شعارسال: اگر از من بپرسید که در این شرایط امروز اقتصاد ایران که در رکود عمیق به سر مى بریم و بازارها کوچک شده ، شدت رقابت بالا رفته و قدرت خرید مردم پایین آمده و تحریم ها فراگیر است، باز هم مىشود که استارت یک بیزینس را زد، می گویم حتما، به شرطی که استراتژی اقیانوس آبی را در پیش بگیرید !
استراتژی یا پارادایم فکری «اقیانوس آبی» به زبان ساده میگوید که تنها راه پیروزی در رقابت، توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است و به جای ورود به رقابت خونین با رقبای قدیمی در اقیانوس سرخ، باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوسهای آبی شد و دست به خلق تقاضا زد .
بازاری که در آن هنوز قواعد بازی مشخص نشده است و فرصتی برای رشد بسیار سودآور وجود دارد. در یک کلام به جای گرفتن سهم بیشتر از کیک باید به دنبال ساختن کیک های تازه باشید .
با خودتان صادق باشید، اگر مزیت نسبی نسبت به دیگرانی که قبل از شما وارد بازار شده اند ندارید و یا قابلیت محوری مهم و قابل توجه و یونیک ندارید، شرایط امروز اقتصاد ایران خیلی زمان مناسبی برای بیزینس ها و رقابت های کلاسیک و سنتی نیست، اما اگر ایده دارید ، خلاقیت دارید و بازار جدید و تقاضای تازه دارید ، اتفاقا شرایط فعلی ایران ایده آل شماست.
اگر شما در وسط سانفرانسیسکو یا نیویورک یا توکیو باشید، ایده و خلاقیت تازه کار سختی است اما در ایران، اگر هوشمند باشید با نگاهی به جهان مدرن ، ایده های ناب و سازگار فراوانی بدون زحمت زیاد وجود دارند ؛ ایده نوآورانه تاکسی اینترنتی «اوبر» یک نوآوری بود و ایده تاکسی اینترنت «اسنپ» هم در ایران یک نوآوری بود . اولی در خلق یک اقیانوس آبی با یک ایده حقیقتا تازه و دومی در خلق یک اقیانوس آبی با کپی هوشمندانه یک ایده تازه ؛ اگر در ایران نمی توانید «اوبر» باشید اما هوشمند که باشید، می توانید «اسنپ» باشید !
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصادبرتر، تاریخ انتشار: 19خرداد1398 ، کدخبر: - : www.eghtesadbartar.com