پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
فروردین ماه امسال بود که سیل ویرانگر در لرستان به بخش‌های مختلف زیرساختی، جاده‌ها، خانه‌ها، مزارع و… خسارات متعددی وارد کرد و ۱۸ شهر و ۱۲۰۰ روستای لرستان از سیل آسیب‌های عمده دیدند

شعارسال:فروردین ماه امسال بود که سیل ویرانگر در لرستان به بخش‌های مختلف زیرساختی، جاده‌ها، خانه‌ها، مزارع و… خسارات متعددی وارد کرد و ۱۸ شهر و ۱۲۰۰ روستای لرستان از سیل آسیب‌های عمده دیدند.

«سیل» و آنچه بر سر لرستان آمد

در جریان وقوع سیل محورهای ارتباطی لرستان به ویژه در شهرستان پلدختر تخریب شدند که عمده ترین خسارت را محور ترانزیتی خرم آباد- پلدختر دید تا دستگاه‌های امدادی روزها درگیر اتصال راه زمینی به شهرهای پلدختر و معمولان شوند و در نهایت محورهای خاکی را با شکاف صخره‌ها برقرار کنند.

بسیاری از پل‌هایی که راه اتصال روستاها به شهر پلدختر بودند با عبور جریان ویرانگر سیل از رودخانه کشکان از بین رفتند و این روستاها پس از فروکش سیلاب با استفاده از قایق و یا با استفاده از بالگرد امدادرسانی شدند.

سیل مزارع و باغات شهرهای مختلف لرستان به ویژه پلدختر، معمولان و کوهدشت را تحت تأثیر قرار داد و باغات متمرکز انجیر در پلدختر را به زیر گل برد و با تخریب تأسیسات و زیرساخت‌های آبرسانی منجر به بروز بحران خشکی در باغات متمرکز انار تنگ سیاب شهرستان کوهدشت شد.

واحدهای صنفی و تولیدی شهرهای مختلف لرستان از نورآباد گرفته تا خرم آباد، پلدختر و… از سیل آسیب دیدند؛ در عین حال برخی مدارس، ادارات شهرستان‌ها و زیرساخت‌های شهری نیز آسیب‌های متعددی از سیل دیدند.

خسارت ۷۸۰۰ میلیاردی در بخش زیربنایی و آسیب به ۳۵ هزار واحد مسکونی

در مجموع مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان میزان خسارت وارده به بخش‌های زیربنایی لرستان را ۷,۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش دامی و زراعی و کشاورزی و ۳۰ میلیارد تومان به بخش صنعت خسارت وارد شده است.

غلامرضا آقامیرزایی خاطرنشان کرد: در جریان سیل ۳۵ هزار واحد مسکونی و ۶ هزار واحد تجاری لرستان خسارت دیده‌اند.

اما مهم‌ترین مسئله در خصوص آسیب‌های سیل لرستان، موضوع تخریب منازل مردم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در خصوص خسارات وارد شده به واحدهای مسکونی و تجاری گفت: ۱۸۵۵ واحد شهری به طور کامل تخریب شده است که باید احداث شود. ۵۸۷۰ واحد شهری نیاز به تعمیر دارد. ۲۳۷۳ واحد تجاری شهری باید احداث شود و همچنین ۳۴۲۰ واحد تجاری شهری باید تعمیر شود.

احمد مرادپور خاطرنشان کرد: ۷۷۳۰ خانوار شهری وسایلشان از بین رفته که باید اعتبار کمک معیشتی به آنها تعلق بگیرد.

وسایل زندگی ۲۷ هزار خانوار روستایی و ۷ هزار خانوار شهری از بین رفت

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ روستای لرستان از سیل آسیب دیده است، ادامه داد: ۱۵۵۰ ساختمان روستایی تخریب شده که باید احداث شود. ۱۲۲۴۷ واحد روستایی باید تعمیر شود. ۲۱۵ واحد تجاری روستایی باید احداث شود و همچنین ۱۴۹ واحد تجاری روستایی باید تعمیر شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه ۲۷۷۹۷ خانوار روستایی هم وسایلشان از بین رفته که باید اعتبار کمک معیشتی به آنها تعلق بگیرد، افزود: ۶۳۴ خودرو در جریان سیل آسیب دیدند.

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سیل فروردین ماه سالجاری یکی از بی سابقه ترین سیل‌هایی بود که در استان لرستان به وقوع پیوست، اظهار داشت: متأسفانه همه بخش‌های اقتصادی و زیرساختی استان از جمله کشاورزی را این سیل در نوردید و بیشترین خسارات نیز به بخش کشاورزی استان وارد شد.

هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان به زیر بخش‌های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد شد

وی، افزود: در این سیل اکثر زیرساخت‌های کشاورزی، منابع و امکاناتی که کشاورزی استان در حاشیه رودخانه‌ها داشت و همچنین مزارع و باغات بر اثر سیل به شدت آسیب دیدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان داشت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بالغ بر هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان به زیر بخش‌های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

بازدار ادامه داد: یکی از فعال‌ترین و پویا ترین بخش‌های اقتصادی استان در حوزه تولید و درآمد است و بالغ بر ۱۵۰ هزار خانواده به طور مستقیم در حوزه کشاورزی فعال هستند و قطعاً خسارات سیل درآمد و ارتزاق مردم را متأثر کرده است.

پویش نجات انارستان سیاب به داد باغات کوهدشت رسید

فرج علی امیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت با اشاره به آبگیری بند ذخیره آب خورشید کش (چم قره) واقع در منطقه زیر تنگ سیاب بخش کوهنانی با تلاش جهادی نیروهای مردمی و زحمات جهاد کشاورزی بخش کوهنانی گفت: این بند با ذخیره بیش از ۱۲۰۰۰ متر مکعب و حجم خروجی ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب در جریان سیل‌های اخیر دچار خسارات شدید شده بود.

 

آبگیری بند ذخیره آب «خورشید کش» و آبرسانی به ۳۰۰ هکتار از باغات تنگ سیاب

وی افزود: با تلاش و پیگیری‌های شبانه روزی (پویش بزرگ نجات انارستان سیاب) کار تخلیه رسوبات و ترمیم کانال‌های آب بر منتهی به بند به طول چهار کیلومتر با همت بسیج نیروهای مردمی، باغداران منطقه و پرسنل جهاد کشاورزی بخش کوهنانی و مدیریت شهرستان کوهدشت انجام شده و به صورت شبانه روزی و استفاده از ماشین آلات سنگین شامل بیل مکانیکی، کمپرسی و جرثقیل کار ترمیم و بازسازی آنها به شکل فوری صورت گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت گفت: نهایتاً در روز چهار شنبه همزمان با عید سعید فطر این بند ذخیره آب آبگیری شد.

امیری خاطر نشان کرد: کار آبرسانی به بیش از ۳۰۰ هکتار از باغات منطقه که دچار بی آبی مطلق شده بود آغاز و در اختیار بهره برداران قرار گرفت.

تفاهم‌نامه بازسازی اساسی شبکه توزیع برق پلدختر و معمولان امضا شد

فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌ای در خصوص بازسازی اساسی شبکه‌های توزیع برق شهرهای پلدختر و معمولان داشتیم، اظهار داشت: با این اقدام به دنبال این هستیم که پایداری شبکه‌ها را بالا ببریم و هم سطح تاب آوری و کیفیت خدماتی که مشترکین می‌دهیم را بالا ببریم.

 

وی با بیان اینکه نتیجه این تفاهم نامه و اقداماتی که در قالب آن صورت می‌گیرد آن است که اگر سیل مشابهی داشتیم دیگر زیرساخت‌های اساسی ما تخریب نشود، تصریح کرد: زیرساخت همه خدماتی که به مردم داده می‌شود از بحث امنیتی گرفته تا بهداشت به برق بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان خاطرنشان کرد: شرکت توانیر با توجه به جلسات متعددی که داشتیم طرحی دادند که یک شرکت مقیم در استان‌های خسارت دیده مستقر شود و چند پروژه اساسی را از صفر تا صد انجام دهد.

خودنیا با تاکید بر اینکه شرکت توزیع برق استان مرکزی به عنوان دستگاه معین در پلدختر و معمولان کار بازسازی شبکه‌های برق را انجام خواهد داد، افزود: این پروژه با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

عقد قرارداد پرداخت تسهیلات بازسازی ۲۵۰۰ واحد مسکونی سیل‌زدگان

رضا خواجه‌ای رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده لرستان اظهار داشت: ۷۵۰۰ پرونده مربوط به واحدهای مسکونی سیل زده لرستان به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که تا کنون (۹ خرداد ماه) ۲۵۰۰ واحد با بانک عقد قرارداد کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده کشور صدور پروانه ساخت واحدهای مسکونی سیل زده تا سقف ۱۰۰ مترمربع زیربنا رایگان است؛ همچنین هزینه بیمه تأمین اجتماعی نیز که درصدی از هزینه پروانه ساخت است رایگان خواهد بود.

 

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده لرستان خاطرنشان کرد: بمنظور تسریع در روند پرداخت تسهیلات و رفاه حال مردم سیل زده لرستان، ستاد هماهنگی بازسازی لرستان تمهیدات لازم را برای استقرار شعب بانک‌های عامل در ستادهای معین بازسازی استان لرستان فراهم کرده است.

ارزیابی خسارات حدود ۴۰ هزار واحد

احمد مرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در ۱۳ شهر و ۱۶۸۵ روستای لرستان به تعداد ۳۹ هزار و ۷۲۰ واحد ارزیابی خسارت شده اند، اظهار داشت: واحدهای احداثی در کل استان ۱۳ هزار تا هستند که ۲ هزار مورد از آنها واحد شهری و ۱۱ هزار واحد روستایی است.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای احداثی در پلدختر ۱۰۹۵ تا و در معمولان ۱۰۵۰ تا است، تصریح کرد: ۱۶ هزار و ۷۰۴ واحد تعمیری داریم که ۲ هزار و ۷۷۵ مورد مربوط به پلدختر و یک هزار و ۳۱۹ واحد مربوط به معمولان است و مابقی در دیگر شهرها هستند.

تاکنون ۳۵ میلیارد تومان کمک معیشتی و اجاره بها پرداخت شده است

جانشین استاندار لرستان در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با تاکید بر اینکه تعداد واحدهای تعمیری در شهرها ۵۷۷۱ واحد و در روستاها ۱۰ هزار و ۹۳۲ واحد است، افزود: تعداد واحدهای تجاری احداثی ۱۹۲ واحد است که از این تعداد ۸۰ تا در پلدختر و ۲۵ تا در معمولان و مابقی در دیگر شهرها هستند.

مرادپور یادآور شد: همچنین یک هزار و ۴۳۳ واحد تجاری تعمیری در کل استان داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۵ میلیارد تومان به عنوان کمک معیشتی و اجاره بها به صورت بلاعوض به سیل زدگان استان پرداخت شده است.

آواربرداری ۱۶۰۰ واحد، پی کنی ۹۸۸ واحد و تأمین زمین مورد نیاز ساخت منازل

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با اشاره به موضوع جابه جایی برخی منازل تخریب شده در سیلاب و تأمین زمین برای آنها گفت: از نظر تأمین زمین مشکلی نداریم به جز در دو روستای ملاوی و بابازید. همچنین در روستاها بنیاد مسکن نقشه‌های تفکیکی را تهیه کرده و پرونده معرفی به بانک آنها تهیه شده است.

مرادپور با بیان اینکه با حضور معاون وزیر کلنگ ساخت منازل مسکونی در پلدختر را به زمین زدیم و مشغول ساخت و ساز هستند، تصریح کرد: ۱۶۰۱ واحد خسارت دیده از سیل آواربرداری شده است که ۹۸۸ تا از آنها که قرار است درجا ساز شوند پی کنی شده اند، ۱۸۹ واحد آرماتور بندی و ۹۸ واحد بتن ریزی شده است.

وی ادامه داد: اسکلت ۲۶ واحد نیز زده شده، ۴ واحد دیوار چینی شده و سقف دو واحد هم زده شده است.

 

کار تعمیر ۶۶۱ واحد تمام شد

جانشین استاندار لرستان در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده یادآور شد: کار تعمیر ۱۷۲۶ واحد شروع شده است و تعمیر ۶۶۱ واحد نیز تمام شده است.

مرادپور در پاسخ به این سوال که چرا کار ساخت و ساز در مناطق سیل زده سرعت نگرفته است، اظهار داشت: تا امروز که ۱۸ خردادماه است اعتبارات تکلیفی در بحث تسهیلات ساخت و تسهیلات جبران خسارات کشاورزی به بانک‌ها ابلاغ نشده بود و هرچه در قرارگاه انجام داده‌ایم تا این پول به بانک‌ها ابلاغ نشود ریالی پرداخت نمی‌شود.

عدم ابلاغ اعتبار به بانک‌ها عامل رکود در ساخت و ساز مناطق سیل زده بود

وی با بیان اینکه امروز صبح پس از مصاحبه استاندار با شبکه خبر جلسه‌ای با ۸ بانک عامل برگزار کردیم، تصریح کرد: به ۷۰ درصد بانک‌ها امروز اعتبار ابلاغ شده و ۳۰ درصد دیگر قرار شد با شعبه‌های مرکزی ارتباط بگیرند و برای اختصاص اعتبارات پیگیری کنند.

از هفته‌های آینده ساخت و ساز رونق می‌گیرد

دبیر کمیته بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده لرستان با تاکید بر اینکه خوشبختانه‌ از قبل نزدیک به ۱۰ هزار پرونده را تکمیل کرده‌ایم و تحویل بانک شده اند تا تسهیلات بگیرند، همین موضوع ما را در انجام امور جلوتر می‌برد، افزود: تا تسهیلات پرداخت نشود کار ساخت و ساز شروع نمی‌شود. مبلغ این تسهیلات در روستاها ۴۰ میلیون تومان و در شهرها ۶۰ میلیون تومان است.

مرادپور تصریح کرد: از امروز ابلاغ اعتبار انجام شده و فکر می‌کنم در هفته‌های آینده شاهد جنب و جوش و بحث ساخت و ساز در مناطق باشیم. تا امروز هم علت راکد بود کار عدم ابلاغ اعتبار به بانک‌ها بود.

پاکسازی کامل انجیرستان پلدختر تا ۱۰ روز آینده

وی با اشاره به اینکه پاکسازی شهرها از آثار سیلاب نیز انجام شده و امروز دیگر گل و لای در منازل مسکونی نداریم، اظهار داشت: در خصوص پاکسازی انجیرستان پلدختر نیز طبق آخرین گزارش قول داده‌اند ظرف ۱۰ روز آینده هیچ باغی نداشته باشیم که پاکسازی نشده باشد. ۸۰ هکتار مانده که قول داده‌اند تا ۱۰ روز دیگر پاکسازی شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با تاکید بر اینکه تأسیسات آبیاری باغات برقرار شده است، افزود: ایستگاه‌های پمپاژ به هر شکلی شده راه اندازی شده اند و مشکلی نداریم. تنها امروز تسهیلات باید به کمک بخش بازسازی بیاید.

محور موقت خرم آباد- پلدختر آسفالت می‌شود

مرادپور به وضعیت محور خرم آباد به پلدختر اشاره کرد و گفت: این محور به صورت موقت بازگشایی شده و نزدیک ۵۰ کیلومتر آن با خاک ریزی بازگشایی شده است. در مورد جاده اصلی قرار است امروز در وزارت راه و شهرسازی تصمیم گیری شود که این جاده را کجا ایجاد می‌کنند و کی کار را شروع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما به هر روی این قول را دادند که تا زمان احداث جاده که ممکن است چند سال طول بکشد، فعلاً جاده موقت بازگشایی شده آسفالت شود و کارها جلو برود. بر اساس قول‌های داده شده تا پایان این ماه کار آسفالت را انجام می‌دهند.

جانشین استاندار لرستان در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با بیان اینکه خاک ریزی پل بابازید طی یک تا دو روز آینده تمام می‌شود و رفت و آمد برقرار می‌شود، جاده پران پرویز هم از دیروز برقرار شده است، تصریح کرد: امروز به چم مهر می‌رویم؛ تا پایان هفته پل چم مهر نیز راه می‌افتد و در نهایت به جز پل حیات الغیب مسئله خاص دیگری نداریم که نگران کننده باشد.

 

دولت حدود یک‌هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض در حوزه‌های مختلف به استان اختصاص داده است

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در سخنانی اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده امروز تمامی بانک‌ها ابلاغیه را از مدیران خود در مرکز دریافت کرده و در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن و کشاورزی باید تسریع کنند.

وی با تأکید بر لزوم تسریع در معرفی افراد واجد شرایط از طرف بنیاد مسکن افزود: جهاد کشاورزی نیز در سامانه سجاد پرونده‌ها را وارد کرده و نسبت به معرفی کشاورزان آسیب دیده به بانک‌ها اقدام کند.

استاندار لرستان با بیان اینکه مردم باید نسبت به تشکیل پرونده تا پایان خرداد اقدام کنند، گفت: افرادی که بعد از تاریخ مقرر ثبت نام نکنند از لیست خارج شده و دیگر نخواهند توانست از امکانات دولتی استفاده کنند.

خادمی خاطرنشان کرد: دولت حدود یک‌هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض در حوزه‌های مختلف به استان اختصاص داده است.

وی افزود: در حوزه مسکن ۴۹۰ میلیارد تومان، کشاورزی ۲۹۵ میلیارد تومان و ۲۵۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

آغاز فرآیند توزیع ۱۰ هزار پک اقلام توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

استاندار لرستان گفت: در حوزه راه‌ها، بخش انرژی و… نیازمند اعتبار هستیم که در صورت تعیین و تصویب آن، کارهای اساسی‌تری انجام خواهد شد.

خادمی به توزیع اقلام توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اشاره کرد و افزود: حدود ۱۰ هزار پک در استان توزیع خواهد شد که طبق آخرین گزارش تاکنون ۸۰۰ مورد پخش شده است.

وی تصریح کرد: در این بخش نواقصی وجود دارد که برای رفع آن باید به طور حضوری و میدانی روستا به روستا را بررسی کرد تا افرادی که مستحق دریافت این اقلام هستند مشخص شوند.

به هر روی در کنار اقدامات مطلوب انجام شده توسط دستگاه‌های مختلف، اما بازسازی و احیای مناطق سیل زده لرستان نیازمند تلاش بیش از پیش و سرعت دادن به اقدامات است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار19خرداد 98، کدخبر: 4635049،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین