پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۱۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
ماجرا ساده است؛ یک بازیکن با یک باشگاه قرارداد دارد و بدون فسخ دوطرفه، با باشگاهی دیگر قرارداد می‌بندد. حکم‌ها اما یکسان هستند؛ محرومیت! گاه این محرومیت علاوه‌بر بازیکن شامل باشگاه‌ها هم می‌شود.
شعارسال ؛ فرقی ندارد این اتفاق در ترکیه رخ بدهد، لیگ برتر ایران را شامل شود یا در بین یک باشگاه سوئدی و اسپانیایی باشد. حکم فیفا غالبا محرومیت است تا با این اتفاق به‌طور ویژه برخورد شود، حتی اگر باشگاه مبدا یا مقصد ستاره خود را برای مدت طولانی از دست بدهد. هواداران ایرانی از مدت‌ها قبل با چنین پدیده‌ای آشنا بودند، بازیکنان بسیاری با یک باشگاه قرارداد داخلی می‌بستند، اما یک روز بعد سر از باشگاه دیگری درمی‌آوردند. هنوز تصاویر عکس گرفتن هاشم بیک‌زاده با پیراهن‌های استقلال و پرسپولیس در اینترنت موجود است. همان روزها علی فتح‌الله‌زاده در گفت‌وگویی مدعی شد هاشم بیک‌زاده، بازیکن پیشین تیم ملی (که چند روز پیش برای همیشه با فوتبال وداع کرد) را از دهان شیر بیرون کشیده است. آن روزها این قبیل اتفاقات یک رزومه برای مدیرعامل‌ها محسوب می‌شد؛ اتفاقی که برای محمد رویانیان، مدیرعامل پیشین پرسپولیس نیز رخ داد و او کریم انصاری‌فر را از باشگاه استقلال بیرون کشید و با او قرارداد بست. «دهان شیر» اما این روزها رنگ باخته و تحریک یک بازیکن تحت قرارداد و به خدمت گرفتن او تبعات بسیاری دارد؛ اتفاقی که اخیرا برای سامان قدوس و محمد بلبلی رخ داده و پیش‌تر برای مهدی طارمی و هاکان چالهان اوغلو نیز رخ داده بود. نکته مهم اما اینجا بود که قدوس، طارمی، بلبلی و چالهان اوغلو چهار ماه محروم شدند، اما عجیب اینجاست که برخلاف سه بازیکن دیگر، باشگاه استقلال که تحریک‌کننده بلبلی محسوب می‌شد، هرگز محروم نشد؛ حکمی که واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشت و برخی این موضوع را با اتفاقی که برای مهدی ترابی رخ داد هم مقایسه کردند. بحث استقلال و پرسپولیس را برای دقایقی فراموش کنید و اجازه دهید به اصل ماجرا بپردازیم؛ ماجرای یک بی‌وفایی!


حکایت‌های کهن از بدعهدی

نخستین اتفاق مربوط به این پرونده، پرونده هاکان چالهان اوغلو بود. وقتی این بازیکن ۱۷ساله بود، با باشگاه ترابزون اسپور به توافق رسید و حتی قراردادی را امضا کرد. با این حال هاکان تصمیمش را تغییر داد، قراردادش با کارلسروهه را تمدید کرد و در فوتبال آلمان ماند. ترابزون از فیفا خواسته بود هاکان با جریمه یک میلیون یورویی مواجه شود، اما فیفا برای سخت کردن تخلف بعدی در دنیای فوتبال، جریمه را به ۱۰۰ هزار یورو و چهار ماه محرومیت تبدیل کرد. پرونده مهدی طارمی نیز داستان مشابهی داشت، شماره 9 پیشین پرسپولیس که این روزها در ریو آوه می‌درخشد، پس از رفت و برگشت در مسیر ریزه‌اسپور – پرسپولیس درنهایت محروم شد و سرخپوشان پایتخت را در یک اتفاق تاریخی، دو فصل از فعالیت در نقل و انتقالات محروم کرد. پرونده سوم و چهارم اما به‌طور تقریبی، همزمان هستند. سامان قدوس در تابستان گذشته به همراه نمایندگان خود برای عقد قرارداد با هوئسکا روانه اسپانیا شده بود، اما باشگاه اوسترشوندز که همزمان با رن، دیگر مشتری قدوس در حال مذاکره بود، مانع از انتقال قدوس به هوئسکا شد و در چرخشی کامل، نظر اوسترشوندز درباره رن نیز عوض شد و در روز 23 آگوست 2018، قدوس با عقد قراردادی 5 ساله به ارزش حدود 8/3 میلیون یورو به آمیان، دیگر تیم فرانسوی پیوست. هوئسکا بلافاصله شکایت کرد و سامان به مدت 4 ماه (تا ژانویه 2020) از حضور در میادین فوتبال محروم شد. باشگاه اوسترشوندز سوئد نیز به همین دلیل با محرومیت از جذب بازیکن در دو پنجره نقل‌وانتقالاتی پیش‌رو مواجه شد، هرچند دو باشگاه پیشین و فعلی قدوس روز گذشته از اعلام این رای ابراز شگفتی کردند و به‌طور رسمی عنوان شد که در دادگاه CAS به این رای اعتراض خواهند کرد. برنارد یوآنین، رئیس باشگاه آمیان به سایت        le 11amienois فرانسه گفت: «از این رای فیفا شوک‌زده هستم. ما منتظر پیام رسمی فیفا مبنی‌بر محرومیت احتمالی سامان قدوس هستیم. اگر هم این خبر تایید شده باشد، وکلای باشگاه آمیان رای فیفا را دریافت می‌کنند.» نیکلاس لیدسرون، رئیس سرویس رسانه‌ای باشگاه اوسترشوندز سوئد نیز گفت: «ما از تصمیم فیفا درباره سامان قدوس و باشگاه اوسترشوندز بسیار متعجب هستیم. معتقدیم این رای ناعادلانه است و می‌خواهیم پروسه اعتراض را آغاز کنیم. اطمینان داریم این کار را به‌خوبی انجام می‌دهیم تا رای فیفا را در دادگاه  CAS بازگردانیم. در چنین شرایطی نمی‌توانیم تحلیل بیشتری پیرامون این رای فیفا ارائه دهیم.»

روایت زرنگی یک پسر مستعد

پرونده جنجالی محمد بلبلی، بازیکن جوان فصل گذشته سپیدرود رشت اما جدیدترین فصل از کتاب بدعهدی فوتبالیست‌ها به قراردادهایشان اســــت. بـــــلبلی در حالی امسال به استقلال پیوست که مسئولان سپیدرود رشت مدعی شدند این بازیکن طبق قرارداد با آن ها بوده و حق امضای قرارداد با استقلال را نداشته است. از طرفی، باشگاه فولاد خوزستان نیز اعلام کرد بلبلی پیش از پیوستن به استقلال با این باشگاه قرارداد داخلی امضا کرده بود. همین موضوع باعث شد ماجرا در کمیته انضباطی بررسی شود و درنهایت حکم به محرومیت ۶ ماهه بلبلی و جریمه 300 میلیون تومانی فولاد داده شد. هواداران اما با مقایسه این پرونده با سایر پرونده‌های مشابه، اعتقاد داشتند باشگاه استقلال نیز باید با محرومیت از حضور در پنجره نقل و انتقالات مواجه شود. ماجرا اما ابعاد دیگری دارد! یک کارشناس حقوقی در این‌باره می‌گوید: «بلبلی زمانی که با باشگاه فولاد قرارداد امضا کرد، برگه فسخ قرارداد نداشت. باشگاه سپیدرود رشت طی نامه‌ای به باشگاه فولاد تقاضای 700 میلیون تومان برای دادن رضایتنامه می‌کند، اما فولادی‌ها با فرض اینکه قرارداد بلبلی با سپیدرود آماتور بوده، توجهی به نامه باشگاه گیلانی نمی‌کنند (قرارداد بلبلی با سپیدرود 10 میلیون تومان بود). در واقع براساس قوانین سازمان لیگ، بازیکن حرفه‌ای، بازیکنی است که دارای قرارداد کتبی با یک باشگاه است و پرداختی که بابت فعالیت‌های فوتبالی‌اش به او اختصاص می‌یابد، بیش از هزینه‌هایی که متحمل می‌شود، باشد و سایر بازیکنان آماتور به حساب می‌آیند. بلبلی پس از این ماجرا، طبق یک بند در قراردادش به مانند همه بازیکنان سپیدرود که عنوان شده بود در صورت عدم سرمربیگری علی کریمی، قرارداد یک‌طرفه فسخ می‌شود، اقدام به فسخ قراردادش کرد. استقلال پس از فسخ قرارداد بلبلی، با این بازیکن قرارداد امضا می‌کند. در واقع، مسئولان استقلال با علم بر وجود برگه فسخ قرارداد و آماتور بودن او، با بازیکن مذکور قرارداد 5 ساله می‌بندند. ضمن اینکه گفته می‌شود بندی در قرارداد او وجود دارد که مسئولیت هرگونه مشکل در برگه فسخ قرارداد، متوجه بازیکن است و از این رو، تهدیدی آبی‌ها را محروم نمی‌کند.»

نقره‌ داغ فولاد

اما چرا فولاد جریمه شد؟ نکته مهمی که در این ماجرا وجود دارد این است که باشگاه فولاد قراردادی را با محمد بلبلی منتشر کرده که نشان می‌دهد طرفین در 7 خرداد 1397 با یکدیگر به توافق رسیده‌اند، این درحالی است که در همان تاریخ، محمد بلبلی تحت قرارداد باشگاه سپیدرود بوده و برگه فسخ نیز نداشته است. بنابراین فولاد با بازیکنی قرارداد بسته که تحت قرارداد باشگاه دیگری بوده و همین موضوع، جریمه 300 میلیون تومانی را برای آنها به ارمغان آورده است.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مشرق، تاریخ خبر 9 شهریور 98 ، کدخبر 988453، mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
ولی خب چون تیم حکومتی این کار رو انجام داده اشکالی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
چون سوگولی وزارت است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین