پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
تقی آزاد ارمکی، در حالی می‌گوید که انتخابات مجلس یازدهم، پرشور خواهد بود که پیش از این، رئیس دولت اصلاحات گفته بود که مردم، دیگر حتی با توصیه من هم پای صندوق‌های رأی نخواهند آمد!

شعارسال: تقی آزاد ارمکی، در حالی می‌گوید که انتخابات مجلس یازدهم، پرشور خواهد بود که پیش از این، رئیس دولت اصلاحات گفته بود که مردم، دیگر حتی با توصیه من هم پای صندوق‌های رأی نخواهند آمد!

 «تقی آزاد ارمکی»، گفته است «معتقدم انتخابات مجلس یازدهم، یکی از پرشورترین انتخابات‌ها خواهد بود». اهمیت این سخنِ جامعه شناس اصلاح‌طلب در چیست؟ برای فهم آن باید به مرورِ یکی از استراتژی‌های این روزهای جریان اصلاحات بپردازیم.

اصلاح‌طلبان در پیِ اُفت محبوبیت دولت روحانی و کاهش سرمایه اجتماعی‌شان، راهبرد «القای مشارکت کم‌رنگ در انتخابات» را پیش گرفته‌اند.

شاید بهتر بود آن‌ها، مسئولیت‌ عملکرد دولتِ برآمده از رأی خودشان را می‌پذیرفتند و با درس گرفتن از اشتباهات، درصدد اصلاح برمی‌آمدند و باز هم خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دادند.

امّا آن‌ها، ابتدا، نارضایتی جامعه از عملکرد دولت متحدشان را به کل نظام تسرّی دادند و سپس، با القای این موضوع که دیگر کسی در انتخابات، به ندایِ نظام لبیک نمی‌گوید، به باج‌خواهی از نظام، «شیفت» کردند! فشار به شورای نگهبان برای حذف نظارت استصوابی، مطالبه اصلاح ساختارها و... همگی در همین راستا قابل توصیف است.

نقطه اوج این کج‌راهه‌ را باید در مواضع سیّد محمّد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات دید. جایی که در دیدار با نمایندگان فراکسیون امید، با تسرّیِ ناکارآمدی‌ دولت به سایر ارگان‌های نظام می‌گوید: «امروز من از سوی مردم با این سؤال مواجهم که ما را کشاندید پای صندوق رأی، یک مورد نشان دهید که در راستای اصلاحات واقعی باشد. آیا قوه قضائیه و نحوه برخوردها بهتر شد یا بخش خصوصی سالم می‌تواند در عرصه حضور داشته باشد؟ آیا رویکردهایی که ما را در تنگناهای بزرگ خارجی قرار داد، اصلاح شد یا در برابر رویکردهای سالم مقاومت شد تا مردم نتیجه امتیازی را که به دست آمده احساس نکنند؟»

خاتمی ادامه می‌دهد: «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر این که در یک سال آینده تحولی رخ دهد».

حال، تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه همدلی می‌گوید: «اینکه فکر کنیم، در شرایط عادی و منطقی مردم حتماً می‌آیند و رأی می‌دهند، حرف درستی نیست. در دموکراسی‌های جهان و حتی ایران،‌ وقتی شرایط نسبتا عادی است و همه چیز شرایط آرامی را تجربه می‌کند، دلیلی نیست که مردم بخواهند و مشارکت کنند و فقط یک کفِ خیلی مهمی سعی می‌کنند مشارکت را نگه دارند. اما امروز که درگیرِ انواع و اقسام تهدید و تحدیدها هستیم، احتمال مشارکت بالا، زیادتر است».

امّا جامعه‌شناسیِ القاءِ حضور کم‌رنگ در انتخابات، از دید ارمکی، قابل توجه است. او درباره کسانی که خطّ حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات را ترویج می‌کنند، می‌گوید که این افراد چون دیگر کسی به حرف‌های‌شان گوش نمی‌کند،‌ فکر می‌کنند که مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1398 ، کدخبر:www.farsnews.com ، 13980320000358

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین