پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۶۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از عرضه شکر تنظیم بازاری در سطح خرده فروشی های کشور از امروز خبرداد و گفت: این عرضه علاوه بر عرضه شکر در سطح میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای سراسر کشور است.
شعار سال :مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از عرضه شکر تنظیم بازاری در سطح خرده فروشی های کشور از امروز خبرداد و گفت: این عرضه علاوه بر عرضه شکر در سطح میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای سراسر کشور است.

«یزدان سیف» روز شنبه در نشست خبری در زمینه وضعیت بازار شکر کشور افزود: با توجه به بالا بودن حجم واردات شکر طی یک ماه اخیر، هیچ محدودیتی در تامین شکر صنف، صنعت و خانوار نداریم.

وی تصریح کرد: در ابتدای اردیبهشت ماه ۳۴۹ هزارتن شکر پیش فاکتور و حواله آن برای افراد مختلف اعم از مصرف کنندگان، فروشگاه های زنجیره ای، اتحادیه قنادان، شرکت های وابسته به شیرینی و شکلات و ستادهای تنظیم بازار استان ها و همه کسانی که درخواست کننده بودند، صادر شده است.

این مقام مسئول، اظهارداشت: نزدیک ۳۴۸ هزارتن پیش فاکتور برای پرداخت وجه ارایه شد که از این میزان، وجه ۲۳۲ هزارتن آن  واریز شده است.

عرضه ۲۰۰ هزارتن شکر در یک ماه اخیر
وی گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون در مجموع ۲۰۰ هزارتن شکر تامین و به بازار عرضه شده است که از این میزان ۱۷۶ هزارتن مربوط به اردیبهشت ماه و ۳۰ هزارتن مربوط به چهار روز ابتدای خردادماه می شود.

سیف با بیان اینکه نوسانات فصلی در تنش های قیمتی تاثیرگذار است افزود: متعادل شدن بازار کمی زمان بر است اما ما بیش از یک ماه است که در اکثر میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای سراسر کشور از جمله هایپر، کوروش، اتکا توزیع داریم.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، روزانه نزدیک ۲ هزارتن شکر برای تهران در حال تامین است که تا به امروز ۳۵۰ تن شکر فقط در میادین میوه و تره بار تهران توزیع شده است.

وی با بیان اینکه امروز بازار شکر از آرامش نسبی برخوردار است اما برای رسیدن به آرامش مطلوب مورد نظر ما هنوز فاصله داریم افزود: اکنون برخی از استان های کشوردر دریافت حواله شکر خود دچار مشکلاتی هستند اما ما اعلام می کنیم آمادگی ارایه شکر برای همه مصارف صنف، صنعت و خانوار و حتی مساجد و هیات های مذهبی ایام قدر را داریم به طوری که متقاضیان با مراجعه به شرکت های غله و خدمات بازرگانی استان ها و ستاد شرکت بازرگانی دولتی ایران شکر مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.

دو کشتی شکر بخش خصوصی در بندر پهلو گرفت
سیف با تاکید براین که ما هیچ مشکلی در تامین شکر کشور با توجه به تمهیداتی که در بخش دولتی و خصوصی اتفاق افتاده است نداریم اظهارداشت: دو کشتی تامین شکر بخش خصوصی از هفته گذشته وارد بنادر کشور شدند که ورود این کشتی ها باعث کاهش فشار روی دولت می شود

وی ادامه داد: شکر مورد نیاز صنف، صنعت و مصارف خانوار به وفور در سطح بازار و فروشگاه های زنجیره ای حتی شرکت های پخش کالاهای اساسی فراهم است و قیمت هر کیلوگرم شکر فله ای ۳,۴۰۰ تومان درب کارخانه، ۳,۵۰۰ تومان در واحدهای خرده فروشی برای مصرف کنندگان ۳۵۰۰و هر بسته بندی ۹۰۰ گرمی بین ۴۰۰۰ تا ۴,۵۰۰ تومان است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: البته برخی فروشگاه های زنجیره ای همچون شهروند نیز برای اینکه با شلوغی یا مشکلی در توزیع این محصول مواجه نشوند، از این موضوع استقبال نکرده اند و درخواستی برای دریافت حواله شکر نداشته اند.

برخی به دنبال بالا بودن قیمت شکر هستند
سیف درباره عرضه شکر با قیمت های بیش از ۹,۰۰۰ تومان در سطح برخی خرده فروشی ها گفت: برخی افراد به دلیل خرید شکر با قیمت های بالا خریداری کرده اند که برای سود بیشتر یا جلوگیری از ضرر خود نمی خواهند که قیمت شکر کاهش پیدا کند که به این امر چسبندگی قیمت ها می گویند، بنابراین از رسانه ها بهره برداری می کنند تا با تداوم هیجان بازار، قیمت شکر کاهش پیدا نکند.

به گفته وی، در علم اقتصاد اصلی به نام چسبندگی قیمت وجود دارد که این اصل درباره شکر اتفاق افتاده است.

وی از رسانه ها خواست تا در انتقال مطالب واقعی به بازار این محصول کمک کنند گفت: اکنون ما کانال های متعددی برای تامین و عرضه شکر با قیمت های مصوب داریم.

این مسئول به مردم توصیه کرد: شکر را از خرده فروشی ها و فروشگاه ها با قیمت هایی بالاتر از نرخ های مصوب خریداری نکنند و در صورت مشاهده گران فروشی با شماره ۱۲۴ سازمان تعزیرات و سازمان بازرسی کشور تماس بگیرند و مراتب را گزارش دهند.

سیف از تعاونی ها و اتحادیه های کارمندی و کارگری خواست تا برای دریافت شکر های تنظیم بازاری اقدام کنند تا شکر مورد نیاز مردم از طرق مختلف تامین شود.

وی درباره احتکار برخی فروشندگان و شرکت های بسته بندی گفت: اکنون پرونده هایی برای محتکران از جمله کارخانجات نیشکری تشکیل شده و در حال رسیدگی است که امیدواریم زودتر رسیدگی شوند.

۸۰۰ هزارتن شکر تا پایان تیرماه امسال وارد کشور می شود
بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران گفت: اکنون ۸۰۰ هزارتن شکر توسط بخش خصوصی و کارخانه های قند ثبت سفارش و در حال تامین و واردات است.

وی با بیان اینکه تاکنون دو کشتی شکر بخش خصوصی وارد کشور شده است افزود: امیدواریم تا اواخر تیرماه امسال همه ۸۰۰ هزارتن شکر وارداتی برای متعادل شدن بازار و پیش از برداشت تولیدات داخل چغندرقند و نیشکر وارد و ذخیره سازی شود تا تولید کنندگان داخلی دچار ضرر و زیان نشوند.

وی ادامه داد: تا به امروز ذخایر استراتژیک را تامین کردیم و بالغ بر ۴۰۰ هزارتن برای مصارف تنظیم بازاری واردات داریم که با این حجم از تامین شکر هم توانستیم جبران بخشی از تولید شکر را داشته باشیم و هم بازار را به حالت متعادل برسانیم.

واردات ۴۱۵ هزار تن برنج در دو ماه
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه برای واردات برنج هیچ مشکلی نداریم، گفت: امسال در ۲ ماهه ۴۱۵ هزارتن انواع برنج وارداتی از کشورهای مختلف تامین شد.

 سیف» درباره وضعیت بازار برنج، گندم و نان افزود: آمریکا و متحدانش چالش هایی که برای ایران ایجاد کرده اند تا در جریان تجارت و تامین کالاهای اساسی کشور با مشکلات روبرو شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با برخی از متحدان امریکا مهربانی داشته است.
وی اضافه کرد: ایران اسلامی ۴۰ سال است که با این سختی ها و ناجوانمردی ها کنار آمده و از این مرحله هم گذر خواهیم کرد.
سیف اظهارداشت: آنها قصد داشتند که جمهوری اسلامی در تامین کالاهای اساسی کشور دچار مشکل شود، اما امسال تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن کالا بیشتر از گذشته وارد کشور شده و توانستیم جریان تامین بهتر و روان تری داشته باشیم تاجایی که هفته گذشته در بندر امام خمینی (ره) اسکله خالی برای کشتی ها وجود نداشت و ۳۱ فروند کشتی در بندرگاه ها معطل تخلیه بار بودند.
معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه جریان واردات به سهولت در حال جریان است، گفت: بالا بودن حجم و تنوع واردات برنج به کشور، گویای آن است که احتمال تغییر قیمت این محصول بعید است، اکنون برنج وارداتی با قیمت هایی کمتر از نرخ مصوب به بازار عرضه می شود.
وی تصریح کرد: طبق آمارها در سال ۹۶ نزدیک ۱.۳ میلیون تن برنج، در سال ۹۷ حدود ۱.۷ میلیون تن برنج وارد کشور شده بود.

نانوایی ها و گندم یارانه ای
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دیگر نانوایی آزادپز فعالیت ندارد، اظهارداشت: امروز همه نانوایی ها با استفاده از سامانه بانک سپه، گندم یارانه ای دریافت می کنند و بنابراین دیگر نانوایی نمی تواند ادعا کند که آزادپز است.
وی درباره نرخ های متفاوت در نانوایی ها گفت: برخی واحدهای نانوایی مدعی هستند که براساس درخواست مشتری در اندازه و تنوع نان پول دریافت می کنند.
سیف خواستار آن شد تا دستگاه های نظارتی نسبت به تخلف های نانوایی ها رسیدگی کنند و اجازه فروش نان به قیمت های بالاتر از نرخ های مصوب را ندهند.
وی ضمن تاکید براین که نانوایی ها اجازه افزایش قیمت نان را ندارند، گفت: برخی اتحادیه ها چند سالی است که نرخ جدید نگرفته اند و همراهی دارند، اما دلیلی ندارد که از قیمت های مصوب تخطی کنند.
به گفته این مقام مسئول، هرچند به دلیل افزایش نرخ تورم افزایش قیمت نان توسط شورای گندم وآرد کشور در حال بررسی است.
وی درباره کیفیت نان اضافه کرد: براساس آمارسنجی ها کیفیت نان در فروردین ماه سال ۹۸ حدود ۸۵.۴ نمره داشته که نسبت به سال گذشته سه دهم درصد افزایش را نشان می دهد.

افزایش ۱۵ درصدی خرید تضمینی گندم
سیف درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و دانه روغنی تصریح کرد: تاکنون از ابتدای فصل برداشت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: همچنین تا به امروز نزدیک به ۲۹ هزارو ۶۰۰ میلیارد ریال یعنی ۹۰ درصد این مبلغ پرداخت شده و بقیه درحال پرداخت است که بخشی از این منابع از محل یارانه نان، منابع شرکت بازرگانی دولتی ایران و تهسیلات بانکی در حال تامین است.
سیف پیش بینی کرد: امسال ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود، زیرا با توجه به بارندگی ها در استان بوشهر سه برابر سال گذشته تولید انجام شد.

خریداری ۱۳۰ هزارتن کلزا
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: تاکنون از ابتدای فصل برداشت ۱۳۰ هزارتن دانه کلزا از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون سه هزارو ۴۰۰ میلیارد ریال از پول کشاورزان به حسابشان واریز شده، اضافه کرد: واردات در این زمینه نیز به خوبی در حال انجام است به طوری که ذخایر کشور نسبت به ۱۸ ماه گذشته شرایط خوبی دارد.

تلاش برای حل مشکل حمل چغندرقند
سیف درباره مشکل کمبود کامیون چغندر کاران گفت: اکنون به دلیل افزایش حجم تولیدات، برداشت محصول و واردات کالاهای اساسی در بنادر استان های جنوبی کشور در بحث حمل و نقل به دلیل محدودیت در ظرفیت ناوگان با مشکلاتی روبرو شده ایم که بزودی حل می شود.
وی اضافه کرد: برای حل مشکل چغندرکاران نیز هفته گذشته طی جلسه ای با دستگاه های مربوطه قرار شد برای سوخت، روغن موتور و لاستیک کامیون ها سهمیه ای د ر نظر گرفته شود تا بارگیری و تخلیه بار با سرعت بیشتری انجام شود.

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:4خرداد 1398،کدخبر:83326973،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین