رود بزرگ سیستان و بلوچستان (رودخانه سرباز و کاجو) واقع شده است و تنها زیست گاه تمساح پوزه کوتاه ایرانی است.

جدای از همه این مسائل همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان و مهربانی و محبت و میهمان نوازی آنان از نکات بسیار جالبی است که نظر بسیاری از گردشگران را طی این سال‌ها به خود جلب کرده است و از نظر طبیعی نیز اگر به این استان که بیش از ۱۱ درصد از مساحت کشور عزیزمان را به خود اختصاص داده سفر کنید تنها در طول یک جاده ۱۰۰ کیلومتری می‌توانید شاهد این همه زیبایی و شگفتی طبیعی باشید.

شعار سال ، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:11فروردین 1398،کدخبر:6810739،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، ظرفیت های گردشگری سیستان و بلوچستان ، جاذبه های تاریخی مذهبی و فرهنگی سیستان ، گردشگری در سیستان ، هندوستان کوچک ایران ، قومیت اصیل سیستانی و بلوچ ، تنوع آب و هوای سیستان و بلوچستان ، شهرسوخته در سیستان ، چابهار ، گردشگری در چابهار ، قرارگیری چابهار کنار اقیانوس هند و عمان ، وزش بادهای موسمی در چابهار ، چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور ، پلاژ ساحلی تیس در چابهار ، روستای تیس چابهار ، بازدید از صخره دریابزرگ در چابهار ، جاده ساحلی چابهار گواتر ، شگفت انگیزترین جاده ایران ، روستای رمین در چابهار ، دهستان کمبل سلیمان ، کلات رود ، بندر ماهیگیری رمین ، سواحل مکران ، تالاب لیپار ، سواحل دریای عمان ، کوه های یخی چابهار ، کوه های مریخی چابهار ، بندر بریس در چابهار ، بندر پسا بندر چابهار ، شهر جیوانی پاکستان ، دیدن دلفین ها در چابهار ، جنگل های زیر آب رفته حرا ، گاندو بزرگ ترین خزنده ایران ، تمساح کمیاب پوزه کوتاه ایرانی در چابهار ، طبیعت گردی در منطقه دشتیاری ، همزیستی شیعه و سنی در سیستان
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین