پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به افزایش 40 درصدی خشونت در جامعه نسبت به سال‌های، قبل عدم پاسخگویی به مشکلات مردم، فشار اقتصادی، عدم امنیت شغلی را از عوامل افزایش خشونت دانست.

شعارسال: مصطفی اقلیما در رابطه با وضعیت آمار رفتارهای خشونت آمیز در جامعه ایرانی نسبت به سال گذشته گفت: آمار رفتارهای خشونت آمیز روند صعودی داشته است. سال گذشته آمار به نسبت امسال کمتر بود اما به دلیل فشارهای اقتصادی و باقی ماندن مشکل بیکاری، روند افزایشی در برخوردها و رفتارهای همراه با خشونت در جامعه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه نزاع‌های خیابانی، طلاق‌های عاطفی، ورودی متخلفان به زندان و درگیری با مسئولان در دستگاه‌های اداری افزایش پیدا کرده گفت: زمانی می‌توانیم بگویم خشونت در جامعه رو به کاهش است که در زیرساخت‌ها، آرامش را به مردم انتقال دهیم.

اقلیما با اشاره به اتفاقات چند روز پیش در جریان بازی فوتبال تیم‌های پرسپولیس و سپاهان بیان داشت: اینکه بیان شود درگیری در استادیوم از سوی تماشاگران تنها نشات گرفته از ارق آنها به تیم مورد علاقه بوده است، سخنی بر پایه عمل و اصول روانشناسی نیست. رفتار خشونت آمیز از سوی هر قشر جامعه نشات گرفته از آسیب‌هایی است که در زندگی با آن درگیر هستند. هر چقدر وضعیت معیشت و رفاه در یک جامعه کاهش یابد در ادامه رفتارهای پر آسیب افزایش می‌یابد و برعکس رشد وضعیت معیشتی و رفاهی منجر به ایجاد جامعه‌ای آرام با رفتارهایی به دور از هیجان زدگی و خشن خواهد بود. آنچه ما در فضای استادیوم ورزشی میان طرفداران دو تیم شاهد بودیم نشانگر وجود آسیب‌های بسیاری در جامعه است؛ مردم برای تخلیه فشارهایی که در زندگی متحمل می‌شوند از این روش‌های خشونت‌آمیز استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تجربه میدانی و مشاهده و گفتگو با دانش آموزان مطرح کرد: گاهی در مراجعه به مدارس برای بررسی خشونت و مشکلات دانش آموزان متوجه می‌شویم بسیاری از کودکان از برخورد والدین رضایتمندی لازم را ندارند؛ وقتی قضیه را جویا می‌شدیم متوجه می‌شدیم که فرزند ادعا می‌کند، وقتی وارد خانه می‌شوم و به پدرم سلام می‌دهم به من فحش می‌دهد که این ناشی از فشارهای اقتصادی، مشکلات زندگی و خستگی کار است، این اتفاق شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما بر افکار و آرامش فرزند اثر مستقیم می‌گذارد که در آینده عواقب نامناسبی را در رفتارهای اجتماعی شکل می‌دهد.

اقلیما خشونت در جامعه نسبت به سال‌های قبل را در خوشبینانه‌ترین حالت 40 درصد دانست و ادامه داد: بروز خشونت در افراد تنها بستگی به نوع تربیت و فضای خانه ندارد بلکه نوع اتفاقات محیط کار و جامعه بر افزایش خشونت فرد اثر مستقیم دارد. وقتی حقوق کارمند با افزایش قیمت‌ها ثابت مانده و کرایه خانه‌هایش عقب افتاده و شخص از پس مخارج زندگی بر نمی‌آید، نباید توقع آرامش از مردم را داشته باشیم.

وی یکی از افزایش تصادفات جاده‌ای و نزاع بین رانندگان را تاثیر گرفته از نوسانات اقتصادی دانست و گفت: فرد در حالی که رانندگی می‌کند در ذهن خود به مشکلات زندگی‌اش فکر می‌کند و این منجر به کاهش تمرکز فرد و افزایش تصادفات می‌شود و در پی آن برخوردهای تند و خشن که به حتم اگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی کمتر بود نوع برخورد مردم با اتفاقات، آرام‌تر و سنجیده‌تر شکل می گرفت.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در پایان نبودن فرد پاسخگو برای مشکلات مردم را هم جزو مهم‌ترین عوامل خشونت دانست و ادامه داد: مردم با دولت مشکلی نخواهند داشت تا زمانی که وضعیت زندگی مناسبی برای آنان مهیا شود، گلایه‌ها از زمانی آغاز می شود که وضعیت معیشت در مسیر بحران حرکت می‌کند. عدم امنیت شغلی، قیمت بازار نابسامان و مشکلاتی از این دست وقتی با عدم پاسخگویی مسئولان و ارائه ندادن راهکار مناسب روبه‌رو می‌شود؛ اعتراضات را شکل می‌دهد. روش آرام کردن جامعه در دستان مسئولان است و آن هم هیچ راهکاری نمی‌تواند باشد جز آرام کردن وضعیت اقتصادی و ایجاد رفاه اجتماعی که مهیا شدن این دو ایران را به جامعه عاری از خشونت اجتماعی می‌رساند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 9اردیبهشت1398 ، کدخبر: 839451 : www.borna.news


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین