پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۰۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
درحالی که ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها و توئیت چند روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس این بانک در خصوص داشتن تنها یک ضامن برای دریافت وام ازدواج بسیاری از جوانان دم بخت را خوشحال کرده ولی به نظر می‌رسد بانک‌ها به لطایف‌الحیلی قانون را دور می‌زنند.
شعارسال: ازدواج اولین و یا شاید سخت‌ترین مرحله برای جوانان جهت گذر از دوران مجردی و ورود به دوران متأهلی محسوب می‌شود. در کنار تمام مشکلاتی که برای جوانان در این دوران وجود دارد مشکلات مالی مهمترین معضل و مانع عبور از این دوران است که می‌تواند بزرگترین سنگ در جلوی پای جوانان باشد.

به همین جهت، دولت هم برای کاهش موانع مالی جوانانی که در فکر ازدواج هستند پرداخت وام ازدواج را پیش روی جوانان گذاشته است؛ وامی که سال‌ها از پرداخت آن می‌گذرد ولی در این مدت بیشتر از آن چه باید مشکل‌گشای جوانان باشد گرفتن آن از بانک‌ها مشکلی برای جوانان شده است.

البته مجلس برای پرداخت وام ازدواج در سال ۸۸ مصوبه‌ای داشت تا پرداخت وام ازدواج به جوانان مسیر آسان‌تری را طی کند.

بانک مرکزی هم از سال ۱۳۸۸ با ایجاد سامانه‌ای اقدام به پرداخت وام ازدواج با مبلغ سه میلیون تومان کرد و سپس در طی سال‌های بعد مبلغ آن را به ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۱۵ میلیون و در سال ۱۳۹۸ به قیمت ۳۰ میلیون تومان افزایش داد.

بر این اساس و با اقدامات صورت گرفته قرار شد زوج‌های جوان برای دریافت وام ازدواج از طریق ثبت‌نام در سامانه اینترنتی قرض‌الحسنه ازدواج اقدام کنند و مدت بازپرداخت آن هم از ۴ سال به پنج سال (۶۰ ماه) به تمامی بانک‌ها ابلاغ شد.

اما از مهمترین چالش‌های تسهیلات وام ازدواج داشتن ضامن بود که در طی این سالها بانک‌ها عاملی برای دست اندازی در پرداخت این وام به زوج‌های جوان بودند به طوری که داشتن دو ضامن یکی از مشکلات عمده جوانان در دریافت وام محسوب می‌شد اما در اواخر سال گذشته بود که سیده فاطمه ذوالقدر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از کاهش ضامنین به یک ضامن خبر داد هرچند در ابتدا قرار شده بود که کارت یارانه سرپرست خانوار به عنوان ضامن تسهیلات باشد که بانک‌ها از پذیرفتن کارت یارانه خودداری کردند.

با این حال پیدا کردن ضامن برای زوجین جوان در قبال دریافت وام ازدواج تبدیل به یک معضل شد که گاهی زوج‌های جوان حتی از گرفتن آن سرباز می‌زدند.

در تیرماه سال ۹۸ برای پرداخت تسهیلات ازدواج بانک مرکزی بخشنامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کرد که با یک ضامن معتبر و سفته وام ازدواج پرداخت شود اما طبق شواهد تاکنون این وام پرداخت نشده است چنانچه محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفتگویی از محقق نشدن این ابلاغیه توسط بانک‌ها خبر داد.

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه با وجود تصمیم بانک مرکزی برای تسهیل پرداخت وام ازدواج جوانان، هنوز هم مشکلات مربوط به تضامین بانکی پابرجاست، گفت: بسیاری از جوانان متقاضی وام ازدواج اعلام می‌کنند که بانکها برای پرداخت وام ازدواج هنوز هم دو یا حتی سه ضامن را درخواست می‌کنند.

حسن همتی یکی از جوانانی که برای گرفتن وام ازدواج اقدام کرده بود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره گرفتن وام ازدواج گفت: متاسفانه با وجودی که به تمامی بانکها ابلاغ شده که ضامن فقط یک نفر باشد اما در شعب بانکی این امر به درستی اجرا نشده و این موضوع برخلاف تصورات زوجین است.

وی گفت: متاسفانه وام ازدواج شبیه گوساله سامری است که قوم بنی‌اسرائیل با بهانه‌های مختلف سعی در انحراف از دستور خداوند بودند و اکنون هم بانکها با رای به تفسیر خود از اجرای ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر داشتن تنها یک ضامن خودداری می‌کنند.

این در حالی است که محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها با حمایت از افزایش وام ازدواج از شرایطی می‌گوید که باید ایجاد شود تا حتی جوانان این وام را پرداخت نکنند.

وی معتقد است، وقتی جوانی اشتغال پایدار ندارد باید برایش شرایطی ایجاد شود تا این پول را در اقساط بلندمدت پرداخت کند و یا این وام از جوانان دریافت نشود.

حال با توجه به این مشکلات و اینکه بانک‌ها با لطایف‌الحیلی مصوبه بانک مرکزی مبنی بر داشتن تنها یک ضامن را دور می‌زند باید منتظر واکنش قاطع بانک مرکزی و نهادهای مسئول در این رابطه بود؛ واکنشی که بتواند امید را به جوانان برای دریافت راحت وام ازدواج برگرداند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 9 شهریور 1398 ، کدخبر: 413189 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین