پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۰۶۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
این روزها و در هیاهوی فرمان کذایی ترامپ، بیش از همیشه مغز حرف معلم را درک کردم، وقتی که دیدم بعضی از این نوابغ به بی‌عدالتی و به هیولای فاشیسم معترض نیستند، بلکه شاکی‌اند به قدر ندیدن «شخص» خودشان از سوی اهالی قدرت چه در زادگاه و چه در «خانه» دوم.

شعارسال: من دیپلم‌ام را در یکی از مراکز «سمپاد» گرفته‌ام، از جمله مدارسی که به نام «تیزهوشان» معروف بود و مخفف عبارت «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان». یادم هست در برهه‌ای بعد از مراسم صبح‌گاه، در مدح خودمان سرودی را همخوانی می‌کردیم با این مطلع: «فرزانگان! ای اختران علم و ایمان/ فردای کشور را شما هستید بنیان». آماس کرده از این حجم خودشیفتگی سر کلاس حاضر می‌شدیم و احساس می‌کردیم، دنیا دارد ملتمسانه نگاه‌مان می‌کند.

باز هم یادم هست دبیری داشتیم با سابقه‌‌ای متمایل به گرایش‌های چپ که هر چندگاه یک بار متلکی به برچسب «تیزهوش» می‌انداخت و تمسخرمان می‌کرد.

ما البته شک نداشتیم کنایه‌های این‌چنینی برآمده از حسادت آدم معمولی‌ها به نبوغ و برازندگی و دانش ماست، ولی معلم بینوا یک بار به حرف آمد که وجود چنین مدارسی برساخته‌ی یک نگاه فاشیستی‌ست و اصولا چنین ساختاری فاشیست‌پرور است. پاسخ این حرف از سوی ما که در آن زمان ملعبه‌ی کسب و کاری به اسم«نخبه‌پروری» شده‌بودیم، پوزخندی از سرغرور بود و نتیجه‌اش تن دادن‌مان به بازی گلادیاتوروار المپیادهای مهندسی‌شده‌ و رقابت بر سر کم‌ رقم‌تر شدن رتبه‌ی کنکور.

در این میان اما اقلیتی بودند که از این غربال بعدی هم گذشتند؛ مدال‌آوران المپیادها و تک‌رقمی‌های کنکور در دانشگاه هم جای دیگری نشستند، القاب «معاف ازکنکور»، «معاف از سربازی»، «دورشته‌ای» و … مخصوص طبقه‌ی خیلی «نخبه»ای بود که بنا به سیاست مدیران فرهنگی و آموزشی جمهوری اسلامی قرار بود «نبوغ جوان مسلمان ایرانی» را نمایندگی کنند. «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» محل جولان نابغه‌هایی شد که برخی‌شان با وجود مهاجرت به آمریکا، سهامدار شرکت‌های فنی داخلی هم باقی ماندند و گروهی هم بعد از چند سال زندگی در آمریکا به این نتیجه رسیدند که عق‌شان می‌گیرد از آن هویت شرقی عقب‌مانده!

این روزها و در هیاهوی فرمان کذایی ترامپ، بیش از همیشه مغز حرف معلم را درک کردم، وقتی که دیدم بعضی از این نوابغ به بی‌عدالتی و به هیولای فاشیسم معترض نیستند، بلکه شاکی‌اند به قدر ندیدن «شخص» خودشان از سوی اهالی قدرت چه در زادگاه و چه در «خانه» دوم. «فاشیست کوچولو»هایی زاییده‌ی همان مدارس که انتظار داریم دنیا وجود ما برترین‌ها، ما متفاو‌ت‌ها، را قدربداند. حالا یک جا با طلبکاری و قلدری و جای دیگر با تضرع و استغاثه.

حالا بماند که جمهوری اسلامی چه رکبی خورد با این سیاست تولید فله‌ای نخبه .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ریگا کوردستان، تاریخ انتشار: 23بهمن1395 ، کدخبر: 4377: www.rigakurdistan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین