پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۸۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت پزشکی فردا در صحن مجلس مطرح می‌شود و جامعه پزشکی به شدت چشم انتظار نتیجه این تصمیم شتاب زده است.
شعار سال: طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت پزشکی فردا در صحن مجلس مطرح می‌شود و جامعه پزشکی به شدت چشم انتظار نتیجه این تصمیم شتاب زده است.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در بیمارستانی بستری شده باشید یا یکی از عزیزانتان روی تخت بیمارستان خوابیده باشد و به یک باره یک پزشک با ۲۰ دانشجوی پزشکی یا دستیار تخصصی وارد اتاق شوند تا استاد، بیمار را معاینه و نکات لازم را به دانشجویان آموزش دهد.

این شرایط حال و روز بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی کشور است که دانشجویان پزشک عمومی یا تخصص در آن آموزش می‌بینند تا پزشک عمومی یا متخصص شوند، حالا فکر کنید در همین فضا دو برابر دانشجو اضافه شود، در حالی که فضای بیمارستان برای آموزش یا آزمایشگاه‌های دانشکده‌های پزشکی تغییری نکند، در این صورت خروجی دانشکده‌ها و بیمارستان‌های پزشکی چیزی جز پزشکان بی سواد نخواهد بود.

اوایل مرداد ماه بود خبر امضای ۸۶ نماینده برای طرح دو فوریت «افزایش صد درصدی ظرفیت‌های پزشکی و انتقال به داخل دانشجویان علوم پزشکی در صورت داشتن شرایط» منتشر شد و برخی این طرح را به قبولی فرزند برخی مسئولان در رشته پزشکی، رویای پولدار شدن آقازاده ها و مافیای کنکور مرتبط دانستند و در تلاش هستند تا برخی دانشجویان را از خارج کشور برای تحصیل پزشکی به ایران بازگردانند.



۵۷ هزار دانشجوی علوم پزشکی کشور با هشتگ افزایش_ ظرفیت_تهدید_سلامت و بسیاری از مسئولان حوزه سلامت از جمله رئیس نظام پزشکی، رئیس کمیسیون بهداشت و وزیر بهداشت مخالفت خود با این طرح را مطرح کردند؛ جلسه‌ای در کمیسیون بهداشت با حضور امضا کنندگان طرح برگزار شد و برخی امضاکنندگان طرح امضای خود را پس گرفتند؛ مقرر شد که کمیته‌ای مشترک با حضور مسئولان معاونت آموزشی وزارت بهداشت، اعضای کمیسیون بهداشت و امضاکنندگان طرح برای کار کارشناسی ایجاد و نتیجه آن اعلام شود.

اما به نظر می‌رسد برخی فشار‌ها و دست‌های پشت پرده موجب شده است تا طرح بدون نظر کمیسیون بهداشت به صحن علنی برود و به گفته یکی از امضاکنندگان، طرح یکشنبه در صحن علنی اعلام وصول می‌شود و به رای گذاشته خواهد شد؛ برخی اعضای کمیسیون بهداشت برخی دست های پشت پرده را در این موضوع دخیل می دانستند و از مصاحبه و صحبت  در این موضوع با باشگاه خبرنگاران جوان امتناع کردند.

حل مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم تا سه سال آینده

سعید نمکی وزیر بهداشت با بیان اینکه مخالف طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی هستیم، اظهار کرد: باید توجه داشت که افزایش ظرفیت پذیرش علوم پزشکی باری بر دوش مراکز درمانی می‌گذارد که نتیجه نامطلوبی برای  نظام سلامت، سیاسی و اجتماعی کشور به دنبال خواهد داشت.

او درباره مسئله کمبود پزشک به ویژه در مناطق محروم اظهار کرد: کمبود پزشک ناشی از توزیع نامناسب فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در کشور است و اکنون  بسیاری از پزشکان  در کشور بیکار هستند و باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر تلاش کنیم تا با مشوق های مختلف ماندگاری پزشکان را در مناطق محروم افزایش دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون ۳۰ درصد پزشکان بومی جذب می‌ شوند، گفت:  تا ۲ الی ۳ سال آینده پزشکان زیادی فارغ التحصیل خواهند شد و مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم برطرف می‌شود؛ اگر وزارت بهداشت تشخیص بدهد ظرفیت پذیرش نیرو‌های بومی را افزایش خواهد داد اما در شرایط کنونی افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی به خیر و صلاح کشور نیست.



سرانه پزشک در ایران و مقایسه با سایر کشورها

محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  با اشاره به سرانه پزشک در ایران و مقایسه آن با سایر کشور‌ها گفت: آمار پزشکان ایرانی در مقایسه با کشور‌های همسایه‌ خودمان، نسبت قابل قبولی دارد و حتی بالاتر از بعضی از کشور‌های پیشرفته است، به ازای هر هزار نفر جمعیت الان ۱/۷۴ پزشک داریم در حالی که این نسبت در کشور های عربستان ۱/۴، چین ۰/۷، سنگاپور ۰/۷ و کانادا ۱/۹ است.

او ادامه داد: باید توجه داشت که وقتی به ورودی پزشکی نگاه کنیم، خروجی ۷ سال بعد حاصل می‌شود، در سال ۸۸ دانشجویان پزشکی ما حدوداً ۲۲ هزار نفر بودند، اکنون دانشجویان ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی داریم و رشد ۱۲۰ رصدی در آمار دانشجوی پزشکی را شاهد هستیم؛ افزایش ظرفیت پزشکی یک اقدام کارشناسی و علمی نیست علاوه بر آن زیر ساخت‌های آماده نداریم، طبیعتاً افزایش کمیت در شرایطی که خوابگاه، استاد، بیمارستان و فضای آموزشی لازم وجود ندارد به کاهش کیفیت و استاندارد‌ها منجر می‌شود.

ظفرقندی گفت: متاسفانه اکنون با مهاجرت پزشکان رو به رو هستیم چرا که شرایط مناسب نیست، باید قدر جامعه پزشکی دانسته شود، اما هر روز یک طرح غیر کارشناسی با یک جنجال مطرح می‌شود، نمی‌دانم طرح افزایش ظرفیت جامعه پزشکی چرا باید به صورت دو فوریتی مطرح شود، در حالی که طرح دو فوریتی یک طرح اورژانسی است، در صورتی که این طرح نیازمند کار کارشناسی است و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت بهداشت با این طرح مخالف هستند.



سرنوشت یکسان فارغ التحصیلان پزشکی و مهندسی با تصویب طرح

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره طرح افزایش ظرفیت پزشکی اظهار کرد: این طرح به صورت فوری و بدون بررسی‌های کارشناسی و عمیق وارد مجلس شده است که تداخل در آموزش پزشکی ایجاد می‌کند و ایراداتی به این طرح وارد است.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت پزشکی امروز برای ۷ سال آینده نتیجه می‌دهد و باید بدانیم که ۷ سال بعد وضعیت پزشکی چگونه خواهد بود و این حجم فارغ التحصیل چه آینده شغلی خواهند داشت، در صورت افزایش صد در صدی ظرفیت پذیرش پزشکی اتفاقی که در رشته‌های مهندسی و علوم انسانی رخ داده و شاهد کاهش کیفیت آموزش بودیم در رشته‌های پزشکی نیز رخ خواهد داد، در حالی که آموزش پزشکی کشور اکنون به صورت یک برند در بین کشور‌های منطقه و بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا پذیرفته شده است.

تربیت پزشکان بی سواد  و اعزام بیمار به خارج

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون مردم باور دارند که پزشکان ایرانی حاذق هستند و به جای سفر به خارج از کشور پزشکان ایرانی را برای درمان انتخاب می‌کنند؛ اگر آموزش پزشکی دستخوش افزایش بی رویه پزشکی شود، اعتماد مردم به دلیل کاهش سطح سواد پزشکان کم می‌شود و در نهایت بسیاری از مردم برای درمان به خارج از کشور می‌روند، همان طور که مهندسان مدرک می‌گیرند و در رشته خود نمی‌توانند فعالیت کنند، در آینده نیز این سرنوشت در انتظار آینده پزشکی کشور خواهد بود.

او با بیان اینکه طرح افزایش صد در صدی ظرفیت پزشکی زنگ خطری برای سلامت کشور خواهد بود، گفت: در صورت تصویب این طرح به طور حتم آینده پزشکی کشور در منطقه و دنیا آسیب خواهد دید در حالی که اکنون بسیاری از مردم در کشور‌های منطقه برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند چرا که سطح پزشکان ایرانی بسیار بالاست، اما طرح افزایش ظرفیت پزشکی روند سفر بیماران سایر کشور‌ها به ایران را معکوس می‌کند و در آینده، ایرانیان باید برای درمان به خارج از کشور سفر کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: سطح علم پزشکی ایران به حدی بالا رفته است که پرستار کنونی ما دانشی بالاتر از پزشکان هندی در آغاز انقلاب دارد، اگر این طرح تصویب شود پزشکان ما نیز مانند پزشکان هندی سواد بالایی نخواهند داشت و همان گونه که در آغاز انقلاب مردم برای درمان به خارج کشور می‌رفتند نیاز به اعزام بیماران  پیدا می‌کنیم.



در کشور کمبود پزشک داریم؟

ظفرقندی درباره کمبود پزشک اظهار کرد: بر اساس آمار مستند وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۴ در اکثر رشته‌های پزشکی ظرفیت مازاد داریم، اکنون هم کمبود پزشک نداریم، بلکه مناطقی هستند که در آنجا کمبود پزشک داریم، ولی این به این معنی نیست که اگر ما ظرفیت را زیاد کردیم مشکل حل می‌شود باید شرایط جذب را بهتر کرد و شرایطی ایجاد کرد که پزشکان تمایل به خدمت در مناطق محروم داشته باشند.

همچنین عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اینکه برخی کمبود پزشک در مناطق محروم را علت طرح افزایش ظرفیت پزشکی عنوان می‌کنند، گفت: باید به نحوی عمل کنیم که در مناطق محروم پزشکان تا ۲۰ سال حداقل به درمان مردم بپردازند و این کار با مشوق‌هایی برای پزشکان ممکن خواهد بود، با کمبود پزشک در کشور روبرو نیستیم بلکه در مناطق محروم کمبود پزشک داریم، اما چاره این کار افزایش ظرفیت پزشکی و تربیت پزشکان کم سواد نیست چرا که پزشک کم سواد نه تنها به مردم خدمت نمی‌کند بلکه دردسر هم ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  با بیان اینکه ۴۰ هزار پزشک بیکار داریم، اظهار کرد: باید با مشوق‌هایی این پزشکان را به سمت مناطق محروم سوق دهیم؛ شرایط در مناطق محروم برای پزشکان به نحوی است که پزشکی که ۱۱ تا ۱۴ سال تحصیل کرده است حاضر نیست برای فعالیت به این مناطق برود و بیکار می‌ماند یا سراغ شغل‌های دیگر می‌رود.

رنجبرزاده اظهار کرد: باید توجه داشت که هفت سال پیش در بسیاری از شهرستان‌ها با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری ۵ تا ۶ پزشک متخصص در هر رشته داشتیم، اما اکنون تعداد متخصصان به ۳ برابر رسیده است و ۷ سال دیگر با تعداد دانشجویان کنونی نیاز کشور تأمین خواهد شد.
آموزش پزشکی کشور آسیب می بیند

علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان ضمن انتقاد به طرح افزایش ظرفیت پزشکی اظهار کرد: اینکه یک مرتبه تعداد دانشجویان پزشکی دو برابر شود مثل این می‌ماند که بگوییم یک باره ولتاژ برق ۲۲۰ را ۴۴۰ کنیم و این کار به تمام تجهیزات برق آسیب وارد می‌کند، آموزش و جایگاه پزشکی ایران با این طرح آسیب می بیند.

او ادامه داد: این فرمایش عزیزان ظاهرش زیباست، اما باطن بسیار تلخی دارد، از امضاکنندگان طرح دعوت کردیم و قرار شد که این طرح کارشناسی شود و کمیسیون‌های بهداشت و درمان و آموزش و تحقیقات مجلس، مسئولان وزارت بهداشت و امضاکنندگان طرح در کمیته‌ای به این مسئله رسیدگی کنند تا به یک تصمیم خدا پسندانه و منطبق بر نیاز کشور برسیم.



درآمد پزشکان ایرانی و مقایسه با سایر کشورها

 رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: معدل ویزیت یا حق ویزیت همکاران من در کشور خودمان یک چهارم میانگین کشورهای همسایه است و گاهی حق ویزیت پزشک به یک شانزدهم میانگین ویزیت کشورهای همسایه هم می رسد.

به دنبال این موضوع رنجبرزاده بیان کرد: کمتر از ۵ درصد پزشکان درآمد بالا دارند و ۹۵ درصد از حداقل درآمد و امکانات کاری برخوردارند؛ این گونه نیست که پزشکان به دلیل منفعت مالی مخالف افزایش طرح باشند بلکه جامعه پزشکی نگران خدشه دار شدن به جایگاه پزشکی ایران است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه درآمد پزشکان ایرانی بالا نیست، گفت:  اینها حرف های موهوم و اهانت‌آمیز است و این موضوع اصلا صحت ندارد، من این طرح را قویاً رد می‌کنم، بنده سال های زیادی عمر کردم و بیماران زیادی دارم و به عنوان یک فرد پیشکسوت این حرفه با صراحت می گویم که این حرف یک اتهام است؛  از طرفی باید توجه داشت که تعرفه خدمات پزشکی در ایران از خیلی از کشورهای پیشرفته جهان به خصوص کشورهای اطراف مثل ترکیه، پاکستان، عربستان، امارات خیلی کمتر است.

علت مطرح کردن طرح افزایش ظرفیت پزشکی از زبان امضاکنندگان

سلمان خدادادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که از امضا کنندگان طرح افزایش ظرفیت پزشکی است، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: یکی از خلاء‌هایی که در کشور حس می‌شود، کمبود متخصص و فوق تخصص در مناطق دور افتاده است و مردم برای دسترسی به برخی تخصص‌ها به شدت مشکل دارند.

او ادامه داد: در برخی مناطق مردم برای نوبت‌گیری از متخصص، باید چند ماه در انتظار بمانند و برخی پزشکان برای ویزیت بیماران سنگ‌اندازی کرده و از پذیرش بیماران امتناع می‌کنند، در مورد ظرفیت پزشکی در طول سال‌های گذشته کمی متعصبانه برخورد می‌شود و نیاز‌های جامعه دیده نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی تعداد جراحان قلب انگشت شمار است و بیماران برای وقت جراحی باید چند ماه در انتظار بمانند، اما با افزایش ظرفیت می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

او درباره کمبود فضای آموزشی بیمارستان‌ها برای آموزش پزشکان اظهار کرد: فکر نمی‌کنم مشکلی در بیمارستان‌های آموزشی از نظر ظرفیت داشته باشیم در گذشته در آذربایجان شرقی یک بیمارستان آموزشی داشتیم، اما اکنون تعداد بیمارستان‌ها به ۵ مورد افزایش پیدا کرده است.

ضیاءاله اعزازی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان به عنوان یکی از امضا‌ کنندگان طرح افزایش ظرفیت پزشکی گفت: مشکلاتی در حوزه پزشکی داریم که بخشی از آن مدیریتی است اما در مناطق محروم و شهرهای کوچک مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و باید برای درمان به پایتخت بیایند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید تنها برخی پزشکان درآمد میلیاردی داشته باشند بلکه با توزیع پزشک می‌توان مشکل مردم را برطرف کرد.

او ادامه داد: البته بخشی از مشکلات مربوط به مدیریت نادرست از سوی وزارت بهداشت در طول سالهای گذشته است و باید هرچه سریعتر مشکل کمبود پزشک در مناطق دور افتاده را برطرف کنیم.



مافیای کنکور پشت پرده افزایش ظرفیت پزشکی

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: طرح افزایش ظرفیت رشته‌های تحصیلی علوم پزشکی مدت طولانی است که در محافل غیرتخصصی عنوان می‌شود و  شاهد فضاسازی تبلیغاتی و یک سویه هستیم که خیر و برکتی برای مردم، سلامت و آموزش پزشکی ندارد.

او افزود: متاسفانه رویکرد ژورنالیستی افراد ناآشنا به موضوع و گردانندگان بازار کاذب کنکور، هزار و یک مشکل بی ربط را به ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تقلیل داده است.

امضاکنندگان، سرانجام طرح غلط افزایش PHD پزشکی را ببینند

علی جعفریان استاد گروه جراحی عمومی و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره  اظهار کرد: صرف‌نظر از اینکه ریشه‌های این موضوع و بخصوص دو فوریت طرح از کجا آب می‌خورد، بد نیست یادی بکنیم از نتایج اقدام مشابهی که حدود ۱۰ سال قبل در افزایش ظرفیت دوره‌های دکترای تخصصی یا همان پی‌اچ‌دی (PHD) در وزارت بهداشت انجام شد و اتفاقا همان موقع هم همین عدد دو برابر ملاک عمل قرار گرفت، عقل سلیم حکم می‌کند حداقل نگاهی به نتایج آن اقدام بکنیم و بعد تصمیم مشابه بگیریم.

او ادامه داد: افرادی که در این بوق می‌دمند و آمارهای غلط و درست را مبنای این پیشنهاد می‌دانند ظاهرا درباره آموزش پزشکی اطلاعات زیادی ندارند و متوجه نیستند افزایش ظرفیت در این رشته‌ها چه زیرساخت‌هایی لازم دارد؛ در سال‌های نه چندان دور و پس از قطع پذیرش دانشجوی شهریه‌ای (پردیس) در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای افزایش ۴۰ نفر ظرفیت این رشته در کنکور سراسری حدود ۲ سال وقت صرف زیرساخت کردیم.

 رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تازه باید پرسید هزینه‌ ایجاد چنین زیرساخت‌هایی که از کلاس و آزمایشگاه تا بیمارستان آموزشی ادامه دارد برای دوبرابر کردن ظرفیت فعلی از کجا قرار است تأمین شود؟! و اصولا چنین کاری گذشته از درست و غلط بودن، عملی است؟ و در صورت وقوع، نتیجه‌ای به جز افت جدی کیفیت آموزش در این رشته‌های حیاتی خواهد داشت؟

جعفریان گفت: در شرایطی که کشور قادر به تأمین پرداخت‌های پزشکان عمومی و متخصص موجود در بخش دولتی و بکارگیری آنان در نقاط مورد نیاز نیست، چطور می‌تواند دو برابر این تعداد را اداره کند؟ افرادی که نسبت پزشک به جمعیت را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند آیا حاضر به مقایسه سایر شاخص‌های پزشکی کشور ما با کشورهای مشابه در رسانه‌های عمومی هستند؟ مقایسه یک شاخص ویزیت سرپایی برای فهمیدن زمان لازم برای ویزیت هر بیمار کافی است ولی تا به حال چنین مقایسه‌ای را از کسانی که برای نجات مردم از انحصار پزشکان یقه می‌درند نشنیده‌ایم!

حالا باید منتظر ماند و دید نمایندگان ملت در بهارستان یکشنبه با طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت پزشکی موافقت می‌کنند و  سرانجام تربیت پزشک در کشور دستخوش تغییر خواهد شد یا با کار کارشناسی و تصمیم های درست برای ماندگاری  پزشکان و با فرمول جذب بومی پزشک در وزارت بهداشت، مشکل مردم در مناطق محروم حل خواهد شد؟

همه چشم ها و گوش ها به ویژه جامعه پزشکی منتظر تصمیم بهارستانی ها در روز یکشنبه بوده و امید است تصمیمی شتاب زده گرفته نشود و تصمیمات با کار کارشناسی و برنامه ریزی شده باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 2 شهریور 1398، کدخبر: 7045703 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
0
2
چه قدرتی دارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین