پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
در صورت وارد شدن نتانیاهو به نبردی دیگر با مقاومت غزه احتمال تکرار نتایج جنگ دوروزه و شکست تل‌آویو وجود دارد.
شعار سال : نوار غزه بار دیگر هدف تجاوز رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. مقدمات این تقابل روز جمعه در راهپیمایی‌های بازگشت غزه و مقابله ارتش رژیم صهیونیستی با معترضان فلسطینی شکل گرفت و یک روز بعد یعنی شنبه، شدت یافت. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بیش از ۱۵۰ حمله به غزه داشته‌اند و ۲۰۰ مکان غیرنظامی از جمله منازل مسکونی، مساجد، مغازه‌های تجاری، سازمان‌های رسانه‌ای و زمین‌های زراعی را هدف قرار داده‌اند. در مقابل، تایمز اسرائیل گزارش کرده که گروه‌های مقاومت تاکنون ۴۵۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده‌اند. مقاومت فلسطین نیز اعلام کرده این آغاز یک نبرد طولانی است، اما نبرد اخیر در چه شرایطی شروع شده و اهداف آن چیست؟


در شرایط کنونی پرونده فلسطین به مرحله بسیار حساسی رسیده و براساس اعلام کاخ سفید قرار است طرح موسوم به معامله قرن تا پایان ماه رمضان اعلام شود که مهم‌ترین بخش آن پایان طرح دو دولت و عدم بازگشت آوارگان به فلسطین است. علاه بر این قرار است بخش‌های بیشتری از کرانه باختری به اسرائیل ملحق شود. این مسئله به معنای آن است که ترامپ به دنبال حل و فصل پرونده فلسطین در راستای منافع صهیونیست‌ها است. البته این خواسته ترامپ به سادگی اجرا نخواهد شد و چالش‌های زیادی در مسیر وی قرار دارد. اما طرح معامله قرن حتی در صورت شکست خوردن نیز نشانه توطئه خطرناکی علیه ملت فلسطین است. مقاومت فلسطین بارها اعلام کرده که این طرح باعث شعله‌ور شدن قیام مردمی خواهد شد و حتی پس از انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس راهپیمایی‌های بازگشت در فلسطین در حال برگزاری است. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل شلیک ۴۵۰ موشک به سمت اسرائیل هشدار به ترامپ و نتانیاهو در مورد عواقب معامله قرن است.


علاوه بر این نیروهای مقاومت به دنبال تثبیت قدرت بازدارندگی خود هستند. در شرایط کنونی موشک‌های مقاومت فلسطین توانسته‌اند برخی مناطق اسرائیل را برای نخستین بار هدف قرار دهند که این نشان‌دهنده پیشرفت موشک‌های حماس است. موشک‌های مقاومت فلسطین اکنون می‌توانند تمامی مناطق اشغال شده را هدف بگیرند و قدرت انفجاری بالایی دارند، این به معنای آن است که تأسیسات و زیرساخت‌های نظامی و استراتژیک اسرائیل زیر آتش آنهاست. رآکتور هسته‌ای دیمونا از مهم‌ترین اهداف استراتژیکی است که می‌تواند هدف موشک‌های مقاومت قرار بگیرد. این تأسیسات رآکتور در فاصله ۷۰ کیلومتری نوار غزه قرار دارد و از مهم‌ترین تأسیسات در اراضی اشغالی محسوب می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون نیز که در مرکز اراضی اشغالی واقع شده یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های استراتژیکی است که این رژیم از هدف قرار گرفتن آن‌ها نگران است و در صورت رسیدن موشک‌های مقاومت به آنجا پروازها متوقف می‌شوند، به همین دلیل صهیونیست‌ها با بروز هر تنشی، مسیرهای پروازی از این فرودگاه و به مقصد آن را تغییر می‌دهند. اکنون با افزایش برد موشک‌های مقاومت و پوشش تمامی اراضی اشغالی، مجتمع پتروشیمی حیفا که شامل تعدادی زیرساخت پالایش و انبار مواد پتروشیمی قابل نشت است، در خطر قرار گرفته است. یوسف الشرقاوی، افسر بازنشسته و کارشناس نظامی در گفت‌وگو با خلیج‌آنلاین گفته که موشک‌های مقاومت اکنون می‌توانند تمامی نقاط نظامی و استراتژیک اسرائیل را هدف بگیرند. در واقع مقاومت فلسطین به دنبال نهادینه کردن بازدارندگی خود در برابر اسرائیل است. به دنبال تشدید حملات به اراضی اشغالی، نتانیاهو در مناطق همجوار غزه، «وضع فوق‌العاده» اعلام کرد. سال گذشته نیز مقاومت چنین شرایطی را بر اسرائیل تحمیل کرد و در جنگ دو روزه ۱۹ و ۲۰ آبان ۹۷ حماس توانست تل‌آویو را مجبور به آتش‌بس و توافقی مبنی بر ورود برخی تجهیزات و کمک‌های مالی قطری‌ها به نوار غزه نماید.


دلیل دیگری که می‌توان آن را احتمالی برای چرایی تنش روزهای اخیر دانست، برگزاری مسابقات اروپایی آواز یورو ویژن در سرزمین‌های اشغالی است. این مسابقات در اروپا و جهان طرفداران زیادی دارد، به گونه‌ای که برخی رسانه‌ها آن را مهم‌ترین مسابقه هنری جهان و پربیننده‌ترین مسابقات پس از جام جهانی فوتبال می‌دانند. اهمیت و نگاه ویژه جهانیان به این مسابقه، فرصتی طلایی پیش روی مقاومت برای دیکته کردن خواسته‌های خود به تل‌آویو و نشان دادن دست برتر موقعیت خویش خواهد بود. این مسابقات قرار است ۲۴ اردیبهشت در تل‌آویو برگزار شود. نکته مهم این است که گروه‌های مقاومت پیش از این تهدید کرده بودند که اسرائیل در زمان برگزاری مسابقات یوروویژن امن نخواهد بود. با شروع عملیات موشکی اخیر، جهاد اسلامی در پیامی به مسابقات یوروویژن هم اشاره کرد: «دشمن را از برگزاری هرگونه جشنواره‌ای (مسابقات اروپایی آواز یوروویژن) محروم می‌کنیم.»


از سوی دیگر نتانیاهو هنوز موفق به تشکیل دولت نشده است و برای این کار به آرای حزب تحت رهبری لیبرمن به شدت نیازمند است. برخی کارشناسان معتقدند که نتانیاهو در تلاش برای جلب رضایت حزب به‌شدت راستگرای «خانه ما» به رهبری آیگدور لیبرمن برای حضور در کابینه و تشکیل دولت، اگر همچنان بخواهد حملات علیه غزه را به‌رغم هزینه‌های امنیتی آن ادامه دهد، در این صورت قمار نتانیاهو می‌تواند منجر به تحمیل شرایط امنیتی سختی برای اسرائیل شود.


نتانیاهو اکنون بر سر یک دوراهی بزرگ قرار گرفته است. از یک طرف اگر بخواهد در برابر موشک‌های مقاومت فلسطین به صورت کجدارو مریز ادامه دهد نیروهای مقاومت موفق به نهادینه کردن قدرت بازدارندگی خود خواهند شد که این مسئله باعث خواهد شد نیروهای تندرو صهیونیستی فشارها را بر دولت اسرائیل افزایش دهند و از سوی دیگر در صورت وارد شدن نتانیاهو به نبردی دیگر با مقاومت غزه احتمال تکرار نتایج جنگ دوروزه و شکست تل‌آویو وجود دارد که در این صورت باید عمر دولت نتانیاهو را بسیار کوتاه دانست، چرا که شکست در جنگ دو روزه باعث فروپاشی کابینه نتانیاهو و انتخابات زودهنگام شد.


سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت مشرق، تاریخ انتشار: 16اردیبهشت1398 ، کدخبر:956483 :www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین