پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۶۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
رئیس هیات عامل ایمیدرو روز دوشنبه از فولاد خراسان بازدید کرد و در نشستی در استانداری خراسان رضوی که سرپرست فرمانداری خواف و نیز فرمانداران رشتخوار، تربت حیدریه و گناباد و همچنین مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان و مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار در آن حضور داشتند، شرکت کرد.

شعارسال: رئیس هیات عامل ایمیدرو روز دوشنبه از فولاد خراسان بازدید کرد و در نشستی در استانداری خراسان رضوی که سرپرست فرمانداری خواف و نیز فرمانداران رشتخوار، تربت حیدریه و گناباد و همچنین مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان و مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار در آن حضور داشتند، شرکت کرد.

در این نشست درباره تمایل سرمایه‌گذاران در طرح‌های زیربنایی مجتمع سنگ آهن سنگان مانند پروژه‌های انتقال آب از دریای عمان به سنگان، توسعه خط آهن و ساخت فرودگاه گفت‌وگو شد.

در این جلسه مقرر شد که مجموعه شرکت‌های صنایع معدنی منطقه سنگان با محوریت ایمیدرو در شرکت سرمایه‌گذاری انتقال آب چابهار به مشهد (شرکت تابش) مشارکت کنند. البته میزان و نحوه مشارکت هر مجموعه با محوریت ایمیدرو تعیین خواهد شد. در این باره مقرر شد در یک ماه آینده تفاهمنامه نحوه مشارکت شرکت‌های فولادی با هماهنگی ایمیدرو و با حضور مسئولان ملی و محلی در استانداری خراسان رضوی آماده شود.

تمایل سرمایه‌گذاران به سنگان

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سرمایه‌گذاران آماده مشارکت در اجرای طرح‌های زیربنایی مجتمع سنگ آهن سنگان هستند.

به گزارش پایگاه خبری ایمیدرو، خداداد غریب‌پور در نشست استانداری خراسان، تاکید کرد: با توجه به آمادگی شرکت‌های سرمایه‌گذار، لازم است نحوه مشارکت شرکت‌های صنایع معدنی در پروژه‌های انتقال آب، توسعه خط آهن و ساخت فرودگاه مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه ایمیدرو برای سرمایه‌گذاری در زمینه انتقال آب آمادگی دارد، گفت: شیوه سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی در پروژه انتقال آب دریای عمان به شرق کشور، باید در قالب تفاهمنامه همکاری مشخص شود.

غریب‌پور با بیان اینکه انتقال کنسانتره و گندله سنگ آهن در منطقه سنگان خواف، نیازمند ایجاد شبکه ریلی است، گفت: تفاهمنامه ساخت راه آهن سنگان به بافق به طول ۸۰۰ کیلومتر به امضا رسیده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، شهریور امسال قرارداد آن امضا خواهد شد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های صنعتی و معدنی برای ساخت فرودگاه در منطقه سنگان خواف آمادگی دارند و در صورت موافقت مدیران استانی، می‌توان جزییات مشارکت در اجرای این پروژه را در قالب یک تفاهمنامه تعیین کرد.

فولاد خراسان یک درخت بالنده

همچنین غریب‌پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از مجتمع فولاد خراسان و نشست با مدیرعامل و معاونان این شرکت، با تاکید بر اینکه امروز فولاد خراسان به درختی بالنده و پرثمر تبدیل شده است، افزود: جا دارد به مردم نیشابور و خراسان رضوی و مسئولان این خطه، به دلیل وجود این شرکت توسعه‌گرا و پیشتاز در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی تبریک بگویم.

 به نقل از روابط عمومی فولاد خراسان، رئیس هیات عامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) که یکشنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۸، به اتفاق جمعی از مسئولان این وزارتخانه و مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نیشابور حضور یافته بود، در نشستی با مدیرعامل، معاونان و مدیران شرکت مجتمع فولاد خراسان، ضمن دریافت گزارشی از اقدامات انجام شده و چالش‌های پیش روی قطب تولید فولاد در شرق کشور، اظهار کرد: در بازدید از فولاد خراسان، متوجه شدم این شرکت در کنار سرمایه‌گذاری روی طرح‌های توسعه به بازسازی و نوسازی خطوط تولید هم اهتمام داشته است. مدیران این شرکت بر هر ۲ بعد پایداری تولید یعنی «توسعه» و «نوسازی و بازسازی» با هدف افزایش کارآیی تولید، تمرکز می‌کنند و با وجود چنین نگرشی نه تنها می‌توان بر چالش‌های پیش روی تولید پایدار غلبه کرد بلکه می‌توان فرهنگ توسعه و نوسازی را در استان نهادینه کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت‌های موفق، به جای سوددهی بر سودآوری تمرکز دارند، تاکید کرد: نگاه سهامداران مجتمع فولاد خراسان از این نظر در خور قدردانی است چراکه به جای دریافت سود کوتاه‌مدت، به سرمایه‌گذاری و ایجاد منفعت بلندمدت و پایداری اقتصادی و اجتماعی فکر کرده‌اند و نگاه توسعه‌گرا هم همین انباشت سود را به جای دریافت سود ایجاب می‌کند.

وی افزود: تکمیل زنجیره تولید فولاد در فازهای مختلف، نشان‌دهنده نگاه ارزشمند سهامداران است و همین مسئله باعث شده است با وجود چالش‌هایی که فولادسازان با آن روبه‌رو هستند، فولاد در خراسان رضوی، چشم‌انداز روشنی را پیش رو داشته باشد.

غریب‌پور با بیان اینکه اشتغالزایی پایدار یکی از دستاوردهای ارزشمند و یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی است که این شرکت موفق به ایفای آن شده است، افزود: نظام بکارگیری نیرو و استخدام پرسنل در شرکت و گزینش نیروهای توانمند و در عین حال رعایت تناسب بسیار خوب میان نرخ تمام شده با هزینه‌های پرسنلی، از نقاط قوت فولاد خراسان است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین تصریح کرد: مجتمع فولاد خراسان به ویژه در سال‌های اخیر، هر جا که نیاز بوده است برای اجرای سیاست‌ها و تصمیم‌های نظام و مصالح عمومی و مشارکت در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، از جمله کمک به آسیب‌دیدگان در بلایای طبیعی، پیشرو و پیشتاز بوده است و البته نگاه حرفه‌ای و بلندمدت برای هر سازمانی همین رویه را ایجاب می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره لزوم بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از کارخانه تولید کنسانتره فولاد خراسان در محل معادن سنگان، با بیان اینکه با وجود همه توفیق‌ها، تاخیر در راه‌اندازی کارخانه سنگان، مشکلی جدی در مسیر فولادسازی در شرق ایران است، تاکید کرد: ما آمادگی داریم در این زمینه کمک کنیم و امیدوارم همه سازمان‌های مرتبط و خود فولاد خراسان نسبت به راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این کارخانه اهتمام ویژه داشته باشند چراکه راه‌اندازی کنسانتره‌سازی در سنگان نه تنها پایداری تولید فولاد را در شرق کشور تامین و تضمین می‌کند بلکه با توجه به اینکه پهنه معدنی یادشده در استان خراسان رضوی قرار دارد، حق فولاد خراسان است که به عنوان مجتمعی بومی، در بهره‌برداری از این ظرفیت اولویت داشته باشد.

غریب‌پور با تایید مشکلات تبادل ارز حاصل از صادرات فولاد برای مجتمع فولاد خراسان ابراز امیدواری کرد با تمهیدات و سازکاری ۳ جانبه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، فولاد خراسان و بانک مرکزی، این مشکل حل شود.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با بیان اینکه ورود شرکت‌های معدنی به حوزه تولید فولاد، کار را کمی برای صنایع فاقد معدن دشوار کرده و توازن زنجیره را برهم زده است، افزود: سازمان ایمیدرو به عنوان نهادی هماهنگ‌کننده آمادگی دارد به برقراری توازن در این زمینه با کمک معدنی‌ها و صنایع کمک کند.

وی با اشاره به مشکل بزرگ فولادسازان کشور یعنی تامین الکترود گرافیتی از خارج با توجه به بالارفتن نرخ جهانی این ماده و نیز مسئله تحریم‌ها، از سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌هایی نظیر فولاد خراسان و فولاد مبارکه اصفهان در پژوهش برای بومی‌سازی تولید الکترود و یافتن راه‌حلی دانش‌بنیان برای این موضوع قدردانی نمود و برای سهیم شدن ایمیدرو در پیشبرد این پروژه ارزنده برای کشور، اعلام آمادگی کرد.

فولاد در اولویت نیاز آبی استان

در این نشست علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی نیز گفت: نخستین نیاز آبی استان، بخش فولاد و صنعت است و هدف ما از برگزاری این جلسه، جلب مشارکت مجموعه‌های فعال در حوزه صنایع معدنی در طرح انتقال آب و رفع نیاز آبی است.

رزم حسینی افزود: در صورت انتقال آب از چابهار به سنگان خواف، زمینه توسعه فعالیت شرکت‌های صنایع معدنی در این منطقه فراهم خواهد شد.

مشکل تبادلات ارزی

همچنین گفتنی است مدیرعامل فولاد خراسان و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در جریان بازدید رئیس هیات عامل ایمیدرو از فولاد خراسان، با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد شرکت در سال‌های اخیر، تکمیل زنجیره تولید و به هم پیوستن حلقه‌های ارزش در داخل سایت نیشابور است، گزارشی از مهم‌ترین نیازها و چالش‌های فولادسازان کشور ارائه داد.

حسین احمدی با قدردانی از همکاری هیات عامل ایمیدرو به ویژه ریاست این سازمان در رفع برخی چالش‌های فولاد خراسان از ابتدای امسال افزود: فولاد خراسان در گذشته در مبادلات خارجی تراز منفی داشت اما اکنون با توجه به راه‌اندازی دومین کارخانه فولادسازی خود، وارد تجارت جهانی شمش شده که فرصت ارزشمندی برای سودآوری شرکت است.

احمدی از مشکل تبادلات ارزی و تامین ارز مورد نیاز برای تامین تجهیزات و مواد اولیه نیز خبر داد و اذعان کرد: تامین ارز با توجه به مقررات موجود، حتی از منابع ناشی از صادرات خود شرکت‌ها با مشکل روبه‌رو است و از مقامات ارشد وزارتخانه درخواست می‌کنیم در این زمینه به کمک صنایع بشتابند.

وی تامین الکترود، محدودیت در تامین ارزی پروژه ساخت کارخانه کنسانتره و محدودیت در تامین کنسانتره با توجه به افزایش صادرات خام این محصول را برخی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد و افزود: تامین کنسانتره برای صنایع فولادی داخلی سپس صادرات مازاد بر نیاز داخلی، مانع تحقق خام‌فروشی منابع کشور خواهد شد.

مدیرعامل فولاد خراسان از سهامداران عمده شرکت، به دلیل تخصیص سود فعالیت در سال‌های گذشته به طرح‌های توسعه، قدردانی کرد و افزود: در صورت رفع مشکلاتی که خارج از اراده ما است، نظیر مشکل تخصیص ارز و پیدا کردن جایگزین مناسب برای شرکت‌های خارج شده از کنسرسیوم پس از اعمال تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه، امیدواریم توفیق راه‌اندازی کارخانه کنسانتره را بیابیم.

گفتنی است در پایان این نشست‌ها، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مقاماتی که خداداد غریب‌پور را همراهی می‌کردند، از روند کار خطوط تولید از کارخانه گندله‌سازی تا تولیدات نهایی در واحد نورد، بازدید کردند.


شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزگار معدن ،تاریخ انتشار: 22 خرداد1398،کدخبر:1763 www.madandaily.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
0
با وحود این همه منابع نمیتونیم چرا درست وبهینه بهره برداری کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین