پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۱۳۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
روز ۲۰ خرداد ماه بزرگترین اتفاق حوزه نشریات سراسر کشور در پیش بود.ائتلاف «طلوع آزادی» با حضور محمدعلی کامفیروزی، دانشجوی دانشگاه تهران که در سال ۹۶ به عنوان نماینده نشریات دانشجویی در حضور رهبر انقلاب سخنرانی کرد، و آرش جولاده رقیب ائتلاف «احیای عدالت، نجات آزادی» با حضور محمدرضا محمدی- عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل- و میلاد مفاخری- دانشجوی بسیجی دانشگاه پیام‌نور- بود.
شعار سال :دو گزینه پیش روی وزارت علوم است. یا اعلام پیروزی محمدی که به معنای پیروزی هر دو عضو ائتلاف «احیای عدالت، نجات آزادی» است یا ابطال و تجدید انتخابات.
سخنرانی کرد، و  آرش جولاده رقیب ائتلاف «احیای عدالت، نجات آزادی» با حضور محمدرضا محمدی- عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل- و میلاد مفاخری- دانشجوی بسیجی دانشگاه پیام‌نور- بود.
 
سروصدا به سبک یک دانشجوی دکترای حقوق!
رای گیری برای تعیین دو عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم، کمی دیرتر از ساعت مقرر تقریبا ۸:۴۵ صبح آغاز شد و روند آرامی را پیش برد تا ساعت ۱۰:۴۵ صبح که تعداد زیادی از دانشجویان هنوز نوبت رای دادنشان نرسیده بود. بنابر این وزارت علوم زمان رای گیری را یک ساعت افزایش داد تا تمام حضار فعال نشریات بتوانند در روند رای گیری شرکت کنند. اما بازهم تعدادی از نمایندگان نشریات دانشجویی طرفدار ائتلاف «احیای عدالت، نجات آزادی» هنوز نوبت رای دادنشان نرسیده بود و بر این اساس وزارت علوم زمان رای گیری را ۳۰ دقیقه دیگر تمدید کرد.

طرفداران ائتلاف طلوع آزادی وقتی متوجه این موضوع شدند با ایجاد سر و صدا سعی در لغو تمدید زمان رای گیری داشتند و یکی از کاندیدهای آن ائتلاف  به عسکری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم اعتراض کرده و خواهان لغو این مهلت مجدد شد اما اثر گذار نبود.
 
دور دوم داغ
بلافاصله بعد از پایان رای گیری شمارش آراء آغاز شد، در ابتدای امر دو ائتلاف ما به پای هم با اختلاف کم پیش می‌رفتند تا اینکه در میانه کار زمزمه‌هایی مربوط به بالا بودن رای ائتلاف طلوع آزادی شنیده شد و طرفداران ائتلاف مقابل را مایوس کرد اما، حدود ساعت دو بعد از ظهر شمارش آراء پایان یافت و پیروز میدان یکی از اعضای ائتلاف احیای عدالت یعنی میلاد مفاخری با ۱۴۸ رای شد و بعد از او محمدرضا محمدی و کامفیروزی با ۱۴۰ رای در یک رده مساوی قرار گرفتند. رقابت به اوج خودش رسید. کامفیروزی و محمدی، دو فعال شناخته‌شده‌ی حوزه نشریات دانشجویی برای یک رقابت حساس به دور دوم راه پیدا کردند.  
 در انتخابات کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی چه گذشت؟
شادی  ائتلاف احیای عدالت از یک سو و تلاش ائتلاف طلوع آزادی برای رای آوردن در دور دوم،  فضا را پرجنب‌و‌جوش و در عین حال پرتنش کرده بود.
 
سر انجام ۱۴:۴۵ دقیقه بعد از ظهر رای گیری دور دوم آغاز شد و بنا بود تا ساعت ۱۶:۴۵ دقیقه به طول بیانجامد. رقابت تنگاتنگ بین کامفیروزی و محمدی فضا را ملتهب کرده بود، اما نه آنقدر که کاندید‌ها را به فکر انجام تبلیغات غیرقانونی بیاندازد.

ساعتی از شروع رای گیری دوره دوم نگذشته بود که فعالین نشریات و طرفداران ائتلاف احیای عدالت، بر مبنای دیده ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی که در حین تبلیغات غیرقانونی یکی از نامزد‌ها در روند رای گیری داشتند، اعتراض کتبی خود را به وزارت علوم ابراز داشتند. وزارت علوم در برابر این تبلیغات غیرقانونی هیچ گونه واکنشی نشان نداد و در واقع آن را نادیده گرفت.

عقربه‌های ساعت عدد ۱۶:۳۰ را نشان می‌داد که رای گیری تمام و شمارش آراء آغاز شد و تا قبل از ساعت ۱۸ نتایج شمارش آراء مشخص شد.
 
تخلف؟
محمدرضا محمدی ۱۴۲ رای آورده بود و کامفیروزی با ۱۴۳ رای پیروز دور دوم انتخابات شد. شادی و پایکوبی ائتلاف طلوع آزادی برای پیروزی کاندید مورد نظرشان  به طول نیانجامید که زمزمه‌های تخلف در رای گیری دوره دوم گوش به گوش به تمام حضار رسید!

تقلب اصلاح‌طلبانه
داستان از جایی شروع شد که تعداد شرکت کنندگان در دور دوم انتخابات با ته برگ آراء ۲۸۹ نفر شمرده شدند، اما آراء ماخوذه ۲۹۰ عدد بود! یک رای بیشتر برای پیروزی کامفیروزی!   ماجرا این بود که یک نفر از مدیران مسئول نشریات دانشجویی، دو رای را به نفع کامفیروزی در صندوق انداخته بود!   تنش و التهاب بین دانشجویان حاضر در محل انتخابات بالا رفت و همه مضطرب و منتظر بررسی هیئت نظارت بر انتخابات درباره صحت داشتن تقلب بودند.

ساعتی بعد، صحت تقلب تایید شد و مشخص شد که مدیر مسئول یکی از نشریات دوبار و در دوبرگه به محمدعلی کامفیروزی رای داده است. طبق اعلام وزارت علوم یک برگه رای او ابطال و دیگری نگاه داشته شد. تا اینجا محمدرضا محمدی و محمدعلی کامفیروزی با ۱۴۲ رای باهم مساوی شده و دوباره بحث بر سر اینکه چه کسی به شورا راه می‌یابد بالاگرفت تا اینکه فعالین نشریات با مرور آیین نامه نظارت بر انتخابات نشریات متوجه شدند براساس قانون ۲۶ شیوه نامه، در چنین شرایطی وقتی یک نفر دو رای می‌دهد هر دو برگ رای او باید باطل اعلام شود.
 
آقای وزارت علوم! تخلف نکن
دوباره فریاد اعتراض دانشجویان بر سر وزارت علوم برخاست که چرا قانون را اجرایی نمی کند و به جای ابطال هردو برگ رای فقط یکی از آنها را باطل کرده اند. دانشجویان معترض در محل انتخابات تحصن کرده و تا بعد از اذان مغرب با نوشتن شکایت نامه و تحصن مراتب اعتراضات خود را به وزارت علوم اعلام کردند.
 در انتخابات کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی چه گذشت؟
با ابطال دو رای از کامفیروزی، در واقع محمدرضا محمدی پیروز نهایی انتخابات معرفی می‌شد. اما تا یکی دوساعت بعد خبری از وزارت علوم نرسید تا اینکه یکی از اعضای هیئت نظارت بر انتخابات در توییتر خود اطلاع داد که براساس ماده ۲۶، دو برگ رای باطل شده است و تعداد آرای کامفیروزی به ۱۴۱ رای تنزل یافته. او نوشته بود تعیین سرنوشت انتخابات بر عهده وزارت علوم است. وزارتی‌ها یا بر اساس همین ماده ۲۶ باید محمدی را پیروز انتخابات اعلام کنند یا با اعلام ابطال انتخابات، در زمان دیگری رقابت میان کامفیروزی و محمدی را تجدید کنند.  
 در انتخابات کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی چه گذشت؟
گاف اصلاح طلبان منجر به باخت شد
حالا دو گزینه پیش روی وزارت علوم است. یا اعلام پیروزی محمدرضا محمدی که به معنای پیروزی هر دو عضو ائتلاف «احیای عدالت، نجات آزادی» است یا ابطال و تجدید انتخابات. در هر دو صورت، برنده این انتخابات نشریاتی بودند که بدون تخلف و تقلب، و در قالب ائتلاف «احیای عدالت، نجات آزادی» در انتخابات حضور یافتند. بازنده هم- مستقل از تصمیم وزارت علوم- مشخص است. یک دانشجوی اصلاح‌طلب، با تخلف‌ها و حقه‌بازی‌هایش، در مسیر بازی با آبروی خود قرار گرفته و هر اتفاقی، تاثیری در شکست اخلاقی او و دوستانش ندارد. هرچند بعید است وزارت علومی‌ها بخواهند در برابر آرای دانشجویان، مقاومت کنند و به نظر می‌رسد عدالت در وزارت علوم احیا شده و آزادی، نجات پیدا کرده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:21خرداد 1398،کدخبر:770021،snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین