پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۷۴۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۶
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان این که افزایش وام ازدواج کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند گفت: افزایش وام ازدواج بیش از این مقدار منجر به مشکلاتی نظیر ازدواج صوری یا کودک همسری به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی خواهد شد.

شعارسال: ۱۲ تا ۱۹ مردادماه درحالی هفته ازدواج نام گذاری شده که معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تشکیل ستادی به نام ستاد ملی هفته ازدواج برنامه های ویژه ای را برای این هفته در نظر گرفته است.

به همین مناسبت، محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری با بیان اینکه، امسال مجمع خیرین ازدواج کشوری برای اولین بار تشکیل می‌شود و از نوزدهم مرداد با حضور وزیر ورزش و جوانان آغاز به کار می‌کند، گفت: وزارت کشور نیز قول داده تا در این راستا و موضوعات مربوط به ثبت این تشکل حمایت‌های لازم را داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به مشکلات اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج گفت: مشکل اصلی این قانون این است که قدیمی است و زمانی که به تصویب رسیده حتی سازمان ملی جوانان نیز تشکیل نشده بود. همچنین در این قانون وظایفی برای معاونت جوانان و وزارت ورزش و جوانان که بعد از تصویب این قانون در حوزه جوانان مشغول به کار شدند در نظر گرفته نشده است. این قانون باید حتما بازنگری شود چرا که موضوعات آن بسیار کلی است و حتی زمانی که درآن به وظایف دولت اشاره شده، مشخص نیست که کدام نهاد و بخشی از دولت مسئول اجرای قانون هستند.

او ادامه داد: بعد از سوال مجلس در خصوص علت عدم اجرای قانون، از مجلس خواستیم تا این قانون را تعیین تکلیف کند تا وظایف دستگاه‌های مختلف در خصوص اجرای قانون مذکور مشخص شود.

تندگویان افزود:‌ البته مجلس در خصوص این قانون وارد حوزه‌ بازخورد و دادگاهی کردن شده است اما به دلیل مبهم بودن قانون نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم. معاونت جوانان در صورت بازنگری در این قانون در حوزه آموزش‌های حوزه ازدواج قادر است تا خدماتی را ارائه کند.

افزایش ازدواج‌های صوری برای گرفتن وام ازدواج

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره انتتشار آگهی اخذ وام ازدواج به شکل صوری نیز گفت: برخی معتقد هستند که افزایش وام ازدواج دیگر به شکل گیری ازدواج کمکی نمی‌کند. بسیاری از متقاضیان وام ازدواج که در حال حاضر به بانک مراجعه می‌کنند درخواست رقم وام کمتری دارند چرا که قادر به پرداخت اقساط و باز پرداخت وام نیستند. در حال حاضر اقساط مربوط به وام ۳۰ میلیونی ازدواج تا یک میلیون تومان می‌رسد که جوانان باید بتوانند از پس این اقساط بر بیایند.

تندگویان افزود: اگر این وام تبدیل به ۵۰ میلیون شود نیز تاثیری در افزایش میزان ازدواج نخواهد داشت و از آنجایی که مجلس هر سال در زمان طرح لایحه، بودجه پیشنهاد افزایش این وام را می‌دهد باید در این خصوص کارهای کارشناسی و پژوهشی لازم را انجام دهد. عده ای در حال حاضر برای گرفتن وام ازدواج آگهی می کنند که ازدواج صوری انجام می دهند با شناسنامه‌ های سفید! نهادهای مسوول باید در این زمینه پاسخگو باشند.

او گفت: افزایش رقم وام اردواج تبعات منفی هم ایجاد می کند. یکی از این تبعات افزایش کودک همسری است. درحالیکه به نظر من اشتغال پایدار و مسکن ایمن می تواند نرخ ازدواج را افزایش دهد. در کشور ما ارتقای شغلی واقعا بر مبنای شایسته سالاری نیست. بحث مسکن سالهاست که مطرح است و جوانان ما الان اجاره خانه هم نمی توانند بدهند چه برسد به خرید خانه. تا این مشکلات حل نشود افزایش وام ازدواج هیچ کمکی نمی کند. من گزارشی را در ساتان آذربایجان شرقی می دیدم که در آن آمده بود ۱۰۰ درصد ازدواج های کودک همسری در این استان به طلاق انجامیده بود. بنابراین همین موضوع نشان می دهد که کودک همسری بیشتر آسیبی برای ازدواج است و بهره مندی از وام ازدواج به این کودک همسری ها دامن زده است.

نمایندگان آسیب‌های کودک همسری را در نظر بگیرند

تندگویان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معاونت جوانان وزارت ورزش گزارش آسیب های کودک همسری را به نمایندگان مجلس به ویژه آن هایی که مخالف تصویب طرح کودک همسری هستند، داده یا خیر؟ گفت: هیچ کدام از کمیسیون های مجلس در این باره با ما مکاتبه نکردند. ما آماده ایم به عنوان نهادی که خروجی کار را بررسی می کند آمارها در این زمینه را در اختیارشان قرار بدهیم.

او ادامه داد: وقتی یک پسری که بعد از گرفتن دیپلم به دانشگاه می رود و بعد باید به خدمت سربازی برود و بعد در سن ۲۶ سالگی تازه وارد بازار کار شود، چطور می تواند زندگی مشترک تشکیل دهد؟ بنابراین علاوه بر دختران، پسران هم در سن پایین آمادگی تشکیل یک زندگی را ندارند. باید در این زمینه واقع بینانه نگاه کرد. باید مباحث مربوط به بلوغ بررسی شود، بلوغ جنسی با بلوغ عقلی و اجتماعی متفاوت است. ممکن است ازدواج کودکان در شرع مشکلی نداشته باشد اما باید نمایندگان مجلس به نظرات ما و سازمان بهزیستی در این باره اهمیت دهد. ما با ازدواج مخالف نیستیم اما می گوییم شرایط واقعی ازدواج را به وجود بیاوریم و بعد تصمیم بگیریم.

جوانان را تبدیل به بدهکاران بانکی نکنیم

تندگویان در ادامه این نشست خبری با ارائه آماری از میزان ازدواج و طلاق ها در دو سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۷، ۵۶۵ هزار ازدواج در کل کشور شکل گرفته و ۱۷۵ هزار و ۶۱۲ عدد طلاق ثبت شده است. درحالیکه در سال ۱۳۹۶، ۶۰۵ و ۴۰۴ هزار ازدواج ثبت شده و آمار طلاق در کل کشور ۱۷۶ هزار و ۹۲۴ عدد بوده است.

او با بیان اینکه ۱۸۲ هزار و ۵۱۱ نفر تا پایان خرداد امسال وام ازدواج دریافت کرده اند، گفت: درحال حاضر نهایت در صف بودن جوانان برای گرفتن وام ازدواج یک ماه است اما ما نباید جوانان را تبدیل به بدهکاران بانکی کنیم.

تندگویان با بیان اینکه بسیاری از جوانان ما تعهد به ازدواج ندارند و ازدواج سفید هم به همین دلیل شکل گرفته است، گفت: پایگاههای خانواده به شدت تضعیف شده و در اموزش و پروش بهش پرداخته نمی شود. خانواده محوری باید از کودکی به دانش اموزان آموزش داده شود. شدت مهاجرت ها و به هم ریختن محله ها در شهرها بر مساله ازدواج تاثیر گذاشته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 7مرداد1398 ، کدخبر: 1284621: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین