پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
اسپانیا در حرکت به سوی برابر جنسیتی به کشوری پیشرو در اتحادیه اروپا و جهان بدل شده است، 47 درصد کرسی‌های مجلس و بیش از نیمی از کابینه در اختیار زنان قرار گرفته است

شعارسال:اسپانیا در حرکت به سوی برابر جنسیتی به کشوری پیشرو در اتحادیه اروپا و جهان بدل شده است، 47 درصد کرسی‌های مجلس و بیش از نیمی از کابینه در اختیار زنان قرار گرفته است.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، که برای دومین بار به این سمت انتخاب می‌شود، به حامیانش گفت: ما دوره‌ای جدید برای حرکت به سمت اسپانیای عادلانه‌تر را آغاز کرده‌ایم.

البته این گفته نخست‌وزیر را اگر با تعداد نمایندگان زن حاضر در عرصه سیاست ارزیابی کنیم، سخن قطعاً درستی است. اسپانیا از اولین مرتبه‌ای که آقای سانچز در ژوئن 2018 به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد، به یک کشور پیشرو در دستیابی به برابری جنسیتی در سیاست تبدیل شده است. سال گذشته او کابینه‌ای با بیشترین تعداد زنان در بین کابینه‌های اروپایی را انتخاب و معرفی کرد، بیش از نیمی از مناصب ارشد کابینه سانچز به زنان اختصاص داده شده بود.

در مجلس اسپانیا نیز نشانه‌هایی از پیشرفت دیده می‌شود. در انتخابات عمومی 28 آوریل، 26 نفر دیگر از زنان برنده کرسی‌ها شدند و حضور زنان از 41 درصد در سال 2018 به 47 درصد ارتقا پیدا کرد که در نتیجه آن مجلس اسپانیا از سوئد و فنلاند با بیشترین تعداد خانم‌ها در اروپا پیشی گرفت.

اتحادیه اروپا هنوز راه درازی برای رسیدن به برابری جنسیتی برای حضور در عرصه سیاست دارد. متوسط سهم زنان در مجلس حدود 32 درصد است، اگرچه این رقم در طول یک دهه گذشته حدود 24 درصد بهبود یافته است. رقم 32 درصدی حضور زنان در مجالس اتحادیه اروپا ممکن است در مقایسه با میانگین جهانی که حدود ۲۴ درصد است، بهتر به نظر برسد اما برخی از کشورهای اروپایی، به ویژه در شرق اروپا، به میزان زیادی از این مقدار عقب هستند.

پدرو سانچز می‌تواند اعتبار زیادی به‌واسطه تسریع توسعه فمینیستی در اسپانیا کسب کند؛ ۵۲ درصد از اعضای جدید انتخاب شده حزب سوسیالیست پارلمان، زن هستند. اما برابری جنسیتی از زمان نخست‌وزیر جمهوریخواه قبلی، خوزه لوئیز رودریگز ساپاترو، آغاز شده بود. او سهمیه جنسیتی را معرفی کرد و از زنان خواست تا حدود حداقل 40 درصد از فهرست حزب سوسیالیست (و حداکثر 60 درصد) در انتخابات 2008 را تشکیل دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اتاق بازرگانی، تاریخ انتشار4خرداد 98، کدخبر: 60332، www.tccim.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
0
اون وقت هنوز تو کشور ما میگن زنها ناقص العقلن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین