پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
در سی وهشتمین سالگرد حمله هوایی اسراییل به پایگاه اتمی "اوسیراک" عراق، فرماندهان نظامی بازنشسته اسراییل خاطرات خود را از عملیات "اپرا" مرور کرده و فرمانده سابق – وقت - نیروی هوایی اسراییل در اظهاراتی بیان داشت که در پی لغو قرارداد خرید هواپیماهای اف-16 آمریکایی پس از انقلاب اسلامی ایران، آمریکا این هواپیماها را در اختیار اسراییل قرار داد و توانایی لازم برای حمله هوایی اسراییل به پایگاه اتمی اوسیراک عراق، فراهم شد.
شعار سال :پس از انقلاب اسلامی، قرارداد خرید هواپیماهای اف-16 آمریکایی به طور یکجانبه از طرف حکومت انقلابی جدید ایران لغو شد.

در سی وهشتمین سالگرد حمله هوایی اسراییل به پایگاه اتمی "اوسیراک" عراق، فرماندهان نظامی  بازنشسته اسراییل خاطرات خود را از عملیات "اپرا" مرور کرده و فرمانده سابق – وقت - نیروی هوایی اسراییل در اظهاراتی در مصاحبه با کانال 12 تلویزیون اسراییل اظهار داشت در پی لغو قرارداد خرید هواپیماهای اف-16 آمریکایی پس از انقلاب اسلامی ایران، آمریکا این هواپیماها را در اختیار اسراییل قرار داد و توانایی لازم برای حمله هوایی اسراییل به پایگاه اتمی اوسیراک عراق، فراهم شد.

 به نقل از وب سایت "تایمز اسراییل"، ژنرال " دیوید ایوری" فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش اسراییل در سالگرد عملیات "اپرا" – عملیات هوایی منهدم کردن پایگاه اتمی اوسیراک عراق در 7 ژوئن 1981- با تلویزیون کانال 12 اسراییل مصاحبه کرد.

این فرمانده بازنشسته اسراییل در این مصاحبه تاکید کرد پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، ایالات متحده آمریکا مهم‌ترین متحد منطقه‌ای خود را از دست داد و قرارداد خرید هواپیماهای اف-16 آمریکایی به طور یکجانبه از طرف حکومت انقلابی جدید ایران لغو شد.

او افزود: ما در سال 1977 وجود پایگاه اتمی اوسیراک عراق را کشف کردیم اما مسافت 1000 مایلی برای انجام عملیات و برگشت، معضل سوخت گیری و نیز هواپیماهای موجود در نیروی هوایی ارتش اسراییل که پیشرفته‌ترین آنها اف-4 بودند، امکان انجام عملیات هوایی را از ما سلب کرده بود.

به گفته این فرمانده سابق اسراییلی: پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران و لغو قرارداد خرید اف-16 (به عنوان پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگی موجود در زمان) از سوی حکومت انقلابی ایران، ایالات متحده آمریکا به جای ایران 75 فروند سفارش خرید اسراییل را در اولویت تحویل قرار داد.

او افزود:" وقتی پیشنهاد فروش پیشرفته‌ترین جنگنده موجود در جهان را به من دادند، چشم بسته بله گفتم و پذیرفتم و بررسی‌ها را به بعد موکول کردم."

به گفته این فرمانده اسراییلی با تحویل این نوع جنگنده‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا به اسراییل، نیروی هوایی ارتش اسراییل یکی از موانع عمده را برای حمله‌ای برق‌آسا به پایگاه اتمی اوسیراک عراق را از میان برداشت اما هنوز موانعی از قبیل معضل سوخت پابرجا بود و نیروی هوایی باید عملیات دقیق و حساب شده‌ای را برای نابودی تاسیسات اتمی رژیم صدام حسین طراحی می‌کرد که این چنین شد.

سرهنگ بازنشسته "زیو راز" فرمانده عملیات "اپرا" نیز  در این برنامه گفت: این واقعیت که انقلاب اسلامی در ایران باعث تجهیز ما به جنگنده اف-16 آمریکایی و حمله به پایگاه اوسیراک عراق شد، یکی از مسخره‌ترین طنزهای تاریخ است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران،تاریخ انتشار:20خرداد1398،کدخبر:672488،www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین