پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۵۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
متأسفانه سرنوشت اجرای لایحه حمایت از حقوق معلولان که از سال ۸۳ تا به امروز مغفول بود و پس از اصلاحات فراوان و پس از طی یک دوره انتظار دو و نیم ساله، اسفند ماه سال 96 در مجلس به تصویب رسید و تبدیل به قانون شد و در اردیبهشت سال 97 توسط ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد اما هنوز این قانون پس از یک سال و نیم از تاریخ اجرا، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

شعارسال: متأسفانه سرنوشت اجرای لایحه حمایت از حقوق معلولان که از سال ۸۳ تا به امروز مغفول بود و پس از اصلاحات فراوان و پس از طی یک دوره انتظار دو و نیم ساله، اسفند ماه سال 96 در مجلس به تصویب رسید و تبدیل به قانون شد و در اردیبهشت سال 97 توسط ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد اما هنوز این قانون پس از یک سال و نیم از تاریخ اجرا، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 یکی از نکات مهم این قانون این است که چون به صورت لایحه از طرف دولت به مجلس آمده، خود دولت موظف به تامین اعتبارات آن است اما متاسفانه بعد از کش و قوس‌های فراوان و ابلاغ این قانون به دولت، اجرایی نمی‌شود.

قانونی که جامعه معلولان ایران به‌ بند بند ماده‌ها و تبصره‌هایش برای داشتن زندگی راحت‌تر در دنیایی فارغ از تبعیض‌ها چشم دوخته‌اند اما گویا بودجه تعین شده بسیار کمتر از نیازهای اساسی معلولان است.

همانگونه که چندی پیش ناهید تاج الدین، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «انتظار حقیقی آن بود که سازمان برنامه و بودجه در تدوین بودجه ۹۸ اعتبارات لازم را برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پیش بینی کند، اما متأسفانه بودجه‌ای که بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین برآورد کرده، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود این در حالی است که کل بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه کشور به سازمان بهزیستی اختصاص داده، ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است

در این راستا با مدیرعامل جامعه معلولین و مشکلات موجود از عدم اجرایی شدن این قانون به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

قانونِ بدون اعتبار تصویب کردند

محمدحسن استاد با بیان اینکه در راستای اجرایی شدن قانون حمایت از معلولان کوتاهی نکرده‌ایم گفت: در این رابطه پیگیری‌های لازم را جهت تسریع این موضوع از مجلس، مسئولان و سازمان بهزیستی انجام دادیم اما به نتیجه قابل توجهی نرسیدیم.

وی ادامه داد: قانون حمایت از معلولان نیازمند اعتبار است چراکه در حال حاضر قانون مصوب شده اما دولت برای انجام آن به شکل کامل بودجه ندارد.

استاد با اشاره به اینکه این مشکل از همان ابتدا حدس زده می شد افزود: البته در این خصوص آقای نوبخت این دلگرمی را دادند که مشکلی نخواهد بود و بودجه معین شده به معلولین اختصاص داده خواهد شد. اما متاسفانه تاکنون این مشکل وجود دارد.

قانون حمایت از معلولان ضمانت اجرایی دارد

وی ادامه داد: در سیر تصویب این قانون که ضمانت اجرایی هم دارد، از سازمان های مردم نهاد معلولین نظر خواهی و توسط کارشناسان چکش کاری شد و به هیات دولت رفت و پس از آن وارد کمیسیون ویژه و مجلس شد و بالاخره به تصویب رسید. در این قانون نواقصی که در سال1383 بود تا حدودی رفع شد اما هنگامی که پول و اعتبار نیست، وجودش دلسرد کننده است. البته وجود قانون بهتر از نبودن آن است حتی اگر پرمشکل و ناقص باشد.

معلولان حق زندگی در شهر را ندارند!؟

مدیرعامل جامعه معلولین با اشاره به اینکه مشکل اصلی معلولان اشتغال، مسکن، بهداشت و درمان و مناسب سازی است، گفت: در میان تمام موارد ذکر شده بستر سازی جز مهمترین معضلات معلولان در جامعه است چراکه حتی با وجود شغل مناسب اگر شرایط و بستر رفت و آمد آن‌ها در فضای شهری مناسب نباشد، نمی‌توانیم خیلی امیدوار باشیم.

استاد ادامه داد: در راستای حل این مشکلات نامه های بسیاری را به بهزیستی و سازمان های مربوطه زدیم تا دست کم اشتغال و رفت و آمد معلولان حل شود چرا که رفع این دو موضوع سبب می شود تا عده زیادی از معلولان از پس اداره و مدیریت زندگی خود برآیند.

قانون مصلحتی عمل می کند

وی در رابطه با بیمه معلولان اضافه کرد: در خصوص بیمه بازنشستگی معلولان که طرح آن در مجلس وجود دارد، مجددا به نمایندگان نامه زده ایم اما تاکنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

مدیرعامل جامعه معلولین ادامه داد: البته ناگفته نماند که بخش هایی از این قانون اجرایی شده است اما باید توجه داشت که هنگامی که سخن از قانون می شود، یعنی باید جامع بوده و در تمام ابعاد قابل اجرا باشد.

وی در پایان با بیان اینکه قانون مصلحتی عمل می کند خاطرنشان کرد: هنگامی که یک طرح قانونی می شود باید تمام سازمان ها و ادارات از آن طبعیت کنند این درحالی است که به عنوان مثال هنگامی که سخن از تخفیف 50 درصدی بلیت هواپیما شد تنها ایران ایر این شرایط را پذیرفت ولی سایرین پشت به قانون کرده و دست و پاشکسته عمل کردند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ،تاریخ انتشار: شهریور1398،کدخبر:892256 www.borna.news،

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
برید ببینید کی ها رئیس سازمان بهزیستی کل کشور می شوند و بعد قضاوت کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین