پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۷
در این گزارش سعی کردیم برای کسانی که علاقه‌مند به فیلمسازی هستند، کتاب‌هایی را معرفی کنیم که برایشان اطلاعات خوبی خواهد داشت. این کتاب‌ها در انتشارات ساقی منتشر شده است و می‌تواند به دانشجویان هنر، سینما و فیلمسازی کمک بزرگی کند.

شعارسال: مطمئنا کتاب‌خواندن لذتی است که برای کتابخوان‌های حرفه‌ای با هیچ‌چیز قابل مقایسه نیست و از هر فرصتی برای خواندن کتاب استفاده می‌کنند، اما گاهی هم قضیه جور دیگری می‌شود. شما دانشجو هستید یا اصلا علاقه‌مند به یک حوزه خاص، برای همین لازم است اطلاعاتی درمورد حوزه مورد علاقه‌تان داشته باشید؛ کتاب‌ها می‌توانند در این زمینه کمک شایانی به شما کنند.

فیلمنامه‌نویسی ژانر

این کتاب نوشته استفن و. دانکن است و وحیدالله موسوی آن را ترجمه‌کرده، یک نکته این کتاب آشنا‌کردن شما با چگونه نوشتن فیلمنامه‌های عامه‌پسند است. هدف اصلی این کتاب فراهم‌کردن دانش عملی و ضروری است تا شما بتوانید در به کارگیری عناصر بنیادین مورد انتظار در یک فیلمنامه عامه‌پسند، یا در یک کلام فیلمنامه تجاری، مهارت کسب کنید. واژه تجاری برای هر چیزی شاید برداشت خوبی نداشته باشد، اما نباید فراموش کرد فیلم‌ها هم ارزش تجاری دارند وگرنه استودیوها آنها را تولید نمی‌کنند؛ سالن‌های سینما آنها را نمایش نمی‌دهند و پخش‌کنندگان آنها را به مردم نمی‌فروشند. بنابراین شما یک فیلمنامه عامه‌پسند می‌نویسید، زیرا قابل فروش است و برای هر آدم ذی‌نفعی در آن پول به همراه دارد. این کتاب برای فیلمنامه‌نویسان در هر سطحی کاربرد دارد؛ چه تازه کار و چه کسی که در سینما اعتبار دارد.

راهنمای فیلمنامه‌نویسی انیمیشن

تا حالا برایتان پیش آمده که فکر نوشتن فیلمنامه انیمیشن سینمایی به ذهن‌تان برسد، ولی درست ندانید چگونه باید سراغ این کار بروید؟ آیا باید مانند فیلمنامه فیلم زنده بنویسید؟ آیا باید شبیه کارتون‌های تلویزیونی با آن برخورد کنید؟ خب، پاسخ درحقیقت ترکیبی از این دو است. چه تازه کار و چه نویسنده‌ای باتجربه باشید که دنبال آزمودن حوزه‌ای تازه برای نوشتن است، این کتاب، قدم‌به‌قدم شما را هدایت خواهد کرد، به‌طوری که وقتی به انتهای کتاب می‌رسید، فیلمنامه انیمیشن خود را هم نوشته باشید. با خواندن این کتاب انیمیشن را می‌فهمید و یاد می‌گیرید که چگونه فیلمنامه‌های انیمیشن مخاطب‌پسند بنویسید. راهنمای فیلمنامه‌نویسی انیمیشن به‌سرعت شما را در مسیر فیلمنامه‌نویسی آسان برای انیمیشن خواهد انداخت. این کتاب نوشته مریلین وبر و ترجمه حسین فراهانی است.

کارگردان آماده می‌شود

کتابی نوشته مرلای شرایبمن و ترجمه محمد صدیقیان، مطمئنا اگر به سینما علاقه‌مند باشید، می‌دانید کارگردان سه مسئولیت اصلی دارد، اولین مسئولیتش در برابر خلاقیت خودش است. او باید نسبت به اعتقادش به متن موردنظر صادق باشد و به آن اجازه بدهد جذب وجود خلاقش شود. کارگردان باید شرایط انسانی را درک کند و جزئیات داستان را آشکارا در ذهن و تصور خود ببیند. مسئولیت دوم او در برابر تهیه‌کننده است. تهیه‌کننده به کارگردان پول می‌پردازد، بنابراین کارگردان باید متوجه باشد تهیه‌کننده اولین نفری است که باید با آن همکاری کامل داشته و تهیه‌کننده هم باید در ایجاد نگرش خلاقانه اثر با کارگردان سهیم و سازگار باشد. سومین مسئولیت او در برابر تماشاگر است، چون فیلمسازی درنهایت نوعی تجارت است. کار کارگردان این است که فیلمنامه را به‌گونه‌ای برای نمایش روی پرده آماده سازد که همکاری و مشارکت تماشاگر را برانگیزد و پول او را به گیشه واریز کند. بنابراین مشارکت او حلقه کامل‌کننده فرآیند خلق یک اثر است که با متن آغاز می‌شود. اگر می‌خواهید کارگردان خوبی باشید این کتاب می‌تواند به شما کمک کند.

لنزبازی

لنز‌بازی می‌خواهد از تاثیر لنز در سینما و عکاسی به شما بگوید، البته اشتباه نکنید این کتاب یک متن آموزشی نیست، بلکه تجربه نرسیدن، جسارت تجربه‌کردن و شهامت مطرح‌کردن تجربه است. این کتاب برای عصر دیجیتال و برای دانشجویان و علاقه‌مندانی نوشته شده که شانس بهره‌بردن از کلاس‌های گران‌قیمت آموزشی را ندارند. دیگر اینکه بخشی از مطالب این کتاب در کلاس‌های آموزشی تدریس نمی‌شود. مطالعه آن می‌تواند شناخت علاقه‌مندان به عکاسی و سینما را در لنزشناسی ارتقا دهد. داود مرادیان نویسنده این کتاب است.

آنونس

آنونس‌ها این تکه‌های تصویری کوتاه و اعجاب‌انگیز همواره ما را مسحور خود ساخته‌اند. از اولین آنونس‌ها که نوشته‌هایی ساده بودند تا امروز که با بدیع‌ترین جلوه‌های ویژه و بصری ساخته می‌شوند، هدف‌شان شعله‌ور‌کردن آتش عطش و اشتیاق ما برای دیدن فیلم‌هایی است که هنوز به نمایش در نیامده‌اند. چندین دهه است پژوهشگران و نویسندگان سینما در جهان به نگارش مقاله‌ها و کتاب‌های فراوانی درباره آنونس پرداختند و از جنبه‌های مختلف آن را بررسی کرده‌اند، اما متاسفانه هیچ‌یک به فارسی ترجمه نشده و به ادبیات سینمای ایران راه نیافته‌اند تا مورد استفاده علاقه‌مندان به این رشته قرار گیرند. کتاب آنان نتیجه چند سال پژوهش ترجمه و مصاحبه از «تاریخچه تا ساختار» است تا پاسخگوی بخشی از نیاز دانشجویان، مدرسان، پژوهشگران سینما و نیز سازندگان آنونس باشد. این کتاب را آزاده دهقانی نوشته است.

دستور زبان تدوین

این کتاب نوشته روی تامپسون و کریستوفر فرجی بورن است و محمد گذرآبادی آن را ترجمه کرده است، مهارت و شامه تدوینگر به شکل‌گیری سبک بصری محصول نهایی کمک می‌کند و تصمیماتش معمولا در موفقیت یا شکست برنامه نقش دارد. بنابراین تدوینگر خوب می‌تواند در کیفیت محصول نهایی تاثیر بسزا داشته باشد. اما هر کسی باید اول، راه رفتن یاد بگیرد تا بتواند بدود. هدف این کتاب این است که تازه‌کارها با عمومی‌ترین اصول و روش‌های تدوین، دلیل استفاده از آنها و معنایی که عموما از آنها استنباط می‌شود، آشنا شوند. در این کتاب فنون خوب و نه‌چندان خوب مورد بحث قرار می‌گیرند، اما درنهایت درست و غلط وجود ندارد؛ فقط «آنچه جواب می‌دهد» و «آنچه جواب نمی‌دهد» و دلیل آن وجود دارد.

تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی

این کتاب به آموزش داستان‌گویی در سینما می‌پردازد و اینکه چگونه به فیلمنامه‌هایتان پیچیدگی و غنا ببخشید. همچنین به شما می‌آموزد که در عین حفظ سبک و بیان شخصی، لحظه‌ها، صحنه‌ها و سکانس‌ها را به شکلی خلاقانه و سرگرم‌کننده کنار هم بچینید. هدف کتاب، آموزش نوع خاصی از فیلمنامه مثلا فیلم بلند سینمایی، فیلم کوتاه یا سریال تلویزیونی نیست، درواقع از تمام اینها مثال‌هایی در کتاب وجود دارد و درباره وجود اشتراک و افتراق‌شان سخن گفته شده است. در این بخش به کتاب‌های دیگری هم اشاره شده که موشکافانه به وجود تخصصی فیلمنامه می‌پردازد. به‌نظر می‌رسد بسیاری از کتاب‌های فیلمنامه‌نویسی یک مساله کوچک اما مهم را نادیده گرفته یا مسلم فرض کرده‌اند و آن توانایی درام‌نویسی است؛ چه برای سینما و چه برای رسانه‌های دیگر. در این کتاب با برخی روش‌های عمومی درباره درام‌نویسی برای سینما آشنا می‌شوید که درمورد انواع مختلف فیلمنامه کاربرد دارند. درواقع در این کتاب سعی شده توجه ویژه‌ای به این مهارت بنیادی شود و سفر شما را به آوردن مثال‌ها، تمرین‌ها و پیشنهادهایی برای مطالعات بعدی، پربارتر کند. این کتاب را چارلی موریتس نوشته و محمد گذرآبادی آن را ترجمه کرده است.

چگونه فیلم کوتاه بسازیم

امروزه با هر کامپیوتر کارآمدی که مجهز به چند نرم‌افزار ساده باشد، می‌توان کار تدوین خلق موسیقی و افزودن جلوه‌های صوتی به فیلم را انجام داد و سپس می‌توان آنها را در و ب‌سایت‌ها گذاشت و اگر کسی بخواهد فراتر برود، می‌تواند کارهای پیشرفته‌تری روی فیلم انجام دهد و سپس با استفاده از یک دستگاه نمایش خانگی، اتاق نشیمن خانه را به یک سالن نمایش فیلم بدل سازد. این کار از عهده هر کسی برمی‌آید، اما چگونه کاری انجام می‌دهید تا شناخته شوید؟ چگونه فیلم درخشانی را که ساخته‌اید به دیگران معرفی می‌کنید؟ یا مهم‌تر از آن در برابر افرادی که می‌توانند درمورد حیات حرفه‌ای فیلمسازی شما تصمیم بگیرند، چگونه خودتان را نشان می‌دهید؟ این کتاب می‌خواهد زمینه پاسخ به این پرسش‌ها را فراهم سازد. مراحل نگارش فیلمنامه، تهیه فیلم، تامین بودجه، انتخاب بازیگر، کارگردانی، تدوین و اکران فیلم کوتاه همه‌و‌همه در این کتاب آمده است. این کتاب نوشته کیلفورد تورلو و ترجمه رحیم قاسمیان است.

معمای درام

این کتاب نوشته دیوید لتوین و جوورابین استادکیل است، ترجمه را هم امیر راکعی انجام داده. این کتاب برای فعالان هنر‌های نمایشی که آرزو می‌کنند بر داستان‌گویی دراماتیک دست پیدا کنند، برای استادان دانشگاه که واحدهای درسی ادبیات نمایشی را آموزش می‌دهند و دوست دارند درام را به‌عنوان چیزی تجربه کنند که اجرا می‌شود نه اینکه تنها خوانده شود و برای عاشقان تئاتر و سینما نیز درنظر گرفته شده است. همچنین برای کسانی که تنها می‌خواهند درباره آنچه تماشا می‌کنند بینش عمیق‌تری داشته باشند، است. نویسندگان، نظریه جدیدی درباره درام ارائه نکرده‌اند، بلکه کار پیشینیان را با نظریات امروزی ترکیب کرده و آنها را طبق تجربیات‌شان به‌عنوان مدرس، کارگردان، نویسنده و بازیگر تصحیح کرده‌اند. همان‌گونه که فرضیه‌ها و نتایج، دیگران را به چالش می‌کشند، خواننده را هم تشویق می‌کنند تا نقادانه فرضیات و نتیجه‌های کتاب را بیازماید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار:9خرداد 1398 ، کدخبر: 172228: www.newspaper.fdn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین