پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مرکز پژوهش‌ها گزارش‌های خوبی را درباره مشکلات حوزه پولی، نقدینگی و موسسات مالی و اعتباری از قبل ارائه کرده و نسبت به آن هشدار داده‌ بود.
شعار سال: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مرکز پژوهش‌ها گزارش‌های خوبی را درباره مشکلات حوزه پولی، نقدینگی و موسسات مالی و اعتباری از قبل ارائه کرده و نسبت به آن هشدار داده‌ بود.

 ۷ خرداد سالروز آغاز به کار مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه چهارم مجلس دهم بود، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مجلس دهم کارنامه قابل قبولی نداشته و نتوانسته به وظیف ذاتی خود که قانونگذاری و نظارت است به خوبی عمل کند.

کاظم جلالی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نماینده‌ای است که سابقه چهار دوره حضور در خانه ملت را دارد و درباره عملکردش و نمره‌ای که به نمایندگی اش می‌دهد می‌گوید «مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید، طبیعتا هیچ کسی به خود نمره بد نمی‌دهد».

وی که ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یکی از بازوان مجلس را برعهده دارد می‌گوید که همکارانش در این مرکز تلاشگر هستند، روحیه انقلابی دارند و از سال‌های گذشته و پیش از بزرگ شدن مشکلات بانکی همچون موسسات مالی و اعتباری به مسئولان مربوطه هشدار‌های لازم را داده بودند.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

روند مجلس به شکلی است که برخی طرح های خوب با یک یا چند رای نتوانند به قانون تبدیل شوند

* آقای جلالی اگر بخواهید به خودتان به عنوان یک نماینده نمره بدهید چه نمره‌ای خواهید داد؟

جلالی: «مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید»، طبیعتا هیچ کسی به خود نمره بد نمی‌دهد و ما می‌دانیم که قصور و تقصیراتمان در محضر ملت بزرگ ایران کم نیست و باید از آنها عذرخواهی کنیم، اما حداقل نیتمان این است که اقدامات موثری را برای کشور انجام دهیم، بنده بر بخشی از این رسالت در مرکز پژوهش‌ها که بازوی پژوهشی و مشورتی مجلس است متمرکز کرده‌ام تا خروجی این مرکز گزارش‌های خوبی باشد و ما بتوانیم در پیش نویس طرح‌ها و تنظیم لوایح به درستی عمل کنیم.

رهبر معظم انقلاب بزرگترین سرمایه را به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعطا کرده اند و در خرداد ماه سال گذشته که نمایندگان و مسئولانه کشور به خدمت ایشان رفته بودند، فرمودند که اخبار خوبی از مرکز پژوهش‌ها به گوش می‌رسد و این ارگان به عنوان بازوی مشورتی مجلس به خوبی عمل می‌کند، ما در این بخش تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته ایم تا بتوانیم به مردم ایران خدمت کنیم، همچنین همکارانی که در مرکز پژوهش‌ها مشغولند واقعاً تلاشگر و دارای روحیه انقلابی هستند. ما تمام همت‌مان این بود که هرچه در توان داریم انجام دهیم، اما همان طور که می‌دانید روند مجلس برمبنای تصمیم گیری دسته جمعی تربیت شده و گاهی با یک یا ۵ رای ممکن است یک طرح خوب نتواند به قانون تبدیل شود.

دولت فعلی و دولت قبلی اجازه ندادند برای بانکداری اسلامی طرح بدهیم؛ گفتند خودمان لایحه داریم اما هیچ وقت ارائه نشد

* مهمترین اقدامی که در مرکز پژوهش‌ها به ثمر رسید چه بود؟

جلالی: به عنوان مثال وقتی هنوز هیچ کسی حواسش آنقدر به بحران آب نبود مرکز پژوهش‌ها این موضوع را مطرح کرده و برای آن جلسات گسترده کارشناسی برگزار کرد که به این نحو هوشیاری از سال ۹۱ در کشور ایجاد شد. ۵۰ الی ۶۰ درصد کار‌های ما به جامعه عرضه نمی‌شود، بلکه به صورت طبقه بندی شده به مسئولان اجرایی کشور ارائه می‌شود به عنوان مثال در مباحث بانکی و پولی کشور مرکز پژوهش‌ها گزارش‌های خوبی را ارائه کرد و ما از ابتدا اخطار داده بودیم که چه زمانی ممکن است در حوزه پولی، نقدینگی و موسسات مالی و اعتباری مشکلاتی به وجود بیاید.

همچنین درباره اولویت‌های کشور در برهه‌های مختلف کار تحقیقاتی انجام داده ایم. به عنوان مثال بررسی قانون مالیات و بانکداری اسلامی و اصلاح آن مرکز پژوهش‌ها اقدامات گسترده‌ای انجام داد که از مجلس نهم بخش عمده‌ای از آن کلید خورده بود؛ چه دولت قبلی و چه دولت فعلی به ما گفتند که عجله نکنید و طرح ارائه ندهید چرا که ما خودمان برای این موضوع به مجلس لایحه می‌آوریم، اما تا کنون این کار را انجام نداده اند.

در موضوع حقوق‌های نجومی، به دنبال طرحی برای اصلاح قانون خدمات کشوری بودیم که آقای نوبخت گفت دست نگه دارید، خودمان می‌دهیم

در مبحث اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری تلاش‌های بسیاری کرده ایم؛  بنده به خاطر دارم که در سالی که مبحث حقوق‌های نجومی مطرح شد آقای نوبخت با بنده تماس گرفتند و گفتند که فعلاً در این باره طرحی ارائه ندهید چرا که ما خودمان لایحه به مجلس خواهیم آورد، اما این روند متاسفانه خیلی طولانی شد. همچنین در مبحث اصلاح بودجه که مقام معظم رهبری به آن تأکید داشته اند و تا یک ماه دیگر مهلت ۴ ماهه آن تمام می‌شود از ساله ۹۱ الی ۹۰ دو طرح آن را نوشتیم که این طرح به مدت یک الی دو سال در کمیسیون بودجه باقی ماند و امیدواریم که به نتیجه برسد.

یکی از معضلات کشور همیشه این بوده که شرکت ملی نفت ایران اساسنامه نداشت و شورای نگهبان نیز در فصل بودجه این موضوع را مورد نقد قرار داده بود، اما ما اساسنامه این شرکت را نوشته و در مجلس به تصویب رساندیم البته چنین کار‌هایی بر عهده ما نیست و دولت برای آن باید لایحه ارائه دهد، اما به دلیل وجود خلاء در کشور ما خود را ملزم به انجام این موضوع دانستیم.

 اقدامات انتخاباتی نمایندگان در سال پایانی مجلس را نمی‌توان انکار کرد

*در دیدار رهبری با دانشجویان این مبحث مطرح شد که ممکن است مجلس در سال آخر بیشتر به مباحث تبلیغاتی و انتخاباتی بپردازد، نظر شما در این رابطه چیست؟

جلالی: نمی‌توان این موضوع را انکار کرد، چرا که بالاخره نمایندگان می‌خواهند مدت زمان بیشتری در مجلس بوده و به کشور خدمت کنند. لذا تجربه چهار دوره قبل حضور بنده در مجلس این را نشان می‌دهد که سال آخر و مخصوصاً در نیمه دوم سال نمایندگان به مسئله انتخابات توجه بیشتری دارند، اما هیئت رئیسه مجلس و مرکز پژوهش‌ها همه همت خود را به کار می‌گیرند تا از کارآمدی مجلس در سال آخر کاسته نشود، ما در تلاش هستیم تا کار‌های مجلس یازدهم را تا قبل از شروع آن به اتمام برسانیم و امیدواریم که مجلس و نمایندگان با درک بالاتری از شرایط کشور تلاش کنند تا کار آمدی مجلس بیشتر شود.

تخصیص اعتبار برای کمک به سیل زدگان از سوی دولت در حال اجراست

* روند اختصاص اعتبار به سیل زدگان از سوی دولت در چه مرحله ای قرار دارد؟

جلالی: می‌دانید که در بودجه پیش بینی شده که ۵ درصد برای حوادث غیر مترقبه در نظر گرفته شود، مقام معظم رهبری هم در نامه‌ای که حسن روحانی رئیس جمهور تقاضای برداشت دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای کمک به سیل زدگان داشتند، اعلام کردند که باید از راه‌ها و ظرفیت‌های قانونی استفاده شود.

در جلسه شورایعالی هماهنگی نیز همین مباحث مطرح شد و ما هم به عنوان مرکز پژوهش‌ها با همراهی سازمان برنامه و بودجه در مواردی که نیاز باشد کمک خواهیم کرد، اما دولت در حال انجام این مساله بوده و در حال تخصیص کمک به سیل است البته، چون سیل در ابتدای سال اتفاق افتاد و بودجه سال گذشته در بخش‌های جاری به اتمام رسیده بود و هم از طرفی بودجه سال جدید ابلاغ نشده بود گرفتاری‌های برای مسئولان ایجاد شد، اما با رهنمود‌های رهبر انقلاب و ظرفیت‌هایی که در بودجه وجود دارد این کار در حال انجام است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 13 خرداد 1398، کدخبر: 6953308 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین