پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
طبق آماری که در اسفندماه سال 1393 اعلام شد سن ایرانیان حدود 20 سال افزایش پیدا کرده است. این افزایش، امید به زندگی را نشان می دهد.

شعارسال: در سه سال گذشته ۸.۲ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دادند ولی امروزه پیش بینی کرده اند، در سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان دنیا به بیش از ۲ میلیارد نفر برسد که درصدی از این آمار را سالمندان ایرانیان تشکیل می دهند که بیانگر آن است که سیرجمعیت سالمندی در کشور با شتاب قابل توجهی در حال گذر است. در بیست سال گذشته تا کنون، امید به زندگی، 20 سال افزایش یافته که در بانوان سن 74 سالگی و آقایان 71 سالگی میانگین سن سالمندی گزارش شده است.

نفس هایی که به شماره می افتد...

یک روز می گویند هوا سالم است و دیگر روز ناسالم. وضعیت هوای شهری است به نام پایتخت. که روزی قله های سر به فلک کشیده اش استواری شان را به رخ مان می کشند و روز دیگر در هاله ای از ابهام خود را ناپدید می کنند. در این میان مسئولان از افزایش مرگ و میرها در زمان هایی که هوای تهران، آلودگی را با خود به یدک می کشند، خبر می دهد. آنها می گویند که سالانه در شهر تهران، یکی از همان شهرهایی که مهاجران از شهرهای کوچک و روستا، خیالش را در سر می پرورانند، بیش از 4 هزار و 400نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند. 4400 نفر به سن 71 و 74 سالگی نمی رسند. در واقع این آمار خود را اینطور به ما می نمایاند که به ازای هر 24 ساعت، 12 نفر در تهران مرگ را در آغوش می کشند. آمار دوباره خود را به رخ می کشد. میانگین سنی، 20 سال افزایش پیدا کرده است. سرکی به سازمان بهشت زهرای کرمان کافی است که بدانیم بیماری های داخلی، بیشترین علت مرگ و میر در شهر کرمان بوده است. بیماری هایی شامل بیماری های قلبی، سرطان، سکته مغزی و کهولت سن در این میان خود را یکی یکی نشان می دهند. البته بیشترین فوت شدگان در گروه سنی بالای 60 سال و بین 40 تا 60 سال بوده اند. آماری که شاید نه در کرمان بلکه در بسیاری از شهرها بتوان به دنبال آن گشت.

امید  زندگی  مردم ایران

قدم زدن در کنار رستوران های پر زرق و برق که بوی غذاهایشان مشام تان را چنان نوازش می کند، دستتان را می گیرد و به داخل می کشاندتان. اینجا همان جایی است که فست فودهایی را سرو می کنند که می تواند به راحتی شما را در معرض بسیاری از بیماری ها قرار دهد. باز هم شاید نگاهی به میانگین سنی 71 تا 74 سال خوب باشد. می گویند توسعه فضای سبز، امید به زندگی در شهرهای بزرگ را افزایش می دهد. # امید # زندگی # شهرهای بزرگ # افزایش. امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر هر عضو آن جامعه چند سال می‌تواند توقع داشته باشد. در این میان هر چه شاخص های بهداشتی و همچنین درمانی از بهبودی خوبی برخوردار باشد، امید به زندگی هم افزایش خواهد یافت. ناگفته نماند که امید به زندگی یکی از شاخص های پیشرفت و عقب ماندگی کشورها به حساب می آید. شاید جای تعجب باشد که امید زندگی زنان در همه جوامع در طول این چند سال در کل جهان، چهار سال و نیم بیشتر از مردان بوده است.

شادی و شادمانگی در گذار امید به زندگی

در میان همین آمارها و میانگین ها و فرمول ها که قدم برداریم به سئوالاتی می رسیم که شاید همان شاخص ها را تحت الشعاع خود قرار بدهد. از جمله اینکه در گذار همین میانگین 71 تا 74 سال که افزایش 20 ساله را نشان می دهد، چقدر از ایرانیان، امید واقعی به زندگی دارند؟ شادی و شادمانی در ایران چطور عنوان می شود؟ چند درصد از جوانان ایرانی به آرزوها و آمال خـود می رسند؟ آیـا می توان امید به زندگی را به عنوان یک عنصر کیفی در زنــدگی ایرانیان دانست؟ آیا می توان فارغ از کمیت سنی، کیفیت را مدنظر قرار داد؟ در گذار این هفت دهه، یک فرد میانسال چه لذتی را از زندگی خود برده است؟ چقدر بیماری، چقدر سرطان، چقدر پارازیت، چقدر ریه هایش را انباشته از آلودگی آلاینده های متحرک و غیر متحرک کرده است؟ چقدر در میان فضای سبز قدم زده است و توانسته است شاخصه امید به زندگی را در خود افزایش دهد؟ و ...

شهری پر آشوب به نام تهران

سوال که نمی توان اسمش را گذاشت بلکه موضوعی که شاید ذهن ها را به خود درگیر می کند در اینجا طرح می شود که پیرمردی که در روستایی دوردست در سن 120 سالگی فوت می کند و هیچ یک از مشکلاتی که در کلانشهرها وجود دارد را تحمل نمی کند، کیفیت زندگی اش با فردی که در کلانشهری پر آشوب مثل تهران زندگی می کند، امید به زندگی اش چــطور تعریف می شود؟ آیا این سن هم در لابلای میانگین سنی می گنجد؟ اینجا تهران است. روستایی در پای کوه های سربرافراشته همین حوالی. شهری که دیگر مرگ هایش شکل و شمایل دیگری پیدا کرده است. آلودگی و سکته و افسردگی و ... به آن اضافه شده است. در سال 91 می گفتند که میانگین سن مرگ و میر تهرانی ها، به 50 سالگی رسیده بود.

جمعیتی که به سمت سالمندی می رود

آمارها به خوبی نشان می دهند که جمعیت ایران به سمت سالمندی پیش می رود و از جمعیت جوان فاصله گرفته ایم. شاید همین آمار نشان دهنده بالارفتن امید باشد و شاید به تعبیری دیگر کشور ما را به سمت سالمندی سوق می دهد. تلاقی دو اتفاق که می توان به خوبی به بهتر شدن سبک زندگی و افزایش باروری و طرح هایی که برای افزایش جمعیت به فرمایش مقام معظم رهبری قابل اجرا شده اند، اشاره ای داشته باشند. شاید در جایی، فردی نباشد که تمام امید خود را از دست بدهد و خود را به بالای بلندی نرساند و سقوطی را برای خود به تصویر نکشاند. شاید در میان تمام آنهایی که میل به زندگی و امید و امیدواری را برای خود دیکته می کردند، بودند کسانی که به دوران سالمندی هم می اندیشند. این همان امید به زندگی است که می تواند در لابلای روزمرگی ها خود را مانند روزنه ای نمایان کند.

شاید تمام امیدش را از دست داده بود

شاید تمام امیدش را از دست داده بود، زنی که خود را به بالای پل عابر پیاده رسانده بود. تمام بودها و نبودها را برای یک لحظه کنار گذاشت. به هیچ چیز –شاید- فکر می کرد یا نمی کرد. آنچه دیگران دیده بودند و شاید لحظه ای عکاسان باید فرصت پیدا می کردند تا بتوانند لنز دوربین خود را بر صورت بی گناه زن زوم کنند و آخرین لحظه زن تنها را در مشهد یا بهترین قاب تصویر خود را ثبت کنند. نمایی زنی در دوردست- افتاده بر کف خیابان، زن دیگری ماشین ها را به دورتر هدایت می کند. چراغ آمبولانس از دور نمایان می شود. صدا نزدیک و نزدیک تر می شود و نفس نفس جان می دهد: زن جوان! شاید تمام امیدش را از دست داده بود دانشجوی دانشگاه تهران که می گویند به دلیل مشکلات خانوادگی دست به خودکشی زد. در دانشکه فنی دانشگاه تهران درس می خواند. چرایی اش مشخص نیست اما چگونگی اش شاید به دیگر خودکشی ها شباهت عجیبی دارد. پل مدیریت، آخرین ایستگاهش بود و پریدن، آخرین خاطره اش روی زمین. امانی پیدا نکردند، همان دوربین ها که بتوانند آخرین لحظه زندگی مهدی را برای شرکت در جشنواره های بزرگ عکاسی ثبت کنند. اما مهدی شاید تمام امیدش را از دست داده بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار:- ، کدخبر: 6152 : www.ebtekarnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین