پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۳
معاون علمی و فناوری با اشاره به توسعه شبکه انتقال و تبادل فناوری در میان هشت کشور مسلمان گفت: برخی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌ها جای خالی بازیگران جهانی مثل یوتیوپ را در ایران پر کرده‌اند.

شعارسال: سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه اولین اجلاس نوآوری آسیا و اقیانوسیه که با حضور ۵۰ کشور عضو اسکاپ در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع محوری اولین اجلاس استارتاپ‌های فناوری در مسیر توسعه پایدار است و این موضوع برای کشور ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

ستاری افزود: ایران در سه دهه اخیر سه موضوع مهم را در توسعه علمی و فناوری پشت سر گذاشته است. موج اول با محوریت توسعه علمی و آموزش‌های دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی طی شد و نتیجه آن تعداد زیادی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی بوده به طوری که نزدیک به ۵ میلیون دانشجو در ایران تحصیل می‌کنند و ما از این حیث در بین چند کشور اول دنیا قرار داریم.

وی ادامه داد: در موج دوم به دنبال ایجاد مراکز رشد و پارک‌های فناوری با سرمایه گذاری‌های دولت در حوزه فناوری‌های جدید و تشویق محققان به تولید علم بودیم که نتیجه آن رشد علمی خیره کننده در ایران بود به نوعی که در سال ۲۰۱۱ بیشترین رشد علمی را در دنیا تجربه کردیم و امروز در غرب آسیا جایگاه اول و در دنیا جایگاه پانزدهم را داریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص موج سوم تحولات علمی و فناوری در کشور گفت: امروز با محوریت نوآوری و توجه به نقش زیست بوم توسعه نوآوری در کشور تلاش می‌کنیم نگرشی یکپارچه به نقش نهاد‌ها و بازیگران مختلف علمی، فناوری، اقتصادی، قانونی، سیاسی و اجتماعی شکل دهیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌های نوپای امروزه اکوسیستم نوآوری کشور را پویا و پرتحرک کرده و برخی از موفق‌ترین این استارتاپ‌ها جای خالی بازیگران جهانی مثل یوتیوپ، آمازون و اور را در ایران پر کرده اند و از سوی دیگر ایران تعداد زیادی مراکز نوآوری، صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر، شرکت‌های هایتک و خلاق در حوزه‌های مختلف دارد.

ستاری افزود: امروز علاوه بر حوزه آی سی تی در حوزه‌های بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، نانو تکنولوژی و هوا و فضا استارتاپ‌ها توسعه خوبی یافته اند و ما با دارا بودن ۴۳۰۰ شرکت دانش بنیان داخلی توانسته ایم در شاخص جهانی نوآوری رتبه‌های برتری را به دست آوریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در نوآوری فراگیر نیاز همه مردم از طبقات مختلف مورد توجه قرار دارد و به جای نگرش تک بعدی به پیشرفت افراد و جامعه توجه می‌کنیم و برای این منظور باید تفاوت‌های منطقه‌ای و فرهنگی را در نظر گرفته و راه حل‌های خلاقانه بومی و مبتنی بر واقعیت طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه دولت‌ها می‌توانند برای ارتقای نوآوری‌های اجتماعی و زیست محیطی ابزار‌های سیاستی را به کار گیرند، گفت: مهمترین این ابزار چارچوب‌های قانونی و تنظیم استاندارد‌های حفظ حقوق مصرف کننده، ابزار‌های اقتصادی، ابزار‌های مالی، حمایت از طرف تقاضا و بازارسازی برای نوآوری، آموزش و تربیت نیروی انسانی و استراتژی‌های منطقه‌ای و شبکه سازی از طریق ایجاد خوشه‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری است.

ستاری در خصوص استراتژی‌های منطقه‌ای و شبکه سازی اظهار کرد: شبکه سازی ضامن هم افزایی تلاش‌ها خصوصا در میان کشور‌های منطقه برای حرکت جمعی به سمت نوآوری فراگیر است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه استارتاپ‌ها به عنوان بازیگران جدید و اثرگذار در فراگیر شدن نوآوری و یافتن راه‌های خلاقانه باید از ظرفیت‌های اجتماعی استفاده کنند، گفت: پاسخ به نیاز‌های موجود نیازمند شبکه سازی و هم افزایی نهاد‌های اجتماعی و اقتصادی است و دولت‌ها باید از آن‌ها حمایت کنند و ایران نیز این مسئله را در دستور کار خود قرار داده تا صنایع خلاق با به کارگیری ظرفیت‌های انسانی و فرهنگی بتوانند به فناوری جدید و امکانات گسترده دست یابند.

وی یادآور شد: نهاد‌ها و آژانس‌های دولتی و خصوصی تسهیل گر و واسطه فناوری و نوآوری ارتباطات گسترده با استارتاپ‌های مختلف در کشور‌های آسیایی و اقیانوسیه هستند و به فعالیت این شبکه کمک‌های مهمی می‌کنند.

ستاری ادامه داد: طی چند سال گذشته ابتکارات فناوری و نوآوری با نقش آفرینی ایران در میان کشور‌های آسیایی، کشور‌های مسلمان و کشور‌های در حال توسعه آغاز شده و شبکه انتقال و تبادل فناوری میان هشت کشور در حال توسعه بوده و جایزه علم و فناوری مصطفی (ص) به عنوان نماد عالی علم و فناوری برای دانشمندان مسلمان دو نمونه مهم از این اقدامات است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ایران برای ایفای نقش در حوزه علم و فناوری در میان کشور‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه مصمم است و ما بر این باوریم که همکاری‌های تنگاتنگ منطقه‌ای تنها راه حرکت به سمت حل مسائل مشترک منطقه و در عین حال ممانعت از یک جانبه گرایی و انحصارطلبی برخی قدرت‌ها است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 21خرداد1398 ، کدخبر: 770075: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین