پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
تغییرات اخیر در «فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، توجه زیادی را به‌خود معطوف کرد، دشمنان بلافاصله تفسیرها و گمانه زنی‌های خود را شروع کرده و در داخل کشور نیز بازار بحث داغ گردید. این از یک سو نشأت گرفته از اهمیت سپاه پاسداران به‌عنوان مهم‌ترین نهاد انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر می‌تواند ناشی از بی‌توجهی کافی نیروهای داخلی به ذات این‌گونه تغییرات باشد.انتخاب سردار سلامی نیز یک انتخاب کاملا طبیعی است. در سلسله مراتب فرماندهی، «جانشین»، طبیعی‌ترین جایگزین فرمانده است. از این‌رو سردار سلامی بر مبنای یک قاعده طبیعی به فرماندهی کل سپاه رسیده و این در حالی است که اساسا انتصاب «جانشین» از سوی فرماندهی کل سپاه، مستلزم پذیرش آن از سوی فرمانده معظم کل قوا است.

شعار سالسردار جعفری ۱۲سال پس از «فرماندهی کل»، سنگر را به جانشین خود تحویل داده و این در حالی است که براساس قاعده‌ای که در این جایگاه‌ها مدنظر فرمانده معظم کل قوا است، دوره فرماندهی 5 سال است که لزوما 5سال دیگر تمدید می‌شود. کما اینکه دوره فرماندهی سردار صفوی 10سال و در حدفاصل ۷۶ تا ۸۶ بود. بنابراین اگر در این خصوص سؤالی وجود داشته باشد این است که چرا دوره سردار جعفری 2سال بیش از موعد مقرر شده است که پاسخش طبعا از این جنس است که دوره فرماندهی جعفری توأم با موفقیت‌هایی بزرگ بوده که البته در حکم جدید او هم به این نکته اشاره شده است.

انتخاب سردار سلامی نیز یک انتخاب کاملا طبیعی است. در سلسله مراتب فرماندهی، «جانشین»، طبیعی‌ترین جایگزین فرمانده است. از این‌رو سردار سلامی بر مبنای یک قاعده طبیعی به فرماندهی کل سپاه رسیده و این در حالی است که اساسا انتصاب «جانشین» از سوی فرماندهی کل سپاه، مستلزم پذیرش آن از سوی فرمانده معظم کل قوا است. بر این اساس باید گفت؛ رضایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دوران فرماندهی سردار جعفری، رضایت از عملکرد و نقش سردار سلامی نیز می‌باشد. سلامی در 10سال از دوران فرماندهی سردار جعفری، جانشین فرماندهی بوده است و این علاوه بر آنکه نشان‌دهنده حسن سلوک او با اقران خود در دوره فرماندهی سردار جعفری است، بیانگر اندوخته‌ای بزرگ از تجربه فرماندهی نیز به‌حساب می‌آید که می‌تواند به‌عنوان سرمایه‌ای مهم در دوران فرماندهی او به کار ‌آید.

سلامی اما نقش مهمی در پیشبرد کیفی و کمی صنایع موشکی و هوافضای کشور نیز داشته و در جایگاه یک مبتکر و متفکر در عرصه نیروهای مسلح شناخته می‌شود. دوران فرماندهی او در نیروی هوایی سپاه در واقع آغاز تحرک جدیدی در این نیرو به‌حساب می‌آید. سلامی سال‌ها در سنگر طراحی عملیات و فرماندهی رزم شرکت داشته و در کار تربیت نیروی انسانی کارآمد و در سپاه نیز جایگاه برجسته‌ای دارد. از این‌رو باید دوران فرماندهی او را دوران تحرک فنی‌تر، تخصصی‌تر و پویاتر سپاه به‌حساب آورد.

یکی دیگر از ویژگی‌های سردار حسین سلامی، جنبه پر رنگ اعتقادی و گستردگی آگاهی‌های او در حوزه علوم اسلامی و انسانی است. سلامی در حوزه مباحث دینی یک شخصیت صاحب نام سپاه است و انس او با قرآن کریم و تفسیر و مباحث فکری و فلسفی - کلامی، او را در مرتبه‌ای خاص در بین «پاسداران» قرار داده است و به‌نظر این قلم، از این‌رو بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب او به فرماندهی، «گسترش مدیریت‌های برخوردار از بنیه معنوی و توانایی‌های کارشناسی و حرکت دادن سپاه به سوی تکامل» را از او مطالبه کردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار3اردیبهشت 98، کد خبر: 53273، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین