پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۴۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
در تاق زارهای جاده هرند به سمت اژیه در هر هفته چندین عقاب به خاطر برخورد با خطوط انتقال برق تلف می‌شوند.

شعارسال: در تاق زارهای جاده هرند به سمت اژیه در هر هفته چندین عقاب به خاطر برخورد با خطوط انتقال برق تلف می‌شوند و لاشه‌های این پرندگان تصویر ناخوشایندی از یک مشکل در محیط ‌زیست برای این منطقه ایجاد می‌کند.

لاشه‌های این پرندگان در کنار دکل‌های برق نقطه تاریکی است که نظم اکوسیستم در این منطقه را به هم می‌زند و متأسفانه این مشکل زیست محیطی ادامه دارد و چندی است استمرار دارد.

رضا کیامرزی در این رابطه اظهار کرد: ایران کشور گسترده‌ای است و شبکه‌های انتقال نیرو، فشارقوی و داخل شهری در تمامی نقاط این کشور پهناور بین روستاها، شهرها، کوهستان‌ها، جنگل‌ها و درمجموع زیستگاه‌های مختلف پرندگان احداث شده و با سرعت در حال گسترش است.

پژوهشگر پرندگان شکاری تصریح کرد: زیستگاه‌های مختلف می‌تواند محل تغذیه یا مسیر عبور پرندگان بومی و یا مهاجر باشد؛ قطعاً نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای پیشرفته دنیا هم نمی‌توان به‌سرعت تمام خطوط انتقال نیرو را ازلحاظ خطر برق‌گرفتگی و برخورد پرندگان با کابل‌ها به سرعت ایمن کرد.

وی افزود: اما می‌توان خطوط انتقال جدید و همچنین مناطق و یا زیستگاه‌ها و یا مسیرهای مهاجرت و یا تغذیه این پرندگان را در نقاط پرخطرتر سریع‌تر و در اولین مرحله ایمن‌سازی کرد.

این فعال محیط‌زیست اذعان کرد: هم‌اکنون طرح‌ها و راه‌حل‌های جدید مبنی بر نوع، جنس و شکل این خطوط انتقال نیرو برای ایمن‌سازی ان ها در بسیاری از کشورهای دنیا در حال اجراست که با توجه به زیستگاه‌ها، نوع و گونه پرندگان شکل خطوط انتقال نیرو، شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و حتی فرهنگی و آموزشی یک کشور یا منطقه و با توجه به شرایط اقتصادی و مالی طراحی و اجرا می‌شود.

این دامپزشک خاطرنشان کرد: بررسی‌های دقیق و علمی اولیه در خصوص اطلاعات میدانی لازم توسط پژوهشگران پرنده‌شناس و اکولوژیست برای مشخص کردن نوع و گونه‌های پرندگان، مسیرهای مهاجرت و تغذیه و استراحت در فصول مختلف با همکاری مهندسین شرکت توزیع برق سراسر، طراحی و ساخت؛ ایمن‌سازی محل‌های پرخطر بر روی خطوط انتقال نیرو را بررسی و راهکارها ارائه می‌شود.

وی در مورد نکات مهم در این موضوع گفت: فراورده‌ای جمعیتی، مناطق حفاظت‌شده، کنترل، حفاظت، شهرداری‌ها، «خصوصاً برای جانمایی محل دفن زباله‌های شهری و ضایعات کشتارگاهی و کارخانه جات تولید کمپوست» و علت مرگ‌ومیرها به‌صورت علمی و مستند و آمارها و درمان پرندگان آسیب‌دیده بسیار مهم و اساسی است.

رضا کیامرزی خاطرنشان کرد: برق‌گرفتگی پرندگان علاوه بر تلفات بالا در پرندگان باعث قعطی برق در خطوط انتقال نیرو و خسارات جدی به فیوزها و قطع کننده‌های برق در پستهای برق و همچنین خسارت ناشی از قطعی برق در شهرک‌های صنعتی شهرها, و…غیره می‌شود.

این فعال محیط‌زیست بابیان اینکه این مشکل مربوط به‌کل دنیاست، گفت: این مشکل سال‌ها بوده و مربوط به زمان کنونی نیست و ما بیشتر از هیاهو و جنجال احتیاج به همکاری ارگان‌ها، آن جی او ها، متخصصین محیط‌زیست، دامپزشکی و شرکت انتقال نیرو و…داریم تا با توجه به اقلیم، منطقه، فرهنگ مردم و آموزش و …مشکلات رو حل کنیم.

این تاق زارها به علت وجود موش‌های صحرایی بزرگ که خوراک عقاب‌ها هستند حیات‌وحش خوبی را برای زندگی آنان فراهم کرده است.

از سوی دیگر کم شدن عقاب‌ها به این معنی است که موش‌ها در این منطقه زیاد شوند که عامل مهم شیوع بیماری سالک خواهد بود.

به نظر می‌رسد که اگر چرخه طبیعی حیات‌وحش حفظ شود وجود این عقاب‌ها می‌تواند عامل مؤثری در پیشگیری بیماری سالک هم باشد که می‌طلبد مسئولان محلی در برقراری این چرخه طبیعی همت کنند و چاره‌ای برای این مشکل زیست محیطی کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری صاحب نیوز، تاریخ انتشار: 29فروردین1398 ، کدخبر: 947205: www.sahebnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین