پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۹۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
مصرف خود سرانه و بالای کافئین موجب مسمویت می شود و افراد معمولا برای اینکه در شب قبل از امتحان دچار خواب آلودگی نشوند از این دسته داروها استفاده می کنند.

شعار سال: اواخر خرداد و اوایل تیر ماه همه ساله روزهای امتحان محصلین مدارس و دانشگاه ها، پایان دوره تحصیلی و آغاز تعطیلات را نوید می دهد؛ روزهایی که برخی از محصلین تمام حجم درس های خود را به شب امتحان موکول می کنند.

برخی از محصلین به منظور افزایش هوشیاری، بیدار ماندن در شب امتحان و خواندن دروس به مصرف قرص روی می آورند که شاید در ابتدا فرد هوشیاری و افزایش انرژی را به دست آورد اما مصرف بدون تجویز پزشک برای فرد آسیب هایی را ممکن است به دنبال داشته باشد.

محمد حسیبی مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در دوران امتحانات معمولا افرادی که می خواهند از فرصت های خود استفاده بیشتری داشته باشند؛ به جهت اینکه در طول سال موفق نشده اند و دروس خود را مورد مطالعه قرار نداده اند معمولا از سه دسته دارو در این دوران استفاده می کنند.

وی ادامه داد: دسته اول که جزو بیشترین موارد دارویی است که مورد استفاده قرار می گیرد؛ دارویی است که به منظور افزایش تمرکز استفاده می شود و آن ریتالین است که مصرف این دارو تمرکز فرد مصرف کننده را بالا می برد.

حسیبی دسته دوم داروها را ضد اضطراب دانست، ابراز کرد: بسیاری از افراد که می خواهند آزمون دهند و دچار اضطراب پیش از امتحان شده اند داروهایی استفاده می کنند که بر اضطراب خود فائق آیند؛ در صورتی که اضطراب افراد از حد طبیعی بیشتر باشد فرد با مراجعه به پزشک و تحت تجویز دارویی او داروهایی برای کاهش اضطراب می تواند مورد استفاده قرار دهد.

وی تصریح کرد: دسته سوم دارو پر مصرف در بین دانش آموزان، دانشجویان و افراد پشت کنکور دارویی است که افراد را دچار خواب آلودگی کمتر می کند و همچنین فرد فرصت بیشتری پیدا خواهد کرد تا مدت زمان بیشتری مطالعه کند؛ کافئین از جمله این داروها می باشد.

حسیبی با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: استفاده از کافئین باید تحت نظر پزشک باشد در صورت مصرف بدون تجویز پزشک و به صورت خود سرانه فرد دچار مسمویت خواهد شد؛ چرا که میزان کافئین قرص مربوطه بسیار بالاتر از میزان کافئین موجود در چای و قهوه می باشد.

مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به افرادی که رتالین مصرف می کنند، بیان کرد:این دارو در ابتدای مصرف اثر بهتری دارد و در ادامه مصرف فرد را دچار وابستگی می کند؛ به این صورت که روز بعد از مصرف فرد حس می کند که باید برای یادگیری بهتر رتالین بیشتری استفاده کنند.

مصرف خودسرانه رتالین به دلیل وابستگی که ایجاد می کند بسیار خطرناک است و حسیبی در این خصوص می گوید: استفاده از این دارو برای دانش آموزان از طرف تجویز پزشک صورت نمی گیرد؛ بلکه با سفارش همکلاسی ها ، اطرافیان و بدون تخصص دارویی انجام می شود.

مصرف خود سرانه و بالای کافئین موجب مسمویت می شود و افراد معمولا برای اینکه در شب قبل از امتحان دچار خواب آلودگی نشوند از این دسته داروها استفاده می کنند.

این در حالی است که برخی در سطح شهر به تبلیغ خودسرانه فروش انواع محرک ها، مکمل های حافظه، تمرکز و هوشیاری برای شب امتحان هستند که امیدواریم مسئولین امر در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

علی ای حال با توجه به اظهارات مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان مصرف انواع داروهایی جهت افزایش تمرکز و هوشیاری بدون تجویز پزشک برای افراد مضر است و خانواده ها باید در این زمینه و جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند بصیرت و آگاهی لازم را داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دانا ، تاریخ انتشار 15 خرداد 98، کد خبر: 1492623، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
0
0
اینکه الان خیلی باب شده مخصوصا بین دانشجوا که قرص ایی که توش درصدی شیشه داره مصرف میکنن که هوشیارتر باشن و بیدار بمونن و بتونن درسارو خوب حفظ کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین