پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
وزیر نیرو از تشریح اقدامات زیرساختی روستاهای کشور توسط رئیس‌جمهور طی فردا خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور با تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به آب‌شیرین‌کن‌ها به‌منظور تأمین تجهیزات مورد نیاز آنها موافقت کرده است.

شعار سال: رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری هفته دولت اظهار داشت: اواخر سال گذشته خدمت رئیس جمهور عرض کردم که با توجه به اقدامات حائز اهمیت دولت در بخش آب و برق روستاها یک برنامه در مقیاس ملی برگزار شده و این اقدامات برای مردم تشریح شود که با توجه به سیلاب‌های ابتدای سال جاری این مسئله به‌تأخیر افتاد و با یادآوری این موضوع به ایشان، رئیس جمهور دستور داد که علاوه بر وزارت نیرو دیگر اقدامات زیرساختی نیز در بخش روستاها برای مردم ارائه شود که مقرر شد فردا با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران تهران اقدامات دولت در بخش آب روستایی، برق روستایی، گازرسانی به روستاها، اقدامات بهداشتی و درمانی در روستاها، اقدامات ارتباطی و خدمات الکترونیک، راهسازی‌ها و خدمات زیرساختی مربوطه تشریح شود.

وی افزود: نزدیک به هفت میلیون جمعیت روستایی از سال 92 تاکنون از شبکه آب سالم و پایدار برخوردار شده‌اند که این جمعیت هفت میلیونی در 10 هزار و 200 روستای کشور ساکن هستند و تا پایان سال جاری یک‌هزار و 124 روستای دیگر به شبکه آب شرب سالم و پایدار متصل می‌شوند و بنا داریم تا پایان دولت دوازدهم این جمعت برخوردار را به حدود 10 میلیون نفر برسانیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه "برنامه‌ریزی شده بود تا هشت مگاوات کمبود تولید برق برای تابستان 98 را با سه‌هزار مگاوات مدیریت مصرف و پنج هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید جبران کنیم" گفت: موفق شدیم از پنج هزار مگاوات مورد نظر مجموعاً سه هزار و 251 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در 15 واحد نیروگاهی در 13 استان کشور به بهره‌برداری برسانیم که به این رقم باید افزایش 564مگاواتی از محل بهبود عملکرد نیروگاه‌ها را نیز اضافه کرد که با وجود این مجموع افزایش ظرفیت تولید به سه‌هزار و 815 مگاوات می‌رسد.

اردکانیان اضافه کرد: موفق شدیم از محل مدیریت مصرف نیز به‌میزان سه‌هزار و 874 مگاوات در زمان اوج بار تابستان صرفه‌جویی در مصرف برق حاصل کنیم که این موفقیت در شرایطی رخ داد که مجموع انرژی عرضه‌شده ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت و هیچ خاموشی نیز در تابستان سال جاری نداشتیم.

وی با اشاره به شکستن رکورد صادرات برق در تابستان سال جاری گفت: از ابتدای خرداد تا 20 مرداد در مجموع دو میلیارد و 300 میلیون کیلووات‌ساعت برق صادر کردیم که این موفقیت متأثر از مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت تولید بود.

وزیر نیرو در خصوص مصوبه دولت درباره تعرفه برق مصرفی ماینرها گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران تعرفه برق مصرفی ماینرها برابر متوسط تعرفه برق صادراتی است که این رقم حدود هفت سنت دلار آمریکا است.

اردکانیان ابراز کرد: در 10 سال گذشته به‌طور متوسط در هر تابستان نسبت به سال قبل با رشد 5.22درصدی در بار مصرفی برق مواجه بودیم اما در تابستان 97 نسبت به سال قبل از آن این میزان رشد به سه درصد رسید و در تابستان امسال نسبت به تابستان 97 میزان رشد بار به یک درصد رسید که بنا داریم این یک درصد را درسالهای آینده نیز حفظ کنیم.

وی با اعلام اینکه "در هفته دولت امسال 73 طرح بزرگ آب و برق در 28 استان کشور با اعتباری بالغ بر 5هزار و 400 میلیارد تومان افتتاح می‌کنیم" گفت: تعداد طرحهایی که افتتاح می‌شوند با تعداد طرح‌هایی که کلنگ‌زنی خواهند شد به 92 طرح با مجموع اعتبار 9هزار و 100 میلیارد تومان می‌رسد.

وزیر نیروادامه داد: همچنین تا پایان سال جاری 10 سد و مجموعاً 26هزار و 15 هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی، سه‌هزار و 22 مگاوات واحد نیروگاه حرارتی، 278 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق تجدیدپذیر و 1124 روستا بهره‌مند از شبکه آب شرب سالم و پایدار پروژه‌هایی است که تکمیل می‌شوند و به بهره‌برداری خواهند رسید.

اردکانیان با یادآوری دسترسی‌های کشور به آبهای آزاد در شمال و جنوب گفت: با ارتقای فناوری نمک‌زدایی قیمت تمام‌شده تأمین آب از دریا به‌میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و امکان استفاده از این منبع را برای تأمین آب شرب بالاخص در مناطق مرزی که تثبیت جمعیت در‌ آن مناطق اهمیت زیادی دارد خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: برنامه‌ای را برای تأمین میان‌مدت و بلندمدت آب شرب استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از دریای عمان در بخش مطالعات و بررسی‌ها آغاز کرده‌ایم اما به‌موازات آن این سه استان برنامه‌ها و طرح‌های مدیریت مصرف و سازگاری با کم‌آبی خود را تهیه کرده و به‌اجرا خواهند گذاشت.

وزیر نیرو تصریح کرد: در مجموع تأمین آب شرب 17 استان کشور را با استفاده از یک نوار یکصدکیلومتری از جنوب کشور با بهره‌گیری از آب دریا در دستور کار داریم اما فعلاً تمامی بخشهای این برنامه در دست مطالعه و بررسی است و مشخص نیست چه‌زمانی کلنگ اجرای این طرح به زمین می‌خورد؛ لازم است تأکید کنم که مطالعات و تخصیص‌ها تماماً با رعایت مسائل زیست‌محیطی صورت می‌گیرد.

اردکانیان در پاسخ به سؤالی در خصوص بازار آب گفت: فعلاً شیوه‌نامه کار در زمینه بازار آب تهیه و صادر نشده اما بحث‌ روی آن فعلاً به‌روی آبهای زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه در شش سال گذشته مجموعاً از منابع دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی حدود 230هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه گذاری شده گفت: متوسط سالانه سرمایه گذاری در صنعت برق در شش سال اخیر به‌میزان 40هزار میلیارد تومان بوده که اگر امروز شاهد پایداری شبکه برق هستیم مرهون استمرار سرمایه گذاری در این صنعت هستیم و اکنون 16 سال است که شبکه برق ایران گرفتار فروپاشی نشده است.

وزیر نیرو در خصوص میزان تلفات و هدررفت انرژی از شبکه برق کشور گفت: هدررفت انرژی ما در شبکه برق حدود 10 درصد است که هدفگذاری کردیم این رقم تا پایان سال یک‌رقمی شود.

اردکانیان اذعان داشت: در حال حاضر 59 شهر کشور با تنش آبی که از نظر سطح تنش سطح قرمز را دارد مواجه هستند یعنی نسبت به نیاز مصرف با کمبود منابع و کمبود تأمین آب مواجه هستند که برنامه‌هایی برای تکمیل خطوط مواصلاتی و انتقال آب و همین‌طور اصلاح مدیریت مصرف در این شهرها در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی منابع آبی شهرها و روستاهای کشور با افت کیفیت مواجه شده‌اند گفت: برای نقاطی که منابع محدود بی‌کیفیت دارند با سرمایه گذاری بخش خصوصی و خرید تضمینی آب، از آب‌شیرین‌کن استفاده می‌کنیم که رئیس جمهور موافقت کردند برای نقاطی که پروژه‌های نمک‌زدایی داریم ارز مورد نیاز آب‌شیرین‌کن‌ها با ارز 4هزار و 200 تومانی تأمین شود تا نیاز ارزی سرمایه گذاران برای تأمین تجهیزات مورد نیاز آب‌شیرین‌کن‌ها برطرف شود.

وزیر نیرو با اشاره به جلسه‌ای که اخیراً در حضور رئیس سازمان هواشناسی داشته گفت: در این جلسه گزارش رسمی که رئیس سازمان هواشناسی ارائه کرده حاکی از این است که نمی‌توانند پیش‌بینی بیش از سه ماه داشته باشند اما براساس پیش‌بینی سه ماه آینده سازمان هواشناسی، ما پاییز نرمالی در وضعیت بارشها داریم یعنی بارشهای کشور در پاییز پیشِ‌رو به‌میزان متوسط بارشهای 30ساله کشور است اما همین پیش‌بینی نیز ممکن است در آینده دستخوش تغییر شود و اگر این پیش‌بینی نیز درست باشد پیش‌بینی مجموع بارشهای کشور است و ممکن است در تمام نقاط شاهد بارشهای متوسط 30ساله نباشیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: به‌هرحال ما برنامه سازگاری با کم‌آبی را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص آب‌گرفتگی برخی روستاها در استان خوزستان ناشی از افزایش تراز سد گتوند گفت: این مشکل برای چند واحد مسکونی و تعداد کمی از احشام به‌صورت بسیار محدود در دو روستا به‌وجود آمده که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان دستگاه مسئول موظف به جبران خسارت و بررسی و رفع مسئله شده است.

وزیر نیرو در پاسخ به سؤالی در خصوص اقداماتی که می‌بایست در بالادست استان لرستان به‌منظور جلوگیری از تکرار خسارات مشابه خسارات سیلاب 98 انجام شود، گفت: نمی‌توانیم خاطرجمع باشیم که سیلابی با دوره بازگشت 200ساله که نمونه آن را در فروردین 98 شاهد بودیم، تا 200 سال آینده تکرار نشود و ممکن است حتی در فروردین 99 یا سالهای بعد شاهد بروز سیلابی مشابه باشیم؛ در امور آب وزارت نیرو موظف شده‌اند تا با بازبینی روی منابع و مصارف در صورتی که طراحی و ساخت سازه جدیدی مورد نیاز است، این اتفاق بیفتد تا اگر سیلابهای شدیدی مشابه سیلاب فروردین 98 داشتیم بتوانیم از شرایط بهره‌برداری کنیم نه اینکه خسارت ببینیم و در این زمینه لایحه‌ای برای مدیریت سیلاب به دولت دادیم که دربرگیرنده ضرورت بازبینی قوانین حفظ حریم و بستر رودخانه‌ها و مدیریت بهینه سیلاب است اما ما منتظر تصویب این لایحه نمانده‌ایم و از طرق مختلف با دریافت و تخصیص منابع بین‌استانها برای سرعت دادن به طرح‌های مهندسی رودخانه‌ها و اصلاح امور اقدام کرده‌ایم و درحال اجرای طرح‌های مختلفی در نقاط مختلف کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌زودی برنامه‌ای را برای سیلاب‌های احتمالی اسفند 98 و فروردین 99 به دولت ارائه می‌دهم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 3 شهریور 98، کد مطلب: 2082768: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین