پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۹۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
دولت آمریکا در سال‌های متمادی در انتخابات‌ بسیاری از کشورهای جهان دخالت کرده، ولی هم‌اکنون از دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ ناراضی است.
شعارسال: آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هشت نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی(۱۸ آبان سال ۱۳۹۵) برگزار شد. رقابت اصلی در این انتخابات بین هیلاری کلینتون، وزیر اسبق امور خارجه آمریکا و دونالد ترامپ تاجر بزرگ بود. در عین ناباوری این تاجر آمریکایی بود که قمار انتخابات را برنده شد و به اتاق بیضی کاخ سفید رسید.

البته این ابتدای راه ترامپ نبود. کلینتون و بسیاری از سران حزب دموکرات آمریکا رئیس‌جمهور این کشور را به تبانی با کشورهای خارجی متهم کردند. آنها این استدلال را مطرح می‌کردند که ترامپ با روسیه و حتی ایران برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ همکاری کرده و موجی از فضاسازی رسانه‌ای در جهان و داخل آمریکا به‌راه انداختند.

بر اساس این گزارش بعد از این سروصداها بود که اف.بی.ای(پلیس فدرال آمریکا) وارد صحنه و بازرس مولر مانند فیلم‌های هالیوودی بازرسی برای این کار و ارائه گزارش به مردم و کنگره آمریکا دست به کار شد. بر اساس مجوزی شروع این تحقیقات در ۱۷ مه ۲۰۱۷(۲۷ اردیبهشت سال۱۳۹۶) به امضای راد روزنستاین قائم مقام دادستان کل آمریکا رسید و حوزه تحقیقات اتهامات عبارت بود از ارتباطات یا هماهنگی‌ها بین کمپین ریاست جمهوری دونالد ترامپ و دولت روسیه و نیز «هر مسئله ای که در نتیجه تحقیقات پدیدار شده یا ممکن است بشود.

بحث دخالت روسیه و ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چنان داغ شد که برخی از نمایندگان مخالف رئیس‌جمهور فعلی آمریکا صحبت از «استیضاح» ترامپ را به میان آوردند و تنها منتظر تأیید بازرس مولر بودند تا این کار را در آمریکا کلید بزنند. دفتر مشاوران ویژه تحقیقات خود را انجام داد و گزارش نهایی را به ویلیام بار، دادستان کل، در روز جمعه، ۲۲ مارس ۲۰۱۹ (۲فروردین سال ۹۸) ارائه داد. در روز ۲۴ مارس، ویلیام بار، دادستان کل، یک نامه چهار صفحه‌ای را برای کنگره فرستاد و اتهام تبانی ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سه سال پیش برداشته شد. با این حال، هیلاری کلینتون روز گذشته اعلام کرد که گزارش بازرس مولر نشان‌دهنده دخالت گسترده و سیستماتیک روسیه در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا است.

اما در این میان نکته‌ای بسیار اساسی و مهم وجود دارد. آمریکا در بسیاری از کشورهای جهان سابقه دخالت مستقیم و غیرمستقیم در امور انتخاباتی دارد. حتی دولت این کشور در برخی از نقاط جهان به کودتا متوسل شده است. اما پرسشی که در این میان کمتر مطرح می‌شود این است که آیا آمریکا در هیچ انتخاباتی در دنیا دخالت نمی‌کند که حالا از احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری دور قبل برآشفته است؟ آیا آمریکا برای اعمال نفوذ در دستگاه‌های حاکمیتی دیگر کشورها و در نتیجه حاکم شدن دولت‌های هوادار واشنگتن در این کشورها اقدام به دخالت نکرده است؟ و اگر دخالت کرده چه موفقیت هایی به دست آورده است؟

طبق تحقیقات دانشگاه کارنگی ملون آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۶ تاکنون در ۸۱ انتخابات در ۴۷ کشور دنیا دخالت کرده است. مهم‌ترین دخالت‌های آمریکا در انتخابات‌های اوکراین، ایتالیا، گرجستان، ونزوئلا، شیلی، سومالی، آرژانتین، انگلیس، ایران، روسیه و نیکاراگوئه بوده است که مهم‌ترین آن‌ها را در جدولی به شرح ذیل آورده‌ایم.

نام کشورها

دخالت‌های آمریکا

نام کشورها

دخالت‌های آمریکا

۱- ایتالیا

در سال ۱۹۴۸ آمریکا علیه کمونیست‌ها و سوسالیست‌های ایتالیا وارد عمل شد (نتیجه پیروزی راست‌گرایان طرفدار آمریکا)

۸-گرجستان

۲۰۰۳ کودتای انتخاباتی علیه شواردنادزه

۲- ایران

کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ (پیروزی طرفداران آمریکا)- ریاست‌جمهوری سال ۸۸ (شکست غربگرایان)

۹-سومالی

۲۰۰۴ میلادی و ابطال انتخابات توسط غربگرایان

۳-فیلیپین

حمایت از نظامیان در انتخابات ۱۹۵۳

۱۰- برزیل

سال ۲۰۱۸ و حمایت از رئیس جمهور افراطی بزریل

۴- ژاپن

حمایت از راست‌گرایان در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی

۱۱-نیکاراگوئه

سال ۲۰۱۶ و حمایت آمریکا از راست‌گرایان ضد دولت دانیل اورتگا

۵- کنگو

۱۹۶۱ حمایت از کودتا علیه پاتریس لومومبا و کشته شدن وی

۱۲-آرژانتین

حمایت آمریکا از مائوریسیو ماکری در مقابل نامزد سوسیالیست‌ها

۶- شیلی

۱۹۷۳ حمایت از کودتای انتخاباتی و نظامی علیه آلنده رئیس جمهور قانونی

۱۳-انگلیس

حمایت علنی ترامپ از بوریس جانسون

۷-ونزوئلا

سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ همواره از رقیبان چاوز و مادورو حمایت کرده است

۱۴-پارلمان اروپا

حمایت از راست‌گرایان موافق خروج از اروپا

دو سوم از موارد دخالت آمریکا در انتخابات دیگر کشورها پنهانی بوده و یک سوم از این موارد هم آشکارا اتفاق افتاده است. در مواردی که دخالت‌ها آشکارا اتفاق افتاده، کارآمدی بیشتری هم در مقایسه با دخالتهای پنهانی داشته است.

حمایت‌های آمریکا همواره به‌‌صورت پنهانی اعمال شده و در مرحله بعدی اگر آمریکا نتواند افراد موردنظر خود را بر سرکار بیاورد شروع به حمایت‌های علنی و تحریم می‌کند. در مرحله بعدی هم کودتا را در دستور کار خودش قرار خواهد داد.

گفتنی است؛ آمریکا از سال ۱۹۱۸ تاکنون بیش از ۶۲ مورد کودتا در سراسر جهان انجام داده است که برخی از آنها بسیار خونبار بوده و کشتارهای عظیمی را سبب شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1398 ، کدخبر: 397050 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
0
تنها دو عدد از این بمبها برای نابودی کل ایران کفایت می کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین