پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
صنعت پوشاک و نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و قدیمی‌ترین صنایع جهان است که به دلیل اشتغالزایی بالا و نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی فوق‌العاده، بسیار مورد توجه اغلب کشور‌ها و اقتصاد‌های بزرگ دنیا قرار دارد.
شعار سال: حمایت از تولید ملی مهمترین مولفه برای بهبود وضعیت کنونی اقتصادی بوده و استفاده از حداکثر توان در حوزه‌های دارای قابلیت ضروری است.

صنعت پوشاک و نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و قدیمی‌ترین صنایع جهان است که به دلیل اشتغالزایی بالا و نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی فوق‌العاده، بسیار مورد توجه اغلب کشور‌ها و اقتصاد‌های بزرگ دنیا قرار دارد.

در کشور ایران نیز این صنعت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده لیکن در کنار این اهمیت و مهم بودن، یک سری نقاط ضعف و قوت در عرصه صنعت نساجی و پوشاک کشور به چشم می‌خورد که باید نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف‌سازی شود، تا بتوان از فرصت‌های این حوزه به نحو احسن بهره‌مند شده و از تهدید‌ها به راحتی عبور کرد.

عبور از تنگنا‌های اقتصادی و گذر از تمام مشکلات خرد و کلان در منطقه، در سالی که به نام "تولید داخلی" گره خورده است، چند اصول مهم و ضروری را می‌طلبد.



به عقیده کارشناسان اقتصادی یکی از مشکلات جدی روز جامعه ایران که مستلزم توجه جدی است، نواقصی در حوزه تولید و تبادل بوده که تمامی این مشکلات می‌تواند در سایه دانش و همت داخلی به راحتی برطرف و مرتفع شود.

فعالیت ۸۳ واحد تولید پوشاک در اردبیل

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: در حال‌حاضر ۸۳ طرح نساجی و پوشاک در سطح استان اردبیل موجود است که از این تعداد ۳۳ مورد در شهر اردبیل و مابقی در سایر شهر‌های استان می‌باشد.

رامین صادقی با اشاره به تعداد واحد‌های نساجی دارای پروانه بهره‌برداری گفت: ۵۹ مورد از مجموع این تعداد، دارای پروانه بهره‌برداری هستند که مابقی طرح‌ها نیز پس از ثبت و سیر مراحل نسبت به اخذ پروانه اقدام می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت اشتغال در صنعت پوشاک تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از ۷ هزار و ۲۷۰ نفر در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: همچنین در واحد‌های نساجی و تولیدی پوشاک در استان نیز حدود ۲ هزار و ۷۰ نفر مشغول به فعالیت و اشتغال هستند.

صادقی گفت: از واحد‌های مهم و بزرگ که دارای خط ریسندگی است می‌توان به شرکت‌های بزرگ سبلان پارچه سابق، نساجی اردبیل و نساجی ستاره اشاره داشت که بقیه واحد‌ها بیشتر شامل تولیدی‌های کوچک پوشاک، به طور متوسط با ۱۵ نفر شاغل می‌باشند.


عامل توسعه‌ای که دیده نمی‌شود

هدایت منابع عمومی به سمت کانون‌های صنعتی و تولیدی ضرورتی بوده که در رونق تولید و افزایش سرمایه در منطقه بسیار حائز اهمیت است، سرمایه‌گذاری یکی از ارکان مهم در این زمینه بوده که می‌بایست جهت رونق تولید در منطقه به آن توجه ویژه داشت.

البته شایان ذکر است که سرمایه‌گذاری صرفا خارجی نبوده و می‌توان با اندکی برنامه‌ریزی دقیق نسبت به جذب سرمایه‌های خرد و کلان از طریق سرمایه‌داران داخلی اقدام کرد.

در صورت تدوین و طراحی و البته اجرایی شدن برنامه‌های تنظیم شده در راستای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی، بسیاری از مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی مرتفع می‌شود که حصول این امر مستلزم، تامین پیش‌نیاز‌های خاص خود است و در خلا این ضرورت، یقینا اهداف و برنامه‌های مدنظر فقط بر روی کاغذ باقی خواهد ماند.

جابر نادری، کارشناس امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در بحث رونق تولیدات و بهبود وضع اقتصادی به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: در طول سالیان گذشته مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال، مکررا بر موضوع اقتصادی تاکید و توجه داشتند که با اندکی تامل این واقعیت مسجل می‌شود که وجه اشتراک تمامی این رهنمود‌ها به ضرورت توجه به تولید داخلی یا همان تولید ملی، خلاصه می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه سرمایه‌گذاری در عرصه تولید و تجارت صنعت پوشاک اظهار داشت: در حال‌حاضر ۶۲ مورد سرمایه‌گذاری در حوزه پوشاک در استان اردبیل با مجموع ۲۹ و ۸۳ میلیارد ریال و سقف اشتغال ۲ هزار و ۱۱۵ نفر انجام شده است.

این کارشناس ادامه داد: ۸۳ مورد سرمایه‌گذاری دیگر نیز در دست اقدام و بررسی و بازبینی است که مجموع اشتغال این تعداد سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۱۳ نفر می‌باشد که میزان سرمایه در گردش هم ۷۰ و ۳۱ میلیارد ریال است.

نادری تصریح کرد: باید به خوبی دانست که هراندازه سرمایه‌گذاری عمومی موجود در کشور به سمت تولید هدایت شود، ضریب موفقیت در عرصه مذکور نیز افزایش خواهد یافت، زیرا تولید نیز مانند هر کسب و کار اقتصادی در دو سطح خرد و کلان مستلزم سرمایه است که با نقش آفرینی مردم و تزریق سرمایه‌های آنان در عرصه تولید، قطع به یقین تولید نیز شکوفا و با طراوت خواهد شد.


حال صنعت پوشاک خوب نیست

رئیس اتحادیه پوشاک‌فروشان استان اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت:  قیمت  یک لباس تولید ایران برای فروشنده و خریدار بسیار بالاست و در  حالیکه اقبال عمومی به این دست پوشاک نیز افت داشته است.

سید رسول سیدگرمرودی با بیان اینکه مشکل نقدینگی اصلی‌ترین مشکل فروشندگان پوشاک در کشور و به تبع استان اردبیل می‌باشد، افزود:  نبود چرخش کافی فروشندگان این حوزه به جد از لحاظ نقدینگی با مشکل مواجه‌اند.

وی حال صنعت پوشاک را خوب توصیف نکرد و  اضافه کرد: مشکل بیمه و تنزل فرهنگ کارگری و کارفرمایی از دیگر مشکلات این حوزه است که باید به صورت جدی ورود شود و نسبت به برطرف‌سازی موانع آن اقدام شود.

رئیس اتحادیه پوشاک‌فروشان اردبیل گفت: تولید پوشاک در اردبیل شغلی ریشه‌دار و سنتی نبوده لیکن این دلیل محکمی بر عدم توجه و تحکیم پایه‌های این صنعت در منطقه نمی‌شود که باید در این زمینه یک ارگان، نهاد یا سازمانی مشخص و وظیفه‌شناس باشد که تمامی این مشکلات را به راحتی رفع کند.

گرمرودی قدرت خرید مردم را بسیار کمرنگ دانست و اظهار کرد: متاسفانه هم‌اکنون قدرت خرید مردم به شدت رو به افول گذاشته و با چنین اوضاعی نمی‌توان به آینده این صنعت حداقل در استان ما امیدوار بود.

وی ناهمخوانی درآمد و مخارج مردم را از دیگر مشکلات روز اقتصاد کشور دانست و افزود: اگر کیفیت ایرانی در رقابت با کیفیت خارجی دوام و قیمت پایینتری داشته باشد قدرت خرید مردم بالا رفته و قطعا واحد‌های تولیدی دوام یافته و واحد‌های راکد دوباره احیا خواهند شد.

رئیس اتحادیه پوشاک‌فروشان استان ادامه داد: باتوجه به اینکه پوشاک اردبیل از مناطقی، چون تهران، ترکیه و چین وارد استان شده و در بازار عرضه می‌شود به عقیده من بحث تقلب هم وجود دارد و صد افسوس که در این راستا هیچ گونه نظارت و پایشی از جانب هیچ نهادی وجود ندارد.

 

تامین مواد اولیه و سرمایه اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان لباس

رضا اکبری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: متاسفانه امروزه تولیدکنندگان پوشاک در اردبیل با مشکل مواجه هستند، تسهیلات، عدم توانایی در عرضه کالا، تفاوت سلایق در بازار، عدم جذب مشتری و بسیاری دیگر از ناهمواری‌ها از جمله مشکلات حوزه پوشاک در استان می‌باشد.

وی با اشاره به قیمت بالای مواد اولیه گفت: در این اوضاع و با این شرایط نامعتبر بازار تولید مساوی با ضرر است و باید چاره‌ای اساسی در این راستا پی‌جویی شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در استان اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان پوشاک در استان را ضعف در تامین مواد اولیه عنوان و بیان کرد: بهترین و مهم‌ترین پیشنهاد ما به مسئولان اصلی این حوزه انتخاب یک ارگان خاص با وظایف مشخص و معین شده در چارچوبی مشخص است.

به گفته اکبری در حال‌حاضر حدود ۸۰۰ نفر تولیدکننده در سطح استان مشغول به فعالیت هستند که تمامی این تولیدکنندگان می‌توانند با ظرفیت حداقل ۱۲ نفر ایجاد اشتغال کنند.

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر ۳ تا ۴ واحد بزرگ اشتغال ۵۰ نفر به بالا در اردبیل وجود دارد. مابقی یعنی ۹۰ درصد واحد‌ها زیر ۵۰ نفر هستند که مشکل بیشتر این واحد‌های تولیدی سرمایه در گردش می‌باشد.



رواج فروش پوشاک با برند‌های تقلبی در بازار اردبیل

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در استان با اشاره به رواج مزددوزی در اردبیل طی چند سال اخیر اظهار داشت: این موضوع اصلا چیز خوبی در صنعت پوشاک اردبیل نیست، اما متاسفانه همین موضوع را نیز بسیار از مشکلات این حوزه به بار می‌آورد.

اکبری خرید فله‌ای مارک و برند‌های پوشاک خارجی توسط تولیدکنندگان و استفاده از آن در تولید داخلی را معضلی بزرگ دانست و افزود: این موضوع این روز‌ها گریبانگیر برخی صنایع اردبیل است که به عقیده من چیز خوبی نیست، اما به جهت درک تولیدکنندگان و نبود چاره از روی عدم اقبال عمومی در نتیجه کیفیت پایین و قیمت بالا این مهم حداقل برای تولیدکنندگان پوشاک مطلوب است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حمایت از تولید ملی مهمترین مؤلفه برای کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی هر منطقه‌ای محسوب می‌شود، نیاز است تا در کنار حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان داخلی اهتمام به ارتقای کیفیت نیز از جانب تولیدکنندگان مطرح باشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک از تمامی مسئولان درخواست کرد به تولیدکنندگان با تجربه و کارآمد، در به روزرسانی ماشین‌آلات و ارتقای سطح تولید کمک کنند تا بتوانند تولید باکیفیت و قابل رقابت با کالا‌های مشابه خارجی ارائه کنند.
با این اوضاع چیزی عاید کسی نمی‌شود

تنی چند از فروشندگان لباس در استان اردبیل با اشاره به وضعیت تولید و عرضه پوشاک در منطقه شرایط را بغرنج دانسته و نسبت به تسهیل و برطرف‌سازی مشکلات موجود این حوزه تاکید داشتند.

یکی از فروشندگان لباس زنانه در اردبیل با اشاره به اینکه با گران شدن نرخ دلار و خرید اجناس مطابق با قیمت‌های روز گفت: متاسفانه تمامی خرید‌های ما با دلار محاسبه شده، اما فروش اجناس ما با ریال خودمان محاسبه می‌شود که این موضوع کمرشکن است.

وی با بیان اینکه در صورت گران بودن اجناس و پوشاک، مردم نخریدن را به خریدن ترجیح می‌دهند، افزود: متاسفانه با این اوضاعی که هم‌اکنون در منطقه حاکم است هیچ چیزی عاید هیچ کسی نمی‌شود.

یکی دیگر از کسبه بازار اردبیل با تاکید بر تفاوت سلایق در خرید پوشاک ایرانی و جنس ترک اظهار کرد: بسیاری از مشتریان ما در استان علاقه بسیاری نسبت به خرید جنس ترک دارند که همین موضوع سبب باز شدن پای تقلب به عرصه تولید و عرضه پوشاک می‌شود.

وی با ابراز گلایه شدید از برخی تولیدکنندگان و حتی فروشندگان لباس و پوشاک در اردبیل گفت: متاسفانه بسیاری با باز کردن پای تقلب به این حوزه سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به تمامی فعالان این حوزه می‌شوند که می‌بایست یک ارگان یا نهادی به صورت جامع مسئولیت این حوزه را عهده‌دار شود تا هیچگونه قصور و کمبودی را در این زمینه شاهد نباشیم.
پوشاکِ تولیدِ داخل منطبق بر فرهنگ ایرانی نیست

جمیله زمانی، کارشناس طراحی دوخت و لباس در اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار کرد: کنترل فرهنگ و پوشش لباس افراد در هر اجتماعی مطابق با دین و سنت آن منطقه جزو اقتضائات بوده چرا که توجه نداشتن به این مسئله معضلاتی نظیر خوباختگی و تغییر الگوی رفتاری و دینی را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: متاسفانه پوشاک تولید داخل منطبق بر فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست و در عین حال نیاز به رواج چنین پوشاک و البسه‌ای در جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.

این طراح و کارشناس تولید پوشاک گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در کشور طراحی داریم، خیاط داریم، هنرمند داریم که بنشینند و برای زنان و مردان ما یک لباسی طراحی کنند و آن را الگو قرار دهند، پس با این اوصاف ما هیچ نیازی به واردات پوشاک از کشور‌های غیراسلامی و بیگانه نداریم.


زمانی ادامه داد: ما در کنار ترویج یک الگوی خاص و ویژه پوشش در جامعه خود می‌توانیم با بهره‌گیری از هنر همراه با رعایت مسائل ارزشی، دینی و رعایت شاخص‌های قانونمند این پوشش را به عنوان الگوی برتر برای مردم و بانوان سایر کشور‌ها نیز مطرح و معرفی کنیم.
یکه‌تازی پوشاکِ برندِ قاچاق در بازار داخل

در حالی که این روزها خرید پوشاک و البسه برند کار هر کسی نیست و از عهده درآمد هر فرد ایرانی برنمی‌آید، لیکن عده خاص و مدپروری که تمایلی به خرید این دست از پوشاک دارند، باید خبر دار باشند که بسیاری از پوشاکی که به نام برند این روزها به دست آنها می‌رسد از دو حالت خارج نیست؛ یا این پوشاک تولید داخل بوده اما "مارک" کشور دیگری را روی خود یدک می‌کشد، یا این البسه جزو کالاهای قاچاقی است که وارد کشور شده و به نام برند به مردم کشور فروخته می‌شود.

قاچاق کالا در واقع معضلی است که همواره گریبان‌گیر اقتصاد داخلی بوده و روز به روز علاوه بر کنترل و مهار این آسیب جدی اقتصادی، شاهد رشد چشمگیر آن هستیم، که یکی از راهکارهای کاهش حداکثری قاچاق کالا در کشور از طریق مبادی و خروجی کشور، کنترل واردات می‌باشد.

در حقیقت امروز که تولیدکنندگان به سختی فعالیت کرده و برای فروش محصولات تلاش بسیاری می‌کنند، چرا باید به جای مبارزه با کالاهای قاچاق باز پوشاک وارد کشور شود؟ چرا باید بجای تمرکز بر روی واردات و افزایش چشمگیر آمار کالاهای ورودی بر روی صادرات و تقویت بنیه اقتصادی از طریق صادرات تمرکز نکرد؟

و بسیاری دیگر از سوالاتی که باید مسئولان مربوطه نسبت به پاسخگویی به این پرسش ها احساس مسئولیت کنند، اما باید دقت داشت که مشکلات صنعت پوشاک ما فقط و فقط به قاچاق و عدم کنترل واردات ختم نمی‌شود.

در واقع اهمیت تجهیزات، تخصص و دانش در دایره وسیع صنایعی چون نساجی و پوشاک بیش از پیش احساس می‌شود، اکنون که سطح انتظارات و توقعات از تولیدکنندگان داخلی به نسبت امکانات کم و شرایط نامطلوب بسیار بالاست بد نیست تا مسئولان بالادستی نیز یک تکانی به خود داده و در جهت حداقل تسهیل شرایط موجود گامی بردارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص  و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1398، کدخبر: 6959127 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین