پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۶۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
محمد سالاری اظهار داشت: با رویکرد تبیین مبانی نظری زیست شبانه و برنامه‌های آن، بالاخره شورای حل اختلاف با وجود حضور نماینده قوه قضائیه به این طرح، رای داد و قبول کردند که زیست شبانه عملیاتی شود.
شعار سال:زیست شبانه طرحی است که می تواند عملیاتی شود این در حالی است که برخی با عنوان فعالیت در شب! مخالفت کرده و عقیده دارند نباید هیچ طرحی در ساعات شب اجرا شود چراکه مفسده انگیز است؛ ادعایی که از نظر عضو شورای شهر تهران متحجرانه و سیاسی است.

 زیست شبانه! طرحی که قبل از اجرا سر و صدا به پا کرد چراکه اسم شب! در یک طرح از نظر برخی افراد مفسده انگیز است و سبب نگرانی هایی می شود. برخی از معترضین با شنیدن نام شب به یاد اتاق می افتند و با نام طرح های شبانه شهری به یاد مراکز فساد؛ اما خوشبختانه در کشور اسلامی کسی مجال فعالیت های خارج از قوانین را نداشته و قوانین برای انجام فساد ساعت تعیین نکرده است بلکه در کشور اسلامی این گونه اعمال، خلاف قانون است و با آن برخورد خواهد شد.

خیلی از موارد مفسده انگیز این روزها در خانه‌های زیر زمینی صورت می گیرد و هر آن چه تحت لوای قانون باشد می تواند به افزایش امنیت اخلاقی جامعه کمک کند. این در حالی است که یکی از معترضین زیست شبانه طی مصاحبه با یک رسانه عنوان می کند: «مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم و ۵ صبح بیدار می‌شوم بنابراین تمایلی به این طرح ندارم. در صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشند نگران می‌شوم و به‌نظرم این مسأله در صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. در صورتی که در یک خانواده نیز پدر به‌تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعاً نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند.»

بسیاری از افراد تصور می کنند با اجرای زیست شبانه مردان از خانه ها جدا می شوند. این در حالی است که مردان اگر بخواهند به خانه نیایند ترجیح می دهند به مراسم شخصی بروند و در خیابان‌های شهر و در شلوغی پرسه نمی زنند از این رو آسیب فرار مردان و جوانان از خانه را در جای دیگر باید بررسی کرد. با این حال اعضای شورای شهر تهران عنوان می کنند که معترضین آگاهی درستی از این طرح ندارند و امری که از سوی دولت و نهاد های رسمی صورت می گیرد قطعا مفسده انگیز نخواهد بود.

در این رابطه خبرنگار به سراغ محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، رفت و علت این مقاومت ها را جویا شد.

زیست شبانه بی بند و باری نیست/ برخی مخالفت ها به علت عدم آگاهی است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه بخشی از این مخالفت ها مبتنی بر عدم آگاهی از رویکرد و برنامه هایی است که قرار است در فرایند تحقق زیست شبانه عملیاتی شود و اساسا خیلی ها فکر می کنند زیست شبانه بعضا بی بند و باری است که در بخشی شهرهای دنیا در ایام شب رخ می دهد به برنا گفت: این برداشت ها، نگاه محدود برخی مخالفان را  نشان می دهد چرا که این طرح مزایا و اتفاقات خوبی دارد و در راستای ایجاد نشاط، سر زندگی، افزایش اشتغال، تقویت کارآفرینی سبب خواهد شد و سبب استفاده از فرصت و زمان در اختیار جامعه شهری می شود چرا که این طرح تحت مدیریت دولت و مدیریت شهری خواهد بود.

زیست شبانه زیرزمینی مشکل آفرین است نه زیست شبانه در انظار عمومی

رئیس کمیسوین معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به طرح زیست شبانه تاکید کرد: آن چه در تهران قرار است اتفاق بیفتد مبتنی بر قوانین جاری، قانون اساسی و مبتنی بر باورها و اعتقادات جامعه ایرانی و اسلامی است.

وی اضافه کرد: بحث ما این است همین الان در شهر تهران و شهرهای دیگر به نوعی شاهد زیست شبانه مخفی زیرزمینی هستیم. این که زیست شبانه قرار است حیات شبانه زیرزمینی را در فضای عمومی و  منظر عمومی و تحت نظارت همگانی قرار بدهد، قرار نیست که زیست شبانه در سکونت‌گاه‌های مسکونی باشد که موجب سلب آرامش شهر خواهد شد. بلکه زیست شبانه قرار است عرصه های عمومی و تفرجگاهی در اماکن میراثی و تاریخی و اماکن گردشگری و در بازارها و خیابان هایی که امکان ایجاد بازار شب دارد، اتفاق بیفتد.

سالاری تاکید کرد: بدین ترتیب جامعه شهری بر اساس اقتضاء خود و محدودیت هایی که دارد در ایام روز امکان استفاده از فضاهای شهری و حضور در فضاهای شهری چه برای پذیرایی و تفرجگاهی و چه برای گردشگری و حتی خرید و... ندارد اما در ایام شب از این فرصت می‌توان استفاده کرد.

برخی نگاه های متحجرانه ای دارند/ بخشی از مخالفت با زیست شبانه سیاسی است

عضو شورای شهر تهران در ادامه این گفتگو  گفت: متاسفانه عموما بخشی از جامعه نگاه های محدود و متحجرانه‌ای دارند. همان هایی هستند که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با تلویزیون و سینما مخالفت می‌کردند ولی در اصل مفاد قانون اساسی ما و دیدگاهی که بنیانگذار کبیر انقلاب و متولیان داشتند این بود که می توانیم از این ابزار و بستر برای مجموعه فعالیت ها سود ببریم و از سینما فاخر فرهنگی مبتنی بر باورها و اعتقادات جامعه ایرانی استفاده کنیم.

سالاری خاطرنشان شد:  لذا آن‌ها با همین نگاه سلبی پیش می‌روند اما برخی مخالفت‌ها، مخالفت با ایده‌هایی است که جریان اصلاح‌طلب، مبتنی بر گفتمان اصلاح‌طلبی ارائه می کند. به هر حال حیات شبانه و ایجاد زیست شبانه رویکردی است که مبانی گفتمان اصلاح‌طلبی به آن اعتقاد دارد و به شدت مورد استقبال عموم جامعه شهری است.

رئیس کمیسوین معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این که طرح زیست شبانه می‌تواند در افزایش امنیت، نشاط و سرزندگی و کاهش جرایم و خلاف ها موثر باشد، گفت: متاسفانه با رویکردی سیاسی با زیست شبانه مخالفت می شود. طی جلسه ای که با کمیسیون معماری و شهرسازی داشتیم مسئولین تراز اول امنیتی و نیروی انتظامی رسما  با این طرح موافقت کردند.

موافقت نیروی انتظامی با زیست شبانه/ حیات شبانه موجب افزایش امنیت و اشتغال و کم شدن کار پلیس می شود

سالاری با اشاره به تائید مقامات انتظامی تصریح کرد: در آن جلسه نحوه عمل زیست شبانه در شهرهای دنیا ارائه شد و مقامات انتظامی به شدت اعتقاد داشتند حیات شبانه موجب افزایش امنیت و اشتغال و کم شدن کار پلیس می شود.

وی اضافه کرد: با رویکرد تبیین مبانی نظری زیست شبانه و برنامه‌های آن، بالاخره شورای حل اختلاف با وجود حضور نماینده قوه قضائیه به این طرح، رای داد و قبول کردند که زیست شبانه عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: شورای حل اختلاف هفته گذشته موافقت خود را با زیست شبانه اعلام کرد و تقاضای ما از شهردار تهران این است که طی برنامه ای اولویت ها را ارائه کند تا نسبت به عملیاتی کردن سریع آن به صورت پایلوت در مناطقی که ضرورت و اولویت دارد، کار را شروع کنیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:11شهریور1398،کدخبر:892857،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
این که تنها تفریح های سالم مردم و جمع میکنن خیلی سنگینه(نمونه اش خیابون سی تیر ) مردم از خیابون ها میرن به ویلا ها و مهمونی های شبانه ، چرا اینقد بی فکر قانون میزارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین