پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
چرا بعد از گذشت 10 سال، آرامگاه مهدی آذریزدی که تنها محدود به یک سنگ قبر فیروزه‌ای شکسته‌ است، هنوز ساماندهی نشده و همچنان مقبره او در میان آرامستانی ویران خودنمایی می‌کند؟
شعارسال:چرا بعد از گذشت 10 سال، آرامگاه مهدی آذریزدی که تنها محدود به یک سنگ قبر فیروزه‌ای شکسته‌ است، هنوز ساماندهی نشده و همچنان مقبره او در میان آرامستانی ویران خودنمایی می‌کند؟

اینجا که بیشتر شبیه ویرانه‌ای در دل شهر می‌ماند و در حد فاصل استانداری و شهرداری یزد قرار گرفته، آرامگاه «مهدی آذریزدی» پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران است، مزاری که هر روز مسئولان و مردم زیادی بی‌توجه از کنار درهای بزرگ آهنی و اخیراً دیوارهای مخروبه‌ی آن می‌گذرند.

البته طی این ۱۰ سال، هر ساله از سوی مسئولان و متولیان امر وعده‌هایی برای ساماندهی مزار پیر قصه‌گوی ایران داده شده ولی تاکنون هیچیک تحقق نیافته است، انگار این طرح‌ها هر سال تنها در مناسبت‌های خاصی مانند سالگرد وفات این نویسنده شهیر در نظر مسئولان استان زنده شده و رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد و پس از آن از یادشان می‌رود.

«مهدی آذریزدی» که نویسنده برجسته کشورمان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در محله خرمشاه یزد متولد شد و هر چند از درس و مدرسه محروم شده بود اما توانست با همت و تلاش وصف‌ناشدنی خود در زمینه داستان‌سرایی برای کودکان، ادبیات کودک در کشورمان را متحول کند.

وی که به پشتوانه تلاش بی‌وقفه‌اش در حوزه کودکان از سازمان جهانی یونسکو مفتخر به کسب جایزه شده، تمام طول زندگی ساده و بی‌آلایش خود را صرف مطالعه و نگاشتن برای کودکان ایران زمین کرده است.

آذر یزدی ۸۷ سال را به صورت تنها و مجرد زندگی کرد و هیچ فرزندی غیر از کتاب از خود به یادگار نگذاشت و ولی آثار متعدد وی به ویژه مجموعه هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که از پرتیراژترین کتب کشورمان است، دین بزرگ او به کودکان کشورمان بود.

اکنون حدود ۱۰ سال از درگذشت پیر قصه‌گوی این مرز و بوم می‌گذرد اما گویی غبار غفلت چنان بر اذهان مسئولان استان نشسته که وعده‌های خود برای گرامیداشت شأن و منزلت پدر ادبیات ایران پس از مرگش را نیز به دست فراموشی سپرده‌اند به طوری که مزار آذریزدی همچون زندگی صاحبش، ساده و بی‌آلایش با تنها یک سنگ قبر فیروزه‌ای ترک خورده در گوشه‌ای از قبرستان محله خرمشاه، در غربت روزگار می‌گذراند.

سال گذشته نیز برخی مسئولان استان همچون سنوات پیش از آن، خبر از اجرای طرحی مصوب برای ساماندهی آرامگاه آذریزدی با اعتبار یک میلیارد تومان دادند و مقرر شد که این طرح از اواخر همان سال اجرایی شود اما این طرح هم برخلاف وعده‌هایشان متوقف شده است.

توقف طرح ساماندهی آرامگاه آذریزدی

«ونوس عامری» نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به عدم اجرای طرح مصوب ساماندهی آرامگاه آذریزدی طبق موعد مقرر، اظهار می‌کند: این طرح که با اعتبار یک میلیارد تومان مقرر به اجرا شد، پس از گذشت مرحله کف‌سازی به علت عدم همراهی هیأت امنای این آرامستان اجرا نشد.

وی اضافه می‌کند: البته این طرح به شهرداری واگذار شده و باید از آن‌ها در رابطه با روند پیشرفت و اجرای طرح جویا شد.

مخالفت‌های هیأت امنا عامل توقف طرح

«فرشته کافی» که از پنج ماه پیش به عنوان ناظر این طرح انتخاب شده با تأیید توقف طرح به دلیل مخالفت‌های هیأت امنا، است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: تعداد زیادی از اهالی محل و هیأت امنای آرامستان با اجرای بخش مربوط به سرویس بهداشتی این طرح مخالفت می‌کنند چرا که مدعی هستند که ورودی این سرویس‌ها در محلی واقع شده که بنا به ادعایشان در گذشته اجسادی در آن پیدا شده است.

وی اضافه می‌کند: البته اهالی و هیأت امنا بعد از توقف این بخش از طرح، خواستار اجرای آن به شیوه دلخواه خود شدند که این خواسته بنابر نظر کارشناسی شده، پیش نرفت.

ناظر طرح ساماندهی مزار آذر یزدی با اشاره به اینکه فاز اول طرح نیز با مخالفت‌هایی همراه بود، تصریح می‌کند: مخالفت‌های عمومی با کف‌سازی‌های طرح را با توافقاتی مانند تخصیص بخشی برای تدفین مردگان محلی اجرایی کردیم ولی براساس مشاهدات نیز متوجه شدیم که مردم محلی بدون هماهنگی شهرداری اقدام به دفن جسد در میان کف‌سازی‌ها و بازسازی مجدد آن کرده‌اند.

کافی علت اصلی مخالفت عمومی منجر به توقف طرح را تخریب دیوارها و اضافه شدن این آرامستان به بخش عمومی شهر عنوان می‌کند و می‌گوید: براساس طرح مصوب شهرداری، آرامستان با برداشتن دیوارها به بدنه فضای عمومی شهر متصل و صاحب فضای سبز می‌شود اما در این باره آنچنان مخالفت‌ها بالا گرفت که طرح متوقف و شهرداری در این رابطه بلاتکلیف شده است.

شهرداری در انتظار همکاری هیأت امنا

«محمود دهقان» معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد در این باره به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد می‌گوید: اجرای طرح به شهرداری منطقه چهار واگذار شده ولی به علت عدم همراهی هیأت امنا شاهد توقف آن هستیم و تا زمانی که همکاری شکل نگیرد، عملیات اجرایی صورت نخواهد گرفت.

البته وی در ادامه نیز تاکید می‌کند که شهرداری به محض همراهی هیأت امنا، آماد ادامه عملیات اجرایی طرح است.


ساخت المان آذریزدی مهمترین بخش طرح

«مجتبی فرهمند» معاون شهرسازی شهرداری یزد نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: طرح ساماندهی آرامستان خرمشاه با محوریت قبر آذر یزدی، در فاز نخست با اجرای کف‌سازی پیش رفت اما به علت موانع موجود، متوقف شده است.

این مسئول با بیان اینکه تبدیل این آرامستان به فضای شهری با حفظ مقبره‌ها، با اختلاف نظرهایی از سوی هیأت امنا همراه است، اظهار می‌کند: ممکن است این طرح با حل موانع موجود با تأخیر پیش رود اما امیدواریم که با رفع موانع بتوانیم ساخت المان آذریزدی روی مقبره مربوطه را به عنوان اصلی‌ترین بخش این طرح، عملیاتی کنیم.

البته به گفته برخی از کارشناسان و مسئولان، علت مخالفت هیأت امنا عملی نشدن توافقات شهردار وقت یزد با هیأت امنا به منظور اجرای طرح بوده است.

از طرفی این آرامستان برخلاف سایر آرامستان‌های محلی شهر یزد از آرمستان‌های فعال محله‌ای محسوب می‌شود، به طوری که همچنان مردم محلی مجاز به دفن مردگان خود در آن به رغم واقع شدن در مرکز شهر، هستند.

هیأت امنا هم به این وضع معترض است

به سراغ «محمد حسین شیرغلامی» عضو هیأت امنای آرامستان خرمشاه رفتیم ولی وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: ساماندهی این آرامستان خواسته‌ی اهالی محله است و اگر فردی اعتراض کرده و در مقابل اجرای طرح ایستاده است، به دلیل عدم نظرخواهی از مردم محلی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه شهرداری برخلاف تعهدات خود در اجرای طرح هیچ انعطافی با مردم محلی و هیأت امنا به خرج نمی‌دهد، عنوان می‌کند: طرحی که در دوره‌های قبل به ما اعلام شد، طرحی همراه با ایجاد فضای سبز شهری در درون حصار آرامستان بوده ولی طرح کنونی مغایر با طرح قبل است.

عضو هیأت امنای آرامستان خرمشاه اضافه می‌کند: از طرفی شهرداری تنها وعده می‌دهد و پای عمل که به میان می‌آید، بهانه می‌آورد.

شیرغلامی با اشاره به اینکه شهرداری حتی مانع برگزاری جلسه‌ی مشترک هیأت امنا و رئیس شورای اسلامی شهر می‌شود، تصریح می‌کند: شهرداری با وجود اینکه خواستار در میان گذاشتن این مشکل با رئیس شورای اسلامی شهر هستیم، مانع می‌شود و بهانه‌گیری می‌کند.

وی که به تخریب دیوارهای این آرامستان نیز معترض است، می‌گوید: شهرداری با تخریب دیوارهای آرامستان باعث نابسامانی بیشتر این محل شده و با وجود گلایه‌های متوالی تاکنون هیچ اقدامی برای رفع مشکل نکرده است و این در حالی است که متوفیان و قبور آنها برای بازماندگان دارای حرمت و احترام است که باید حفظ شود.

وی اضافه می‌کند: البته کف‌سازی‌های بخشی از آرامستان اقدام شایسته‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

به گفته‌ی عضو هیأت امنای آرامستانی که آذریزدی در آن بخاک سپرده شده است، این آرامستان در مرکز شهر و در معرض دید عموم است لذا هر نوع بی‌توجهی به آن به منزله بی‌توجهی به مردم شهر است چرا که این مکان مختص یک محله نیست بلکه به تمام یک شهر تعلق دارد.

به نظر می‌آید حال که اجرای طرح ساماندهی مزار پیر قصه‌گوی ایران در یزد قوت گرفته، باید مسئولان استان برای رفع موانع اجرای آن وساطت کنند تا پس از سال‌ها شاهد ایجاد آرامگاهی در شأن و شایسته این نویسنده شهیر یزدی‌تبار باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار12خرداد 98، کدخبر: 98031205424،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین