پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲
هشتمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس ۲۰۱۹ با شعار «اکوسیستم نوآوری و فناوری، زیر یک سقف» که از 19 خردادماه با همکاری معاونت علمی و فناوری و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس، مرکز فن بازار ملی ایران و مرکز شتابدهی نوآوری، در ۱۰ حوزه (فناوری زیستی، تجهیزات، فناوری اطلاعات، نفت و گاز، انرژی‌های تجدید پذیر، نانو فناوری، شیمی و...) در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شده، عصرامروز به کار خود پایان داد.

شعار سال: هشتمین دوره از این نمایشگاه در حالی در سالن خلیج فارس در حال برگزاری است و روز آخر خود را سپری می‌کند که با وجود حضور 200 استارتاپ، 100 شرکت دانش بنیان، 14 مخترع، 12 پارک فناوری و... و بازدیدکنندگان پرتعداد دارای نظم بالایی است. آنچه باعث شده این نمایشگاه برخلاف دوره‌های قبلی دارای نظم باشد تقسیم‌بندی آن به بخش‌های مختلف همچون اینوتکس استیج (محلی بررسی فرصت‌ها و چالش‌های اکوسیستم نوآوری به‌صورت سخنرانی)، کافه سرمایه (فرصتی ویژه برای صاحبان شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها درجهت جذب سرمایه و مذاکره با سرمایه‌گذاران با برگزاری جلسات)، اینوتکس پیچ (رقابت علمی استارتاپ‌ها با یکدیگر در حضور سرمایه‌گذاران و داوران مطرح ایرانی و بین‌المللی) و اینوتکس تلنت (دورهمی‌های فارغ‌التحصیلان) و... است.

اکبر قنبر‌پور دبیر نمایشگاه اینوتکس 2019 با تأیید نظم بالا و استقبال بازدیدکنندگان از این دوره نمایشگاه به «ایران» گفت: هدفگذاری ما بازدید 8 هزار نفر در 4 روز بود این در حالی است که تا اواسط روز دوم به این عدد رسیدیم. وقتی نمایشگاه سال گذشته دارای بازخورد خوبی باشد و آنچه فعالان اعم از استارتاپ‌ها، سرمایه گذار‌ها، شتاب دهنده‌ها و... به‌دنبال آن هستند را در نمایشگاه بیابند، بازدید از نمایشگاه سال بعد از استقبال خوبی برخوردار می‌شود که البته باید تبلیغات و فعالیت رسانه‌ای در مطبوعات و تلویزیون را از دیگر دلایل این استقبال خوب نیز عنوان کرد.

قنبرپور در پاسخ به این سؤال «ایران» که هدف از برگزاری و خروجی این نمایشگاه چیست، گفت: هدف رساندن صاحبان سرمایه به ایده پردازان و تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و استارتاپ‌ها است و تاکنون که هفت دوره از این نمایشگاه برگزار شده، توانسته بستری برای عرضه نوآوری و فناوری باشد. به‌عبارتی ما تلاش می‌کنیم علاوه بر معرفی فناوری‌های روز کشور به صنایع، پل ارتباطی بین تولید‌کننده خلاق و فناور و مشتری باشد تا با کمک سرمایه‌گذار تولید داخلی مبتنی بر فناوری رشد یابد.

وی افزود: در این نمایشگاه برگزاری جلسات مذاکره استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را در بخش‌های کافه سرمایه، منتورها و مذاکرات بیزنس تو بیزنس پیگیری می‌کنیم، چرا که هدف ما این است که از 400 جلسه‌ای که بین آنها برگزار می‌شود، حداقل 20 جلسه به سرمایه‌گذاری منجر شود. به‌عبارتی برای 30 نیاز فناوری که ارائه می‌شود باید حداقل بتوانیم برای 50 درصد آنها از طریق شرکت‌های فناوری و دانش بنیان و استارتاپ‌ها در این نمایشگاه راه حل مناسب پیدا کنیم.

قنبرپور درباره این نمایشگاه که نام بین‌المللی را یدک می‌کشد ولی خبری از کشورهای خارجی همانند سال‌های گذشته نیست نیز گفت: در 7 دوره گذشته نمایشگاه که از سال 90 آغاز شده، درمجموع بالای 700 شرکت فناور روسی، اوکراینی و بلاروسی، ترکیه‌ای، چینی، لهستانی و... حضور داشتند ولی امسال متأسفانه فقط پاویون‌های ترکیه، چین، عراق و لهستان حضور دارند. البته ما مانند دوره‌های گذشته کشورهای بیشتری را به این نمایشگاه دعوت کرده بودیم که به‌دلیل شرایط تحریم حاکم بر کشور حضور نیافتند و از این موضوع نیز رضایت نداریم.

وی با اشاره به اینکه تحریم محدودیت‌هایی را نیز بخصوص در بخش مالی و فنی روی تجارت استارتاپ‌ها گذاشته است، افزود: اما در این میان یک اتفاق خوب افتاده و آن این است که تعامل شرکت‌های بزرگ داخلی با بخش فناوری و نوآوری کشور بیشتر شده است. شرکت‌هایی که پیش از این به نمایشگاه اینوتکس اهمیت نمی‌دادند نه تنها حضور دارند، بلکه نیازهای فناوری خود را نیز فهرست کرده به شرکت‌های فناوری ارائه داده‌اند تا برای آنها را‌ه‌حل فناوری بیابند. به‌طوری که فقط یک شرکت بزرگ خودروسازی در گام اول 6 نیاز فناوری ضروری خود را اعلام کرده و از استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری و دانش بنیان خواسته تا برای آنها راه حل پیدا کنند. به‌همین دلیل تحریم که یک تهدید بود به فرصت تبدیل شده است اما باید شرکت‌های فناوری و نوآوری نیز بتوانند بدرستی به نیاز آن شرکت‌ها پاسخ دهند.

دبیر هشتمین دوره نمایشگاه اینوتکس در پاسخ به این سؤال «ایران» که نمایشگاه کنونی چه تفاوتی با دوره‌های قبلی دارد، نیز گفت: امسال فضاهای تعامل بین افراد حاضر در نمایشگاه را بیشتر و نزدیکتر کردیم تا بتوانند براحتی مذاکره کنند. به این ترتیب سازمان‌ها در این رویداد حضور پیدا کرده و نیازهای خود را عرضه می‌کنند و نیروی انسانی حاضر در این نمایشگاه به آن نیازها راه حل ارائه می‌کنند.

تکاپو برای جذب حامی مالی

سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران دارای سه طبقه است و هر طبقه بخشی از 10 حوزه حاضر در نمایشگاه را در خود جای داده است. آنچه به این نمایشگاه بیشتر جلوه داده حضور فعال جوانان استارتاپی و دانش بنیان برای جذب سرمایه‌گذارهای بانکی و شتابدهنده‌ها است به‌طوری که بخش کافه سرمایه بسیار شلوغ‌تر از بقیه قسمت‌ها است. احمدی یکی از مسئولان این کافه به «ایران» گفت: در این کافه درخواست جلسه برای حمایت مالی و معرفی به سرمایه‌گذار انجام می‌شود و تاکنون بیش از 450 درخواست جلسه ثبت شده است. در این کافه استارتاپ‌ها خود را به سرمایه‌گذارها معرفی می‌کنند و اگر سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند شد درخواست جلسات بیشتر می‌دهد و وقتی به نتیجه رسید می‌توانند وارد جریان سرمایه‌گذاری شوند.

موسی الرضا ابوچناری یکی از شتابدهنده‌های حاضر در نمایشگاه نیز به «ایران» گفت: شتابدهنده‌ها مسیر رسیدن یک ایده‌ای را که حداقل ‌های آن عملیاتی شده است، به محصول نهایی شتاب می‌بخشد از این‌رو شتابدهنده ما فناوری‌هایی در زمینه حل معضلات اصلی کشور مانند آب و انرژی را حمایت می‌کند.

وی افزود: تاکنون در مدت دو سالی که از فعالیت این شتابدهنده می‌گذرد 10 تیم وارد این مرکز شده و 4 تیم نیز خارج شده‌اند و توانستیم با شرکت‌های نفت و گاز کشور برخی معضلات کشور را برطرف کنیم. طرح‌هایی که این شتابدهنده حمایت می‌کند باید به حدی از کار (حداقل مرحله سوم) رسیده باشد از سوی دیگر باید نوآورانه بوده و با سازمان‌ها و مردم مرتبط باشد.

ابوچناری از برپایی این نمایشگاه ابراز رضایت کرده و گفت: تا آنجایی که می‌دانم اکثریت قریب به اتفاق حاضران از برپایی این دوره رضایت دارند. فعالان توانستند ارتباط‌های خوبی را برقرار کرده و مشتریان هدف خود را بشناسند. نمایشگاه بهتر از دوره‌های قبل برگزار شده اما جای بهتر شدن دارد ولی به نظرم باید سرمایه‌گذاران بیشتری در حوزه‌های متفاوت مانند بانک‌ها، بورس، بازارهای مالی حضور داشته باشند تا بتوان طرح‌های خوب بیشتری را کاربردی کرد.

بخش مشاوره‌ها هم از استقبال زیادی برخوردار است. در این بخش دو شرکت بزرگ حضور دارند. مظفری مسئول یکی از این مشاوره‌ها به «ایران» گفت: ما فضای کار اشتراکی به همراه خدمات و امکانات را به‌صورت یک بسته برای استارتاپ‌ها با قیمت ارزانتر فراهم می‌کنیم آنها در این فضا نه تنها با دیگر استارتاپ‌ها و همکاران خود ارتباط می‌گیرند، بلکه می‌توانند از اینترنت و دیگر امکاناتی که نیاز دارند، استفاده کنند. منتور ما یکسال است که فعالیت خود را شروع کرده و اکنون دارای سه شعبه است و بیش از 500 استارتاپ در این شرایط فعالیت می‌کنند.

رضایی مسئول یکی از بانک‌های سرمایه‌گذار حاضر در نمایشگاه نیز به «ایران» گفت: این بانک از طرح‌هایی که به حداقل محصول و خدمت مالی و غیرمالی رسیده‌اند، حمایت مالی می‌کند و سقفی نیز در این حمایت وجود ندارد. از سوی دیگر برای استارتاپ‌های واجد شرایط، دفتر کار فراهم می‌کند یا اینکه مشتریان بانک یا خدمات بانکی در اختیار آنها قرار می‌دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین ، تاریخ انتشار 22خرداد 98، کد خبر: 477804، www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین