پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۱
مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن ترین مسجدجامع ایران است. بنای نخست آن برروی آتشکده ای از دوران ساسانیان ساخته شده است. این مسجد که به سبک چهار ایوانی است به فرمان هارون الرشید و در سال 192 هجری ساخته شده است.

شعارسال: مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن ترین مسجدجامع ایران است. بنای نخست آن برروی آتشکده ای از دوران ساسانیان ساخته شده است. این مسجد که به سبک چهار ایوانی است به فرمان هارون الرشید و در سال 192 هجری ساخته شده است.

در یورش مغولان به قزوین و از آنجا که مهمترین مسجد شهر بوده، بخشی از آن (و از جمله ایوان جنوبی) تخریب شده ولی در دوره های پسین ترمیم شده است.

در یورش مغولان به قزوین و از آنجا که مهمترین مسجد شهر بوده، بخشی از آن (و از جمله ایوان جنوبی) تخریب شده ولی در دوره های پسین ترمیم شده است.

آثار معماری چند دوره در این بنا مشاهده می‌گردد و قدیمی‌ترین بخش آن متعلق به سده ی دوم اسلامی است. ایوان‌ها در دوره صفوی بازسازی شده اما ایوان شرقی در دوره قاجار مرمت شده است.

ساخت مقصوره خمارتاشی در ضلع جنوبی مسجد به دستور امیر خمار تاش ابن عبداله عمادی، وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی به سال 500 هجری قمری انجام شد. کتیبه‌هایی به 5 ردیف نیز نیز به خط کوفی گلدار، نسخ و ثلث در این مکان دیده می‌شود.

گنبد آجری دوپوش و شبستان جنوبی مسجد به وسیله امیر خمارتاش عمادی در سال های 500 تا 509 ه. ق. بنا شده و دارای پنج کتیبه نفیس گچ بری شده به خطوط ثلث، نسخ و کوفی است که از شاهکارهای هنر ایرانی محسوب می شود. در روزگار شاه طهماسب، ایوان شمالی و مناره های کاشی کاری شده نفیس مسجد ساخته شده و ایوان جنوبی در زمان شاه عباس دوم به مدخل مقصوره خمارتاشی ملحق شد. ایوان غربی نیز به دستور شاه سلیمان صفوی بنا گشته است.

از ویژگی های ممتاز این مسجد علاوه بر داشتن هشت شبستان بزرگ در چهار طرف حیاط، یک شبستان زیرزمینی در ضلع جنوب غربی مسجد است که بنای آن توسط سعدالسلطنه در روزگار قاجار پایان یافته است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار : 21فروردین 98، کد خبر:237571 ،www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین