پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
تغییرات در بازار ارز در حالی است که دولت هیچ سیاست اقتصادی جدیدی را پیاده نکرده است. طی روزهای گذشته«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به منظور دیدار با مقامات ایران راهی تهران می‌شود. همچنین «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، امروز به ایران سفر کرد. در آستانه سفر نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان به تهران، رسانه‌های دولتی و زنجیره‌ای در داخل، مشغول فضاسازی هستند که وانمود کردند که این دو سفر موجب شده تا دلار سیر نزولی به خود گرفته و همچنان در حال کاهش است!
شعار سال:تغییرات در بازار ارز در حالی است که دولت هیچ سیاست اقتصادی جدیدی را پیاده نکرده است. نگاهی به اعترافات سابق ظریف نشان می دهد باز هم پای یک فضاسازی جدید برای افزایش مطالبات در خصوص مذاکره و تحمیل خواسته های دشمن در میان است.

غرب گرایان ثابت کرده اند که هر جا لازم ببینند از منافع ملی و اقتصاد مردم به نفع جناح سیاسی خود وام می دهند و زلف اقتصاد را برای اهداف خود به سیاست گره می زنند. امری که بارها با انتقاد رهبرانقلاب و کارشناسان سیاسی واقتصادی روبه رو شده است اما اینبار نیز با تغییرات قیمت ها در بازار این شائبه تقویت شده است.
 
 رسانه‌های خبری در روزهای گذشته اعلام کردند که «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن ۱۲ تا ۱۴ ژوئن سال جاری (۲۲ تا ۲۴ خرداد ماه) به منظور دیدار با مقامات ایران راهی تهران می‌شود. همچنین «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، امروز به ایران سفر کرد. در آستانه سفر نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان به تهران، رسانه‌های دولتی و زنجیره‌ای در داخل، مشغول فضاسازی و بزرگنمایی آن هستند.
 
نکته جالب آنکه همزمان با سفر این افراد به تهران، یک جریان سیاسی خاص با فضاسازی کاذب اینگونه وانمود کردند که این دو سفر موجب شده تا دلار سیر نزولی به خود گرفته و همچنان در حال کاهش است! این جریان سیاسی در پی آن است تا در ادامه اینگونه القاء کند که سفر واسطه‌های آمریکا به ایران، قیمت دلار را اینگونه کاهش داد، حالا ببینید اگر با ترامپ مستقیم مذاکره کنیم، چه شود! این ادعای مضحک که چیزی جز «بازی با معیشت مردم» نیست، این رخداد در سال 94 تا جایی پیش رفت که حامیان مذاکرات سقوط قیمت دلار از سه هزار تومان به هزارتومان را پیش بینی می کردند اما خیلی طول نکشید که قیمت دلار به بالای 14 هزارتومان و حتی مدتی تا بیست هزار تومان افزایش یافت.
 
اما تغییرات در بازار ارز عادی به نظر نمی رسد چراکه سیاست های اقتصادی دولت عوض نشده و حتی برنامه جدیدی از جانب مدیران اقتصادی روحانی دیده نمی شود. به همین دلیل کارشناسان رخدادهای اخیر در بازار ارز را به عنوان دستکاری مصنوعی در راستای تحمیل مذاکراتی ننگین به ایران ارزیابی کرده اند.
 
اما روند خسارت بار شرطی‌سازی مردم و گره زدن اقتصاد به سیاست خارجی قبلا به اعتراف ظریف رخ داده و منتج به نتایجی خسارت بار در برجام شده است. همچنین این مسیر یک روز با گره زدن معیشت مردم به برجام و یک روز با مرتبط کردن اقتصاد کشور به بسته‌های اروپایی و حتی گره زدن به FATF در اقتصاد کشور آثار زیان باری گذاشته است. حالا نیز این پروژه با گره‌زدن معیشت مردم به سفر واسطه‌ها رخ داده است.
 
ظریف: برجام را به معیشت گره زدیم تا مطالبات برای انعقاد برجام بالا برود!
دیماه 97 بود که محمدجواد ظریف در مصاحبه با روزنامه خراسان صحبت های عجیبی کرد. او با انکار اینکه اهداف برجام اقتصادی بوده از پاسخگویی در خصوص نتایج برجام فرار کرد. وی همچنین ناخودآگاه به واقعیتی مهم اشاره کرد. ظریف گره زدن اقتصاد کشور و شرطی کردن مردم برای تحمیل برجام به کشور را از برنامه های دولت معرفی کرد و این واقعیت را اینگونه توضیح داد: «شاید به دلیل فشارهای برخی محافل داخلی که می‌خواستند فرایند برجام طی شود، دولت مجبور شد که سرنوشت برجام را با اوضاع اقتصادی مردم گره بزند تا مطالبات را برای انعقاد توافق بالا ببرد. به نظر می‌رسد این نقطه انحراف باشد و الان ادبیاتی که تثبیت شده این است که هدف برجام اقتصاد بوده و چون نرسیدیم برجام شکست خورده است.»
 
این اعتراف ظریف شاید صریح ترین اعتراف دولتمردان در خصوص سیاسی بودن اقداماتشان باشد. هر چند کارنامه ظریف که قبلا نیز در مذاکرات برجام و حتی مذاکرات دولت اصلاحات منافع سیاسی جناح مورد علاقه خود را پیگیری می کرد به عنوان شاهد مثالی محکم در این رویه غیراخلاقی غرب گرایان واضح و آشکار است.
 
نگاهی به وعده های قبلی روحانی، جهانگیری و نوبخت در خصوص برجام نشان میدهد که ظریف دقیقا از کدام فضاسازی برای تحریک مردم و تحمیل برجام سخن می گوید.
 
خرداد 94 رئیس دولت برای توجیه پذیرش برجام اینگونه سخنرانی کرده است: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.» وی که مشکل آب خوردن مردم را هم بعد از برجام حل شده می دانست حالا به توقعات مردم اعتراض دارد.

تعداد بازدید : 5

جهانگیری معاون اول روحانی هم در وعده های انتخاباتی خود مدعی شده بود که اگر دولتی ها در انتخابات96 هم پیروز شوند با اجرای برنامه هایشان دیگر هیچ کسی در ایران سر گرسنه زمین نخواهد گذاشت، هیچ کارتن‌ خوابی دیگر نخواهد بودو هیچ کودک کاری نخواهیم داشت!

تعداد بازدید : 3

 نوبخت سخنگوی دولت در سال 94 وعده داده بود با امضای برجام و رفع تحریم ها 100میلیارد دلار به اقتصاد کشور تزریق می شود، مبلغی که وعده یک انقلاب اقتصادی را به مردم می داد و توقعات مردم را به شکب فزاینده ای بالا برده بود.(لازم به ذکر است ۱۰۰ میلیارد دلار یعنی ۳۵۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰تومان، مبلغی که یا نوبخت نمی دانست چقدر است و یا یک ادعای دروغ سیاسی بود)
 کاهش قیمت‌هایی که سیاسی است نه اقتصادی/برجام را به معیشت گره زدیم تا مطالبات برای انعقاد برجام بالا برود!
انتظارات از برجام توسط دولتی ها آنقدر بالابرده شد که عراقچی در26 دی95 در پاسخ به اینکه چرا برجام هیچ دستاوردی نداشته است مدعی شد برجام کار خودش را کرده و به تدریج ثمرات آن دیده می شود:  «برجام کار خود را کرده. اینکه سیاست‌های (اقتصادی) دولت چه زمانی به ثمر میرسد وبرکات آن را مردم در زندگی خود احساس میکنند به تدریج خودش را نشان خواهد داد.»
 
حسن روحانی: بدون FATF  بیست درصد گرانی داریم!
پس از ناکامی غرب گرایان در برجام حسن روحانی برای فشار به نهادهای قانونی جهت تحمیل FATF به کشور یکبار دیگر زلف اقتصاد را به خواسته های مستکبرین گره زد و بدون دادن اطلاعات منطقی و پاسخ به هشدارهای کارشناسان، عدم پذیرش لوایح استعماری را همراه با گران شدن زندگی برای مردم ارزیابی کرد. وی در این خصوص گفت: «بدون همکاری با بانک های خارجی مشکل اقتصاد ما حل می شود، اما 20 درصد گران‌تر. حالا یک نفر نمی آید بگوید اگر fatf باشد 20 درصد ارزان تر می شود و اگر نباشد 20 درصد گران تر. نمی شود شعار بدهیم و آثار شعارمان را ترجمه نکنیم. وقتی می گوییم برجام باشد باید دلیل بیاوریم و وقتی می گوییم برجام نباشد نیز باید ترجمه کنیم که به چه علت نمی خواهیم باشد نکته مهم این است که باید بپرسیم زندگی گران می خواهید یا ارزان؟»
 
گفتنی است روحانی از همان ابتدای دولت یازدهم کلید حل مشکلات کشور را در مذاکره با امریکا و کشورهای غربی می دانست و معتقد بود با برجام چرخ زندگی مردم خواهد چرخید. صحبت های او در این خصوص نیز نشان دادد که او از دال مرکزی گفتمان غرب گرا فاصله نگرفته است و باز هم این سیگنال غلط را به جامعه منتقل میکرد که یا باید FATF را بپذیریم و زندگی ارزان داشته باشیم یا با رد این لایحه، خدمات گران تر را بگیریم!
 
امیدواری کاذب دولت به بسته پر از هیچ اروپا
این رخدادها باعث شد تا در ماجرای ادامه برجام با اروپا که دولتمردان با ذوق زدگی آن را اعلام کردند رهبرانقلاب باز هم نسبت به این رویه غلط هشدار دهند. درکی از این هشدارها رهبرانقلاب فرمودند: « کار را در محدوده‌ی مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا(۱) میخواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او میگوید خارج میشوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم. حالا هم «بسته‌ی اروپایی»؛ مردم را درباره‌ی بسته‌ی اروپایی شرطی نکنید. البتّه اروپایی‌ها مجبورند، ناچارند، چشمشان چهارتا! بایستی بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند -که اسمش همان بسته است- امّا این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید؛ بسته‌ی اروپایی بیاید، نیاید. ما کارهایی در کشور داریم، مقدوراتی در کشور داریم، این مقدورات بایستی تحقّق پیدا کند؛ دنبال این مقدورات بروید؛ گره نزنید بهبود اقتصاد کشور را به چیزی که از اختیار ما خارج است.»

تعداد بازدید : 7

حسن روحانی و تیم اقتصادی دولت که سالهاست زلف‌های اقتصادی داخلی را به برجام گره زده اند و امروز نتیجه تیم سالخورده و ناکارآمد اقتصادی خود می بینند کار را به جایی رسانده اند که صدای حامیان دولت را هم درآورده اند. اما اتفاقات اخیر نشان میدهد غرب گرایان قرار نیست از تجربیات گذشته خود استفاده کند و اقتصاد کشور را از بازی های سیاسی جدا کنند و روی ظرفیت های داخلی کشور و همت جهادی جوانان سرمایه گذاری کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رجا نیوز،تاریخ انتشار:22خرداد1398،کدخبر:320392،www.rajanews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین