پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
در سال ۱۹۷۰ میلادی خبری به سرعت در رسانه‌های جهان مبنی بر ربایش هواپیمایی اسرائیلی توسط یک زن منتشر شد.
شعار سال: ماجرا به روزی باز می‌گردد که رسانه‌ها خبر جنجالی ربایش یک هواپیما به دست زنی را منتشر کردند.

در سال ۱۹۷۰ میلادی خبری به سرعت در رسانه‌های جهان مبنی بر ربایش هواپیمایی اسرائیلی توسط یک زن منتشر شد.

لیلا خالد عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین و عضو شورای ملی فلسطین، اولین زنی که اقدام به ربودن یک هواپیمای اسرائیلی پس از جنگ ۱۹۶۷ کرده بود، در مصاحبه با تلویزیون العربیه گفت که او تصمیم داشت سه هواپیما را همزمان برباید، اما دو تن از همرزمان وی نتوانستند وارد هواپیما‌های مورد نظر شوند و تنها او موفق به ربودن هواپیمای اسرائیلی شد.

سال‌ها پس از این حادثه رهبر انقلاب با یادکردی از این حادثه به شعری از مرحوم امیری فیروزکوهی در خصوص این حادثه سرودند اشاره کرده و فرمودند: ضمناً از جمله‌ی کار‌هایی که خیلی خوب است در کشور ما که بحمدالله در این جلسه هم آثارش دیده شد و قبلاً هم دیده شد و من خیلی از این راضی هستم، واکنش سریعی است که شعرای جوان ما به حوادث نشان میدهند، این خیلی با ارزش است، این خیلی خوب است. مبادا کسی خیال کند که این چیز منفی است؛ نه، این بسیار مثبت است. ما در طول تاریخ و در زمان معاصرِ نزدیک به خودمان هم داشتیم مواردی را که همین واکنش‌های سریع بهترین آثار را به‌وجود آورد. وقتی که آن هواپیمای اسرائیلی را آن زن ربود، مرحوم امیری فیروزکوهی [قصیده‌ای گفت]حالا امیری فیروزکوهی، دوستانی که ایشان را می‌شناسند [میدانند]، خب ایشان جوان و انقلابی و مانند این‌ها که نبود، امّا روی آن احساسی که پیدا کرد، یک قصیده‌ی زیبا و عالی همان‌وقت -سال چهل و چند- گفت، متناسب با موقع، متناسب با زمان؛ «آنجا غزاله‌ای...»، حالا خیلی از ابیاتش را یادم نیست، آن‌وقت‌ها خیلی از بیتهایش را بلد بودیم؛ من از خود ایشان شنیده بودم. علی‌ایّ‌حال، این خیلی خوب است، اینکه به حوادث واکنش سریع نشان داده بشود و تبیین بشود، این بسیار خوب است.

آن‌جا غزاله‌ای بین خورشید در حبالش

مرحوم امیری فیروزکوهی از شعرای مشهور ایرانی که تخصص در غزل و قصیده ایرانی داشت، پس از این حادثه در ستایش این زن شعری سرود::

آن‌جا غزاله‌ای بین خورشید در حبالش
عزمش زهفت مردان رزمش به هفت میدان
بام زمین مجالش شیر برین غزالش
زان آهنین سمندش وان آتشین نصالش

این قصیده ۵۲ بیتی در مقاطع آخر به این‌جا می‌رسد:
آوارگان اسلام بی‌یار و بی‌سرانجام
صهیون و صیحه ظلم فاران و فرّه عدل
ما همچنان در آرام فارغ زاحتیالش
آن عدل و این دلالش و این ظلم و آن ظلالش

اسلام لایزال است حق است و بی‌زوال است
برهان این مقال است قرآن لایزالش



شادیه ابوغزاله کیست؟

لیلا خالد در سال ۱۹۴۴ در فلسطین متولد شد و به دلیل اقدام به هواپیماربایی در سال ۱۹۶۹ به یکی از معروفترین زنان جهان تبدیل شد. او به دلیل مبارزات طولانی به سمبل زنان مبارز در جهان عرب و فلسطین تبدیل شده است. لیلا خالد گفت: «زمانی که اقدام به ربودن هواپیمای اسرائیلی کردم، عضو جبهه خلق برای آزادی فلسطین بودم. در آن زمان من اولین زنی بودم که در آگوست ۱۹۶۹ اقدام به ربودن هواپیمای اسرائیلی کردم. من از ربودن هواپیما دو هدف را دنبال می‌کردم، یکی آزاد کردن فلسطینیان در بند اسرائیل و دوم جلب توجه اذهان عمومی جهانیان به فلسطین ومردم.»

این زن فلسطینی ضمن اشاره به فراز و نشیب مبارزات ملت فلسطین گفت: «اکنون من با همسر و فرزندانم در اردن زندگی می‌کنم و عضو شورای ملی فلسطین هستم. از گذشته خود و مبارزه برای فلسظین پشیمان نیستم، ما برای رسیدن به حقوق از دست رفته مبارزه می‌کنیم ف البته مبارزه با تغییر شرایط نیز تغییر می‌کند و مبارزه امروز شکل دیگری دارد. نام تشکیلاتی من شادیه ابوغزاله بود این اسم را من به احترام شادیه ابو غزاله اولین زن مبارز فلسطینی که درسال ۱۹۶۷ شهید شده بود، انتخاب کردم.»

وی افزود: «پس از اینکه اولین و دومین عملیات ربودن هواپیمای اسرائیلی را با موفقیت انجام دادم، در سال ۱۹۷۰ برای انجام سومین عملیات مجبور شدم عمل جراحی زیبایی بر صورتم انجام دهم و چهره ام را تا حدودی تغییر دهم. سپس به همراه یکی از مبارزان نیکاراگوائی بنام پاتریک ارگویلو برای انجام عملیاتی دیگر راهی ایالات متحده آمریکا شدم. این بار به همراه گروهی از همرزمانم که برخی از آن‌ها فلسطینی نبودند، اما از آرمان ملت فلسطین دفاع می‌کردند تصمیم داشتیم سه هواپیما از شرکت اسرائیلی "عال" را همزمان در یک عملیات یکی در زوریخ و بقیه را از آمریکا برباییم، اما متاسفانه موفق نشدیم، چون دو تن از همرزمانمان نتوانستند به موقع عملیات را آغاز کنند و در نهایت رفیقمان آرگولیو در حین انجام عملیات به قتل رسید و دوتن دیگر براثر مشکلات غیرمنتظره عملیات را به تاخیر انداختند.»

لیلا خالد در پایان گفت: «من به دست پلیس بریتانیا (اسکاتلندیارد) اسیر شدم و پس از آن همرزمان من با ربودن هواپیمای پان آمریکن آزادی مرا از زندان به عنوان پیش شرط مذاکره برای آزادی گروگان‌های هواپیمای آمریکایی و حکومت بریتانیا مطرح کردند و بریتانیا سرانجام مجبور شد مرا پس از تنها یک ماه آزاد کند. یک سال پس از آزادی من جبهه خلق برای آزادی فلسطین که من عضو فعال آن بودم تاکتیک هواپیماربایی را تغییر داد و به روش‌های دیگری برای مقاومت روی آورد.»


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1398، کدخبر: 6928273 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین