پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
در این گزارش به معرفی ۲۵ مدل خودرو برتر از نظر طراحی و زیبایی در طول تاریخ خواهیم پرداخت.
شعار سال : در جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم هیچ مشخصه‌ای مانند زیبایی نمی‌تواند مردم و مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد، زیبایی می‌تواند بصری، شنوایی یا مفهومی باشد، اما برای به نمایش گذاشتن هر چیزی باید به هنر زیبایی شناسی واقف بود. درصنایع بزرگ کیفیت ذاتی یا فنی مهمترین عامل است، اما زمانی که به بازار‌های خرده فروشی می‌رسید، زیبایی تاثیرگذارترین اصل است.

یک محصول باکیفیت اگر طراحی جالبی نداشته باشد به سختی فروش خواهد رفت و در نقطه مقابل، زیبایی ظاهری می‌تواند موجب فروش بالا یک کالا بی‌کیفیت شود. این قانون در مورد کالایی بسیار ارزان مانند خودکار یا محصولی چند میلیاردی مانند خودرو صدق می‌کند. در صنعت خودروسازی طراحی خودرو اولین قدم برای ساخت محصولی جدید است، در این بازار خودرویی جذاب در نگاه اول مهم‌ترین تاثیر را بر مخاطبان یا خریداران می‌گذارد و هرگز از ذهن آن‌ها پاک نمی‌شود.

به همین جهت بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان با استخدام برجسته‌ترین طراحان این حوزه در بازار پررقابت و چالش برانگیز وسایل نقلیه، هم از جهت کیفیت و هم از جهت زیبایی سنگ‌تمام می‌گذارند. گاهی زیبایی خودرو موجب شده تا شرکتی در دهه‌های گذشته نامی برای خود دست‌و‌پا کند و حالا به عنوان یکی از برند‌های اصلی در جهان شناخته شود و گاهی نیز طراحی صحیح یک خودرو به فروش آن کمک کرده و شرکتی را از ورشکستگی نجات داده است. طراحی و زیبایی خودرو اولین اصل نیست، اما تاثیرگذارترین ویژگی به شمار می‌رود.

به همین بهانه فهرستی از زیباترین خودرو‌های ساخته شده در تاریخ این صنعت تهیه کرده‌ایم که شامل ۲۵ مدل از جذاب‌ترین و چشم‌نواز‌ترین مدل‌های قدیمی و جدید شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان است. با ما همراه باشید:


نام مدل: ۹۱۱

شرکت سازنده: پورشه

سال تولید: ۱۹۶۳

شاید پورشه تنها شرکتی باشد که در طی سالیان دراز تولید مدل‌های مختلف خود، کمترین تغییرات ظاهری در تولیدات آن به‌وجود آمده باشد، حتی بی‌ام‌و و مرسدس نیز بعد از سال‌ها شکل مخصوص چراغ‌ها و سپر جلو خود را تغییردادند، اما پورشه همچنان با همان چراغ‌های گرد خاص خود تولید می‌شود. زیبایی ظاهری این مدل اصالت پورشه است و برای تمامی نسل‌ها جذابیت دارد.

نام مدل: 3.0 CSL

شرکت سازنده: بی‌ام‌و

سال تولید: ۱۹۷۴

شرکت بی‌ام‌و پس از تولید 2.0 CS، زیبایی و طراحی جذاب به‌کار رفته در آن را در مدل 3.0 CSL تکمیل کرد، چراغ‌های دایره‌ای شکل دوقلو در جلو به همراه جلو پنجره کلاسیک بی‌ام‌و از دلایلی است که این مدل را پس از گذشت بیش ۴۰ سال از تولید آن همچنان به یکی از زیباترین خودرو‌های تاریخ تبدیل می‌کند.



نام مدل: ۵۷ آتلانتیک

شرکت سازنده: بوگاتی

سال تولید: ۱۹۳۸

در دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی طراحی خودرو‌هایی شبیه به مدل ۵۷ آتلانتیک بوگاتی، رواج پیدا کرد، این سبک خودرو با گلگیر‌های بزرگ، چراغ‌های دایره‌ای شکل و جلوپنجره استوانه‌ای به عنوان یکی از متداول‌ترین مدل‌های نوستالژی خودرو شناخته می‌شود که ۵۷ آتلانتیک یکی از زیباترین آن‌ها است.

نام مدل: 275 GTB

شرکت سازنده: فراری

سال تولید: ۱۹۶۴

سری ۲۷۵ فراری در تمامی مدل‌ها دارای طراحی بسیار زیبا و متفاوتی هستند، اما مدل GTB با تمرکز بر ویژگی‌های اسپرت و مسابقه‌ای تولید شد و با چراغ‌های متفاوت و کاپوت کشیده لقب یکی از زیباترین خودرو‌های جهان را به خود اختصاص داده است.



نام مدل: ۵۰۷

شرکت سازنده: بی‌ام‌و

سال تولید: ۱۹۵۹

بی‌ام‌و ۵۰۷ یک از معدود خودرو‌های سبک رودروستر در این فهرست است که به واسطه جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای که دارد همچنان یک از زیباترین خودرو‌های تولید شده تاریخ محسوب می‌شود.




نام مدل: A6GCS

شرکت سازنده: مازراتی

سال تولید: ۱۹۵۰

در دهه ۱۹۵۰ صنعت خودروسازی به بلوغ مورد نیاز در طراحی و تولید مدل‌های پر بازده رسید و بسیاری از مدل‌های شاخص کلاسیک در آن سال‌‎ها تولید شدند، در این فهرست نیز چندین مدل از دهه ۵۰ میلادی وجود دارد که نشان دهنده رشد شرکت‌های مختلف خودروسازی در آن سال‌ها است. مدل مازراتی A6GCS نیز طراحی متفاوت و چشم‌نواز خود یکی از برجسته‌ترین خودرو‌های دهه ۵۰ میلادی محسوب می‌شود.



نام مدل: 288 GTO

شرکت سازنده: فراری

سال تولید: ۱۹۸۴

فراری 288 GTO همچنان به عنوان جذاب‌ترین مدل پیشرانه وسط این شرکت ایتالیایی شناخته می‌شود که از نظر طراحی توانست هر دو مدل فراری ۳۰۸ و 206 Dino را شکست دهد. تولید فراری 288 GTO از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ ادامه داشت و پس از آن مدل فراری F40 ساخته شد.



نام مدل: ۵۰۸ اسپرت

شرکت سازنده: پژو

سال تولید: ۲۰۲۰

پژو ۵۰۸ تنها مورد این فهرست است که هنوز به تولید نرسیده و تنها طرح مفهومی آن در معرض نمایش گذاشته شده، اما با توجه به طراحی زیبا و چشم‌نواز شرکت فرانسوی از همین حالا می‌توان گفت که خودرو جدید این شرکت با پیشرانه هیبریدی، از طراحی بسیار جذابی بهره می‌برد.



نام مدل: گالاردو

شرکت سازنده: لامبورگینی

سال تولید: ۲۰۰۳

ابرخودرو‌هایی که از پیشرانه وسط استفاده می‌کنند به طور معمول طراحی حجیم و نامتعارفی دارند، اما طراح گالاردو توانسته این مشکل را رفع کرده و همزمان با قراردادن پیشرانه در میان محور جلو و عقب، یکی از جذاب‌تری ابرخودرو‌های اسپرت جهان است که فروش عالی در بازار داشت.


نام مدل: DB9

شرکت سازنده: استون مارتین

سال تولید: ۲۰۰۴

استون مارتین مدل‌های زیادی دارد که می‌توانند در این فهرست جای داشته باشند، طراحی ظریف و ماهرانه خودرو‌های عضله‌ای این شرکت که با ترکیب متناسب عناصر کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر نمایی جذاب و فوق‌العاده زیبا به آن‌ها می‌دهند موجب شده تا تمامی مدل‌های استون مارتین در یک سطح معینی از استاندارد طراحی قرار گرفته باشند.



نام مدل: F-Type

شرکت سازنده: جگوار

سال تولید: ۲۰۱۳

جگوار به‌جای آن‌که مدل محبوب و پرطرفدار E-Type را که در سال ۲۰۰۲ در میان ۱۰۰ خودرو پرفروش سال قرار گرفت را با مدلی جدید جایگزین کند، مدل F-Type را بر پایه همان نسل قبلی، اما با ویژگی‌های مدرن تولید کرد که توانست از نظر زیبایی و عملکرد جانشین خلفی برای مدل E-Type باشد.


نام مدل: DS19

شرکت سازنده: سیتروئن

سال تولید: ۱۹۵۵

طراحی قورباغه‌ای خودرو‌های سیتروئن در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی همچنان حیرت‌انگیز است، این مدل‌ها در کنار طراحی چشم‌نواز از مهندسی متفاوتی بهره می‌بردند که در زمان خود همه را شگفت‌زده می‌کرد، مدل DS19 یکی از مدل‌های معروف سیتروئن در آن زمان است که به عنوان طرحی زیبا و تاریخی در صنعت خودرو از آن یاد می‌شود.



نام مدل: رنجروور ولار

شرکت سازنده: لندروور

سال تولید: ۲۰۱۷

تنها شاسی‌بلند این فهرست مدل رنج روور ولار از شرکت لند روور است که با طراحی همیشگی این شرکت و اضافه شدند ویژگی‌های جذاب به عنوان یکی از زیباترین خودرو‌ها در جهان شناخته می‌شود. ساخت این مدل در سال ۲۰۱۷ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است.



نام مدل: شیرون اسپرت

شرکت سازنده: بوگاتی

سال تولید: ۲۰۱۸

چه چیزی از طراحی یک خودرو می‌خواهید؟ اصالت، کیفیت، مدرنیته یا زیبایی؟ همه را در بوگاتی شیرون می‌توانید پیدا کنید، بوگاتی تولیدات خود را با عناصری از مدل‌های کلاسیک این شرکت و تلفیق آن‌ها با طراحی مدرن و شاخصه‌های برجسته اسپرت تولید می‌کند. مدل‌های این شرکت به مرور زمان تکامل پیدا کرده‌اند و حال بوگاتی شیرون یک اثر هنری است. این مدل از نظر طراحی ظاهری، داخلی و البته قدرت و بازدهی در بالاترین رده قرار دارد و یک مدل تاریخی به‌شمار می‌آید که شکست دادن آن بسیار سخت است. اما بوگاتی شیرون اسپرت تعریف دیگری از زیبایی دارد، جذابیت این مدل با طراحی تحاجمی، خودرویی محسور کننده و منحصر‌به‌فرد را در صنعت خودرو به‌وجود آورده است.



نام مدل: 230SL

شرکت سازنده: مرسدس بنز

سال تولید: ۱۹۶۳

زیباترین مرسدس تولید شده پس از جنگ‌جهانی دوم مدل 230SL است که با طراحی ساده و در عین حال چشم‌نواز، این اصل را یادآوری می‌کند که زیبایی در سادگی نهفته است.



نام مدل: i8

شرکت سازنده: بی‌ام‌و

سال تولید: ۲۰۱۴

جذاب‌ترین طراحی شرکت بی‌ام‌و برای مدل i8 با پیشرانه هیبریدی خواهد بود که به عنوان تحولی از نظر ساخت، طراحی و عملکرد در میان تولیدات مطرح بی‌ام‌و شناخته می‌شود. این خودرو با طراحی فوق‌العاده چشم‌نواز و مدرن نماد آینده و مدل‌های الکتریکی آن است که به عنوان یکی از جذاب‌ترین خودرو‌های تاریخ شناخته خواهد شد.




نام مدل: 300SL Gullwing

شرکت سازنده: مرسدس

سال تولید: ۱۹۵۴

می‌توان گفت طراحی 300SL Gullwing علی‌رغم پایه کلاسیک متداول در آن‌سال‌ها چند پله از دیگر هم نسل‌های خود جلوتر بود. این خودرو رویایی در دهده ۱۹۵۰ با درب‌های پروانه‌ای، بدنه کشیده و باریک، سقف کوتاه، جلوپنجره ساده، اما شکیل و ۱۸۰ مایل سرعت، یک بسته کامل از تمام ویژگی‌های فانتری و ظریف بود که به درستی در کنار یکدیگر قرار داده شده و این مدل را تشکیل داده است.



نام مدل: 918 Spyder

شرکت سازنده: پورشه

سال تولید: ۲۰۱۳

مدل ۹۱۸ اسپایدر هرچند تنها طی سه سال تولید شد، اما با طراحی متفاوت از پورشه نسبت به دیگر مدل‌های این شرکت، توانست از همان ابتدا بدرخشد. این مدل با پیشرانه میانه و پلاگین هیبریدی برای اولین بار در هشتادمین سالگرد برگزاری نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. سپس طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به تولید رسید و پس از آن پورشه ساخت این مدل را متوقف کرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 24 تیر 98، کد مطلب:  7001279: www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین