پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
خودروهای امروزی در کنار تفاوت های تکنولوژیک زیاد با مدل های قدیمی، از لحاظ اندازه نیز بسیار متفاوت بوده و نسل های جدیدتر بزرگ تر و سنگین تر از نسل های پیشین هستند. برای مثال فولکس واگن پولو را در نظر بگیرید. این خودرو اگر چه در کلاسی پایین تر از گلف جای می گیرد، اما نسل فعلی این خودرو از نسل اول گلف که در سال 1974 متولد شد، ابعاد بزرگ تری دارد.

شعارسال: این سوال پیش می آید که چه دلایلی باعث رشد مداوم ابعاد خودروها می شوند؟ در مطلب حاضر قصد داریم نگاهی گذرا به عوامل مرتبط با این مساله داشته باشیم.

سختگیرانه تر شدن قوانین و مقررات مربوط به ایمنی خودروها، یکی از این عوامل به شمار می رود. به منظور سازگاری با این قوانین و پاس کردن انواع تست های تصادف، شرکت های مختلف مجبور هستند فضاهایی را برای تعبیه نقاط شکست در نظر بگیرند. این امر نیز به نوبه خود افزایش ابعاد را در پی دارد.

عامل دیگری که سبب رشد ابعاد خودروها شده، تغییر در رژیم غذایی مردم ساکن کره خاکی است. پس از جنگ جهانی دوم، شهروندان کشورهای مختلف به واسطه غذاهای سالم بلندقدتر شده اند، از سوی دیگر گرایش به سمت فست فودها و افتتاح رستوران هایی مثل مک دونالد، افزایش وزن آنها را در پی داشته است.

فورد یکی از نخستین خودروسازانی بود که به این موضوع اشاره کرد. در سال 1998 وقتی مدل اسکورت با فوکوس جایگزین شد، آقای ریچارد پری جونز (Richard Parry-Jones) مدیر بخش توسعه محصولات فورد در اروپا به برخی از دلایل تفاوت ابعاد دو خودرو پرداخت. تنومندتر شدن انسان ها یکی از این دلایل بود.

چنانچه خودروها به خاطر ایمنی و بزرگ تر شدن جثه های انسان ها، صرفا طولانی تر طراحی شوند، تناسبات ظاهری آنها بر هم می خورند؛ به همین جهت عرض خودروها نیز به تبعیت از طولشان افزایش پیدا کرده است.

البته در این بین مدل هایی وجود دارند که بیش از حد عریض طراحی شده اند. جالب اینکه در یکی از خیابان های لندن به دلیل روبرو شدن یک دستگاه بنتلی کانتیننتال GT با شاسی بلند رنجرور و ناتوانی رانندگان آنها در عبور از کنار یکدیگر ترافیکی 20 دقیقه ای پدیده آمده بود!

دوباره به فولکس واگن گلف بر می گردیم. این هاچبک محبوب که اکنون در نسل هفتم خود قرار دارد، در مقایسه با نسل نخست خود 169 میلی متر عریض تر است. آیا نسل هشتم گلف نیز که در آستانه رونمایی است، عریض تر خواهد شد؟ در پاسخ باید گفت: احتمالا.

افزایش عرض در بین محصولات سایر خودروسازان نیز دیده می شود. به عنوان نمونه هاچ بک مینی در مقایسه با 911 کاررا 1997 تنها نیم اینچ باریک تر است. رودستر کوچکی چون مزدا MX-5 هم عرضی بیشتر از پورشه 911 RS مدل 1973 دارد.

نسل های مختلف پورشه 911 مثال بارز دیگری از افزایش عرض خودروها در دهه های اخیر هستند. آخرین نسل از این کوپه دوست داشتنی که با کد 992 شناخته می شود، عرضی برابر با 1852 میلی متر داشته و در مقایسه با نسل پیشین 44 میلی متر عریض تر شده است. نسل اول 911 در سال 1963 دارای عرضی برابر با 1610 میلی متر بود!

برخی بر این باور هستند که بزرگ تر شدن پورشه 911 باعث کاهش لذت رانندگی آن شده است، زیرا هنگام حضور در خیابان یا جاده باید توجه زیادی به اطراف داشت تا اشتباهی کوچک باعث برخورد آن با کناره های مسیر یا سایر خودروها نشود.

علاقه طراحان به چرخ های بزرگ، دیگر عاملی است که در سال های گذشته ابعاد اتومبیل ها را تحت تاثیر قرار داده؛ وقتی قطر چرخ های یک خودرو افزایش پیدا می کند، عرض آنها نیز باید بیشتر شود تا از چرخ موتور سیکلت ها تمایز پیدا کنند! ناگفته پیداست چرخ های قطورتر و عریض تر نیازمند محفظه های بزرگ تر نیز هستند. محفظه های بزرگ تر نیز به نوبه خو افزایش عرض خودرو را در پی دارند.

نکته حائز اهمیت اینکه افزایش عرض خودروها هزینه بسیار بیشتری نسبت به افزایش طول آنها دارد، زیرا در صورت افزایش عرض اجزای زیادی چون داشبورد، ساختارهای جذب کننده ضربه، چرخ ها، تایرها، سیستم تعلیق و چند بخش دیگر تحت تاثیر قرار می گیرند.

تقلید شرکت ها از همدیگر یکی از اتفاقاتی است که این روزها در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو بسیار شاهد آن هستیم. واقعیت این است وقتی روندی با استقبال مشتریان روبرو می شود، مدیران شرکت ها سخت بتوانند در برابر فشار سهامداران مقاومت کنند.

به همین خاطر وقتی رشد ابعاد مدلی با استقبال مواجه می شود، دیگر شرکت ها هم از این رویه پیروی می کنند. البته استناهایی مثل رنجرور ایووک هم وجود دارند که نسل جدید آنها تقریبا هم اندازه با نسل پیشین است. در این بین برخی برندها شجاعت به خرج داده و برخلاف جریان حاکم حرکت می کنند. پژو و واکسهال جزو این برندها به شمار می روند که بعضی از محصولات جدید خود را با ابعادی کوچک تر راهی بازار کرده اند.

برای بسیاری از برندهای رده بالا و لوکس، بازار ایالات متحده عامل مهم دیگری است که سبب افزایش ابعاد خودروهایشان شده است. شاسی بلندی مثل رنجرور شاید در اروپا یا سایر نقاط جهان بزرگ به نظر برسد، اما این خودرو در خیابان ها و اتوبان های بزرگ آمریکا در کنار مدل هایی چون فورد F-150 و کادیلاک اسکالید محو می شود!

در این کشور که دومین بازار خودرویی بزرگ جهان به شمار می رود، مشتریان سلیقه متفاوتی داشته و اتومبیل های بزرگ دارای طرفداران زیادی هستند. این مساله سبب شده تا خودروسازان نتوانند براحتی از کنار چنان بازار گسترده ای به راحتی عبور کنند.

تویوتا سکویا اولین شاسی بلند فول سایز از یک برند ژاپنی محسوب می شود که در بازار ایالات متحده عرضه شده است

با روند کنونی حتما می پرسید رشد ابعاد خودروها چه زمانی متوقف می شود؟ در پاسخ باید گفت نه تنها محدودیت خیابان های شهرها و روستاها یک عامل بازدارنده هستند، بلکه قوانین سختگیرانه زیست محیطی برای کاهش آلایندگی و لزوم افزایش برد حرکتی مدل های برقی به احتمال زیاد باعث تحلیل رفتن اندازه خودروها در آینده نزدیک خواهند شد.

در کنار موارد فوق باید گفت ذهنیت برخی از مشتریان نیز نیاز به تغییر دارد. کم نیستند تعداد افرادی که بهتر بودن خودروها را به ابعاد آنها نسبت می دهند و در ذهن خود می گویند خودروی من از خودروی دیگران بزرگ تر و در نتیجه بهتر است. بخشی از محبوبیت بالای کراس اوورها و شاسی بلندها ریشه در این مساله دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:23مرداد1398 ، کدخبر: 884720: www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین