پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
"مردم فلسطین هرگز تسلیم طرح‌ها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا نمی‌شوند" و " مردم فلسطین همیشه متحد بوده‌اند" از مهم‌ترین نکاتی است که نمایندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت در پیش بودن روز جهانی قدس و به منظور بررسی آخرین تحولات فلسطین، بر آن تاکید داشتند.
شعار سال: "مردم فلسطین هرگز تسلیم طرح‌ها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا نمی‌شوند" و " مردم فلسطین همیشه متحد بوده‌اند" از مهم‌ترین نکاتی است که نمایندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت در پیش بودن روز جهانی قدس و به منظور بررسی آخرین تحولات فلسطین، بر آن تاکید داشتند.

بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا، او به همراه نتانیاهو و بن سلمان طرحی را به عنوان معامله قرن مطرح کرده و در دستور کار قرار دادند که در همین راستا اقداماتی مانند انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و… را نیز اجرایی کرده‌اند. پیش از این اعلام شد که اجرای طرح معامله قرن بعد از ماه رمضان انجام می‌شود اما اکنون برخی رسانه‌ها از به تأخیر افتادن این طرح خبر داده‌اند.

خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران در ارزیابی خود از موضوع اجرایی شدن یا نشدن معامله قرن اظهار کرد: تصور نمی‌کنم تأخیری اتفاق افتاده باشد زیرا آن‌ها مقدمات طرح را آغاز کرده و اقداماتی را هم عملاً اجرایی کرده‌اند، که انتقال پایتخت و سفارت به قدس، فشار علیه مقاومت و… نمونه‌ای از این اقدامات است که ذیل معامله قرن انجام داده‌اند.

وی افزود: البته دولت آمریکا اسامی متعددی را برای طرح معامله قرن انتخاب کرده گرچه برای ما فرقی نمی‌کند که چه اسمی داشته باشد اما با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده اخیراً وزارت خارجه آمریکا از آن به عنوان «اقدامات نوین در خاورمیانه» نام برده است. باید یادآور شوم که توطئه‌های آمریکا و استکبار جهانی بیش از ۷۰ سال است که علیه ملت ما و آرمان فلسطین انجام می‌شود و دولت جدید آمریکا به سرکردگی ترامپ هم گام‌های عملی را برداشته اما این‌ها عوام‌فریبی است و آن‌ها سیاست نیرنگ خود را ادامه می‌دهند.

نماینده جنبش حماس در تهران با اشاره به کنفرانس اقتصادی آمریکا در بحرین گفت: نمی‌دانم برگزاری این کنفرانس چه معنایی می‌تواند داشته باشد اما این اتفاق یک تحول تاریخی است زیرا از نظر ما معامله قرن عملاً آغاز شده است. آیا مفهوم برگزاری کنفرانس اقتصادی در بحرین این است که ما پول بگیریم و کشورمان را دودستی تقدیم کنیم. این‌ها همه زیر مجموعه معامله قرن انجام می‌شود. به عبارت دیگر آن‌ها سمّ را وارد رگ‌های ما کردند اما آیا آن زمان که فلج شدیم باید به خودمان آمده و کاری کنیم؟

قدومی خاطرنشان کرد: دشمن نیازی به پنهان‌کاری هم ندارد، او به ما حمله می‌کند و تصور می‌کنم در مورد معامله قرن هم مراحل پایانی کار طی می‌شود در واقع به نوعی مراسم افتتاحیه آن باقیمانده که گمان نمی‌کنم اتفاق افتد. لذا برای آن‌ها آن‌چه مهم است اجرایی کردن این عملیات است که معتقدم اتفاق هم نخواهد افتاد.

در همین زمینه ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اظهار کرد: طرح‌های آمریکایی، همان طرح‌های قدیمی است که ظاهرش تغییر کرده است. تمام این اصطلاحات از ابتکارات غربی‌ها و آمریکایی‌ها است. برای مثال در زمان جورج بوش پسر اصطلاح خاورمیانه جدید در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ مطرح شد و بر همین اساس هم بوش جنگ‌های افغانستان و عراق را به راه انداخت هدفش دو چیز بود حمایت از رژیم صهیونیستی که در آن زمان در ضعف بود و نیز تضعیف نیروهای پیشرو در منطقه که شامل ایران، ترکیه و روسیه بود. اما نخستین طرح با شکست مواجه شد و آمریکا به عراق حمله کرد و آن را اشغال کرد که پس از مدتی هم با شکست مواجه شد و عراق را به ایران تحویل داد.

وی تصریح کرد: پس از آن مساله خاورمیانه جدید در بیروت آشکارا مطرح شد، در همین چارچوب شاهد جنگ ۲۰۰۶ علیه لبنان بودیم که جنگ بسیار ویرانگری بود، به اسرائیل برای از بین بردن و حذف حزب الله از صحنه و همچنین ضربه زدن به مقاومت به‌عنوان بزرگ‌ترین بازوی ایران در منطقه چراغ سبز نشان دادند. تمام این‌ها برای حمایت از اسرائیل و تقویت رژیم صهیونیستی در منطقه انجام شد.

از نظر آمریکا، اسرائیل باید همیشه در منطقه قوی باشد

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین ادامه داد: اکنون دوباره همان فکرها تکرار شده اما با شکلی دیگر، از نظر آمریکا، اسرائیل باید همیشه در منطقه قوی باشد. آن‌ها ادعا می‌کنند که ما باید ایران و آروزهای فارسی‌اش را متوقف کنیم، روسیه با آرزوهای تزاری و ترکیه با همان آرزوهای عثمانی‌اش را متوقف کنیم. تمام این طرح‌ها در منطقه انجام می‌شود، برای این‌که اسرائیل بر منطقه سیطره داشته باشد.

ابوشریف یادآور شد: طرح ترامپ موسوم به معامله قرن نیز به صورت یکباره مطرح شد اما اجرای آن تدریجی در حال انجام است و گام به گام پیش می‌رود. اولین مسأله‌ای که در مورد این طرح انجام شد، قدس و اعطای حاکمیت مطلق آن به رژیم صهیونیستی بود. البته در مورد مسجد الاقصی که یک سمبل بزرگ اسلامی است و آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌دانند این سمبل شکسته نشود، معامله قرن هیچ وقت اجرا نمی‌شود.

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین

وی با اشاره به این‌که میزان آوارگان فلسطینی ۸ میلیون نفر است که در خارج از فلسطین زندگی می‌کنند، گفت: اگر این‌ها بخواهند برگردند و حق بازگشت به آن‌ها داده شود، مساله خطرناکی برای رژیم صهیونیستی است. در همین راستا آمریکا کمک‌های آنروا را نیز قطع کرد. همچنین مساله دیگر مربوط به اراضی اشغالی است، براساس طرح معامله قرن باید تمام شهرک‌های صهیونیست نشین و جاده‌های کمربندی در اطراف به رژیم صهیونیستی ضمیمه شود.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد: معتقدم ضمیمه کردن قدس به تعویق افتاده اما در ماه‌های آینده اجرا می‌شود به همین دلیل رژیم صهیونیستی و آمریکا تصمیم گرفتند تا فشار شدیدی را به مقاومت و کشورهای بزرگ منطقه وآن‌هایی که در خط مقاومت هستند و با معامله قرن مخالفت دارند، وارد کنند. شاهد بودیم که از نظر اقتصادی با ترکیه درگیر شدند و ترکیه را تحت فشار اقتصادی قرار دادند.

ایران هیچ‌گاه تحت تأثیر فشارهای آمریکا و صهیونیست‌ها قرار نگرفته است

ابوشریف ابراز عقیده کرد: اکنون قوی‌ترین کشور در منطقه ایران است که هیچ وقت تحت این فشارها قرار نگرفته و به همین دلیل شاهد بودیم بیش‌ترین فشار به ایران وارد شد، البته هم ایران و هم محور مقاومت در برابر اجرای معامله قرن قرار گرفته‌اند و این فشار و محاصره اقتصادی هم بخشی از معامله قرن است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به بلندی‌های جولان است که دیدیم جولان براساس تصمیمی که ترامپ گرفت به رژیم صهیونیستی اعطا شد، البته هدف این است سوریه به قدری تضعیف شود تا به معامله قرن بپیوندد. متأسفانه شاهدیم که عرب‌ها با این طرح همراهی می‌کنند.

مردم فلسطین هیچ وقت معامله قرن را نخواهند پذیرفت

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین همچنین اظهار کرد: مساله کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان از دیگر موضوعات حائز اهمیت در این زمینه است. تصمیم آمریکا و غرب این است که به مردم فلسطین رشوه‌ای دهند تا مردم فلسطین این امتیاز را بپذیرند و در مورد معامله قرن تسلیم شوند. اما با توجه به این‌که مردم فلسطین هیچ وقت معامله قرن را نخواهند پذیرفت آن‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق تشکیلات خودگردان این کار را انجام دهند. همان‌طور که می‌دانید شریان اقتصادی فلسطین در اختیار اسرائیل است و اگر برای مثال ۱۰ میلیارد دلار به تشکیلات خودگردان کمک شود، ۹ میلیارد به جیب صهیونیست‌ها می‌رود.

ابوشریف به موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط برخی کشورهای عربی نیز اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهایی که در منطقه هستند مانند مصر، البته مصر از زمان کمپ دیوید با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده اما هدف تقویت روابط از طریق طرح‌های دیگری مانند گاز است که الان مصر با این طرح در مقابل ایران و روسیه قرار گرفته است.

وی افزود: بلوک‌بندی‌های اقتصادی در راستای معامله قرن از دیگر مسائل است که رژیم صهیونیستی هم در این بلوک بندی حضور دارد، بنابراین کشورهای مهم عربی عربستان، امارات و مصر درصدد برقراری ارتباط هستند که همه این‌ها به منظور اجرای معامله قرن انجام می‌شود.

کشورهای تأثیرگذار عربی مانند مصر و عربستان براساس تقابل منافع اجازه نمی‌دهند تا اختلافات داخلی کشورهای عربی به نتیجه رسیده و حل شود. از این رو بسیاری ازمشکلات به دلیل دخالت سایر کشورها و منافعی که دنبال می‌کنند همچنان لاینحل باقیمانده است. به نظر می‌رسد این کشورها تلاش می‌کنند تا روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار کنند.

اختیار حل اختلافات کشورهای عربی دست واشنگتن است

ناصر ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در همین راستا اظهار کرد: اختیار این مساله نه دست مصر است، نه عربستان سعودی و نه امارات. اختیار دست واشنگتن است و تصمیم گیری در آن‌جا انجام می‌شود و مأموریت اجرای معامله قرن است. در این چارچوب مرکز پژوهشی مانند مرکز پژوهشی انورعشقی ایجاد کردند که هدف‌شان ترویج سیاست‌های آمریکایی است اما به ظاهر عنوان می‌کنند که این‌ها سیاست‌های عربی است در حالی‌که این‌گونه نیست این طرح‌ها آمریکایی و صهیونیستی است.

وی تصریح کرد: شاهد هستیم ترامپ هر روز می‌گوید عربستان نمی‌تواند از خودش محافظت کند، اگر ما نباشیم در ۱۲ دقیقه ایران می‌تواند عربستان را بگیرد. البته مصر هم به دلیل مشروعیت نداشتن حکومتش در میان ملت خود، مجبور است تا مشروعیت خود را به نوعی از آمریکا و اسرائیل بگیرد. در نتیجه هر کدام از این کشورها نقطه ضعفی دارند البته نه فقط مصر و عربستان، بلکه تمام رژیم‌های عربی یک نقطه ضعف دارند و آمریکا و اسرائیل از این مساله سو استفاده می‌کند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین همچنین بیان کرد: حتی دکتر ظریف وزیر خارجه ایران هم به خوبی اشاره داشت که" دولت‌های دموکراتیک که در آمریکا روی کارآمده‌اند شعارشان این بوده که اول آمریکا و بعد تضمین منافع اسرائیل در منطقه. اما جمهوری خواهان به ویژه ترامپ شعارشان این بوده که اول اسرائیل" و این مساله نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی برای‌شان اهمیت دارد. در نتیجه می‌بینیم که اکنون عرب‌ها می‌خواهند طرح‌هایی را ارائه دهند و بگویند ما داریم اجرا می‌کنیم در حالی که نباید باور کنید زیرا طرح‌ها صهیونیستی است و مرکزی به نام مرکز پژوهشی واشنگتن که کاملاً یهودی و صهیونیستی است و توسط لابی صهیونیست چند سال قبل تأسیس شد و برخی از افسران بلندپایه اسرائیلی و یهودی آن را اداره می‌کنند، نتیجه پژوهش‌های خود را به کاخ سفید می‌دهند و سپس اجرا می‌شود.

کنفرانس اقتصادی آمریکا در بحرین قرار است روز جمعه مصادف با روز قدس برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد این کنفرانس نه تنها منافع فلسطینی‌ها را تأمین نمی‌کند بلکه با توجه به ماهیت اقتصادی آن، اسرائیل هم به‌عنوان یک بلوک اقتصادی در آن حضور دارد. از این رو تمامی گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان آن را محکوم کرده و تاکید داشته‌اند که در این کنفرانس شرکت نخواهند کرد.

تمام ملت‌ها و نه فقط ملت فلسطین ممکن نیست چنین معامله‌ای را بپذیرند

خالد قدومی نماینده حماس در تهران درخصوص برگزاری این کنفرانس این‌گونه اظهار کرد که موضوع اقتصادی از موضوعات مورد پسند همگان است، آن‌ها معتقدند اگر ما مسیر اقتصادی را در پیش بگیریم، قطعاً طرح‌های سیاسی ما هم به خوبی پیش خواهد رفت. گرچه منطقه پر از چنین طرح‌هایی بوده و طرح‌هایی مانند امنیت در برابر غذا از این دست است. اما تمام ملت‌ها و نه فقط ملت فلسطین ممکن نیست چنین معامله‌ای را بپذیرند که در مقابل تکه‌ای نان مردم را در تنگنای اقتصادی قرار دهند تا طرح‌های آنان را بپذیرند. اما ما به آن‌ها اعلام می‌کنیم که ما کمک شما را نخواستیم.

خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)

وی تصریح کرد: حتی وزیر خارجه عمان هم اعلام داشته که ممکن است سفری به بحرین داشته و مشارکت کند بر این اساس که اسرائیل یک عضو عادی و جزو این منطقه است. این قبیل اظهارات از نظر ما مردود است و این حرف‌ها کاملاً رد شده است و انتظار داریم که این دست اظهارات را متوقف کنند زیرا باعث تحریک احساسات مردم فلسطین می‌شود. ما برای سلطان‌نشین عمان جایگاه خاصی را قائل هستیم. توقف این‌گونه اظهارات به نفع همه است. احساسات مردم ما را تحریک نکنند.

مصر چه سود و نفعی از برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی به دست آورده است؟

نماینده حماس در تهران با اشاره به این‌که تاریخ فلسطین نشان می‌دهد، مصر از قدیمی ترین کشورهایی بود که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را از زمان کمپ دیوید تا به امروز آغاز کرده، اظهار کرد: سوال اینجاست مصر چه سود و نفعی از برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی به دست آورده ممکن است در بخش اقتصادی وکشاورزی استفاده‌هایی داشته باشد اما اسرائیل هدف اساسی‌اش این است که برای یکبار کمک کرده و امتیاز می‌دهد اما بعد کنار می‌رود. مصر از تکنولوژی اسرائیل استفاده کرد تولید پنبه افزایش چشمگیری پیدا کرد اما به یکباره نابود شد. همین اردن؛ اردن چه سودی برد؟ ۴۰ درصد مردم اردن غذای خودشان را در زباله‌ها جستجو می‌کنند.

قدومی تاکید کرد: با همه این نمونه‌ها چطور مردم ما بپذیرند که برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی سود داشته باشد. هدف این‌ها این است که سر ملت ما را ببرند، آرمان فلسطین را کاملاً از بین ببرند و اسرائیل را به‌عنوان یک موجودیت مشروع و طبیعی در منطقه جا بیاندازند و کشوری به نام اسرائیل ایجاد شود و فلسطینی‌ها شهروندان آن‌ها محسوب شوند و سپس آن‌ها بگویند این موضوعات فلسطین داخلی است به دیگران ارتباطی ندارد.

وی اظهار کرد: معتقدم کنفرانس اقتصادی بحرین نیز تأثیرات بسیار منفی خواهد داشت، شوم خواهد بود. همه فلسطینی‌ها، گروه‌های مقاومت و مردم فلسطین و حتی سیاست‌مداران آن را رد کردند و امکان ندارد آن را بپذیرند چرا که آن خنجری است که بر پشت فلسطینی‌ها وارد می‌شود.

آشتی ملی از جمله طرح‌هایی بود که پیش از اعلام طرح معامله قرن مطرح شد، بسیاری از گروه‌های فلسطینی در این زمینه مذاکراتی را هم انجام دادند، اما نتیجه‌ای مشخص نشد. با مطرح شدن طرح معامله قرن به نظر می‌رسد موضوع آشتی ملی فراموش شده یا به‌عنوان مساله اول دیگر مطرح نیست.

ناصر ابو شریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی درباره این‌که سرنوشت طرح آشتی ملی به کجا رسید؟ گفت: مردم فلسطین همیشه در معرض طرح‌ها و توطئه‌هایی برای تجزیه بودند و این مساله کاملاً مشخص است اما همیشه مردم فلسطین کاملاً با یکدیگر متحد بودند و طی ۱۰۰ سال گذشته نیز هیچ وقت آرمان‌های خودشان را گم نکردند و از دست ندادند. حتی به رغم این که در مناطق مختلف دنیا هستند اما مردم فلسطین بر آرمان‌های خود ماندند و با اسرائیل مقابله کردند و اسرائیل نتوانست موفق شود که مردم فلسطین را تجزیه کند.

گاهی اوقات آشتی فلسطینی ممکن است به صلاح نباشد

وی تصریح کرد: مردم فلسطین معتقدند همیشه راهی را پیدا می‌کنند برای این‌که حس خودشان را به آرمان فلسطین نشان دهند. در مورد آشتی ملی هم باید بگویم که ما می‌توانیم متحد شویم اما ضرورتاً لازم نیست آشتی فلسطینی باشد. گاهی اوقات آشتی فلسطینی ممکن است به صلاح نباشد. برای مثال اگر آشتی فلسطینی براساس دیدگاه تشکیلات خودگردان باشد، مطمئن باشید به جای این که تقویت شود آرمان فلسطین را تضعیف می‌کند چرا که تعهدات زیادی به اسرائیل می‌دهد و دست مردم فلسطین بسته می‌شود.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین ادامه داد: مردم فلسطین همیشه علیرغم تمام شرایط ناگواری که داشتند به آرمان‌هایشان معتقد بودند و همچنین به رغم تمام تلاش‌هایی که برای تجزیه این ملت شد. امروز آن‌چیزی که نیاز داریم تا با آن متحد باشیم، مساله دولت نیست، بسیاری از فلسطینیان در اماکن مختلف دنیا زندگی می‌کنند اما آن چیزی که ما را به یکدیگر متحد کرده مساله آرمان است نه وطن.

طی ماه‌های اخیر تحولات زیادی در خاورمیانه اتفاق افتاده است، اعطای حاکمیت جولان به رژیم صهیونیستی، حمله اسرائیل به غزه که با پیروزی مقاومت همراه بود، همچنین اقداماتی که آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده، برخی از مهم‌ترین این اقدامات است.

جمهوری اسلامی ایران فاکتور مهم و اساسی در محور مقاومت است

خالد قدومی نماینده حماس در تهران در ارزیابی خود از این اتفاقات خاورمیانه و اقدامات آمریکا علیه ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران فاکتور مهم و اساسی در محور مقاومت است و آنچه در رابطه با اقدامات خاورمیانه از سوی آمریکا مطرح شده، هدف نهایی آن‌ها این است که هر کسی که در برابر طرح معامله قرن بایستد را کنار می‌زنند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این مسأله را به صورت ژئوپلیتیکی ارزیابی کنیم، در می‌یابیم آن‌که به عنوان یک عامل اساسی در برابر این طرح ایستاده محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین دو سناریو در این راستا متصور است؛ یا تسلیم شویم و یا اینکه مقاومت کنیم. تجربیات گذشته نشان می‌دهد که هیچ کدام از این‌ها سودی نداشته در واقع مذاکره هیچ فایده‌ای براساس منافع در بر ندارد. اما اگر بخواهیم براساس دیدگاه‌های غربی پیش برویم آنکه وارد این جریان شود به دستمال کفش پاک‌کن تبدیل می‌شود و حداکثرکاری که می‌تواند انجام دهد همین است.

نماینده جنبش حماس در تهران افزود: بنابراین اگر کسی بخواهد ولو برای یک ثانیه به برداشتن محاصره از غزه و جمهوری اسلامی ایران از دروازه ورود به عادی سازی روابط فکر کند یا این‌که هرگونه تصمیم و مسامحه‌ای در میان باشد، نگاهی ساده‌لوحانه دارد و یا این‌که دشمن امت است.

آمریکا، دیگر آمریکای سابق نیست که همه کاره باشد

قدومی در ادامه بیان کرد: سناریوی دیگر این است که آیا ما جنگ طلب هستیم؟ - البته منظور بنده کل محور مقاومت است و جز خاصی مد نظر نیست- در پاسخ باید گفت که این گونه نیست. ما از مفهوم مشارکت صحبت می‌کنیم و براساس مفاهیم مشترک سخن می‌گوئیم. اگر منظور از مذاکره کردن این است که یک کشور مثل آمریکا خود را همه کاره بداند و تصمیمات او اجرایی شود، یک دیدگاه واهی است زیرا آمریکا، دیگر آمریکای سابق نیست که همه کاره باشد. به نظر بنده ما در ۱۵ دقیقه پایانی این طرح قرار داریم. ملت ما مدت‌های زیادی پایداری و مقاومت کرده است اما اکنون این پایداری و مقاومت رنگ و بوی خاصی پیدا کرده و شاهد هستیم که دستاوردهایی را هم به همراه داشته است.

غزه در برابر جنگ بین‌المللی ایستادگی کرد

وی اظهار کرد: ما در صدد همسان‌سازی نیستیم که خود را رقیب و هم سطح قدرتی که آمریکا دارد بدانیم. آمریکا جنایات زیادی را مرتکب شده است. برای مثال غزه را در نظر بگیرید که مساحت آن از ۳۶۰ کیلومتر فراتر نمی‌رود. این منطقه یک ساحل دریایی است که به لحاظ نظامی هیچ ارزشی ندارد. به لحاظ ظاهری هم شاید نتواند مقاومت کند، اما دیدیم که چگونه مردم این منطقه با امکانات محدود در مقابل زیاده‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی ایستادند. بنابراین سخت در اشتباه هستند که گمان می‌کنند می‌توانند عزم و اراده این ملت‌ها را در هم بشکنند. نوار غزه در برابر جنگ بین‌المللی ایستادگی کرد و همچنان پایدار ایستاده است. وقتی غزه می‌تواند ایستادگی کند، جمهوری اسلامی ایران هم که کشور و ملت بزرگی دارد به راحتی می‌تواند در برابر این فشارها بایستد.

ناصرابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در مورد تحولات خاورمیانه به ویژه اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام داده، اظهار کرد: به نظرم ما در مراحل پایانی این نبرد هستیم و محاصره‌ای که در برابر ایران از نظر اقتصادی انجام دادند، آخرین فرصتی بود که داشتند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم پیروزی ما بر صهیونیست‌ها حتمی است. این را براساس نص صریح آیه قرآن می‌گویم. در قرآن عبارت «عبادا لنا» به کار برده شده و همچنین"اولی بأسٍ شدید" و مشخص است که چه کسانی خط مقاومت در برابر صهیونیست‌ها، حامیان و مزدوران آن‌ها در منطقه هستند. بنابراین هر کسی انقلاب اسلامی و تاریخ جمهوری اسلامی ایران را بررسی کند درمی‌یابد که ایران این مراحلی که گذرانده نماد "اولی بأسٍ شدید" است که هیچ کس نمی‌توانست در برابر این همه توطئه دوام آورد، مگر اینکه مصداق آیه "اولی بأسٍ شدید" باشد. انقلاب اسلامی ایران شاهد توطئه‌های زیادی از ابتدای پیروزی بود، هشت سال جنگ را تحمیل کردند. محاصره اقتصادی شدیدی را تحمیل کردند، همچنین علیه فلسطین و مردم آن هم همین فشارها را وارد کردند و ما از سال ۱۹۸۲ این مسأله را شاهد بودیم که آن‌ها لبنان را به اشغال درآوردند، شکست خوردند و عقب‌نشینی کردند. انتفاضه اول و دوم علیرغم تلاش‌های آن‌ها نتوانست به نتیجه برسد و بعد از آن به سراغ غزه آمدند، باز هم نتوانستند به نتیجه برسند.

انقلاب اسلامی از هیچ، همه چیز ساخت و مسیر خود را ادامه داد

وی افزود: شرایط دشواری که ایران و فلسطینی‌ها داشتند اما نوع دیگری از قدرت را نشان دادند. شاید بتوان گفت انقلاب اسلامی از هیچ، همه چیز ساخت و مسیر خود را ادامه داد و همه این‌ها مصداق آیه "اولی بأسٍ شدید" است. لذا معتقدم به فضل الهی حتماً پیروز می‌شویم و پیروزی عظیمی را به دست خواهیم آورد.

بعد از انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) در اولین ماه رمضان بعد از انقلاب، آخرین جمعه این ماه را به‌عنوان روز قدس اعلام کرد تا تمامی مسلمانان در این روز و با زبان روزه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان‌ها آمده و راهپیمایی کنند تا از این طریق مساله قدس همواره در اذهان باقی مانده و فراموش نشود که چه ظلم‌هایی را در حق مردم فلسطین مرتکب شده‌اند.اکنون راهپیمایی روز قدس با راهپیمایی‌های بازگشت که صهیونیست‌ها از آن وحشت دارند، به طور همزمان برگزار می‌شود.

خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران نیز در این رابطه اظهار داشت: اگر بخواهیم پیام حقیقی از جانب ملت فلسطین و مردم منطقه برای روز قدس یعنی خطاب به طرف مقابل جبهه مقاومت داشته باشیم این است که جبهه مقاومت ایستاده، مردم ما رنج بسیاری بردند، اما همچنان پایدار ایستاده‌اند، ممکن نیست که در برابر مسائل ناچیز اقتصادی از حق خودمان گذشت کنیم.

وی افزود: پیام دیگر این‌که مردم فلسطین تصمیم خود را گرفته، این تصمیم به ما می‌گوید که ما حتماً پیروز می‌شویم سناریویی که ما تسلیم شویم به هیج عنوان مطرح نیست. شاید در این میان یک مسائل تاکتیکی پیش آید اما آن چه مسلم است، اینکه هیچ‌گونه تسلیمی در کار نخواهد بود. مطمئن باشید هر گونه قطره خونی که در راه شهادت به زمین ریخته شود این آبیاری درخت تنومند و پایبندی به حقوق مشروع خودمان است و باعث می‌شود روز به روز به پایداری افزوده شود.

آمریکا و صهیونیست‌ها سربلندی ایران را نمی‌خواهند، می‌خواهند ایران ورشکسته باشد

نماینده حماس در تهران همچنین بیان کرد: پیام ما به مردم عزیز ایران در روز جهانی قدس این است که شما مردم عزیز ایران امروز شاهدید که چگونه دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و در رأس آن نتانیاهو ایران را تحت فشار اقتصادی قرار داده‌اند تا آن را وادار به تسلیم کنند. اما اکنون دروغ پردازی‌های‌شان عیان شده و بر کسی پوشیده نیست. ایران به توافق هسته‌ای گام نهاد، چه در دوره اوباما و بعد از آن هم ترامپ و با اروپا هم تعاملی برقرار کرد، ملاقات‌هایی با شخصیت‌های آمریکایی صورت گرفت اما آن‌ها سربلندی و پیشرفت ایران را نمی‌خواهند، می‌خواهند ایران دولت ورشکسته باشد نه بیش‌تر.

قدومی خاطرنشان کرد: سنت حسنه‌ای که خمینی کبیر بنیان نهادند این بود که باید بر دست متجاوز ظالم و ستم پیشه با دست آهنین بزنید و دستش را قطع کنید. چرا؟ چون امنیت شما را نشانه رفته است. به تعبیری امروز دشمن صهیونیستی، دشمن مشترک محور مقاومت و ما مسلمانان است. ایستادگی و جانبداری شما در کنار ملت فلسطین و در دفاع از حق خریدنی نیست.

ناصر ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با اشاره به در پیش بودن روز قدس اظهار داشت: روز قدس یک مفهوم بزرگ است، راه عزت، کرامت و پیروزی است. در واقع کسی که می‌خواهد این‌ها را به دست بیاورد باید به طرف قدس برود و قدس را در پیش بگیرد. آنچه می‌گویم ناشی از یک احساس عادی نیست بلکه نتیجه ارزیابی منطقی است. تاریخ دو قرن اخیر آن را نشان می‌دهد و نیز نتیجه ارزیابی با طمانینه در قرآن کریم و دین اسلام است. امام (ره) این دو را با یکدیگر جمع کردند. به نظرم براساس این ارزیابی دشمن تمام امت را هدف قرار داده و تلاش کرده تا امت را تجزیه کند و مانع ایفای نقش تمدنی امت اسلام شود.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم آن‌ها این است که بر خیرات و برکات امت سیطره پیدا کرده وآن را تجزیه کنند. تلاش کردند این کار را انجام دهند، نمونه بارز آن تجربه ایران است. برای مثال وقتی جنبش ملی ایران و مردم ایران قیام کردند، دکتر مصدق را به‌عنوان نخست وزیر انتخاب کردند، از سوی انگلستان، اسرائیل و آمریکا کودتا شد و نهایتاً مصدق را برکنار کرده و محمدرضا پهلوی را روی کار آوردند، این مساله نشان می‌دهد آن‌ها هیچ وقت اجازه عزت و کرامت ملی را به کسی نمی‌دهند. به همین دلیل راه عزت و شرافت، مبارزه و مقابله با این طرح‌های قبلی است.

تنها کشور آزاد و مستقل در تمام دنیا جمهوری اسلامی ایران است

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به نامگذاری روز قدس توسط امام خمینی (ره) گفت: امام (ره) روز قدس را مطرح کردند، روز قدس یک روز معمولی نیست. بنابراین من از تمام امت می‌خواهم به صورت گسترده در این روز شرکت کنند این راه عزت و شرافت است و هیچ راهی غیر از راه مقاومت و روز قدس راه عزت و کرامت نخواهد بود.

ابوشریف با بیان این که مردم فلسطین اشغال نشدند، بلکه کشورهای دیگر بیش‌تر از مردم فلسطین اشغال شدند، مثل عربستان، امارات و برخی از رژیم‌های مزدور. مردم فلسطین آزادی شان بیش‌تر است چرا که تسلیم فشارها نشدند، گفت: به نظر من تنها کشور آزاد و مستقل در تمام دنیا جمهوری اسلامی ایران است که در برابر این همه فشارها و تحریم‌ها دوام آورد. اروپا با آن کشورهای باستانی خودش نتوانست دوام بیاورد. ان شاءالله بر همین اساس ایران و تمام آزادی خواهان دنیا بر تمام توطئه‌های غربی پیروز خواهند شد. به قول شاعر "جام زندگی را با ذلت به من نده ولی جام زهر را با عزت به من بده".

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، تاریخ انتشار: 7 خرداد 1398، کدخبر: 98030602301 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین