پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۶۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
انتخابات هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی در سال پایانی دوره دهم، فردا یکشنبه ۵ خرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.در این میان، 17 زن راه یافته به خانه ملت که توانستند با حضور پرتعداد خود، رکورد بیشترین حضور زنان در مجلس را بشکنند، حال در تلاشند تا با پشت سر گذاشتن موانع، تابوی حضور زنان در میان اعضای هیات رئیسه مجلس را در هم بشکنند.
شعار سال: زنان راه یافته به خانه ملت در تلاش هستند تا در سال پایانی دوره دهم مجلس، با ورود به لیست اعضای هیات رئیسه مجلس، خود را از کنج نشینی به صدرنشینی رسانده و رکوردی بر رکوردهای مجلس دهم بیافزایند. حال باید دید این قشر اقلیت مجلس تا چه اندازه توان پرش از سد مردانه مجلس را دارند.

انتخابات هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی در سال پایانی دوره دهم، فردا یکشنبه ۵ خرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در جریان برگزاری انتخابات هیات‌ رئیسه مجلس قرار است یک رئیس، 2 نایب رئیس، 6 دبیر و سه ناظر را انتخاب کنند.

در این میان، 17 زن راه یافته به خانه ملت که توانستند با حضور پرتعداد خود، رکورد بیشترین حضور زنان در مجلس را بشکنند، حال در تلاشند تا با پشت سر گذاشتن موانع، تابوی حضور زنان در میان اعضای هیات رئیسه مجلس را در هم بشکنند.

پیش از این مجلس پنجم با 14 نماینده زن از مجموع 277 نماینده که هفت تن از آنان نمایندگان مردم تهران بوده‌اند، رکورددار حضور زنان بود. مجلس ششم هم تنها دوره ای از مجلس بود که در جایگاه هیات رئیسه خود شاهد حضور سهیلا جلودارزاده بوده است که چهار سال به طول انجامید.

حال باید دید فردا یکشنبه 5 خردادماه، زنان فقط ابزار جمع آوری رای در انتخابات هستند یا می توانند با رای اکثریتی، در جایگاه صدرنشینی قرار گیرند.
نگاه مردسالارانه مجلسیان، سد راه حضور زنان در هیات رئیسه

هاجر چنارانی نماینده شهر نیشابور در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب که مجلس هنوز نگاه مثبتی به پذیرش زن در اعضای هیات رئیسه ندارد، اظهار داشت: شنیده ها حاکی از این است که در لیست فراکسیون امید، نام یک بانو به چشم می خورد اما با توجه به اینکه هر کدام از فراکسیون ها قرار است به صورت مستقل لیست خود را ارایه دهند، احتمال راهیابی زنان به لیست هیات رئیسه غیرممکن خواهد بود.

وی توضیح داد: به دلیل اینکه در هر فراکسیونی، افراد بیشتر در بحث ریاست متفق القول روی عهد خود می ایستند اما در مورد سایر بخش های هیات رئیسه یعنی نواب، دبیر و کارپرداز معمولا شاهد بدعهدی هستیم و توجهی به لیست ندارند.

این نماینده مجلس، ضمن گلایه از اینکه متاسفانه نگاه مجلس هنوز به پذیرش یک زن در هیات رئیسه نیست، گفت: ما 17 نفر نماینده زنان جامعه، تمام تلاش خود را برای حضور یک زن در صدرنشینی مجلس بکار می بندیم اما به نظر من احتمال راهیابی زنان به اعضای هیات رئیسه خیلی ضعیف است چرا که اکثریت نمایندگان مرد در مجلس هنوز نمی توانند بپذیرند یک زن در جایگاه هیات رئیسه باشد.

وی ادامه داد: فراکسیون های مجلس فقط در بحث ریاست متعهد عمل می کنند و در سایر موارد زنان شاهد بدعهدی های بسیاری از سوی مردان بوده اند. به عنوان نمونه خانم فریده اولادقباد در دوره قبل کاندید شد اما آقای یوسف نژاد انتخاب شد.

به بیان چنارانی، اصل سیاست مجلس فردا دیده می شود که واقعا چه کسانی به چه کسی رای می دهند و بر نظر جمعی فراکسیون خود تعهد دارند یا خیر.

تنگ نظری مردان مجلس در رای دادن به زنان ملت

طیبه سیاووشی عنایتی نماینده تهران هم اظهار داشت: معضل و چالش بزرگ زنان خانه ملت این است که مردان مجلس به دلیل اینکه زنان را یک رقیب جدی می بینند، رای نمی دهند. تاکنون هر چه اعتراض کردیم که ما سه سال است به شما رای می دهیم اما شما به ما رای نمی دهید و این کمال بی انصافی است، فایده ای نداشته است.

وی ادامه داد: جامعه مردسالار مجلس و در اقلیت بودن زنان از دلایل اصلی ایجاد موانع صدرنشینی زنان مجلس است که امیدواریم نام چند زن در لیست اعضای هیات رئیسه قرار بگیرد و بتوانند از جامع پرتعداد مردان کسب رای کنند.

سیاوشی عنایتی با رد این مطلب که زنان خود تمایلی به حضور در هیات رئیسه ندارند، با صراحت عنوان کرد: ما هر ساله نام چند زن نماینده مجلس را در هیات رئیسه عنوان می کنیم اما متاسفانه رای نمی دهند. زنانی که تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف و مطالبات تمامی زنان جامعه بکار می بندند.

باید منتظر نشست و دید مجلس دهم در واپسین سال فعالیت خود، رکوردی دیگر خواهد شکست و در میان اسامی هیات رئیسه، نام یک یا چند زن را خواهد داشت یا خیر. باید دید فردا سرنوشت رایزنی‌های فشرده فراکسیونی این روزهای بهارستان چه خواهد شد. باید دید نگاه جنسیت زدگی از خانه ملت رخت می بندد و نیمه دیگر جمعیت کشور به سهم خود خواهند رسید یا خیر؟

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:4خرداد 1398،کدخبر:83327234،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
0
این از موفقیت زنان که تونستن از عزلت دربیان و به مقام های مهمی دست پیدا کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین