پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۶
سیزدهمین عضو شورای شهر شیراز از دور نمایندگی خارج شد و امروز جانشین او در شورای شهر شیراز بنا است قسم یاد کند.

شعارسال: مهدی حاجتی نفر سیزدهم راه یافته به پنجمین دوره شورای شهر شیراز بود که در ۱۲ خرداد ۹۸ به جرم اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و روانه زندان شد.

حاجتی پیش از این نیز در پنجم مهرماه ۹۷ بازداشت اما ۱۵ مهرماه این سال با قرار وثیقه دو میلیارد ریالی آزاد شد. گرچه جزئیات بیشتری از اتهام وی عنوان نشده اما حاجتی به دوسال زندان و یک‌سال تبعید به یکی از شهرهای خارج از استان فارس محکوم شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد از سوی شورای شهر شیراز و شورای عالی استان‌ها اقدامات موثری صورت نگرفته و محمدرضا امیری، فرماندار شیراز، در گفتگویی در این رابطه گفته است: پس از حکم قضایی مهدی حاجتی و انصراف نخستین فرد علی‌البدل که می‌توانست جایگزین وی شود، درنهایت نفر بعدی یعنی محمدتقی تذروی به شورای شهر راه یافت. از این رو امروز بناست جانشین حاجتی به شورای شهر معرفی شود.

رئیس شورای شهر شیراز: نمی‌توانم وارد بحث حاجتی شوم

سیزدهمین عضو شورای شهر شیراز از دور نمایندگی خارج شد و امروز جانشین او در شورای شهر شیراز بنا است سوگند یاد کند.

سید احمدرضا دستغیب، رئیس شورای شهر شیراز، در خصوص اینکه چه تلاش‌هایی از سوی شورای شهر تا امروز برای کمک به مهدی حاجتی صورت گرفته است؟ به برنا گفت: ما پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم و در وقت مناسب حتما گزارشی ارائه خواهیم کرد. نمی‌توانم وارد این بحث شوم. پرونده حاجتی در حال طی مراحل قضایی است و ان‌شاءالله گزارش کاملش داده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: فرماندار از عضو علی‌البدل دعوت کرد روز (چهارشنبه) در شورای شهر حضور پیدا کند.

میرلوحی: به جایگاه شوراها کم‌توجهی می‌شود/ برخی برخورد با اعضای شوراهای شهر را فریضه می‌دانند

و اما محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، در رابطه با فعالیت‌هایی که شوراهای شهر در چنین پرونده‌هایی می‌تواند نسبت به دفاع از نمایندگان خود انجام دهند، به برنا گفت: فرمانداری شیراز و وزارت کشور در این مسئله به جایگاه شوراها کم توجهی کرده است.

وی تاکید کرد: امروزه نیاز جامعه برخورد با فساد و تخلفات است و در شرایطی قرار داریم که حدود 15 میلیون پرونده در قوه قضائیه وجود دارد اما وقتی بحث‌هایی چون پرونده آقای مقدری، عضو شورای شهر اصفهان، آقای حاجتی، عضو شورای شهر شیراز و خانم خداکرمی و آقای حق شناس در تهران، مطرح می‌شود که در آن مباحث فساد هم مطرح نیست در اولویت رسیدگی پرونده‌ها قرار می‌گیرد و این خود جای سوال دارد. گاهی احساس می‌کنیم که برخی، برخورد با اعضای شوراهای شهر را فریضه می‌دانند و گرنه با وجود 15 میلیون پرونده در قوه قضائیه چرا برخورد با شورای شهر در اولویت است؟

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: افراد ذی نفعی در این ماجراها دست دارند و همان‌گونه که در یزد اتفاق افتاد گاهی رقبا فعالیت‌ها و درخواست‌هایی را انجام می‌دهند.

میرلوحی اضافه کرد: اخیرا هم در شورایاری‌ها دیدیم کسانی که رای نیاوردند ادعاهایی در رابطه با برندگان داشته و درخواست‌هایی داشتند اما آیا بقیه دستگاه‌ها باید به دنبال درخواست آن‌ها باشند؟

وی تصریح کرد: آقای حاجتی بیش از 100 هزار رای آورده و بالاخره جوان است. حالا اگر یک جایی در خارج شورا اظهار نظر سیاسی کرد، نباید برخورد با او مثل برخورد با یک قاتل یا جنایتکار هولناک باشد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: قانون اساسی به رای مردم احترام گذاشته و رای را از ارکان جمهوری اسلامی می‌داند و از سویی اعضای شوراهای شهر برآمده از رای مردم هستند. قبول داریم عضو شورا شهر، نماینده مجلس نیست و مصونیت نماینده مجلس را ندارد اما با این وجود شاهدیم با برخی نمایندگان مجلس نیز برخورد می‌شود. امروزه آقای صادقی به‌خاطر اظهارنظر در خصوص 63 حساب به محکمه می‌رود. می‌توان به‌گونه دیگری به رای مردم نگاه کرد. در قانون اساسی سه چیز در جمهوری اسلامی یعنی اصل نظام، اصل جمهوریت و اصل مراجعه به آرای عمومی اهمیت دارد. یعنی آرای عمومی از ارکان نظام است. رای شوراها یکی از آرای عمومی است و نمی‌توان منکر آن شد.

میرلوحی گفت: شورای عالی استان‌ها و همکاران‌شان و آقای موسوی که نایب رئیس شورای عالی است و هم اکنون نماینده شیراز است باید به طور جدی به این قضیه ورود پیدا کرده و تلاش کند. به نظر می‌آید اعضای شورای شهر شیراز باید فراتر عمل کنند. صدای‌شان را نمی‌شنویم و دوستان باید بهتر از کیان شورا و جایگاهش دفاع کنند. نمی‌گوییم که شورا فراتر از وظیفه‌اش عمل کند اما لازم است به انتظارات پاسخ بدهد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:23مرداد1398 ، کدخبر: 884286: www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین