پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۴۷۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
هم نشینی ماه و خوشه ستاره‌ای کندوی عسل، رویت هلال شامگاهی محرم ۱۴۴۱، وضعیت مقارنه سیاره بهرام، برگزاری ویژه برنامه‌های روز و هفته ملی ستاره‌شناسی، هم‌نشینی دنباله‌دار «آفریکانو» با خورشید و هم‌نشینی ماه و مشتری؛ از جمله رویدادهای جذاب نجومی شهریور ۹۸ است.
شعار سال: هم نشینی ماه و خوشه ستاره‌ای کندوی عسل، رویت هلال شامگاهی محرم ۱۴۴۱، وضعیت مقارنه سیاره بهرام، برگزاری ویژه برنامه‌های روز و هفته ملی ستاره‌شناسی، هم‌نشینی دنباله‌دار «آفریکانو» با خورشید و هم‌نشینی ماه و مشتری؛ از جمله رویدادهای جذاب نجومی شهریور ۹۸ است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در مورد رویدادهای نجومی آخرین ماه تابستان ۹۸ گفت: جمعه اول شهریور، ماه در ساعت ۱۹:۲۷ دقیقه به وضعیت تربیع آخر می‌رسد. شنبه دوم شهریور ستاره مشهور «دبران» (چشم گاو) ساعت ۱۳:۵۴ دقیقه، ۲.۴ درجه شمال ماه قرار می‌گیرد که با توجه به وضعیت نور روز این هم‌نشینی در بامداد این تاریخ قابل مشاهده است.

مسعود عتیقی افزود: دوشنبه چهارم شهریور سیاره سرخ بهرام ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد در اوج خورشیدی قرار گرفته و بیشترین فاصله را با خورشید خواهد داشت. سه‌شنبه پنجم شهریور، ماه ساعت ۶:۲۰ دقیقه صبح در گره صعودی خواهد بود و بالای مدار زمین منتقل می‌شود. در ضمن در همین تاریخ در ساعت ۱۹، ستاره مشهور فلوکس در صورت فلکی «دوپیکر»، ۶.۱ درجه شمال ماه است. چهارشنبه ششم شهریور زمان هم‌نشینی ماه و خوشه باز ستاره‌ای کندوی عسل خواهد بود و ساعت ۱۶:۴۳ دقیقه در وضعیت روز این اجرام نزدیک یکدیگر قرار خواهند داشت که برای مشاهده این هم‌نشینی بهتر است بامداد این تاریخ و قبل از روشنایی هوا در نزدیکی هلال صبحگاهی ذی الحجه ۱۴۴۰ این خوشه ستاره‌ای را علاقمندان جستجو نمایند.

رویت هلال شامگاهی محرم  در روز شنبه نهم شهریور

وی ادامه داد: جمعه هشتم شهریور ساعت ۱۵:۰۸ دقیقه ماه در وضعیت ماه نو قرار گرفته و در اولین غروب خورشید پس از مقارنه یعنی شامگاه همین روز از خورشید زودتر غروب می‌کند و هلال محرم قابل مشاهده نخواهد بود. در ضمن ساعت ۲۰:۲۷ دقیقه همین شب ماه در کمترین فاصله با زمین یعنی در ۳۵۷ هزار و ۱۷۷ کیلومتری زمین قرار دارد. شنبه نهم شهریور ۹۸ رویت هلال شامگاهی محرم ۱۴۴۱ قمری که آغازگر سال نو هجری قمری نیز است در شامگاه این روز و پس از غروب خورشید امکان پذیر خواهد بود. هلال محرم امسال در لحظه غروب خورشید ۷ درجه بالای افق غربی قرار داشته و با چشم غیر مسلح در سراسر ایران به ویژه جنوب و غرب کشور تا ساعت ۲۰:۲۷ دقیقه قابل مشاهده است و بر این اساس مکث هلال ۵۶ دقیقه در افق غربی پس از غروب خورشید خواهد بود.

اجرای ویژه برنامه‌های هفته ملی ستاره‌شناسی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: شنبه نهم شهریور ۹۸ ویژه برنامه‌هایی به مناسبت هفته ملی ستاره‌شناسی که پیش از این پیشنهاد آن از طرف انجمن نجوم آماتوری ایران به جامعه علمی کشور ارائه شده بود، اجرا می‌شود که خبرهای تکمیلی به زودی اعلام خواهد شد تا کلیه همطونان بتوانند از این برنامه‌های رایگان نجومی در تهران و برخی شهرهای کشور استفاده نمایند.

عتیقی ادامه داد: دوشنبه ۱۱ شهریور سیاره سرخ بهرام ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه به وضعیت مقارنه می‌رسد و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار خواهد داشت؛ بدیهی است در این شب‌ها سیاره مورد اشاره قابل رصد نخواهد بود. چهارشنبه ۱۳ شهریور سیاره تیزپای تیر ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد این تاریخ به مقارنه بیرونی رسیده و از افق صبحگاهی به شامگاه برای مشاهده منتقل می‌شود و طی روزهای قبل و بعد این تاریخ در آسمان قابل رصد نخواهد بود. در ضمن چهارشنبه ۱۳ شهریور روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی ستاره‌شناس نامدار ایرانی است که طی سالیان گذشته با توجه به این مناسبت، انجمن نجوم آماتوری ایران این روز را با عنوان روز ملی ستاره شناسی پیشنهاد نموده است و در این راستا امسال با همکاری گروه‌های داوطلب و فعال نجومی برنامه‌هایی از روز شنبه نهم شهریور تا جمعه پانزده شهریور با رونمایی از عنوان هفته ملی ستاره‌شناسی به اجرا درخواهد آورد و همگان می‌توانند به صورت رایگان از برنامه رصد آسمان با تلسکوپ و بازدید از برخی رصدخانه‌ها و آسمان نماها بهرمند شوند که اطلاعات دقیق در گفت وگوهای بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: پنجشنبه ۱۴ شهریور دنباله دار C/۲۰۱۸ W۲  و یا «آفریکانو» در این تاریخ به کمترین فاصله با خورشید خواهد رسید که در این زمان دنباله‌دار مورد اشاره ۱.۴۶ واحد نجومی با خورشید فاصله دارد که تقریبا برابر با ۲۱۸ میلیون و ۴۱۱ هزار کیلومتر است. این دنباله‌دار که طی شب‌های ۱۴ شهریور به بعد در ساعت ۲۲:۱۲ دقیقه از افق شمال شرق طلوع می‌کند در ساعت ۴:۵۹ دقیقه بامداد بر فراز افق شمالی در صورت فلکی «پرساوش» با قدر روشنایی ۷.۸ در نزدیکی ستاره مشهور «سر غول»، بهترین شرایط را برای مشاهده خواهد داشت و به مرور در روزهای پایانی این ماه بر درخشش آن افزوده خواهد شد. این دنباله‌دار با دوربین‌های کوچک نجومی و تلسکوپ‌های آماتوری به راحتی قابل رصد است.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، جمعه ۱۵ شهریور ساعت ۷:۴۲ دقیقه صبح، ماه به تربیع اول می‌رسد. همچنین هم نشینی ماه و مشتری در ساعت ۱۲:۱۰ دقیقه ظهر (وضعیت نور روز) خواهد بود که شبانگاه این تاریخ شرایط مناسبی برای مشاهده نزدیکی غول سامانه خورشیدی یعنی سیاره برجیس با ماه در وضعیت تربیع اول خواهد بود.

عتیقی ادامه داد: یکشنبه ۱۷ شهریور کوژ ماه افزاینده در ساعت ۱۸:۱۲ دقیقه به کمترین فاصله با سیاره حلقه بر گردن کیوان می‌رسد که بعد از تاریکی هوا در شامگاه این روز، مشاهده نزدیکی ماه و «زحل» امکان پذیر است. همچنین در ساعت ۲۲:۰۵ دقیقه این شب ماه به گره نزولی می‌رسد و برای دو هفته پایین‌تر از مدار زمین قرار خواهد داشت. دوشنبه ۱۸ شهریور ماه ساعت ۸:۰۸ دقیقه صبح در کمترین فاصله با سیارک «پلوتو» قرار دارد که البته این جرم فقط از درون تلسکوپ‌های قدرتمند آماتوری (۱۲ اینچ و بالاتر) قابل مشاهده خواهد بود.

بارش شهابی اپسیلون پرساوشی

وی گفت: شامگاه دوشنبه ۱۸ شهریور بارش شهابی «اپسیلون پرساوشی» قابل مشاهده خواهد بود که با توجه به اینکه در ساعت ۵ بامداد کانون این بارش یعنی صورت فلکی پرساوش به بیشترین ارتفاع در آسمان می‌رسد ساعت ۵ صبح بامداد روز دوشنبه و ۳ بامداد روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور دو زمان برای اوج این بارش کم تعداد است که حداکثر ۵ شهاب در ساعت در مناطق به دور از نور و آلودگی نوری شهرها قابل مشاهده است. ۱۴ تا ۳۰ شهریور هر سال بازه زمانی این بارش است که از ۱۱ سال قبل بطور دقیقتر مورد بررسی قرار گرفته است.

عتیقی ادامه داد: سه‌شنبه ۱۹ شهریور سیاره نپتون ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه صبح در وضعیت مقابله قرار دارد که تقریبا در نزدیکترین فاصله با زمین بهترین شرایط را برای رصد البته از درون تلسکوپ‌های کوچک آماتوری در طول این شب خواهد داشت. در ضمن دنباله‌دار « ۲۶۰P/مک نات» در این تاریخ در کمترین فاصله با خورشید قرار دارد که طی مهرماه امسال به بیشترین درخشش برای مشاهده در افق صبحگاهی در کشورمان خواهد رسید.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: جمعه ۲۲ شهریور ماه ساعت ۱۸:۰۲ دقیقه به اوج زمینی می‌رسد و ۴۰۶ هزار و ۳۷۸ کیلومتر با زمین در این لحظه فاصله خواهد داشت. شنبه ۲۳ شهریور ساعت ۹:۰۴ دقیقه صبح این روز ماه به وضعیت ماه بدر (ماه کامل) خواهد رسید و جمعه ۲۹ شهریور ستاره مشهور «دبران» در صورت فلکی گاو برای دومین بار در این ماه در ساعت ۲۰:۴۴ دقیقه با جدایی ۲.۶ درجه جنوب ماه خواهد بود. یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸ آخرین رویداد نجومی شهریور ۹۸ خواهد بود و ساعت ۶:۱۲ دقیقه بامداد، کره ماه به وضعیت تربیع آخر می‌رسد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات  برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:31مرداد1398،کدخبر:83445538،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین