پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۱۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
بعد از حواشی به وجود آمده درباره دریافت آپارتمان از سوی برخی نمایندگان مجلس به ازای انصراف از استیضاح برخی از وزرا، نفتی‌ها هم طی مصاحبه ای نظر برخی از نمایندگان مجلس را درباره این موضوع جویا شد.

شعار سال: "آپارتمان بگیر و استیضاح نکن! "تیترجنجالی‌ای که این روزها بسیاری از رسانه‌های حوزه نفت وانرژی به آن می‌پردازند.
درواقع ماجرای استیضاح‌های آپارتمانی از جایی آغاز شد که ، چندی پیش ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس در گفت‌وگویی ادعا کرد که تعدادی از نمایندگان مجلس در ازای دریافت آپارتمان، از استیضاح وزرای دولت منصرف شده‌اند و اسناد و مدارک آن را به شورای نگهبان ارائه شده است.
این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی فسادهای موجود در مجلس، عنوان کرد: برای استیضاح برخی وزرا در مجلس ما شاهد فسادهایی هستیم.
ابرترابی ادامه داد: در استیضاح وزرا لیستی در مجلس داریم که آپارتمان‌هایی برای عدم استیضاح آن وزیر به نمایندگان داده شده که این لیست به شورای نگهبان هم داده شده است؛ پس می‌بینیم که فساد این چنینی هم وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که این لیست مربوط به دوره قبل است یا خیر،‌گفت: مربوط به دوره‌های قبل و همین دوره هم هست یعنی فقط مربوط به دوره‌ قبل (مجلس نهم) نیست.
در همین راستا هدایت الله خادمی، یکی دیگر ازاعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز ضمن گلایه از رای نیاوردن طرح استیضاح چند باره برخی از وزرای خاص در مجلس عنوان کرد: خبرهایی که به گوش می‌رسد که نه می‌توان رد کرد ونه تصدیق، باید بگویم یکی دیگر از دلایل این امر این است که در حال حاضر قریب به ۹۰ درصد از نمایندگان مجلس از اعضای لیست دولت هستند و این امر به طبع سبب شده است بسیاری از استیضاح‌ها رای نمی‌آورند.
خادمی در ادامه با اشاره به این که رای دادن به لیست ارائه شده توسط دولت سبب انفعال در مجلس می‌شود گفت: یکی از وظایف مهم مجلس نظارت بر عملکرد دولت است که بالطبع زمانی که نمایندگان و دولت همسو هستند نمیتوان بسیاری از نقدها را به دولت گوشزد کرد و بسیاری از این دست نمایندگان در خود مجلس مانع اینکارخواهند شد.
این عضو کمیسیون انرژی همچنین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ماجرای دریافت اپارتمان برخی از نمایندگان مجلس گفت: در حال حاضر حوزه نفت و انرژی از جمله حوزه های است که توانسته در مجلس شورای اسلامی حاشیه امنی را برای خود ایجاد کند و یکی از روش های معمول این امر به کار گرفتن وزاری فعلی حامی خود در وزارت نفت و حتی بعد از خارج شدن از مجلس بوده که به طبع سبب تشویق باقی نمایندگان به حمایت از این وزرات خانه شده است، در مورد تحویل آپارتمان به برخی نمایندگان هم مواردی وجود داشته که در دست پیگیری هستند و پیش از این نیز برج های آ س ب حاشیه ساز شده بودند.
افزون بر این اکبر ترکی نماینده مردم اصفهان نیز با اشاره‌ به انصراف نمایندگان از استیضاح وزرا با وعده آپارتمان افزود: برخی از نمایندگان با همین رویکرد رد صلاحیت شدند و شورای نگهبان هم در این قضیه وارد شده است، متاسفانه این رویکرد و ارتباط در مجلس وجود دارد که برای مثال در استیضاح یکی از وزرا فراکسیون امید تا ساعت ۱۱ روز استیضاح پیرامون عملکرد وزیر مربوطه مصمم به استیضاح بودند اما یک الی دو دقیقه قبل از استیضاح با پیام‌های دریافتی نظرها تغییر پیدا کرد.
ترکی خاطرنشان کرد: به نمایندگان تهران گفته می‌شود که چرا تاکنون انتقادی را به وزیران را نداشته‌اند و کدام سئوال را از وزرا و هیئت دولت داشته‌اند!؟ وابستگی نمایندگان با هیئت دولت در حد تعامل و پیشبرد کشور مطلوب است اما این طور نباشد که ناملایمات دیده نشود. عدالت و رویکرد به سمت مستضعفین آن چیزی بود که برای آن انقلاب کردیم و این در حالی است که دولتی‌ها از آن فاصله گرفته‌اند، تفکرات لیبرالیسمی شده و در حوادث تنها به فکر منفعت و سود خودشان هستند.
در ادامه این ماجرا و بعد از رسانه‌ای ای شدن این موضوع، اسدلله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه صحن علنی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اظهارات ابوترابی نماینده مردم نجف آباد درباره دریافت مسکن در ازای انصراف از استیضاح وزرا در این جلسه بررسی و اعلام شد که چنین موضوعی صحت ندارد.
وی تأکید کرد: دو نفر از نمایندگان در دوره فعلی مجلس از وزیر درخواست دریافت آپارتمان داده بودند که این نماینده آن را به موضوع انصراف از استیضاح ربط داده بود، لذا هیئت رئیسه مجلس این مسئله را تکذیب کرد.
اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که باید دید علت این رد استیضاح ها از سوی نمایندگان مجلس اگر وعده آپارتمان نبوده پس چه بوده؟ و همچنین نباید فراموش کرد که همیشه باید یک تضارب آرایی بین پارلمان و دولت وجود داشته باشد که اگر بخواهیم وضعیت ایده‌آلی داشته باشیم باید اختلافاتی وجود داشته باشد تا بهترین وضعیت و به نفع مردم اتفاق بیفتد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نفتی ها، تاریخ 30 تیر 98، کد مطلب: 16126: www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین