پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۱۲۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵
وزیر بعدی آموزش و پرورش در 2سال آینده می‌باید نخست موضوع استقلال ذاتی و حرفه‌ای آموزش و پرورش را در جامعه و برای مسئولان، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان تعریف و تبیین کند. واقعا اگر مدیری کارآمد و پاسخگوست نیازی نیست که وزیر آموزش و پرورش فکر خود را مشغول و معطوف به امور غیرضروری کند. اگر هم مدیری ناکارآمد بوده و بهره‌وری لازم را ندارد با معیارهای مشخص و شفاف از چرخه مدیریتی خارج شود. در واقع وزیر آینده آموزش و پرورش با شفاف‌سازی‌ و نگاه علمی می‌تواند شکاف میان خانواده - مدرسه و مدرسه - اداره را ترمیم و یا به حداقل برساند.

شعار سال: در این بین بخش مهمی از انتظارات معلمان و جامعه فرهنگیان کشور از وزیر آینده، پاسخگویی دولت و وزیر به مطالبات بحق معلمان است اما با توجه به تحریم‌های همه‌جانبه‌ای که اقتصاد کشور را با چالش روبه‌رو کرده است و اقتصاد آموزش و پرورش هم منطقا تابعی از آن است، بعید می‌دانم وزیر آینده آموزش و پرورش بخواهد و بتواند در راستای حل مشکلات اقتصادی این وزارتخانه و معلمان مانور زیادی بدهد. شاید بتواند با اعتمادسازی‌ و پر کردن خلأ و شکاف میان مدرسه و خانواده گردش مالی عظیمی را که در خارج از سیستم رسمی آموزش و در اختیار مؤسسات تجاری آموزشی است همه و یا بخشی از آن را به سوی این دستگاه و مشخصا مدرسه روانه کند که البته این امری است پیچیده که نیاز به برنامه‌ریزی و مدیرانی دلسوز و کارآمد دارد.

و اما کاری که می‌توان برای معلمان انجام داد و البته بیش از اعتبار و بودجه نیاز به دقت نظر، شهامت و مدیریت علمی و غیرسیاسی دارد تعریف و تبیین هویت حرفه‌ای برای معلمان است. می‌شود نظارت بر کیفیت آموزشی را از طریق فعال‌سازی‌ گروه‌های آموزشی و جلب مشارکت معلمان و از طریق اجرای ماده 5آیین‌نامه گروه‌های آموزشی و تربیتی مورد بازتعریف و مهندسی مجدد قرار داد. در کنار این مهم، کار عقب افتاده‌ای که حرفش در زمان فانی ، دانش‌آشتیانی و بطحایی زده شد اما در عمل پیاده نشد تاسیس سازمان نظام معلمی است. این نهاد مدنی و مستقل می‌تواند برای معلمان منزلت شغلی ایجاد کرده و با احصای صلاحیت‌های شغلی و شایستگی‌های حرفه‌ای و با پایه‌گذاری مفهوم معلم حرفه‌ای برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران یک نوع پرستیژ اجتماعی و شغلی در جامعه برای معلمان احیا کند. این مهم نیاز به اراده قوی و یک اتاق فکر منسجم و شفاف و یک تیم کارآمد و حرفه‌ای دارد.

آخرین کاری که یک وزیر باسواد، کارآمد و باشهامت می‌تواند و باید انجام دهد احیای روابط عمومی در وزارت آموزش و پرورش و ارتباط همه جانبه، مستمر و مشارکت‌محور برای بهره‌گیری از پتانسیل حداقل 40میلیون ایرانی برای تعریف آموزش و پرورش مردمی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 19خرداد 98، کد خبر: 58018، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین