پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۴۰۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۱
فساد بزرگی که در زمینه ارزش‌گذاری اراضی تنگ تکاب بهبهان صورت گرفته، صدای فعالان محیط زیستی را درآورده؛ تا جایی که دادستانی کل کشور دستور توقف موقت اجرای پروژه گردشگری تنگ تکاب را صادر کرده است.پدیده جدیدی که در این باره رخ داده مربوط به پروژه ویلاسازی تنگ تکاب بهبهان است که در اصل نوعی از کوه خواری در این جریان به وقوع پیوسته و زمینی به مساحت ۳۲ هکتار توسط یکی از سرمایه گذاران خوزستانی خریداری شده و بعد از مدتی اقدام به تغییر کاربری این اراضی به پروژه ویلاسازی شده است.

شعار سال:  افراد سودجو و فرصت طلب همواره به دنبال این هستند که از هر طریقی به طبیعت دست درازی و از این راه منفعتی نصیب خود کنند. یکی از مصادیق این موضوع، کوه‌خواری است که در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور اتفاق افتاده و شاهد هستیم عده‌ای با مجوز و در چارچوب قوانین اقدام به تغییر کاربری اراضی و در ادامه، زمین خواری و کوه خواری می‌کنند.

نمونه بارز این مسئله در منطقه خائیز تنگ تکاب بهبهان رخ داده ومتاسفانه مسئولان مربوطه به راحتی به این مسئله تن داده و با زمین خواران و کوه خواران همراه شده اند و البته در جریان پروژه‌های مربوطه به آنان کمک هم می‌کنند!

پدیده جدیدی که در این باره رخ داده مربوط به پروژه ویلاسازی تنگ تکاب بهبهان است که در اصل نوعی از کوه خواری در این جریان به وقوع پیوسته و زمینی به مساحت ۳۲ هکتار توسط یکی از سرمایه گذاران خوزستانی خریداری شده و بعد از مدتی اقدام به تغییر کاربری این اراضی به پروژه ویلاسازی شده است. جریان تغییر کاربری این زمین پر از شائبه است چرا که ارزش گذاری این اراضی از سوی کمیسیون تقویم اراضی زراعی و باغی مدیریت جهاد کشاورزی بهبهان ۱ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که صدای فعالان محیط زیستی بهبهان را درآورده است.

به گفته یکی از فعالان محیط زیستی بهبهان، این پروژه تحت حمایت استانداری و فرمانداری خوزستان است و اجرای آن در قالب طرح گردشگری تنگ تکاب شروع شده و حتی استاندار خوزستان در سال‌های گذشته به این موضوع اشاره کرده بود و در نشست خبری اعلام کرده که چنین پروژه‌ای در بهبهان اجرایی می‌شود.

با توجه به اینکه بخشی از تنگ تکاب بهبهان در زون حفاظت شده خائیز واقع شده و در این منطقه از بهبهان، حیواناتی کمیاب همچون پلنگ، بزکوهی، کاراکال، کل و پرندگان متعدد زندگی می‌کنند، از نظر زیست محیطی اجرای طرح گردشگری در نزدیکی محل زندگی این حیوانات آن هم به صورت چراغ خاموش و در قالب ویلاسازی، صحیح نیست.

//باز شدن پای کوه‌خواران به بهبهان / فساد بزرگی که در جریان ارزش‌گذاری اراضی تنگ تکاب صورت گرفت!

آنچه که مسلم است، ساخت و ساز در منطقه خائیز بهبهان موجب از بین رفتن یکپارچگی منطقه حفاظت شده می‌شود و افزایش ساخت و ساز‌های مشابه و رقابت منفی دیگر مالکان ۹۶ هکتار مابقی مستثنیات در تنگ تکاب را به دنبال خواهد داشت. از طرفی اجرای این طرح برخلاف روح قوانین محیط زیستی باعث تخریب غیرقابل جبران محیط زیست و این زیستگاه می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات اجرای این طرح به گفتگو با یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد بهبهان پرداختیم. این دانشجوی بهبهانی به خبرنگار ما می‌گوید: جزئیات طرح گردشگری تنگ تکاب بهبهان از سوی مسئولان پروژه هنوز رسانه‌ای نشده است؛ هر چند که بخشی از این پروژه اجرایی شده، ولی با پیگیری فعالان محیط زیست و نامه نگاری‌های متعددی که صورت گرفت، به دستور دادستان کل کشور این پروژه به طور موقت، متوقف شده است.

این دانشجوی دانشگاه آزاد بهبهان با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده خائیز در مرز دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است، می‌افزاید: خوشبختانه امام جمعه بهبهان و اداره محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از فعالان محیط زیستی حمایت کرده و همراه آنان خواستار توقف و لغو اجرای این پروژه شده اند، اما استانداری و اداره محیط زیست خوزستان به شدت بر اجرای طرح گردشگری تنگ تکاب پافشاری می‌کنند و خواستار لغو توقف اجرای آن هستند.

کلانتری: اجرای طرح گردشگری در منطقه خائیز مشکلی ندارد
ناگفته نماند که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور چندی پیش در نشست خبری در این باره می‌گوید: خائیز یا همان تنگ تکاب جزو مستثنیات مناطق حفاظت شده است. یعنی اینکه مالک دارد و آن‌ها حق حاکمیت در این مناطق را دارند، اما ضوابط توسعه آن‌ها را سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌کند.

//باز شدن پای کوه‌خواران به بهبهان / فساد بزرگی که در جریان ارزش‌گذاری اراضی تنگ تکاب صورت گرفت!

کلانتری به عکس‌العمل سمن‌ها در این منطقه اشاره می‌کند و می‌افزاید: خوب است که سمن‌ها فعال هستند، اما کاش نسبت به قوانین هم آگاهی بیشتری داشته باشند و از نظر ما اجرای طرح گردشگری در منطقه خائیز مشکلی ندارد و کاملاً بر آن نظارت خواهیم داشت.

این در حالی است که براساس آیین نامه اجرایی قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی و باغ ها، قیمت روز اراضی و باغات با کاربری جدید، توسط کمیسیون تقویم و با در نظر گرفتن ارزش کاربری‌های مشابه تعیین می‌شود و قیمت تعیین شده نباید کمتر از قیمت روز زمین با کاربری فعلی باشد.
دانشجوی دانشگاه آزاد بهبهان: تغییر کاربری اراضی تنگ تکاب با متری۱ هزار و ۲۰۰ تومان!
این دانشجوی دانشگاه آزاد بهبهان در بخش دیگری از صحبت هایش می‌گوید: طبق پلان و نقشه‌ای که از پروژه گردشگری تنگ تکاب به دست ما رسیده، در این پروژه قرار است ۱۵۶ واحد امکانات اقامتی، ۶۰ سوئیت گردشگری روستایی و سلامت، ۲۰ اتاق اقامتگاه گردشگری، ۳ بخش سالن ورزشی چند منظوره، ۳ بخش مجموعه ورزش‌های آبی، رستوران، تالار پذیرایی، کافی شاپ و فست فود، نمایشگاه، نگارخانه، ۱۰ واحد تجاری بازارچه صنایع دستی، ۱۵ واحد تجاری مرکزی خرید، مجموعه سرگرمی و تفریحی، مسجد و اورژانس همگی با ۲۳۸ خط تلفن احداث شود، با این وجود آیا صحیح است که این اراضی، متری ۱ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش گذاری شوند؟

//باز شدن پای کوه‌خواران به بهبهان / فساد بزرگی که در جریان ارزش‌گذاری اراضی تنگ تکاب صورت گرفت!

وی ادامه می‌دهد: طرح گردشگری تنگ تکاب برخلاف و در تعارض با بند‌های مختلف سند ملی محیط زیست ایران و اهداف آیچی در کنوانسیون جهانی حفظ تنوع زیستی و قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون از جمله دستیبابی ایران به رتبه اول منطقه‌ای از باب وسعت مناطق چهارگانه و افزایش عرصه‌های خشکی مناطق چهارگانه از ۱۱ درصد به ۱۷ درصد و همچنین ارتقا امنیت زیستگاه و حیات وحش است.

این دانشجوی بهبهانی یادآور می‌شود: بعد از مطرح شدن موضوع تغییر کاربری اراضی تنگ تکاب از سوی سرمایه گذار مذکور، این زمین‌ها در سال ۹۷ از سوی کمیسیون تقویم اراضی زراعی و باغی مدیریت جهاد کشاورزی بهبهان، متری ۱ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش گذاری شد در حالی که قیمت روز این اراضی در هر متر بیش از ۳۰۰ هزار تومان بوده است و این ارزش گذاری بر طبق قوانین صورت نگرفته و فسادی بزرگی در این زمینه صورت گرفته است. از طرفی اجرای این پروژه، برخلاف سند ملی محیط زیست است و از سوی دادستانی کل کشور نیز مغایر تشخیص داده شده است.

وی اظهار می‌کند: دادستان‌های بهبهان و کهگیلویه و‌ بویراحمد از فعالان محیط زیستی در این جریان حمایت قاطع کرده اند و گزارشات و مستندات محکمی را در این باره به دادستانی کل کشور ارسال کرده و موفق شدند گام مهمی در جهت توقیف موقت این طرح بردارند، اما استانداری و فرمانداری خوزستان بر اجرای این طرح اصرار دارند و سعی در راضی کردن دادستان خوزستان برای ارائه گزارشی مبنی بر مثبت جلوه دادن این طرح در راستای اجرای آن دارند. البته عیسی کلانتری، چندی پیش وعده از سر گیری اجرای این پروژه را داده است. امیدواریم با همراهی دادستانی کل کشور با فعالان محیط زیستی بهبهان، اجرای این پروژه به طور کامل منحل شود.

این دانشجوی بهبهانی تاکید می‌کند: از مسئولان امر تقاضا داریم از فعالان محیط زیستی در این زمینه حمایت کنند و اجازه ندهند چنین پروژه‌ای اجرایی شود و مسببان اجرای طرح گردشگری تنگ تکاب در دستگاه قضایی محاکمه شوند و با این مفسدان برخورد جدی صورت گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 30مرداد 98، کد خبر: 785585، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین