پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۰۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در جریان سیل اخیر، درمجموع بیش از ۹۳۰ مسجد، بقعه متبرکه و حسینیه در استان‌های لرستان، خوزستان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی و ایلام آسیب‌دیده است.

شعار سال: حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به مأموریت‌های این سازمان در مساجد کشور اظهار داشت: سازمان اوقاف در مساجد شاخص و با کارکرد زیارت برنامه‌هایی اجرا می‌کند که مساجد زیارتی، محل دفن امامزاده یا یک عالم است.

عمران و آبادانی مساجد بخشی از مأموریت سازمان اوقاف

وی افزود: دیگر وظیفه سازمان اوقاف درخصوص مساجد مرتبط با عمران و آبادانی است که براساس موقوفات مرتبط با مساجد، این امر با مدیریت و نظارت مردم و هیأت امنا هزینه می‌شود.

فعالیت ۲۲ هزار هیأت امنا در امامزادگان و بقاع متبرکه

نوروزپور با بیان اینکه هشت هزار بقعه متبرکه در کشور داریم، تصریح کرد: سازمان اوقاف برای عمران و آبادانی بقاع متبرکه و امامزاده‌ها برنامه‌ریزی می‌کند، البته این برنامه هم نیز به‌صورت مردمی مدیریت می‌شود که در این راستا ۲۲ هزار نفر در سراسر کشور با صدور حکم به‌عنوان هیأت امنای امامزادگان مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در مدیریت جدید این سازمان سیاست آن است که امور به مردم واگذار شود و سازمان با کاهش تصدی‌گری به امر نظارت بپردازد.

خسارت بیش از ۹۳۰ مسجد، بقعه متبرکه و حسینیه در سیل اخیر

وی در پاسخ به این سؤال که در جریان سیل اخیر برخی استان‌های کشور چه تعداد مسجد آسیب دید، تصریح کرد: به این دلیل که بنای مساجد و حسینیه‌ها موقوفه است، سازمان اوقاف در جریان این سیل، به احصاء میزان خسارت واردشده به این اماکن پرداخت که درمجموع بیش از ۹۳۰ مسجد، بقعه متبرکه و حسینیه در استان‌های لرستان، خوزستان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی و ایلام آسیب دید.

برآورد هزینه ۵۵ میلیاردی برای تعمیر اماکن مذهبی آسیب‌دیده

نوروزپور با بیان اینکه برآورد هزینه بازسازی و جبران خسارت این اماکن متبرکه بیش از ۵۵ میلیارد تومان تخمین زده شده است، افزود: این گزارش به ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور اعلام شده است تا بعد از بازسازی و تعمیر منازل مردم، تعمیر این اماکن نیز در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: این سازمان با بهره‌گیری از موقوفات مرتبط با ساخت‌وساز مساجد و همچنین خیرین مرتبط با این سازمان، برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه کمک به بازسازی این اماکن را در دستور کار دارد.

بازسازی مساجد آسیب‌دیده نیازمند کمک تمامی نهادهای مرتبط

وی اضافه کرد: برای بازسازی و تکمیل مساجد، بقاع متبرکه و حسینیه‌های آسیب‌دیده علاوه بر تلاش‌های سازمان اوقاف، دولت و دیگر نهادهای مرتبط نیز باید کمک‌رسانی داشته باشند تا ان شاء الله پس از بازسازی منازل مردم، این امکان نیز تعمیر می‌شود.

نوروزپور گفت: امر بازسازی برخی از این اماکن که تخریب جزئی داشته‌اند با همت مردم و هیأت امنا و کمک‌های سازمان اوقاف آغاز شده است.

آسیب ۱۵ درصد مساجد در سیل اخیر جدی است

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۸۵ درصد مساجد، حسینیه‌ها و اماکن متبرکه آسیب‌دیده هم‌اکنون در حال استفاده هستند اما حدود ۱۵ درصد مساجد، حسینیه‌ها و اماکن متبرکه آسیب جدی دیده‌اند و امکان استفاده ندارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 20 خرداد 98، کد مطلب: 13980320000133:www.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
0
این سیل همه چی رو خراب کرد و برد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین