پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۲۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است انتخاب یک فرد مدیر و توانمند برای وزارت آموزش و پرورش مهم‌تر از انتخاب یک وزیر زن است و خواسته‌های مختلف زنان و همچنین تحقق عدالت جنسیتی نباید در وزارت زنان خلاصه شود.

شعار سال : زهرا شجاعی فعال سیاسی و رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که شرایط انتخابات آینده را با توجه به انفعال دولت و اینکه جامعه، اصلاح‌طلبان را مسئول شرایط فعلی کشور می‌دانند،چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: نظام‌های سیاسی در دنیا بر اساس مدل‌های مختلف اداره می‌شود و فرآیند رشد فکری بشر به اینجا رسیده است که هر چقدر نظام‌ها بر اساس آرای مردمی و با حمایت فکری مردمی حمایت شوند، آن نظام از دوام، بقا و استمرار بیشتری برخوردار است و خطا و اشتباه در آن کمتر اتفاق می‌افتد. جمهوری اسلامی ایران هم بر اساس همین اندیشه و در چارچوب اسلام و همچنین با رای و انتخاب مردم شکل گرفته است.

**اگر انتخابات برای مردم و نظام مهم است، همه باید به وظایف خودشان به خوبی عمل کنند:

وی با یبان اینکه در نظام‌های مردم‌سالاری انتخابات شرط لازم است اما کافی نیست، گفت: هر انتخابات دو وجه دارد؛وجه نخست آن حاکمیتاست که باید فضا، شرایط و اقدامات برگزاری انتخابات را فراهم کند ووجه دیگر مردمی هستند که در این انتخابات شرکت می‌کنند.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلبافزود: اگر انتخابات برای مردم و نظام مهم است، همه باید به وظایف خودشان به خوبی عمل کنند؛ حاکمیت باید شرایط آزاد، مشارکتی، عادلانه و شفاف را برای انتخاب آزادانه مردم فراهم کند و مردم هم یا در قالب احزابو نهادهای مدنی و یا در قالب جمعیت توده‌ای وارد انتخابات شده و در آ‌ن مشارکت کنند.

شجایی اظهار داشت: انتخابات علاو بر دو وجه، دو نتیجه هم در پی دارد. یکنتیجه انتخابات که در آ‌ن عدد کلی میزان مشارکت مردم مورد توجه همه جهانیان قرار می‌گیرد این است که چه درصدی از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند،هر نظامی که بر مبنای خرد و بر مبنای عقلانیت کار کند، به این عدد بیشتر توجه می‌کند و سعی دارد زمینه را به گونه‌ای فراهم کنند که هر چه بیشتر مردم در انتخابات شرکت کنند چون پیامی که مشارکت بالای مردم به جهانیان می‌دهد، حمایت و پشتیبانی مردم از نظام است و به نوعی مقبولیت و مشروعیت آن را به دنیا نشان می‌دهد کهیک نوع بازدارندگی از هر نوع تعرض یا توطئه علیه نظام را به وجود می‌آورد.

**پشیمان نیستیم/ سال ۹۲ بهترین و درست‌ترین کار را انجام دادیم:

وی ادامه داد:‌ بنابراین هر چه مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند، این نظام از ثبات، اقتدار و قوت بیشتری در سطح دنیا برخوردار خواهد بود که البته شرایط این موضوع را باید حاکمیت و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات ایجاد کنند، این موضوع نه با زور، نه با تهدید و نه مشارکت حداقلی میسر نخواهد بود.

زهرا شجاعی افزود: نتیجه دوم انتخابات، انتخاب اصلح است؛ اینکه نیروهای شرکت‌کننده در انتخابات از جمله احزاب، گروه‌های سیاسی و اشخاص بهترین گزینه و افرادی که دارای شایستگی،توانمندی و سلامت اخلاقی هستند را انتخاب می‌کنند.

اسن سیاستمدار اصلاح طلب با بیان اینکه دولت آقای روحانی با ائتلاف اصلاح‌طلبان سر کار نیامده است، گفت: بین دولت ائتلافی و دولتی که با حمایت یک جریان سر کار می‌آید فرق است؛ یعنی اصلاح‌طلبان در آ‌ن شرایط با توجه به کاندیداهای موجود،شرایط جهانی، وضعیت اقتصادی ایران و اینکه قطار مدیریت کشور از ریل خارج شده و با سرعت به سمت سقوط حرکت می‌کرد، از مجموع کاندیداها گزینه اصلح که احتمال رای‌آوری بیشتری هم داشت انتخاب کردند که البته هنوز پشیمان نیستند چرا که بهترین و درست‌ترین کار را در آن مقطع زمانی انجام دادند.

**عقلای نظام اگر خواستار مشارکت حداکثری هستند، باید شرایط مناسب برای آن را فراهم کنند:

وی افزود: انتظاری که جامعه از این حمایت و پشتیبانی داشت، از این جهت که تصور داشت یک دولت اصلاح‌طلب بر سر کار آمده است، انتظار معقولی نبود. دولت فعلی دولتی بود که مشی اعتدالی داشت و از همه نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا استفاده می‌کرد و بر اساس مشی و مرام خودش حرکت می‌کرد که البته شرایط بسیار سختی را از نظر اقتصادی، بین‌المللی و دخالت نهادهای موازی و دولت پنهان داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: این نکته که مردم از وضع فعلی ناراضی هستند، درست است و این به خوبی احساس شده ونمی‌شود آن را کتمان کرد اما یک بخش از این نارضایتی تحت تاثیر جنگ روانی ایجاد شده است، یعنی وضعیت را بیش از آنچه که بر مردم سخت است درفضای جنگ روانی، مطرح می‌کنند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب پیش‌بینی خود از انتخابات پیش‌رو رااینگونه عنوان کرد: اصلاح‌طلبان در چارچوب راهبردهایی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تعیین می‌کنددرباره نحوه حضور و مشارکت در انتخابات تصمیم خواهد گرفت و اکنون هم در حالبررسی شرایط هستند و موضع رسمی خودشان را اعلام نکردند، اما تاکید ما بر این است که اگر عقلای نظام خواستار مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند، باید الزامات و شرایط مناسب برای آن را فراهم کنند.

**اصلاح‌طلبان دارای طیف وسیعی هستند:

زهرا شجاعی در واکنش بهدو رویکرد اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات یکی مبنی بر حضور مشروط و دیگری حضور بدون قید و شرط در انتخابات، اظهار داشت: باید بگویم سه رویکرد وجود دارد؛ رویکرد سوم تحریم انتخابات است. اصلاح‌طلبان خوشبختانه یا متاسفانه دارای یک طیف وسیع هستند که بخشی از این جریان معتقد به تحریم انتخابات است و معتقدند که شرکت در انتخابات به هیچ وجه به صلاح نبوده و فایده‌ای برای آن متصور نیستند، بنابراین می‌گویند در انتخابات شرکت نکنیم.

وی با اشاره به دو رویکرد انتخابات مشروط و انتخابات در هر شرایطی، گفت: فضای اصلاح‌طلبی ایجاب می‌کند که این دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها مطرح شود و در نهایت راهبردی به جمع‌بندی خواهد رسید که در شورای عالی سیاست‌گذاری که منتخبان آقای خاتمی هستند اعلام خواهد شد. ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که در فضای گفت‌وگوی سیاسی دیدگاه‌ها مطرح می‌شود و خیلی هم خوب است ابعاد مختلف رویکردها بررسی و نقاط قوت و ضعف،بررسی می‌شود.

این کنشگر سیاسی در واکنش به اعمال نظارت استصوابی و برنامه اصلاح‌طلبان برای مدیریت رد صلاحیت‌ها و راهکار پیشنهادی،گفت: یکی از مشکلاتی که ما در انتخابات گذشته داشتیم، همین بحث نظارت استصوابی بود در واقع ما مجبور شدیم از مجموعه محدودتری، اصلح را انتخاب کنیم و در نتیجه نیروهای قوی، صاحب‌نظر و متخصص به دلایل واهی رد صلاحیت شدند و بخشی دیگر به دلیل عدم احراز و نه رد صلاحیت از گردونه رقابت‌ها خارج شدند.

**شورای نگهبان باید فیلتر تنگی که ایجاد کرده را کمی بازتر بگذارد:

وی افزود: شورای نگهبان باید زمینه مشارکت حداکثری را برای حضور مردم در انتخابات را فراهم کند و سازوکار آن را نیز خودش باید طراحی و اجرا کند؛شورای نگهبان باید این فیلتر تنگ و مضیقی را که ایجاد کرده کمی بازتر بگذارد و برای مردم و انتخاب آنها عقلانیت و حق قائل باشد.

شجاعی ادامه داد: مساله این نیست که مردم به هر کسی رای بدهند اما اگر ما به خردجمعی اعتقاد داریم انتخاب اکثریت مردم می‌تواند پاسخگو باشد ضمن اینکه در مرحله بعد یعنی تصویب اعتبارنامه‌ها که درون مجلس است هم این امکان وجود دارد که اگر از این فیلتر افرادی راحت‌ رد شده باشند، مورد بررسی قرار بگیرند.

**ارتباط خودمان را با طبقه متوسط و متوسط به پایین جامعه به صورت قوی برقرار نکردیم:

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه برخی معتقدند پایگاه اجتماعی جریان اصلاح‌طلبی کاهشیافته است، اکنون برنامه اصلاح‌طلبانچه باید باشد و با چه رویکردی باید خودشان را در جامعه مطرح کنند تا بتوانند دوباره اقبال مردم را به دست آورند، گفت: انتقادواردبه اصلاح‌طلبان این است که ارتباط خودمان را با بدنه اجتماعی طبقه متوسط و متوسط به پایین جامعه به صورت قوی برقرار نکردیم و بیشتر به مخاطب اصلی یا مرتبطان با اصلاح‌طلبان یعنی روشنفکران، دانشگاهیان، دانشجویان، هنرمندان وفعالان فضای مجازی معطوف شد و فکر می‌کردیم که کل جامعه اینها هستند در حالی که اینها یک بخشی از جامعه هستند و نه همه آن.

وی ادامه داد: بنابراین اصلاح‌طلبان باید با تغییر رویکرد و با اصلاح رویکردهای خود با بدنه اجتماعی جامعه ارتباط گرفته و این ارتباط خود را تقویت کنند تا بتوانیم پیام خودمان را به جامعه برسانیم و این احساس وجود دارد که هدف اصلی اصلاح‌طلبان منافع و مصالح ملی است.

**با رشد اقبال به اصلاح‌طلبان، تغییر ایجاد می‌شود:

رئیس مجمع زنان اضلاح طلب افزود:فرقی که اصلاح‌طلبان با برخی گروه‌های دیگر دارند این است که صرفا برای کسب قدرت تلاش نمی‌کنند بلکه برای اداره بهتر جامعه وحفظ منافع ملی تلاش می‌کنند. اگر این کارها به دست دیگران انجام شود ما مخالفتی نداریم.

وی دربارهاقبال مردم به اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌روی مجلس، گفت: به اندازه انتخابات‌های قبل نخواهد بود.اقبال اصلاح‌طلبانبه دلیل سختی شرایط و ضعف ارتباطی با جامعه کاهش پیدا کرده است اما مردم ما مردم فهیم و عاقلی هستند و حفظ استقلال، تمامیت ارضی، منافع و مصالح ملی برایشان مهم است بنابراین فکر می‌کنم با رشد اقبال به اصلاح‌طلبان، تغییر ایجاد شود و در آینده نزدیک اتفاقاتی بیفتد.

مشکلات وزارت آموزش و پرورش با تغییر وزیر مشکل حل نمی‌شود

**اصلاح نظام آموزش و پرورش مهم‌تر از حضور وزیر زن در راس این وزارتخانه است:

رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب درباره حضور زنان در کابینه دولت و فرصت ایجاد شده برای استفاده از یک زن در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خود آقای روحانی درباره استفاده نشدناز زنان در کابینه گفتند که «من می‌خواستم این کار را بکنم اما نشد»، گفت: اما هیچ وقت چرایی و موانع این موضوع را روشن نکردند که البته حتما معذوراتی داشتند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در دوران اصلاحات با بیان اینکه اگر از نظر منافع ملی به این موضوع نگاه کنیم باید خود سیستم و نظام آموزش و پرورش ما اصلاح شود و این موضوع مهم‌تر از بودن و حضور وزیر زن در راس این وزارتخانه است.

شجاعی با اشاره به سختی‌ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش از جمله مسائل مربوط به کتاب‌های درسی، مشکلات زیرساختی و غیره،افزود: با نگاه به تغییرات این وزارتخانه درسال‌های گذشته متوجه می‌شویم که با تغییر وزیر مشکل حل نمی‌شود.

وزارت آموزش و پرورش یک وزیر شجاعمی‌خواهد

**طرح اداره غیرمتمرکز آموزش و پرورش باید با شهامت و جسارت اجرا شود:

وی ادامه داد: یک سیستم متمرکز در آموزش و پرورش جواب نمی‌دهد و در واقع این وزارتخانهیک وزیر شجاعمی‌خواهد که طرح اداره غیرمتمرکز آموزش و پرورش را با شهامت و جسارت اعلام، اجرا کند تا مشکل حل بشود.

شجاعی با بیان اینکه انتخاب یک مدیر شجاع مهم‌تر از این است که دنبال یک زن برای این وزارتخانه باشیم، گفت: من با نفس اینکه از توان، سواد و مدیریت زنان در اداره بهتر کشور بهره‌مند شویم مخالفتی ندارم و این موضوع حتیجزو شعارها و برنامه‌های ما بوده و امری بدیهی است.

وی افزود: اگر بخواهیم عدالت و انصاف در جامعه حاکم باشد و اگر می‌خواهیم قدرت تصمیم‌گیری همه جانبه در سیستم اداره کشور به کار گرفته شود و سرمایه اجتماعی و اقتصادی توزیعی عادلانه داشته و این مسئولیت مشترک بین زنان و مردان باشد، بهتر است از همه توان ونیروی انسانی‌مان بهره بیشتری ببریم.

**همه مسائل زنان در وزارت خانم‌ها خلاصه نمی‌شود:

این فعال اصلاح‌طلب گفت: باید توجه داشته باشیم که همه مسائل زنان در وزارت زنان خلاصه نمی‌شود یعنی دچار این خطا در برداشت نشویم که اگر یک وزیر زن می‌داشتیم همه مسائل حل می‌شد.

وی با بیان اینکه به طور مثالاگرزنی وزیر اقتصاد شد قرار نیستمسائل زنان را حل کند، گفت:تنها اثربخشی که وزارت زنان دارد این است کهما در شاخص توانمندسازی سیاسی زنان (GEM) رشد رتبه خواهیم داشت و یکی هم اینکه اعتماد به نفس دختران جوان و زنان جامعه ما افزایش پیدا خواهد کرد اما مشکلات و مسائل زنان را حل نمی‌کند.

شجاعی با بیان اینکه مخالفتی برای وزیر شدن یک زن ندارد بلکه برای تحقق آن تلاش هم کرده است، گفت: اما نباید همه خواسته‌ها را در این موضوع متمرکز کنیم و همه مطالبات زنان در حوزهایی مثلرفع تبعیض، اشتغال و رفع خشونت علیه زنان، اصلاح قوانین و مقررات،توزیع عادلانه فضاهای فرهنگی و تفریحی برای زنان و در نهایت تحقق عدالت جنسیتی نباید در وزارت زنان خلاصه شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 4 شهریور 98، کد مطلب: 789049: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
0
به راستی که بانوان در حوزه مدیریت میتوانند موفق تر از آقایون عمل کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین