پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۳۰۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
حشمت الله فلاحت پیشه در ارزیابی کارنامه دولت گفت: در دو سال گذشته دولت آقای روحانی در حوزه اقتصاد و معیشت دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و نمی توان در زمینه مدیریت مشکلات مردم به دولت نمره خوبی داد.

شعار سال: حشمت الله فلاحت پیشه در بررسی کارنامه اقتصادی دولت افزود: دولتمردان بخشی از مشکلات بوجود آمده در عرصه اقتصادی را به موضوع بازگشت تحریم ها از زمانی که دونالد ترامپ برجام را کنار گذاشت مرتبط می کنند که منجر به افزایش نرخ ارز و فشار به مردم شده است. اما در حال حاضر که نرخ ارز تثبیت شده مشاهده می کنیم هیچ تغییری در زندگی مردم رخ نداده، آنها از آسایش و امنیت ذهنی برخوردار نیستند و پاسخ جدی برای آن از سوی دولتمردان داده نمی شود. لذا می بینیم تورم 42 درصدی شده و تنها شاخص اقتصادی که دولت روحانی در دوره اول به آن افتخار می کرد که تک نرخی است در حال حاضر دو رقمی شده و این گونه رشد پیدا کرده است.

فلاحت پیشه در ادامه گفت: با این توضیحات باید گفت کارنامه اقتصادی دولت روحانی به هیچ وجه قابل دفاع نیست و نقطه ضعف اصلی دولت به حساب می آید. به عبارتی حتی یکی از ضعیف ترین عملکرد دولت های بعد از انقلاب به دولت روحانی می رسد و تغییر و تحولاتی هم که در این باره صورت گرفته موجب تحول و اثر محسوسی نشده است.

حشمت الله فلاحت پیشه در بررسی محور دوم کارنامه اقتصادی دولت یعنی در موضوع عمرانی گفت: در بخش سازندگی نیز باید گفت بودجه پروژه های عمرانی تخصیص پیدا نمی کنند، عملاً تعطیل شده اند و رکود عمرانی شکل گرفته است. از این نظر هم می باید عنوان کرد تعطیلی و رکود پروژه های عمرانی در تمامی دولت هایی که بعد از انقلاب اسلامی بر سرکار آمده اند به غیر از دولت زمان جنگ که انجام چنین پروژه هایی بدلیل شرایط خاص کمتر مورد توجه بوده سابقه نداشته است.

فلاحت پیشه در بررسی محور سوم کارنامه اقتصادی دولت به شاخص های توسعه اشاره کرد و گفت: بحث دیگر در زمینه توسعه است که می توان ذیل آن شاخص های مختلفی را بررسی کرد. یکی از آن شاخص ها، اشتغال و رفع بیکاری است که متاسفانه در این حوزه نیز دولت کارنامه قابل قبولی ندارد و هنوز هم بیکاری، مهمترین دغدغه خانواده های ایرانی است. به طور کلی باید گفت در بررسی و سرجمع این سه محور باید گفت دولت در حوزه اقتصادی ضعف جدی دارد و به هیچ وجه کارنامه دولت قابل دفاع نیست.

برخی پروژه های اقتصادی که تحریم ناپذیرند اجرایی نمی شوند

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: برخی پروژه های اقتصادی به طرز مشکوکی اجرایی نمی شوند، طرح هایی که هم برای کشور به صرفه است و هم اینکه زمینه های اجرای آن ها فراهم بوده است. به عنوان مثال می توان به طرح های پتروشیمی و پالایشگاهی که تحریم ناپذیرند اشاره کرد.

فلاحت پیشه عنوان کرد: قبل از 3 آذر 1393 که موافقتنامه ژنو بدست آمد و زمینه ساز برجام شد تحریم های جدی علیه ایران وجود داشت اما بعد از آن به یکباره میلیاردها دلار یورو وارد کشور شد و زمینه برای فاینانس فراهم شد. لذا انتظار ایجاد شده بود که دولت یک کار راهبردی انجام دهد و این که طرح های پالایشگاهی و پتروشمی یا به عبارتی طرح های تحریم ناپذیر را اجرایی کند ولی ما می بینیم دولت در این زمینه ضعف نشان داده و اجرای همین طرح ها با کارشکنی مواجه می شود. در مواردی نیز مشاهده می شود برای گرفتن یک مجوز زیست محیطی دولت مردان یک سال کارشکنی و وقت کشی می کردند و طرح هایی که توجیه اقتصادی ندارد، هزینه بر است و منابع کشور را می بلعند اجرایی می شود.

حشمت الله فلاحت پیشه با بیان این که همیشه تلاش کرده در حوزه اقتصادی مصاحبه نکند چرا که نومیدانه ترین موضع گیری ها را داشته گفت: شاخص های اقتصادی دولت به هیچ وجه قابل دفاع نیست و متاسفانه هم عزمی نیز در دولت برای حل مشکلات شکل نگرفته است.

جای مناسبات دوجانبه در سیاست خارجی خالی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ارزیابی کارنامه سیاست خارجی دولت گفت: در دو سال اخیر دولت قدری واقع گرایانه تر و وحدت گرایانه تر عمل کرده است. در واقع دولت سعی کرده مواضع واقعی در مقابل دشمنان کشور اتخاذ نماید، برخلاف دوره اول که پیکان حملات دولت به سمت منتقدان داخلی بود. در این راستا یک همسویی بین مواضع دولت و نیروهای مختلف کشور به رغم اختلاف نظرات بوجود آمد و دولت به نوعی سردمدار وحدت در سیاست خارجی شد و اتفاقاً همین عامل موجب شده راهبرد مقاومت دولت در مقابل دشمنان و تحریم های آمریکا جواب دهد.

فلاحت پیشه در ادامه با اشاره به مسائل منطقه ای گفت: البته هنوز هم دولت یک ضعف اساسی در سیاست خارجی دارد و جای مناسبات دوجانبه در سیاست خارجی خالی است. به عنوان مثال باید به تیم B اشاره کرد که آقای ظریف از آن صحبت می کند. این گروه متشکل از آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات است البته تفاوت هایی در مواضع امارات با عربستان، ریاض با آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد و فضا مهیا است که ایران در عرصه منطقه ای سیاست تنش زدایی را پیگیری کند بویژه با بازیگرانی مثل امارات متحده عربی و از این روش برای مقابله با سیاست های خصم اصلی کشور یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی استفاده کند.

دولت به انتخابات نگاهی مقطعی داشت

فلاحت پیشه در حوزه سیاست داخلی و ارتباط دولت با جریانات مختلف سیاسی نیز گفت: نگاه مقطعی دولت به انتخابات موجب شد که روحانی بخصوص در دوره دوم هزینه و زمان زیادی را صرف پاسخ دهی به وعده های انتخاباتی کند. آقای روحانی برای جذب آرای سبد اصلاح طلبان، خیلی به آنها نزدیک شد و عدم عمل به این وعده ها موجب شد که در حال حاضر مهمترین چالش دولت در عرصه داخلی همین نومیدی طرفداران اصلاح طلب دولت و شکل گیری اختلا بین این طیف و دولتمردان باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه گفت: البته روحانی تلاش کرد با یارگیری از اصلاح طلبان و بکارگیری آنها در برخی از مناصب وزارتی و مدیریتی میانی بخشی از اختلافات را کاهش دهد اما بخش عمده اختلافات بین آنها موضوعی بوده است. یعنی خواسته برخی از اصلاح طلبان این بود که روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی با از خودگذشتگی و جسارت بیشتری نوعی ریسک و خطر بیشتری را پذیرا باشد تا بتواند مشکلاتی را حل کند اما روحانی در همه مسائل مربوط به شورای عالی امنیت ملی به شدت محافظه کارانه عمل کرد.

فلاحت پیشه گفت: در حال حاضر اصلاح طلبان تصور می کنند بخشی از سبد آرای خود را برای انتخابات آینده از دست داده اند و آقای روحانی این تصور را دارد مشکل ارتباط با اصلاح طلبان را به عنوان یک دغدغه همیشگی با خود در آینده به همراه خواهد داشت.

فلاحت پیشه درباره دلیل پیش آمدن چنین مشکلاتی در عرصه سیاسی و تبعات آن گفت: من معتقدم این مشکلات بخاطرعدم نظام حزبی در ایران است؛ چرا که احزاب وارث و ضامن وعده های سیاسی انتخاباتی هستند. در غیاب احزاب، سیاستمداران به راحتی وعده های خود را نادیده می گیرند که نتیجه آن یک گسست تازه بین جریانات و نخبگان سیاسی است که معمولا در مجلس و بویژه در ریاست جمهوری شکل می گیرد و نوعی فضای بی اعتمادی در جامعه بوجود می آید. با شرایط فعلی که پیش آمده اصلاح طلبان چاره ای ندارند جز این که دوباره یک یارگیری جدیدی را انجام دهند تا برای برای انتخابات آینده آماده شوند. اقای روحانی هم که اصولاً در پی حذف کل صورت مساله است و خود را بی نیاز از این می بیند که دیگر به اصلاح طلبان جواب دهد، چرا که دیگر نیازمند رای نیست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری الف ، تاریخ انتشار 8 شهریور 98، کد خبر: 3980605130، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین