پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۱۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
در صورتی که اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی به تصویب دولت و اداره قوانین مجلس برسد، شغل بودن از پست‌های ریاست، نواب‌رئیسی و خزانه‌داری فدراسیون‌ها برداشته می‌شود.
شعار سال: در صورتی که اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی به تصویب دولت و اداره قوانین مجلس برسد، شغل بودن از پست‌های ریاست، نواب‌رئیسی و خزانه‌داری فدراسیون‌ها برداشته می‌شود.

در طول چند سال گذشته به دنبال تغییراتی که در ریاست برخی از فدراسیون‌های ورزشی در زمان محمود گودرزی ایجاد شد، نامه‌های متعددی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی به ایران در خصوص اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و دخالت دولت در امور آنها ارسال شد.

در همان زمان بود که کیومرث هاشمی رئیس وقت کمیته ملی المپیک با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های ورزشی، برگزاری انتخابات را تا زمان اصلاح و تصویب اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی ممنوع کرد به طوری که انتخابات فدراسیون ژیمناستیک در سال 95 لغو شد.

مهمترین مشکل در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی ماده 10 بود که این اختیار را به وزیر ورزش می‌داد تا تغییراتی در ریاست فدراسیون‌ها داشته باشد، همین موضوع از سوی مراجع بین‌المللی دخالت دولت در امور ورزش محسوب می‌شد.

* اقدام نخست وزارت ورزش برای رفع خطر تعلیق

سال 96 بود که وزارت ورزش تصمیم گرفت برای همیشه این مشکل را حل کند به همین دلیل کارگروهی تشکیل شد و نوشتن اساسنامه جدید را در دستور کار قرار داد. ریاست این کارگروه برعهده محمدرضا داورزنی معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش بود.

داورزنی در سال 96 و در مجمع انتخاباتی فدراسیون اسکیت در مصاحبه ای درباره اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی گفته بود: اساسنامه جدید به مقدار زیادی با اساسنامه قبلی تفاوت دارد، نظارت دولت نیز در سیاست‌گذاری‌های کلان دیده شده و توجه دولت را در امور اجرایی فدراسیون دیده‌ایم. ‏کمیته بین‌المللی المپیک در سال 2016، 17 بند را اعلام کرد که در آن چه اختیاراتی را فدراسیون‌ها داشته باشند و دولت‌ها چه ‏نقشی دارند. نمی‌توانیم به دولت بگوییم که همه چیز را بدهد و دخالتی هم نکند. کمیته ملی المپیک هم با این موضوع مخالف است. ‏دولت در سیاست‌گذاری کلان نقش دارد و روی برنامه‌ها نظارت می‌کند اما متاسفانه برخی مواردی را مطرح می‌کنند که ‏پارادوکسی را ایجاد می‌کنند.‎

بالاخره بعد از چندین ماه اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی زمستان سال 96 به کمیسیون فرعی دولت رفت و بعد از تشکیل چند جلسه به تصویب رسید. در ادامه این اساسنامه مورد موافقت کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفت و حالا در نوبت بررسی در صحن دولت است که به گفته داورزنی تا یکی دو هفته دیگر به تایید نهایی خواهد رسید. خبرگزاری فارس مهرماه سال 97 گزارشی مفصل درباره روند اساسنامه در دولت نوشته بود.

 

* مهمترین تغییرات اساسنامه فدراسیون‌ها چیست؟

یکی از مهمترین نکاتی که در اساسنامه جدید مشترک فدراسیون‌های ورزشی به آن اشاره شده "شغل نبودن ریاست فدراسیون" است. همین نکته به نظر می‌رسد این اجازه را به سیاسیون و سایر افراد ذی‌نفوذ خواهد داد تا با تصویب اساسنامه و اجرایی شدن آن در انتخابات فدراسیون‌ها ورود کنند.

مهمترین تغییر در این اساسنامه، برداشته شدن الزام شغل برای ریاست فدراسیون است. اتفاقی که در نهایت بازنشستگان و دوشغله‌ها از منع قانونی حضور در ریاست فدراسیون های ورزشی مصون نگاه می دارد. اتفاقی که پیش از این در ورزش به شدت جنجالی و مشکل ساز شد و بسیاری از روسای بازشسته به دلیل الزام به این قانون از ریاست فدراسیون‌ها کنار رفتند. مشحون از بسکتبال، ناطق نوری از بوکس، صبور از سه گانه، رحیمی از هندبال، میرسلیم از نجات غریق و... از جمله روسای بازنشسته ای بودند که فدراسیون های ورزشی را بالاجبار ترک کردند و حالا با توجه به تغییر اساسنامه احتمالا باید منتظر بازگشت مجدد و حضور گسترده بازنشسته ها و دوشغله ها در ورزش باشیم.

مهدی علی‌نژاد رئیس فدراسیون ووشو که در همان زمان عضوی از کارگروه نوشتن اساسنامه جدید بود، در گفت‌وگو با فارس درباره شغل نبودن ریاست فدراسیون و مزایای آن گفت: در آخرین ورژن اساسنامه فدراسیون‌ها، ریاست، نواب رئیس و خزانه‌داری فدراسیون‌ها از شغل بودن خارج شد. فقط دبیری فدراسیون شغل محسوب می‌شود. وقتی ریاست فدراسیون شغل محسوب شود این موضوع از حضور افراد ذی‌نفوذ که می‌توانند به ورزش کمک کنند، جلوگیری می‌کند چون آنها سمت‌ها و مشغولیت‌هایی دارند که می‌توان از ظرفیت آنها بهره گرفت.

علی‌نژاد در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه رئیس فدراسیون باید مدیریت مالی کند، اظهار داشت: کار اجرایی فدراسیون برعهده دبیر است اما الان روسای فدراسیون‌ها کار دبیر را انجام می‌دهند. ما افراد بزرگی را داشتیم که حالا نیستند. وقتی ریاست فدراسیون، نواب رئیس و خزانه‌داری شغل نباشد، در این صورت بار مالی فدراسیون هم کم می‌شود.

* افزایش تعداد اعضای مجمع برای جلوگیری از احتمال تبانی

نکته مهم دیگری که در اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی دیده شده افزایش تعداد اعضای حاضر در مجمع است. به گفته علی‌نژاد این تعداد به 65 تا 70 نفر می‌رسد.

رئیس کمیسیون بین‌المللی کمیته ملی المپیک در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس، درباره افزایش اعضای مجمع هم گفت: تعداد اعضای مجمع فدراسیون‌ها معمولا 44-45 نفر است که با تغییرات جدید به 65 تا 70 نفر می‌رسد.

وی درباره دلیل این افزایش، عنوان کرد: این موضوع احتمال تبانی را کمتر می‌کند. قبلا هیات‌ها اکثریت آراء را داشتند. روسای هیات‌ها هم توسط رئیس فدراسیون معرفی می‌شوند به همین دلیل با معرفی افراد بیشتر به عنوان نماینده ورزشکاران، مربیان و داوران اجرای عدالت بهتر خواهد بود.


علی‌نژاد همچنین به انتخاب رئیس مجمع اشاره کرد و گفت: رئیس مجمع در همان زمان مجمع معرفی خواهد شد و این امکان وجود دارد هر شخصی رئیس باشد. اساسنامه در حال حاضر در صحن دولت است و بعد از تصویب باید به اداره تطبیق قوانین مجلس برود. این اداره 3 هفته تا یک برای اعمال نظر فرصت دارد و در صورتی که با قوانین کشورمان مغایرتی نداشته باشد در مجامع فدراسیون‌ها به تصویب می‌رسد و بعد از آن فدراسیون‌ها باید اساسنامه را به مجامع بین‌المللی خود ارسال کنند.

وی افزود: اساسنامه فدراسیون‌ها پویاست و طبق موازین و قوانین بین‌المللی نوشته شده است. دخالت مستقیم دولت در امور فدراسیون‌ها که از ایرادات مجامع بین‌المللی بود در این اساسنامه برداشته شده است. در واقع این اساسنامه خطر تعلیق را برای همیشه برداشته است.

* تغییر جایگاه نواب‌رئیس بانوان در اساسنامه

قانونمند شدن جایگاه نواب‌رئیس از دیگر تغییرات مهم اساسنامه در بخش زنان به شمار می‌رود.

مهین فرهادی‌زاد معاون امور بانوان وزارت ورزش در گفت‌وگو با فارس، در این باره گفت: دوستان ما مدت زمان زیادی است که روی اساسنامه کار می‌کنند. در بخش نواب رئیس بانوان نیز تغییراتی ایجاد شده که براین اساس بحث قانونمند شدن نواب رئیس دیده شده و نواب رئیس از مجمع رای اعتماد می‌گیرند. این موضوع با ایجاد انگیزه و همکاری بهتر نواب رئیس در فدراسیون‌های ورزشی می‌شود.

* ابهامات درباره بازنشستگی داورزنی و رفتن وی به والیبال

یکی دو روز از خبر خوش داورزنی به روسای فدراسیون‌های ورزشی نگذشته بود که شایعاتی درباره بازنشسته شدن وی به گوش رسید هر چند این خبر اصلا به صورت رسمی اعلام نشد اما به نظر می‌رسد اجرایی شدن اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی این امکان را به وی و سایر بازنشسته‌ها خواهد داد تا بتوانند برای ریاست فدراسیون‌ها اقدام کنند.

اگر خبر بازنشستگی داورزنی درست هم نشود با ابلاغ اساسنامه جدید، وی مشکلی برای ریاست فدراسیون والیبال نخواهد داشت. داورزنی در آخرین مصاحبه خود روز چهارشنبه درباره ثبت‌نامش برای ریاست فدراسیون والیبال گفته بود: من هنوز تصمیم جدی نگرفته‌ام و استعفا هم نداده‌ام. هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام. والیبال برای من خیلی مهم است. دوستان لطف و احساس کردند برای آینده والیبال برگردم اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.


به نظر می‌رسد تا آخر مرداد تغییراتی را در بدنه ورزش شاهد باشیم. باید دید با اجرایی شدن اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی چه تغییراتی در راس فدراسیون‌ها رخ خواهد داد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 5 مرداد 1398، کدخبر: 13980504000155 ، www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
اقدام خوبیه باعث شفاف سازی و ارتقا ورزش کشور میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین