پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳
دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در زمینه مبارزه با فساد بسترها و ریشه های شکل گیری فساد کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: طی ۱۵ سال گذشته تمامی اقدامات در بحث مبارزه با فساد در برخورد با مفسدین متمرکز بوده؛ در حالی که برخورد با مفسد گام آخر مبارزه است.

شعارسال: دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در زمینه مبارزه با فساد بسترها و ریشه های شکل گیری فساد کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: طی ۱۵ سال گذشته تمامی اقدامات در بحث مبارزه با فساد در برخورد با مفسدین متمرکز بوده؛ در حالی که برخورد با مفسد گام آخر مبارزه است.

«کاظم پالیزدار» روز شنبه در مراسم اعلام موجودیت سازمان مردم نهاد شفافیت و مقابله با فساد «جمعیت هم اندیشان دادخواه» (جهد) در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: یکی از اهدافی که برای دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ترسیم شد موضوع رواج تشکل ها و سمن های مردم نهاد و سوق دادن بحث مبارزه با فساد از برخوردهای حکومتی به بخش مردم نهاد بوده است.

وی افزود: مبارزه با فساد از سال ۸۰ و با فرمان مقام معظم رهبری جدی شد و آنچه موجب عقب افتادن ایران در این زمینه شد، موضوع نوع نگاه به مبارزه با فساد اقتصادی بود.

پالیزدار تصریح کرد: طی ۱۵ سال گذشته تمامی اقدامات در بحث مبارزه با فساد متمرکز بر برخورد با مفسد بود نه فساد و هیچ گاه با ریشه های فساد برخورد نشده است.

وی افزود: نتیجه این نوع نگاه؛ پرونده های بنیاد؛ شهرام جزایری و پرونده های دیگر بود که ادامه یافت و "رقم ها رفته رفته بزرگتر، مفسدان گستاخ تر و روش ها پیچیده تر شدند. "

پالیزدار با اشاره به اینکه زمینه هایی که باعث به وجود آمدن فساد بود کمتر مورد توجه قرار گرفت، گفت: نگاه سیاسی به برخورد با مفسدان از آفت های مبارزه با فساد است. در برخورد با فساد که تبدیل به برخورد با مفسد شد، نگاه سیاسی هم آتش بیار شده است و بنابراین در این شرایط نمی توان با فساد مبارزه کرد.

مشاور معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: کشوری که بیشتر با یارانه و سوبسید روزگار می گذراند، این یارانه خود زمینه ساز بروز فساد است. در این بستر، کنترل و شفافیت وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه برخورد با مفسد آخرین گام است، گفت: پس از اینکه فردی همه فسادهای خود را انجام داده، تازه توانسته ایم او را دستگیر کنیم. حتی در مرحله آخر که می خواهیم با مفسد برخورد کنیم نمی توانیم سزای مطلوب اعمال مجرم را بدهیم.

پالیزدار با اشاره به اینکه دولت الکترونیک و مواردی از این قبیل زمینه های بروز فساد را کاهش داده است، گفت: با همه این اقدامات خوب و رشد در کشور اینکه چرا رتبه ایران همیشه در ته جدول است دلیل خود را دارد.

وی افزود: سازمان شفافیتی که این رتبه ها را تعیین می کند، در ایران دفتر ندارد و برای ادراک و احساس فساد مرجعی در اختیار نخواهد داشت. این سازمان با توجه به اطلاعات رسانه ای و صحبت هایی که ما در داخل کشور انجام می دهیم، رتبه ها را اعلام می کند و موضوعات سیاسی و بین المللی را هم در اعلام رتبه مورد توجه قرار می دهد و نباید انتظار داشت که آن مرجع، رتبه خوبی برای ایران در نظر بگیرد. به همین دلیل است که حتی با وجود پیشرفت های خوبی که در ایران در زمینه شفافیت رتبه ایران ارتقا نیافته است.

وی ادامه داد: ما برای اندازه گیری شاخص فساد در کشور به یک مدل بومی نیاز داریم و تشکل ها می توانند در شکل گیری این مدل کمک کنند.

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر نقش حوزه های فرهنگ و رسانه و نیز تشکل ها در مبارزه با فساد؛ گفت: دبیرخانه به عنوان یک نهاد فراقوه ای موضوع هماهنگی با تشکل های مردم نهاد در مبارزه با فساد را در اولویت کاری قرار داده است و سعی می کنیم که افراد دلسوز در این زمینه را گرد هم آوریم.

پالیزدار افزود: فعالیت تشکل های مردم نهاد با عشق و علاقه شروع شده و مسیر سخت و پردردسری است. در این مسیر ما تحقیر و تهدید و حتی تحمیل شدیم اما تنها چیزی که در این زمینه می تواند کمک کند این است که فرد تطمیع نشود.

وی گفت: بزرگترین آسیب مسیر مبارزه با فساد هم تطمیع است و سخت ترین بخش آن هم همین عدم تطمیع است.

پالیزدار در پایان گفت: به عنوان بخش حاکمیت مبارزه با فساد این وعده را می دهیم که در کنار یکدیگر تلاش کنیم اژدهای هفت سر فساد را در کشور ریشه کن شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 5 مرداد 1398 ، کدخبر: 83413155،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین