پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۱۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
عباس نعمتی، مشاور تولید و سرپرست نویسندگان سریال «از یادها رفته» که در کارنامه‌اش، مشاور مرتضی میرباقری معاون سیما، نگارش سریال‌هایی چون «چراغ جادو»، «اولین شب آرامش»، «تا صبح»، «گمشده»، «نون و ریحون»، «تکیه بر باد» و سرپرستی نویسندگان مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» دیده می‌شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از بودجه یک ششمی سریال «از یادها رفته» نسبت به «معمای شاه» خبر داد.

شعارسال: عباس نعمتی، مشاور تولید و سرپرست نویسندگان سریال «از یادها رفته» که در کارنامه‌اش، مشاور مرتضی میرباقری معاون سیما، نگارش سریال‌هایی چون «چراغ جادو»، «اولین شب آرامش»، «تا صبح»، «گمشده»، «نون و ریحون»، «تکیه بر باد» و سرپرستی نویسندگان مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» دیده می‌شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از بودجه یک ششمی سریال «از یادها رفته» نسبت به «معمای شاه» خبر داد. قابل پیش‌بینی بود این حرف‌ها واکنش عوامل مجموعه «معمای شاه» را در پی خواهد داشت. «علی لدنی»، تهیه‌کننده مجموعه «معمای شاه» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ضمن ابراز تعجب از چنین مقایسه‌ای گفته است: «آقای نعمتی ادعاهای بی‌پایه و اساسی را مطرح کرده که باید آنها را ثابت کند. اگر تلویزیون دقیقه‌ای ۳۰ میلیون تومان به ما پرداخت کرده است، ایشان سند و مدرک این پرداخت را ارائه کند.» وی ادامه داد: «آقای نعمتی اگر در سریالی که خودش دست‌اندرکار بوده، به مشکل خورده و کارش ضعیف از آب درآمده درباره اثر خودش صحبت کند نه اینکه موضوع را به حاشیه بکشاند و مسائل بی‌پایه و اساس را عنوان کند. مگر من در این سال‌ها از سختی‌هایی که در مواجهه با تلویزیون داشته‌ام، صحبتی کرده‌ام که حالا یک مدعی دیگر پیدا می‌شود و حرف‌های دروغ می‌زند؟ نشراکاذیب شگرد پروژه ناموفق از یادها رفته است

22 میلیارد تومان هزینه تولید «از یادها رفته»

آنچه در ادامه خواهید خواند متن مصاحبه عباس نعمتی، مشاور تولید سریال «از یادها رفته» با خبرگزاری مهر است که در این مصاحبه، رقم بودجه این سریال شکست خورده تا حدودی مشخص شده است. با توجه به اینکه سریال «از یادها رفته» در دو فاز 25 قسمتی آماده شده و با درنظر گرفتن میانگین 45 دقیقه برای هر قسمت و همچنین با استناد به اظهارات مشاور تولید این سریال که برای هر دقیقه، 9 میلیون و 800 هزارتومان برآورد هزینه اعلام کرده است؛ می‌توان نتیجه گرفت رقمی بیش از 22 میلیارد تومان هزینه تولید این سریال شده است.

نعمتی: می‌دانید بودجه سریال‌سازی چقدر است؟

مهر: دقیق نه، اما معمولا دقیقه‌ای بین 80 تا 100 میلیون تومان برای هر دقیقه از مجموعه‌های الف‌ویژه و چیزی در حدود 10تا 12 میلیون تومان برای سریال‌های معمولی و روتین.

نعمتی: تلویزیون در حال حاضر تنها دو سریال الف ویژه دارد؛ موسی‌(ع) و سلمان فارسی. سریال‌های معمولی تلویزیون امروز با دقیقه‌ای حدود پنج میلیون تومان برآورد می‌شود که دو سریال رقیب ما در ماه رمضان همین امسال هم با همین رقم تولید شدند. «از یادها رفته» اما برآوردش دقیقه‌ای 9 میلیون و 800 هزار تومان بوده است. با برآورد دقیقه‌ای پنج میلیون تومان کلید خورد و حالا به 9 میلیون و800 هزار تومان رسیده است. 14 ماه فیلمبرداری که با گوهرشاد پانزده ماه می‌شود، سه سال کار کردیم که 25 قسمت تولید شد.

مهر: این رقم برای سریال‌های مشابه مانند معمای شاه چندان مرسوم نیست...

نعمتی: از رقم تولید «معمای شاه» خبر دارید؟

مهر: دقیقه‌ای 30 میلیون تومان اگر اشتباه نکنم.

نعمتی: پنج سال پیش با برآورد دقیقه‌ای 30 میلیون تومان ساخته شد.

مهر: یعنی در یک برآورد کلی هر قسمت از سریال «از یادها رفته» با هزینه‌ای معادل یک‌سوم هر قسمت از «معمای شاه» تولید شد؟

نعمتی: یک‌سوم نه، با توجه به تفاوت قیمت‌ها از پنج سال پیش تا امروز چیزی حدود یک‌ششم می‌شود. آن زمان که دقیقه‌ای 30 میلیون تومان خرج «معمای شاه» شد، سریال معمولی با دقیقه‌ای دو میلیون تومان مصوب می‌شد، امروز هزینه سریال معمولی به پنج میلیون رسیده، اما برای سریال تاریخی از این جنس به 9 میلیون و 800 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. من افتخار می‌کنم مشاور تولید پروژه‌ای بوده‌ام که شما به‌عنوان مخاطب حرفه‌ای احساس کرده‌اید یک سریال الف‌ویژه است. در حالی که اصلا چنین بودجه‌ای نداشته است.

«از یادها رفته» از نظر کیفیت تولید حتما الف‌ویژه است اما از نظربودجه این‌گونه نبوده است. به‌طور قطع می‌گویم از نظر تعداد لایه‌های حضور سیاهی‌لشگر در مقابل دوربین، مطلقا هیچ‌یک از سریال‌های تاریخی ما تا به امروز مشابه «از یادها رفته» نبوده است؛ از «کلاه پهلوی» گرفته و «معمای شاه» تا «شهرزاد».

هزینه 54 میلیارد تومانی «معمای شاه»

علی لدنی، تهیه‌کننده تلویزیون، درباره هزینه تولیدشده برای سریال «معمای شاه» گفته است: «در کل ۵۴ میلیارد تومان هزینه تولید این سریال شد که سه سال و دو ماه کار تصویربرداری آن به طول انجامید. از این رقم حدود ۱۶ میلیارد تومان هزینه ساخت دکورهای ماندگار نظیر خانه دکتر وزیری، خیابان انقلاب، سر در دانشگاه تهران، حلبی‌آباد، میدان شهدا و... شد که هنوز هم پابرجا هستند و همین سریال از یادها رفته هم از برخی از این دکورها استفاده کرده بود.

پس ۱۶ میلیارد هزینه دکور، هزینه سریال نشده بلکه سرمایه‌ای برای سازمان صداوسیما شده که هنوز هم پابرجاست و از آن بهره می‌برد و حتی فیلم‌ها و سریال‌های دیگر هم از آن بهره برده‌اند. نکته بعدی این است که ما در این سریال حدود ۴۰ میلیارد هم هزینه تولید کردیم. بخشی از این هزینه به اجاره‌بهای گزاف روزانه برخی لوکیشن‌های خاص ما اختصاص داشت.

ما در این کار از حضور حدود ۸۵۰ بازیگر بهره برده‌ایم که ۲۰۰ نفر از آنها بازیگران شاخص بوده‌اند. ۲۰۰ هزار نفر هنرور داشته‌ایم و این سریال در بیش از ۴۰۰ لوکیشن تصویربرداری شده است. درنهایت دو هزار و ۵۰۰ سکانس تهیه شده و ما حدود چهار هزار دقیقه تولید داشته‌ایم که در قالب ۹۶ قسمت و نه ۲۵ قسمت! روی آنتن رفته است.

طبق چیزی که درباره هزینه تولید سریال معمای شاه گفتم، این اثر با برآورد دقیقه‌ای حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان ساخته شده و با آنچه آقای نعمتی اشاره کرده، تفاوت فاحشی دارد. اگر ایشان بودجه یک‌ششم معمای شاه برای از یادها رفته هدر داده، باید گفت پس این سریال ۲۵ قسمتی با دقیقه‌ای حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان ساخته شده است. امیدوارم رئیس سازمان صداوسیما برای برخورد با عوامل دخیل در این ماجرا و بررسی پرونده سیاسی و مالی سریال از یادها رفته، دستور قاطعی صادر کنند و قوه قضائیه هم در این پرونده ورود کند. مگر ساخت سریال با پول بیت‌المال بر ضد ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی جرمی کمتر از جرم مثلا فلان روزنامه است؟!

دعوا بر سر بودجه یا محتوا

فارغ از دعواهای بودجه‌ای این دو مجموعه که باید دید طبق تمام نظرسنجی‌ها در سال‌های آینده چه جایگاهی در تاریخ آثار فاخر تلویزیون خواهند داشت، اما چند نکته قابل تامل است. «فرهیختگان» از اولین رسانه‌هایی بود که به شباهت عجیب و بی‌منطق «از یادها رفته» به «شهرزاد» اشاره کرد و چندی بعد اما اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده این اثر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، این شباهت را از اساس اشتباه خواند و گفت: «در قصه ما حوادث زمان و تحولات تاریخی بر عشق موثر است درحالی که «شهرزاد» مثل یک رمان عاشقانه بود. با این حال به‌تدریج که سریال جلو برود خیلی‌ها می‌بینند که گمانه‌زنی‌های‌شان اشتباه بوده است و به خطا رفته‌اند

اظهارات تحویلیان در حالی است که بعد از شکست سریال «از یادها رفته»، نعمتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از این شباهت استقبال کرده و آن را به شباهت یک مرد با جرج کلونی! قیاس می‌کند. دلیل این تناقض در گفتارهای عوامل «از یادها رفته» چیست؟ بالاخره شباهت بوده یا نبوده و اگر بوده، خوب بوده یا بد؟ نکته دیگر در این دعوا این است که نسبت معقولی بین اعداد مطرح شده و کیفیت آثار وجود ندارد. سریال‌های موفق دهه 60 و 70 با بودجه‌های آنچنانی ساخته نشد. شتاب بی‌دلیل و سهل‌انگاری در ساخت سریال‌ها در سال‌های اخیر به یک اپیدمی تبدیل شده است. بهتر است که عوامل هر سریال ناموفقی، برای پیشرفت خودشان دست‌کم به بررسی ضعف‌هایشان بپردازند و با جوسازی‌های رسانه‌ای، سعی در نهان‌کردن نقص‌هایشان نکنند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری روزنامه فرهیختگان ، تاریخ انتشار: خرداد 1398 ، کدخبر:www.farhikhtegandaily.com ، 173001

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین